Pagina 18 van 18

Re: Jaime's 4 taktjes nieuwe dax pg16

Geplaatst: 26 jun 2015 18:47
door MrSinga
butt head schreef:hij heeft nog een hele verse daytona 150 kop....


of toch gewoon een +r 4 klappert. voor 700,- even een vers zuigertje er bij en een cilindertje en gaan met die banaan.
die DT150 zit met andere afstand draadstangen. Meer a la 4SM...

Re: Jaime's 4 taktjes nieuwe dax pg16

Geplaatst: 26 jun 2015 21:56
door CB-viguur
MrSinga schreef:
butt head schreef:hij heeft nog een hele verse daytona 150 kop....


of toch gewoon een +r 4 klappert. voor 700,- even een vers zuigertje er bij en een cilindertje en gaan met die banaan.
die DT150 zit met andere afstand draadstangen. Meer a la 4SM...
ja en?

zou niet de 1e kop zijn die we terug bouwen naar ouderwetse tapeind afstanden.
en dan heeft zo'n DT150 nog een leuke layout waardoor je meer kleplift uit je nokkenas haalt

Re: Jaime's 4 taktjes nieuwe dax pg16

Geplaatst: 30 mei 2016 19:04
door Jaime
Omdat het toch regent dacht ik even een fototje plaatsen, die een tijdje geleden genomen is.
Er is niet veel veranderd, ik ga in september naar bali en hoop hier nog wat leuk spul te kunnen halen dus wie weet.
Ik wil aankomende winter oa een andere voorvork, schijfrem en klauw vergroten, andere kop op het nice blok en misschien andere wielen.

Afbeelding

Re: Jaime's 4 taktjes nieuwe dax pg16

Geplaatst: 27 sep 2016 16:14
door Jaime
Net terug van 2 weekjes vakantie in Bali, ik kon het niet laten om daar wat onderdelen te scoren voor de dax.
Al een tijdje zat er in me gedachten om de dax een heel stuk te verlagen, alleen twijfelde ik of dit zou staan en of dit wel lekker zou rijden en het weg gedrag niet slechter zou worden.
Uiteindelijk in Bali een mooie set yoshimura schroef veren gevonden van 280MM lang en toch besloten de gok te wagen.
Vandaag gelijk bij thuis komst de veren gemonteerd op de dax en nog wat kleine dingetjes en ik moet zeggen ik vond het wel tof staan.
Na het verlagen van de voorvork een stukje gereden en man wat licht de dax nu als een blok op de weg en wat is die nu lekker stug! (moet je van houden natuurlijk! ;) )

Wel mag de voorvork een stukje stugger, eens kijken of ik dit op een of andere manier kan redden binnenkort en er moet een korte jiffy onder komen.

Even een foto bij het verhaal.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 28 sep 2016 21:51
door chaly-dude
Nu nog iets verzinnen voor het achterspatbord?

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 29 sep 2016 07:32
door Jaime
Daar gaan we ook nog wat aan doen binnenkort, alleen even uitvogelen hoe ik het mooi kan doen en zonder dat de originele spadjes beschadigen.

Voor het voorspatbord heb ik al een takegawa liggen die net over het voorwiel valt.
Alleen ook hier nog steunen voor maken ;)

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 30 jun 2017 16:36
door Jaime
Helaas is mijn Nice blok een paar weken geleden kapot gelopen (gescheurde zuiger met als gevolg uitlaatklep krom), omdat ik hem dan toch wil voorzien van een langere krukas besloten om voor nu de dax maar te upgrade naar een 190cc blok met een 5 bak.

Afbeelding

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 30 jun 2017 17:50
door nielspbr
Ah, de zs190. Met of zonder e-start?
(Trouwens nooit gedacht dat ik de omvang van een nice blok ooit nog eens zou beschrijven als valt mee. De zs190 estart is best lomp.)

