Pagina 8 van 13

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 12 mar 2021 00:16
door lil
mooi dat je dat versnellingsbaklager nu nog effe betrapt hebt, anders had je het blok later alsnog opnieuw onder handen moeten nemen.

en nu je er toch ben, check ook de buitenste krukaslagers op speling, deze mogen geen enkele speling vertonen. en het drijfstanglager op schuine speling, een heel miniem ietsje is ok. men wil die speling ook wel checken door de drijfstang met de ene hand vast te houden, waarbij de krukas er los onder hangt, en dan met de palm van de andere hand op de bovenkant te kloppen, en checken of je het lager dan hoort tikken.(maar als je dat kan horen is het echt al veels te ver hoor)

anyway, als dat het geval is moet de krukas uit elkaar, en dat is helaas een nogal specialistisch karweitje wat niet voor iedereen weggelegd is.
buitenlagers zijn nog wel zelf te vervangen, al heb je dan wel een lagertrekker nodig. en let dan ook op de stand van het distributietandwiel, want die moet er dan ook af.

als je een meetklokje hebt kan je ook de uitlijning van de krukas checken. doe de krukas in een van de carterhelften (check ook of de lagerschaal speling heeft in de carterpassing) en leg de carterhelft met de zijkant op een ondergrond met een gat waar het ene einde van de krukas doorheen kan steken. meet nu met een meetklokje de slingering op de as aan de andere kant van de krukas. ideaal istie nul...

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 12 mar 2021 12:19
door Gooische Honda
NIX schreef: ↑11 mar 2021 23:54 Deze pennen zijn versleten. De doorsnee waar ze in de groef van de wals zitten is duidelijk kleiner.
Klopt inderdaad bij nader inzien, scherp!!! Heb een foto gemaakt op een wit velletje. Als je die dan uitvergroot is het zeer duidelijk te zien. Grappig dat die minimale slijtage grote invloed heeft.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 12 mar 2021 12:23
door Gooische Honda
lil schreef: ↑12 mar 2021 00:16 mooi dat je dat versnellingsbaklager nu nog effe betrapt hebt, anders had je het blok later alsnog opnieuw onder handen moeten nemen.

en nu je er toch ben, check ook de buitenste krukaslagers op speling, deze mogen geen enkele speling vertonen. en het drijfstanglager op schuine speling, een heel miniem ietsje is ok. men wil die speling ook wel checken door de drijfstang met de ene hand vast te houden, waarbij de krukas er los onder hangt, en dan met de palm van de andere hand op de bovenkant te kloppen, en checken of je het lager dan hoort tikken.(maar als je dat kan horen is het echt al veels te ver hoor)

anyway, als dat het geval is moet de krukas uit elkaar, en dat is helaas een nogal specialistisch karweitje wat niet voor iedereen weggelegd is.
buitenlagers zijn nog wel zelf te vervangen, al heb je dan wel een lagertrekker nodig. en let dan ook op de stand van het distributietandwiel, want die moet er dan ook af.

als je een meetklokje hebt kan je ook de uitlijning van de krukas checken. doe de krukas in een van de carterhelften (check ook of de lagerschaal speling heeft in de carterpassing) en leg de carterhelft met de zijkant op een ondergrond met een gat waar het ene einde van de krukas doorheen kan steken. meet nu met een meetklokje de slingering op de as aan de andere kant van de krukas. ideaal istie nul...
Lagers zijn perfect v.d. krukas. Ook geen speling zoals je omschrijft gelukkig.

Slingering zou ik gewoon voor de leut willen opmeten. Echter heb ik hier niet het equipement voor. Het gevoel is ok, daar blijft het dan even bij.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 12 mar 2021 14:11
door lil
ok als de buitenlagers nu nog steeds goed zijn dan is dat een goeie indicatie dat de krukas ook in lijn is. want alstie niet goed in lijn is gaat ie in de lagers "waggelen" zeg maar, en je kan je voorstellen dat de lagers daardoor sneller zullen slijten en speling vertonen. dus, prima zo.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 13 mar 2021 13:57
door Oscar
Was mij ook al een keer opgevallen dat er enorme beunhazen op Youtube zitten. Erg jammer. Misschien iets voor de FAQ om een paar goede filmpjes er op te zetten?

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 13 mar 2021 22:52
door Gooische Honda
Totaal geen last van autisme ofzoπŸ€“

Afbeelding

Denk dat ik alles wel heb wat nodig is. Uiteraard hier en daar een overkill... maar ach 'omdat het kan'

Begonnen met de schakelwals. Reinigen, oliΓ«n en verse spullekus monteren.

Afbeelding

Ontstekingsplaat ontdaan van O-ring en keerring, reingen en voila, weer nieuw met verse seals.

Afbeelding

Is het btw raadzaam om die condensator te vervangen (preventief)...

Afbeelding

Het ding ziet er wat gecorrodeerd uit.

Aankomende week de carters reinigen, dan kan de opbouw verder beginnen, spannend spannend en nog eens spannend

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 14 mar 2021 22:13
door NIX
Nee. Afblijven. Enkel vervangen als hij niet goed meer is. Hoeft geen blok voor gesplitst te worden.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 15 mar 2021 10:46
door Gooische Honda
NIX schreef: ↑14 mar 2021 22:13 Nee. Afblijven. Enkel vervangen als hij niet goed meer is. Hoeft geen blok voor gesplitst te worden.
Klopt, later kan ook indien nodig.

