KLIKO tour 2011

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

Introotje

Paar weken geleden besloten om met een studievriend deze zomer ong 2 weken te gaan touren op de brommer door Europa. Waar we naar toe gaan weten we nog niet (hij is permanent woonachtig in Oostenrijk) maar waarschijnlijk zullen we vanuit NL starten. Ik heb een chaly en dax(deze is van het meissie). Hij heeft een vespa 50cc (1964) in zeer matige staat die waarschijnlijk verkocht gaat worden om een honda 4T te financieren. Eventuele projecten (budget is beperkt) met voorkeur 10" wielen zijn welkom.

Aanhanger

Om alle kampeer zooi mee te kunnen nemen heb je wel wat ruimte nodig. Zeker met een chaly heb je wel een aanhanger nodig. Dus in de eerste instantie gekeken naar PAV41/50 maar om die te kunnen financieren moet ik een tweede hypotheek op mijn huis nemen dus dat werd niks.
Dan maar wat zelf maken. De regels gelezen wat de wet over aanhangers zegt.
Wensen en eisen in de juiste volgorde:
-Verende ophanging
-Zo licht mogelijk aangezien je maar 50% van het gewicht het trekkend voor voertuig mag voortbewegen (geloof ik, andere ervaringen zijn welkom)
-Mag niet teveel kosten
-Zoveel mogelijk ruimte
-spatwaterdicht
-Low rider model

Dus MP afstruinen naar onderdelen, benodigd:
-Achterbrug aluminium met mono shock veer, alu is lekker licht en 1x veer is lichter dan 2x. Een yamaha achterbrug gevonden die met wat aanpassingen gebruikt gaat worden.
-Achterwiel moet licht, goedkoop en universeel zijn dus een 10" dax velg uit eigen voorraad gepakt
-Zooicompartiment moet licht, waterdicht, enigszins stevig en cheap zijn. En het liefst wilde ik niet iets gaan bouwen. Dus gekeken naar een poly badkuip, vierkante regenton, etc. Uiteindelijk is het de KLIKO geworden, lekker ruim 104 cm lang, redelijk licht 14 kg met as, wielen en deksel (die verwijdert zijn). Ik denk dat ik wel rond de 8 kg kan uitkomen.
-Overige delen voor ophanging moet zoveel mogelijk uit alu. gemaakt worden, echter ik heb geen alu. lasapparaat dus de kokers waar de brug ophangt uit staal in elkaar gelast

http://img836.imageshack.us/i/dscf1563f.jpg/
Laatst gewijzigd door dendie op 13 jan 2011 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door niek is ik »

je kunt gewoon foto's via een andere site uploaden...

Super leuke trips zijn dat(weet ik uit ervaring)


Als basis een fiets aanhangerte pakken werkt prima, enkel de goedkope wieltjes vervangen voor betere kwaliteit en wat verstevigingen lassen.
Heeft ons ook afgelopen zomer weer 4000km probleemloos geholpen.

(jaar daarvoor dik 3000km, enkel moesten we toen onderweg een goedkoop chinees fiets wieltje vervangen voor een betere kwaliteit, dus voorkomen is beter dan genezen)
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

Thanks, met de foto is het gelukt.

Heb jij gewogen hoe zwaar (leeg en vol) de aanhanger was?
En moet ik een witte kenteken plaat monteren?

Daarnaast overweeg ik nog een zonnepaneeltje (+accu) te plaatsen om wat apparatuur op te laden zoals navigatie en videocamera.

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door NIX »

Moet een witte plaat op. Kijk in de plofpony topics van Jurrien en Stangenstoter. Die rijden met aanhangers.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

Dan ga ik die plaat maar even bestellen.

Mijn chaly heeft met 2 bak en 0,07 liter +50kop. Is dit voldoende voor in de bergen of moet ik een 3 of 4 bak monteren?

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door NIX »

Ik zou het heel moedig vinden als je een bergvakantie inclusief aanhanger met een 2-bakje doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door butt head »

70cc en een echte carbu dan moet het te doen zijn met een 2bakje
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

Ik heb nog een blokje of 2 a 3 in delen in mijn hok liggen waar ik sowieso een reserve blokje wil klaarleggen in doos "klaar voor verzending". Of ik neem er mee. Maar ik begrijp dat een 2 bak niet te doen is (kan wel 40km/h in z'n 1) ?

dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

@ Niek, het gekke is dat het blokje alleen goed loopt op een 19 of 20 mm chinese carb en met een 19 mm keihin loopt tie waardeloos.

Kippenverver
4T-MSB heilige
Berichten: 4576
Lid geworden op: 29 jan 2007 19:21
Bezit: Honda ST50-G
Honda SS50Z K3
Honda CB77 Superhawk
Locatie: Ommen.

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door Kippenverver »

Het kan wel, maar het is met zo'n twee bak altijd een beetje lastig je vermogen te doseren, als je er 3 of 4 hebt worden ze gewoon een beetje ''bruikbaarder''
Ga heen en vereenvoudig u!

NIX
chaly addict
Berichten: 18884
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door NIX »

2-Bak zal wel te doen zijn, maar niet ideaal. Ik hoor wel als je terug bent of je de echte 1 miste of blij was dat je hem toch had.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

dendie
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 19 mar 2009 22:07
Locatie: rotterdam

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door dendie »

Ik denk idd ook wanneer het echt steil word je in z'n 1 komt tie niet genoeg op toeren komt dan mag je (met kliko) het stukje ophoog wandelen.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8904
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door butt head »

niek had het destijts met zijn c50 met nieuw type blok 50cc 3bak en nt c70 carbu was dat volgens mij. daar mee ging hij volgas in de eerste versnelling met 18km/h omhoog met volle bepakking zonder aanhanger.
dat waren de laatste bulten in duitsland was ook niet echt een grote weg maar kleine landweggetjes
Afbeelding
Afbeelding
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door niek is ik »

2 bak lijkt me in de Alpen niet ideaal...

Puur omdat je 1 zo lang is... kom je moeilijk op toeren, zeker in combi met een semi koppeling.

Je had dus al wel 70cc? dat zou prima moeten zijn.

Ori keihin niet willen lopen en op bami wel? Tja, dan zou er wel iets mis zijn met het ori teurtje... maarja... als ie goed loopt op de bami teur... prima toch.

heb zelf met 50cc en 3 bak door de Alpen geknalt, en dit was te doen, je moet enkel geen haast hebben. 17 km/h is beetje overdreven, dat komt een keer voor.... maar grootste deel was toch wel meer vaart, maar verder als de 1 en 2 kwam je niet.

Meer cc als 50cc is dus zeker aan te raden, en 2 bak zou ik zelf niet voor gaan. lijkt me erg moeilijk...

Wat ik adviseer voor een vakantie, koop een goedkope bami 110 a 140 euro, rijd deze netjes in... en ga er voor... die tocht blijft ie zowiezo wel heel, en vermogen genoeg.

Overigens, die aanhanger? Dat lijkt mij super zwaar en groot...

Kwa wat ons aanhangertje woog? geen idee... zat zowiezo een blok in, dus denk toch al snel 50 kilo in totaal...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: KLIKO tour 2011

Bericht door niek is ik »

http://www.hondavereniging.nl/index.php ... em&id=9051
jaar 1 met 50cc 3bak semi, gewoon wat foto's

jaar 2, met 85cc, ot 70 kop 4 bak semi.

http://www.hondavereniging.nl/index.php ... 002&page=2
(als ie blauw is geworden is het jaar 2, anders ook jaar 1, of daarvoor :wink: )
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Plaats reactie