Honda Z50ak3

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Teller
Artikel 5.4.15
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
ps. Daar staat dat de teller na die datum ook bij nacht goed afleesbaar moet zijn. Er staat niet dat je daarvoor geen teller nodiig hebt :idea:

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

nielspbr schreef:
Teller
Artikel 5.4.15
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
ps. Daar staat dat de teller na die datum ook bij nacht goed afleesbaar moet zijn. Er staat niet dat je daarvoor geen teller nodiig hebt :idea:
Nee, zie het dikgedrukte hierboven. Hij moet er vanaf die datum niet alleen op zitten, hij moet ook nog verlicht zijn. Voor die tijd hoeft er geen op te zitten en indien er toch 1 op zit, boeie of ie verlicht is.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Ik denk dat het wel duidelijk is dat de regels anders zijn als wat moeders 'verstandig' zou vinden. Ik ben het op de meeste punten ook o.a. met Mano eens.

Echter zoals ik al zei; deze fiets heeft geen toeterknop, geen remlichtaansluiting, geen tellerbevestiging/gat en geen dim-/grootlichtschakelaar.

Uiteraard zou ik alles erop kunnen beunen, maar ik wil de motor eerst keuren. Een mooie oplossing verzinnen voor bepaalde functies kan altijd nog.

- remlicht via een Dax-remkabel bijvoorbeeld (die met schakelaar)
- digitale teller of tenminste digitaal aangestuurd via CDI (viesbah, ik weet het)

Grootlicht vind ik een overbodige luxe. En een knijptoeter is inderdaad een hele goede Niek! Misstaat ook zeker niet op zo'n dinkytoy-brommert. Halfords kan me daar vast wel aan helpen.

Gisteren (23/09/2012) heb ik me laten verleiden tot een Over Racing Down Black en Lifan 150-blok van fourstroker (hier op 't forum). Het liefst wilde ik de aap met 150cc gaan keuren. Staat toch leuk op de papiertjes. Maaarrrrrrr, de originele uitlaat past niet door het koppeling-op-de-bak-gebeuren. De Over uitlaat zal met DB-killer waarschijnlijk alsnog teveel herrie produceren voor de keuring. Toen wilde ik dus het Z50AE motortje klaar maken. Blijkt er een gaatje in te zitten t.h.v. linkermiddencarter achterkant. Ik zal straks even foto's uploaden.

**UPDATE**
Hierbij de foto's van het kapotte Z50AE cartertje, ik heb er voor de duidelijkheid even een schroevendraaiertje ingestoken. Kneedbaar aluminium een ideetje!?
Afbeelding

En het blokje met uitlaat die er uiteindelijk denk wel opkomen
Afbeelding

Afbeelding

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Snelheidsmeter via de cdi?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Lijkt mij dat dat niet gaat lukken, misschien dat ie een magnetische pickup bedoelt zoals bij een fietsteller. (heb je ook met verlichting voor motorfietsgebruik)

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Ja, excuus. Ik zag ooit Kitaco tellertjes voorbij komen die volledig digitaal werkte. Dacht dat ze iets met de pulsen die de CDI ontvangt deden.

Weet iemand of de spruit/carburateur die bij een YX150 van motomonkeys zit onder een Monkey met Lifan 150 past? In verband met de tank en frame.

chaly-dude
chaly's angel
Berichten: 1617
Lid geworden op: 27 jan 2007 20:42
Bezit: halve SS50, XL600V Transalp
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Honda Z50ak3

Bericht door chaly-dude »

Edo schreef:Ja, excuus. Ik zag ooit Kitaco tellertjes voorbij komen die volledig digitaal werkte. Dacht dat ze iets met de pulsen die de CDI ontvangt deden.
Ja, dat klopt. Anders heb je namelijk een mechanische teller en die zijn een stuk duurder.

René
Admin
Berichten: 1917
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Honda Z50ak3

Bericht door René »

Ik denk dat Edo in de war is met toerentellers.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Nee, het verschil tussen een snelheidsmeter en een toerenteller ben ik nog niet kwijt.

Hier een voorbeeldje van wat ik ooit een keer tegenkwam;

http://www.kitaco.co.jp/english/catalog ... -VOL31.pdf

Ze roepen iets met 'electrical pulse', vandaar dat ik aan de pick-up moest denken. Maar waar het gemonteerd wordt geven ze niet aan. Ik ben bang gewoon in het originele wormwielpunt.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Zoals Niels al zei, is dat eigenlijk gewoon een fietsteller.
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Dat staat er helaas niet bij, moet je eerst even de onderkant zien. Ik gok op een magneetje. (12v accu verplicht)

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1977
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Honda Z50ak3

Bericht door gerbrandicus »

Meestal een magneetje die in de remschijf wordt gemonteerd.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Ah, dan valt dat af, want dan blijft het beunen, haha.

Gisteren (26/09/2012) heb ik maar even de steppenbalk onder handen genomen. Één of ander stuk onverlaat heeft de jiffy getracht te lassen met een 10mm elektrode geloof ik **knipoog** en daarmee de boel aardig vastgebeund. Zie hier wat ik bedoel;
Afbeelding

Zodoende ben ik maar begonnen om dat hoopje ellende eraf te slijpen om te zien wat ik overhield. Dat bleek vrij weinig te zijn. Het stuk profiel wat daadwerkelijk aan de steppenbalk vast zit, zat gelukkig nog vast, echter was het contrastripje waar de jiffy tussen zit wel met twee scheuren aardig afgeschreven. Het haakje van de veer was ook afgebroken. Het was in ieder geval duidelijk dat degene die dit gelast heeft de boel niet AAN elkaar heeft gelast, maar een berg staal bovenop het probleem heeft gelegd.

Eerst maar eens het veerhaakje weer netjes op zijn plek lassen;
Afbeelding

Vervolgens zelf een strip gepakt van dezelfde dikte als de andere kant (4mm) en met de slijptol bewerkt totdat ie op het origineel leek. Langs de flank vastlassen en weer de slijptol erlangs;
Afbeelding

De jiffy zit er goed strak tussen en heeft geen zware punten. Waarschijnlijk gaat hij weer als de brandweer met een likkie vet, maar ik moet hem eerst nog even in de lak zetten. Het eindresultaat;
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Edo op 23 nov 2012 18:20, 2 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Goedzo knul! Altijd mooi om te zien hoe iemand iets fixt in plaats van om een smetteloos NOS te gaan zitten schreeuwen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Als je moeder 40 jaar oud is reanimeer je der ook als ze een hartaanval krijgt; dus dit steppenbalkje krijgt ook nog een 2e leven.

Plaats reactie