Vraagje wat afwijkend mbt de C50..

Heb hier een org. krukasje liggen, komt uit een SS50. Op die drijfstang staat gegoten S77

Uit m'n tussentype blokje vd C50 waar de slag idem is maar de drijfstang langer, staat S60 (of is het S80)...

Afbeelding

Als ik ze opmeet zijn ze identiek qua lengte...

Raar/vreemd wil gewoon uit nieuwschierigheid weten/kunnen nagaan wat die letters inhouden.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 15 mar 2021 23:42
door NIX
Gietmallen. Klaar.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 16 mar 2021 12:12
door Gooische Honda
NIX schreef: ↑15 mar 2021 23:42Gietmallen. Klaar.
Okay okay okay, maar (hoe) kan ik nagaan dat er een langere drijfstang in dit tussentype zit? Zoals je eerder stelde zelfde slag als ot type maar met een iets langere drijfstang. Dat klinkt aannemelijk maar hoe zie ik dat... nu is een SS50 en een C50 vergelijken niet de handigste optie... maar zoals ik het nu zie/meet is de slag en de drijfstang hetzelfde, waar is dan m'n winst? Ik pieker me suf..

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 16 mar 2021 13:12
door nielspbr
Steek dat ding in een half carter, prik er een (bekende ot of nt) zuiger en een standaard cilinder op en je weet het.
Alle 50/70 cilinders zijn even hoog ot of nt maakt niet uit.

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 18 mar 2021 10:21
door Gooische Honda
nielspbr schreef: ↑16 mar 2021 13:12 Steek dat ding in een half carter, prik er een (bekende ot of nt) zuiger en een standaard cilinder op en je weet het.
Alle 50/70 cilinders zijn even hoog ot of nt maakt niet uit.
Ok, klusje voor 'wat verderop' in het procesπŸ‘πŸ»

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 18 mar 2021 10:42
door Gooische Honda
Wat tijd gevonden om de carters samen te voegen met de nodige inhoud, de org. boutjes goed schoongemaakt. Borst ingesmeerd met montagevet en op de draad een druppie Loctite Spullies klaarleggen

Afbeelding

Carterdeel ontvetten en minimaal ingesmeerd met vloeibare pakking, daarop de pakking en weer wat vloeibare pakking.

Afbeelding

Carterdeel erop, wat kloppen, boutjes erin en de boel zachtjes aanhalen. M6 is geloof ik 11 en een beetje meer aan Nm's uit m'n hoofd. 1e stap 10Nm gedaan en daarna 15 Nm. Weet de exacte specs niet maar als ik zie dat ze het ver weg onder een bananenboom in het zand lukt zonder goed gereedschap.. denk ik dat het goed is.

Schakelstang gemonteerd en schakelen maar... not. HuhπŸ€”. Het lijkt wel of de boel aanloopt binnenin... de assen liggen vrij (blokje ligt op blokjes hout vrij vd werkbank met ontstekingsdeel naar onderen gericht)
Tsja...

Blokje recht gezet, whoppa dat heeft resultaat. Klik klak klok en heen en weerπŸ‘πŸ». Weer op z'n bekende zijkant gelegd... met zelfde probleem als eerst.

Het lijkt wel alsof de tandwielen in de bak net aan aangrijpen, althans zo voelt het. Kickstarteras zit ok, shims zitten daar waar ze moeten. In mijn beleving zit het tot dusver goed... blokje weer rechtop, schakelen maar... blokje op z'n zijkant... probleem... ik heb dat niet gecheckt voor demontage. En kan het niet goed beoordelen daar de krukas er ook inzit. Anders zou ik via dat gat wat dieper het blokje in kunnen loeren...

Wat is hier aan de hand? Nu is een blokje niet gebouwd om onder een hoek van 90 graden zijn werk te doen...

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 18 mar 2021 16:18
door lil
Gooische Honda schreef: ↑18 mar 2021 10:42Nu is een blokje niet gebouwd om onder een hoek van 90 graden zijn werk te doen...
precies dat, ik zou me er geen zorgen over maken.

en anders maak je hem toch gezellig weer open en kijk je hoe het werkt met alles gemonteert in een van de carterhelften. (de rechter zou ik zeggen, omdat daar de schakelhevel zit, maar nu vraag ik me af naar welke kant je 90 graden ben gegaan, en oftie het op de andere kant ook doet...)


a propos; wil iedereen z'n honda nu eventjes 90 graden op z'n kant leggen en bevestigen of dit probleem zich bij hun ook voordoet? een kleine moeite, toch?... dan kan onze gooise hondabroeder weer rustig slapen. ;)

een beetje consideratie met mensen met autisme, het leven is niet makkelijk voor hen weet je. be nice
deze mensen kunnen niet leven met aannames, ze willen precies weten waarom iets is zoals het is. en dat is een goeie instelling, voorzover het geen obsessie word.
sommige dingen zijn nou eenmaal ongeweten, en dan kan je alleen zelf op onderzoek uit gaan, en dan word je een ontdekker...

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Geplaatst: 18 mar 2021 17:50
door KiP
Vanwaar de vloeibare pakking 🀨