Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

5T-3F-4N schreef: 22 jan 2021 16:23 Lekker, ziet er als nieuw uit!
wim V8 schreef: 22 jan 2021 14:11 Mooi.

Nog één keertje nadoen met een viltschijfje en brasso 8-)

Dan staat ie me daar toch een partijtje te shinen man.

Gr. Wim.
Thanks. Ik vind het wel ff mooi zo. Maar inderdaad.. napolijsten geeft een mooi resultaat.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Nu ik straks met het blokje aan de gang zal ik de stapjes hier omschrijven. Heb nog nooit dit soort blokjes uitelkaar gehaald. In 'mijn tijd'🙈👴🏻.. ging het niet kapot en bleef het bij cilinder en kop demontage omdat de klepjes verbrand waren.

Chinese meuk... nogmaals niet mijn ding maar antwoorden van bedrijven mbt Kitaco/Takegawa grotere setjes bleven uit.. helaas. En omdat ik te weinig ervaring heb in de soorten blokjes en de daarop wel/niet passende spullies wil ik de 'gok' niet nemen dat er straks mooie spullies op tafel liggen die net niet passen.
Om die reden voor een snelle klap gekozen, goed contact was de basis btw en dan gun ik ook wat, wetende dat dit onderstaande setje voor <€100,00 aan te schaffen is binnen onze landsgrens. En voor nog minder met een stoomboot uit.. China kan komen (kost je wel 8 weken wachten en met pech wat invoerrechten). Maar niet gezeurd, dit setje komt bij een goeie winkel met 4-takt spullies vandaan.

Afbeelding

Dit is wat je krijgt. De zuigerveertjes heb ik er al omheen gevouwen. Dit 70cc setje heeft de nieuwe type olieschraapveer (schijnt beter te zijn). De bovenste compressieveer is de chromen variant, daaronder de zwarte en dan de uit 3 ringen opgebouwde olieschraapveer. Gietijzeren cilinder. Cilinder met pistonpen. Aluminium kopje met een gelagerde nokkenas. Pakkingsetje (met erg slechte rubbertjes)... lekker sleutelen.

Nogmaals, ik wil stabiel 70 km/h. En een fijn lopend torretje. Ben zeer benieuwd hoe dat straks gaat lopen met zo'n tussentype (lange slag) 6V. blokje i.c.m. zo'n cheap setje.

Wil de klepjes demonteren en netjes inslijpen, zo weet ik zeker dat dit gedeelte goed is. Hier en daar mooiere pakkingen monteren waar nodig.
Onderblokje demonteer ik alleen het vliegwiel- en koppelinghuis. Fraai maken en weer monteren. Op de werkbank afstellen en klaar... zo het echt zo makkelijk gaan🤔

Langzaamaan begin ik eraan. Eerst nog wat andere zaken afronden, dan gaan we 'los'.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Dit is gewoon een GB2 setje. Geen lange slag (dan had je 90cc), maar iets langere drijfstang op dezelfde slag. Loopt perfect. Met het verbeteren van materialen zijn zuigerveren dunner geworden tov het ontwerp uit de 60-er jaren en je hebt wat minder leibaankrachten. De blokjes lopen wat minder rauw, maar weinigen merken dat daadwerkelijk. Wat je wel ziet is dat zowel NT70 als NT90 dezelfde maat kleppen hebben als OT50. OT70 had in elk geval een grotere inlaatklep nodig. Ik gok dat de NT blokjes vooral zuiniger geworden zijn en iets minder hard slijten dan OT. En nog meer spullen werden zo uitwisselbaar. (50/70/90 hebben dezelfde drijfstang, 70/90 hebben dezelfde kop, etc.)
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

NIX schreef: 29 jan 2021 10:55 Dit is gewoon een GB2 setje. Geen lange slag (dan had je 90cc), maar iets langere drijfstang op dezelfde slag. Loopt perfect. Met het verbeteren van materialen zijn zuigerveren dunner geworden tov het ontwerp uit de 60-er jaren en je hebt wat minder leibaankrachten. De blokjes lopen wat minder rauw, maar weinigen merken dat daadwerkelijk. Wat je wel ziet is dat zowel NT70 als NT90 dezelfde maat kleppen hebben als OT50. OT70 had in elk geval een grotere inlaatklep nodig. Ik gok dat de NT blokjes vooral zuiniger geworden zijn en iets minder hard slijten dan OT. En nog meer spullen werden zo uitwisselbaar. (50/70/90 hebben dezelfde drijfstang, 70/90 hebben dezelfde kop, etc.)
Bedankt voor wederom je duidelijke uiteenzetting, adem jij 4-takts? Voor mij is het behoorlijk euh.. onoverzichtelijk. O.t. en n.t. komt wel goed maar dan... pfff zoveel onderlinge detailverschillen.