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 30 jun 2017 18:45
door diedekaas
Vet! Heb dat blok nog nooit onder een brommer / motor gezien. Ben benieuwd hoe die het doet :)

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 30 jun 2017 21:31
door Jaime
Met werkende e start Niels, het blok is inderdaad vrij lomp. Hopelijk is dit een rede dat een 5 bak wel heel kan blijven?

@diedekaas dat is 1 van de redenen waarom ik dit blok gekocht heb en inderdaad ben vrij benieuwd naar de prestaties, de eerste 100M was ik verrast van het koppel in de lage toeren (hoge toeren nog niet geprobeerd moet nog inrijden!)

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 30 jun 2017 22:01
door nielspbr
Dat heel houden van de bak is de reden dat dit blok een 2V kop heeft.
De bak was eigenlijk voor de anima150F bedoelt. Past niet in het standaard anima150/190carter, Er moest hier en daar een frees langs om ruimte te scheppen. Ik heb online foto's gezien voor zowel de bak als de aangepaste carterhelften. (ik dacht op de daytona fb pagina)
Zover ik weet zijn de anima 150 5-bakken nooit officieel verkocht.


ps. Voor degenen die het nog niet wisten, de anima vierkleppers worden bij zs voor daytona gemaakt.

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 08 jul 2017 11:47
door Jaime
Niels weet jij toevallig of het inrijden van zo'n blok het zelfde is zoals de daytona? En het service interval?

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 08 jul 2017 14:33
door nielspbr
Geen idee, er zit geen boekje bij die dingen zover ik weet.

Re: Jaime's Dax

Geplaatst: 08 jul 2017 17:39
door wim V8
Inrijperiode:

Kleppen stellen.
Inloop olie(SAE 20 of 30 SD) er in doen, starten, 10 sec. laten draaien, rustig wegrijden, zeker niet doortrekken in hoge toeren(max.4000 zeer kort) en lekker door de versnellingen gaan.
Gas af en toe even los, snelheid laten terugzakken, zachtjes afremmen op de motor, terugschakelen zover als nodig, niet terugkomen in te hoge toeren, en weer lekker optrekken zoals boven beschreven.
Absoluut niet lang met één constant toerental rijden, met het gas spelen, beetje optrekken en weer laten afzakken, zeker nog steeds niet naar te hoge toeren.
De motor mag niet belast worden met deze olie!
Dit doe je tot 200km.
Peil steeds tussendoor olie, er gaat heel weinig in zo'n blokje dus het niveau kan opeens zeer laag staan.
Peilen zonder de peilstok in te draaien!

Daarna kan je ietsjes verder doortrekken in hogere toeren maar zeker niet te ver(5000 alleen kortstondig).
En nog steeds niet te lang op één toerental rijden. Met gas blijven spelen, afzakken, optrekken zonder het blok te belasten.
Tot 600km. Kleppen stellen.

Olie aftappen, oliefilter er uit.
Nieuw oliefilter er in.
SAE 10w/40 SF mineraal of semi synthetische er in.
Je kan nu het blok ietsjes meer belasten vanwege de iets betere kwaliteit olie.
Vanaf zo'n 1000km kan je af en toe al even kijken "wat ie kan" Heel kort en Niet eerder!
Blijven peilen! Zodat je weet wat ie doet met verbruiken. Hij kan olie verbruiken. Dit is normaal tijdens inrijden.

Bij 1200km, kleppen stellen.
Olie aftappen, oliefilter er uit.
Nieuw oliefilter er in.
De voorgeschreven viscositeit olie er in doen, zeker een vol synthetische olie nemen van een knap merk
en ook geschikt voor motorfietsen met natte koppeling.

Zorg tijdens inrijden dat de motor absoluut niet te arm draait(wit/grijze bougie)
Maar net iets te rijk is beter(donkerbruin), of gewoon goed(koffie met melk bruin)

De verversingsinterval voor de olie daarna zal gewoon als alle andere zijn van dit soort, iedere 1000-1500km olie verversen.
Oliefilter de ene keer wel de andere keer niet vervangen.
Ieder keer is altijd beter maar hoeft niet.
Kijk maar even aan hoe vuil die is.

Gr. Wim.