Honda Z50ak3

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
marnix
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 57
Lid geworden op: 29 mei 2012 14:58
Bezit: Honda Novio
hoop 2takt meuk
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Honda Z50ak3

Bericht door marnix »

haha jup, andere hobby zijn oude racefietsjes en dat soort spul :mrgreen:

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Inmiddels staat het aapje er zo bij en heb ik er al op gereden! Ik moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben over de voorvork. Ondanks dat ik alle nodige onderdelen heb vervangen (glijbussen, rubber stoppers, keerringen) en alles goed in het vet heb gezet is de voorvork nog niet helemaal spelingsvrij. Dit merk je vooral als je je voorrem inknijpt en de brommer naar voren/achteren duwt.

Is dit gewoon een monkey-probleem? De kunststof glijbussen zaten retestrak om de voorpootjes (zeer strak origineel chroom nog, geen slijtage dus) en pastten met een beetje stevig duwen in het H-stuk. De passing is dus perfect. Moeten die kunststof bussen nog op een bepaalde manier gedraaid worden? Ik heb ze nu met de spleet naar links/rechts gemonteerd namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Motorblokje is een full C70 met vervroegende ND ontsteking, 14/37 (??) overbrenging en 10mm carb. Ik haal volgens mij de 40 nog niet eens :( Misschien de carburateur even afstellen, maar er zitten van die wazige sproeiers in (monkeysproeiers) die ik niet op voorraad heb.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Doe gewoon eens een 16 voorop. Heb je geen 18mm van een 110 bamiblok ofzo? Daar gaan ook normale sproeiers in en het ori filter past gewoon.

Zorg dat het balhoofd geen speling heeft. Op de pootjes zit vaak wat speling. Draai de stroppen voor de zekerheid even flink aan. Soms voel je ook de speling van de remplaat op de nok.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Alles wat je noemde heb ik reeds naar gekeken, echter is het echt het onderpootje die ik speling zie hebben in het H-stuk. Bedoel je met de stroppen soms die alu bussen die aan het H-stuk geschroefd zijn? Die heb ik namelijk ook vernieuwd, maar durfde ze eigenlijk niet zo strak aan te draaien. Heb er ook geen sleutel voor overigens.

De keerring die ik namelijk eruit haalde was een ronde rubberen ring. Via de partlist van CMS heb ik die keerringen nieuw besteld maar dat waren ineens keerringen zoals die in het motorblok zitten. Pastten wel perfect, maar wist daardoor niet of ik die wel strak aan mocht draaien.

@snelheid, ik zal de kettingwielverhouding eens wat zwaarder maken en kijken of ik een wat groter teurtje kan vinden.

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Honda Z50ak3

Bericht door NIX »

Je moet even zien of de speling tussen geleiderbus en binnenpoot is of tussen bus en buitenpoot. In beide gevallen zal steviger aandraaien helpen. De zwarte keerringetjes die je nu hebt zijn voor een singa, maar doen het prima in een monkey en hebben plek genoeg, ook als je de stroppen flink aandraait. Doe er een doek of rubber tusen als je de waterpomptang erop zet. Ze hoeven niet dol, maar wel vast.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

NIX schreef:Je moet even zien of de speling tussen geleiderbus en binnenpoot is of tussen bus en buitenpoot. In beide gevallen zal steviger aandraaien helpen. De zwarte keerringetjes die je nu hebt zijn voor een singa, maar doen het prima in een monkey en hebben plek genoeg, ook als je de stroppen flink aandraait. Doe er een doek of rubber tusen als je de waterpomptang erop zet. Ze hoeven niet dol, maar wel vast.
Bedankt voor de tip NIX, ik heb er een stuk schuimrubber tussen gedaan, flink vast gezet en de pootjes hebben al veeeeel minder speling. Ze hebben nu ongeveer net zoveel speling als een SS vork standaard heeft. Prima dus.

Gisteren met veel ge-emmer 2 carburateurs en 3 spruitstukken geprobeerd te combineren omdat de huidige 10mm gewoon te weinig pit geeft. Wat een ellende zeg.

Uiteindelijk paste een C90 carb met Daytona spruit net aan langs het benzinekraantje van de tank. De combinatie van 70kop, 24mm spruit en 16 (??) mm carb leek me al niet zo praktisch. Eenmaal gestart klopte dat ook wel. Ding loopt stationair maar wil totaal geen gas oppakken. Zucht :D

**UPDATE** Hoejeee! Ze doet het! Zojuist wilde ze helemaal niet meer starten met daytona spruit en Cee-carburateur.. Dus dat vond ik al vreemd. Wat bleek, het kraantje op de tank stond wel open, maar die van de carburateur niet :D

Ik heb even snel een ondeugend testritje gemaakt en ik vond hem sputteren op hoge toeren en nog iets te kort door alle versnellingen gaan. Dus ik heb sproeier 82-->85 verzet, tandwieltje 13-->15 omgewisseld, ketting iets verlengd en weer snel een testritje maken. Stationair even revven brandde alle bolletjes door, maargoed, dat zijn zorgen voor morgen.