Technisch gezien wilde ik gewoon een 70cc kop. De C50 o.t. kop 50cc heeft kleinere diameter inlaat, ik meen 18mm. of zelfs minder. Dit verse 'bami' kopje is 20mm. En heeft ook grotere kleppen dan het orgiginele c50 kopje. Zover ik weet heeft een SS50 o.t. kop ook grotere doorlaat i.c.m. kleppen. Deze heb ik helaas niet op de plank liggen. De winst nu is grotere doorlaat, grotere kleppen (inlaat zowieso) en een gelagerde nokkenas 🥳. Dat laatste vind ik gewoon leuk, geen flauw idee waarom, ik heb iets met kogellagers geloof ik🤭.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

OT C50 en SS50 koppen hebben dezelfde kleppen. Wel is bij een C het inlaatkanaal kleiner: 16mm tegenover 20mm bij een SS kop. Dax 50 koppen zijn hetzelfde als C50.

Ik weet alleen wat van de blokken waar ik veel aan gesleuteld heb.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

KiP
postslet
Berichten: 2419
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door KiP »

NIX schreef: 29 jan 2021 22:17 OT C50 en SS50 koppen hebben dezelfde kleppen. Wel is bij een C het inlaatkanaal kleiner: 16mm tegenover 20mm bij een SS kop. Dax 50 koppen zijn hetzelfde als C50.

Ik weet alleen wat van de blokken waar ik veel aan gesleuteld heb.
En zoomers! Nix is ook het zoomer orakel van milfsbeek!
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4063
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub '99 4bakc50 scooter :-)
NSU Prima '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door wim V8 »

Ach, eindelijk een injectie software programmeur op het forum 8-)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

wim V8 schreef: 31 jan 2021 10:25 Ach, eindelijk een injectie software programmeur op het forum 8-)

Gr. Wim.
Nix repareert zoomers met een plethamer, met garantie dat ze daarna nooit meer werken.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

En met een aansteker.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16255
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Ipv een kers op de taart een kers flambéé op de taart.

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

En een lelijke zoomer minder.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Tussen werken en andere klusjes door een klein beetje vooruitgang geboekt. Wat ik eerst lopend wilde maken zoals het was... ligt in een spontane bui nu uitelkaar. Ontstekings- en koppelingsdeksel eraf geschroefd. Mooi schoon van binnen. Tandwielen zien er nog maagdelijk uit en spelingen zitten er niet in. Nu ben ik een leek mbt dit soort motortjes dus wat deskundigheid mee laten kijken, gelukkig zelfde oordeel.

Afbeelding

De twee carterhelften blijven dus lekker aanelkaar. Heb ze bewerkt met de Dremel icm de koperen borsteltjes, weer mooi. Ontstekings- en koppelingsdeksel krijgen een kleurtje uit een spuitbus zilvergrijs tzt.

Maar toen...

Afbeelding

Uit nieuwschierigheid de koppeling gedemonteerd. Plaatjes prima, maagdelijk nieuw lijkt het wel. Maar zie bovenstaande, iets afgebroken uit het koppelingshart... mogelijk is dit de boosdoener van het slijpsel in de clutch. Voor functioneren verder zal het niets uitmaken zover ik mij kan indenken... (iemand tips?)

Verder viel mij op dat qua slijtage dat lagerplaatje flink is uitgesleten. Die wordt vervangen incl. dat veertje wat erachter zit.

Afbeelding

En dat het koppelingshuisdekseltje twee inkepingen vd slijptol heeft, ooit het iemand geen goed gereedschap denk ik.

Afbeelding

In mijn ogen kwestie van goed reinigen en alles weer terugbouwen incl. de 70cc set. Frisse pakkingen, keerringen en de boel opfluffen hier en daar. Want zo'n deksel met slijpsporen... dat kan niet. En dat koppelinghart... ook niet.

Nu lees ik her en der over koppelingsproblemen die betrekking, kunnen, hebben met de drukveertjes. Is het verstandig om deze vier preventief te vervangen voor zwaardere? En die andere veertjes... ook gelijk maar?

De alu koppelingbehuizing en het stalen gietstuk gaan ff de warme ontvetterbak op m'n werk, daar komt die grijze aanslag zeker van los.

Afbeelding
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1971
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ik zie niks wat afgebroken is hoor... waar dan?

en die slijpsporen, iemand heeft de kruiskopjes dolgedraaid en er sleuven in geslepen om ze met een gewone schroevendraaier los te kunnen draaien, kan geen kwaad. (dat zijn trouwens wel typisch de schroeven die met een slagschroevendraaier moeten worden losgemaakt, zoeentje waar je met een hamer op slaat)
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 28 feb 2021 18:37 ik zie niks wat afgebroken is hoor... waar dan?

en die slijpsporen, iemand heeft de kruiskopjes dolgedraaid en er sleuven in geslepen om ze met een gewone schroevendraaier los te kunnen draaien, kan geen kwaad. (dat zijn trouwens wel typisch de schroeven die met een slagschroevendraaier moeten worden losgemaakt, zoeentje waar je met een hamer op slaat)
Klopt lil, maar als autist voelt dat niet echt lekker dus ik probeer z'n dekseltje wel ergens te scoren. Moest ze inderdaad met een slagschroevendraaier losmaken.

Afbeelding

Zie de pijl, daar is een miniem hoekje uit...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18883
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

ik denk dat het gewoon giethuid is. En als er wat is afgebroken dan is het onbelangrijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie