Pagina 3 van 16

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 01 nov 2012 18:40
door Ilja1974
Hoi,
Bedankt voor de reacties.
De dax staat op motorkenteken.
Dat geeft naar mijn idee wat meer vrijheden om er wat aan te veranderen zonder dat je meteen in de problemen komt.
Vandaag even gekeken of ik er een blauwe plaat voor kan krijgen maar dan moet ik een ander kenteken gaan aanvragen...
De spatjes blijven hoe dan ook op de dax aangezien ik ze ook erg mooi vind.
Waarschijnlijk krijgen ze wel een ander kleurtje(een heldere frisse zilvermetallic).
Vandaag er even mee aan de slag geweest en ook meteen een normaal bandje besteld voor achter...
De motor loopt ook weer maar ik had iets last van benzine lekkage...(ergens bij het kraantje)
Ook nog even met de verlichting bezig geweest en daar klopt ook niet veel van maar dat gaat ook wel weer goed komen.
Het zou me niets verbazen als er een draadboom op zit van een andere Honda.
Er zit een 12V systeem in met cdi ontsteking en er zit nergens een tussenboompje of iets dergelijks.
Ook zit er een lichtschakelaar aan de linker kant van de koplamp(in het koplamp oortje).
Had niet de indruk dat dat ooit bij een dax heeft gezeten.
Nu even wachten totdat het uitlaatje en de lichtschakelaar binnen komen.
En dan even snel een rondje rijden!
Zijn die drie spaaks sterren zo speciaal dan?
Was me helemaal niet opgevallen en ik dacht zelf even dat ik gewone standaard wielen had...
Ik had het idee om op den duur van die gepolijste aluminium velgranden er voor te kopen.
Maar ik denk nu zo maar dat dat een lastige zaak gaat worden...
Groetjes Ilja

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 01 nov 2012 19:30
door Edo
Die schakelaar hoort daar. Groot/dim-licht zit op je schakelaar, en de aan/uit voor je verlichting zit op je koplamp. Een blauwe plaat aanvragen kost je nog geen 4 tientjes geloof ik. Toch wel een leuke optie ;)

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 01 nov 2012 19:58
door Mathijs0001
Velgen zijn niet origineel maar knopje op je koplamp wel.
Heb je een groot aluminium koplamp?

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 01 nov 2012 20:14
door nielspbr
Mathijs0001 schreef:Velgen zijn niet origineel maar knopje op je koplamp wel.
Heb je een groot aluminium koplamp?
Er zijn daxen en chaly's die dat type wielen standaard hebben, maar bij de daxen zijn dat er weinig...

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 01 nov 2012 20:19
door Edo
En een 12V systeem aansluiten kan bij een Dax ook vaak zonder tussenboom omdat deze een blokstekker op de kabelboom heeft (meestal dacht ik).

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 08:59
door Ilja1974
Ah,weer wat wijzer geworden!
Had het idee dat er iets niet klopte omdat ik twee schakelaars een beetje onlogisch vind..
Als het goed is dan komt de schakelaar voor op het stuur snel binnen.
Ik had deze bij motorkit besteld.
Als ik vanmiddag tijd heb even achter een rubbertje aan voor in de benzine kraan.
Ik hoop dat ik ergens eens van die gepolijste velgranden tegen ga komen voor een drie spaak en anders moet ik er maar een mooie kleur voor verzinnen.
Bij mij zit er zo'n klein koplampje op trouwens..
Groetjes Ilja

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 09:13
door nielspbr
Andere velgranden voor driespaaks, die kan ik zo snel niet verzinnen. Normaal is alles 4spaaks.

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 11:01
door Edo
Gaatjes bijboren ? Heb je dan nu wel de schakelaar besteld van plastic? Volgens mij hoort die daarbij. check cms anders even

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 15:35
door nonkel_petrol
nielspbr schreef:
Mathijs0001 schreef:Velgen zijn niet origineel maar knopje op je koplamp wel.
Heb je een groot aluminium koplamp?
Er zijn daxen en chaly's die dat type wielen standaard hebben, maar bij de daxen zijn dat er weinig...
da japanse modellen. Soms komen er eens te koop van die naven, maar dan moet je da velgen er bij kopen (maar 3 gaten ipv 4) of aanpassen. (gaatjes dicht werken, en andere boren en zien dat je naaf mooi in het midden zit.) Heb al setjes te koop gezien voor +200euro. Dus hou ze goed bij. Moest je ze beu zijn, laat me gerust iets weten :lol:

De koplamp is als ik het goed heb een metalen, de duitse daxen hadden een plastieken koplamp. (daarom dat sommige verkleurd zijn tov de lak op het frame na al die jaren. spreek ik wel over exemplaren met ori lak).
Bij een belgische/franse/... dax zit die schakelaar dan weer op de koplamp zelf, die trouwens ook nog groter is.
Bij de nt'tjes zaten die aan het stuur (zoals alle replica's nu).