Testritje gemaakt. Gekke ding gaat als de brandweer! Zeker dat ik de 60 heb gehaald (H) hahaha

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Zie hier de montage van carburateur en spruitstuk. Het tuutje van de benzinekraan loopt straks langs de carburateur, maar ach; het past wel!

Afbeelding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1380
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door ildert »

er zijn ook haakse kraantjes met uitstroom opening aan de rechtse kant ipv onder! die van cb past denk ik ik ook wel qua wartel.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

moet je even bij takegawa kijken, rechts ipv linkse zijn er volgens mij ook. Houd wel rekening met de verschillende schroefdraden. bami is dikker als honda. en honda heb je ook nog in twee maten.
volgens mij is een monkey kraan m12x1. Maar dat is snel genoeg gemeten.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Wat zou het kosten om een spruitstukje te laten lassen? Anders zou je misschien deze bij de voet af kunnen zagen, carburateur zo zetten dat alles netjes past, streepjes zetten en dan laten lassen. Of kan zo'n schijf nog helpen(rond ding met schroefdraden)?
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Eric schreef:Wat zou het kosten om een spruitstukje te laten lassen? Anders zou je misschien deze bij de voet af kunnen zagen, carburateur zo zetten dat alles netjes past, streepjes zetten en dan laten lassen. Of kan zo'n schijf nog helpen(rond ding met schroefdraden)?
Ik heb voor het Lifan blok een mikuni set gekocht.. Daar zit inderdaad ook zo een verdraaiplaat bij, is het proberen wel waard als ik die binnenkrijg eerdaags.

Over dat lassen; dat gaat niet. Ik loop stage bij een bedrijf die alles met aluminium doet dus heb even een ouwe lasser aangesproken. Gietaluminium is niet te lassen volgens hem. De materiaalsamenstelling is geheel anders dan geëxtrudeerde profielen. Dus als het na veel pijn en moeite al is gelukt om de boel te lassen, scheurt bij de eerste trilling de boel uit elkaar. En die kerel last de hele dag aluminium dus ik geloof hem maar op zijn woord.

Eric
zoomerlover
Berichten: 3242
Lid geworden op: 20 dec 2011 00:15
Bezit: Een corsa 1.0 12V

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Eric »

Dat is jammer. Misschien bij dat bedrijf zelf iets maken als "studie project".
Heeft iemand nog een C4.0SE blok van en Opel liggen? Dus niet de C3.0SE!!!

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Eric schreef:Dat is jammer. Misschien bij dat bedrijf zelf iets maken als "studie project".
Haha, zou een goede zijn ja ;) Helaas ontwikkelt dat bedrijf alleen trailers, geen inlaatsystemen :D

Ik ga wel even met die verdraaiplaat aan de gang, of eventueel een ander benzinekraantje. Had even nieuwe lampjes gehaald voor vóór en achter. Helaas kan ik die pd##x nog niet vinden met een schermplaatje onder de dimlichtdraad. Iemand een idee?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16275
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Honda Z50ak3

Bericht door nielspbr »

Zolang een bami unit erin schroeven totdat je het juiste lampje hebt gevonden?

(ik heb die krengen ook, in de baja)

Edo
slagschroevendraaier elite
Berichten: 2625
Lid geworden op: 14 feb 2008 16:20
Bezit: Honda Chaly, GB500
Locatie: Alphen a/d Rijn

Re: Honda Z50ak3

Bericht door Edo »

Zojuist even Coos Matser gebeld, omdat hij wel vaker Ceetjes keurt (met zo een zelfde verlichtingsprobleem). Hij gaf aan dat het bij zijn keuringen bijna altijd wel goed gaat (in Zwolle ten minste). Het blijft natuurlijk een beetje geluk hebben, maar aan de andere kant is het koplampje toch echt origineel Honda en ja, het stamt uit de jaren 70. De lichtbeeldtester stond toen denk nog niet in het RDW station. Als de RDW uberhaupt al bestond.

Dus misschien dat ik de gok moet wagen. Het is wel zo dat die pd15x lampjes de draden op verschillende afstanden hebben van de fitting hebben.. Dus in theorie is de bundel wel verschillend. In de praktijk lijkt het bij mij erop dat de bundel op dimlicht groter is dan op grootlicht. In dat geval moet ik de draden misschien gewoon omdraaien.

**TOEVOEGING**

De bami unit is te groot.. Ik heb zo een klein koplampje zoals een Cee. Zonder teller. Dus daarmee gaat het ook niet lukken.

Plaats reactie