Maar hoe meer ik naar de foto's kijk. Waar is die uitlaat beugel? Bij engelse/australische/japanse/... daxen was er een beugel aan het kader gelast voor de uitlaat. (+- chaly uitlaat)

mvg

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 17:48
door Ilja1974
Hoi
Dat je die uitlaat mist kan wel kloppen..
Die zat er op dat moment niet onder en de gene die er bij zit.....(zie foto)
Nou daar wordt je niet vrolijk van.
Snap ook niet dat ze die er ooit onder hebben gezet....
Vandaar dat er nu een nieuwe onderweg is te samen met de schakelaar die op het stuur hoort.
Kon deze hier niet zo goed te pakken krijgen maar waar ik de uitlaat heb besteld,die had ze.
Mijn koplamp behuizing is trouwens gewoon van plastic..
Wel weer leuk om te horen dat die velgen weer zeldzaam zijn.
Mocht ik andere toch andere wielen er onder zetten dan zal ik wel met andere naven aan de gang gaan.
Dit moet je toch bij elkaar houden...
Vandaag wel de benzine lekage op kunnen lossen...
Het tuutje waar de brandstofslang op schuift zat los...
Wel heel apart want gister zat de ander ook los.
Maar met een beetje geduld en wat groene locktide kun je dat heel mooi oplossen.
Daarna even met de elektra bezig geweest en alles zit nu bijna zoals het hoort te zitten.
Heb even een draad verbonden zodat ik zonder die stuurschakelaar wel met licht kan rijden.
Toen voor het eerst even een klein rondje gereden om te tanken.
Nou het motortje moet nog wel even goed afgesteld gaan worden en ik moet erg wennen aan het schakel pendaaltje....
Als je alleen een pookje gewent bent dan is het toch wel even anders zeg!
Groetjes !

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 19:47
door Edo
Een chaly-pijp :D Gaaf!

Wat betreft dat benzine slangetje; ik denk dat je beter een dunner slangetje kan pakken. Ik heb inmiddels ook zeker 4 verschillende maten benzineslang. Bij SS waren de dunne het beste, bij monkey weer dikke. Geen idee waarom dat altijd zo'n gekut is :D

**TOEVOEGING** Ik heb er namelijk echt een schijthekel aan als zo'n slangetje er niet soepel afplopt

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 20:00
door nielspbr
Hoho, er zijn ook daxen origineel met dat type pijp geleverd.
http://www.cmsnl.com/honda-st50-e-engla ... partslist/
Afbeelding

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 20:52
door Edo
Excuus! Maar niet geheel vreemd dat ik het met chaly associeer ;)

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 02 nov 2012 21:31
door Ilja1974
Hoi
Ik moet zeggen dat ik je daar gelijk in moet geven...
Bij de ss heb ik dat ook gebruikt.
Deze had al zo'n soort slang er op zitten en ik heb ook weer verstevigde slang gebruikt omdat ik het risico niet wilde nemen dat ie ergens geknikt zit na montage.
Ik kwam dat tegen op die dax site van Hildo...(die had dat dus gehad)
Heb ook bij elke slang er een brandstof filter tussen gedaan.
Maar het is geen mooi fijn slangetje...
Grappig dat ie pijp er toch bij een uitvoering onder heeft gezeten.
Maar hij zit er voor geen meter onder...
Op een plek zit ie ergens tegen aan en de kickstart schuurt er langs en blijft dan hangen...
En....
Het is gewoon een foeilelijk ding en die gaat er zo snel mogelijk af!
Groetjes

Re: Mijn 77ér ssje en 74ér Dax

Geplaatst: 07 nov 2012 13:56
door Ilja1974
Hallo,
Gister is mijn nieuwe uitlaatje binnen gekomen en natuurlijk moest ie er vanmorgen meteen onder geschroefd worden.
Ik ben wel erg blij met het resultaat al zal ik straks wel even moeten opletten met het verlagen van de fiets....
Wil er nog wel een beetje fatsoenlijk mee kunnen rijden.
Het geluid op het filmpje is niet zo mooi als in de praktijk.
De pijp heeft een mooi diep en zwaar geluid.
http://m.youtube.com/watch?feature=plcp&v=NMRd-dNNc6Y
Het blokje liep er ook meteen beter mee omdat ie veel beter kan ademen tov het andere pijpje.
Nu maar even snel tijd vinden om er mee te rijden.
Groetjes Ilja