ss50 k3 project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

krukas kan je iig uitsluiten, zou sterk zijn als alle twee de krukassen precies hetzelfde mankement zouden hebben.

misschien loopt het vliegwiel tegen de spoelen aan, daar was geloof ik ook ooit eens een thread over.

kan je de tik misschien ook voelen als je met de hand ronddraait?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

lil schreef: 13 mei 2021 04:05 krukas kan je iig uitsluiten, zou sterk zijn als alle twee de krukassen precies hetzelfde mankement zouden hebben.

misschien loopt het vliegwiel tegen de spoelen aan, daar was geloof ik ook ooit eens een thread over.

kan je de tik misschien ook voelen als je met de hand ronddraait?
vliegwiel heb ik een hele tijd geleden al problemen mee gehad. dit was een chinees wiel wat aanliep tegen het deksel. ik heb destijds problemen aan de linkerkant opgelost. het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat er speling in de nokkenasbaan van mn kop zit (of mn nokkenas is uitgesleten). als dat het niet is laat ik het er denk ik maar bij. dan heb ik alles in mn handen gehad en zo mogelijk uit elkaar gehad, ik neem de tik maar voor lief zolang er niets aan verandert.
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

ja, maar het is wel eigenaardig, het moet toch ergens door komen...

kan het de nokkenaskettingspanner zijn, of dan is het meer een geratel he?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: ss50 k3 project

Bericht door wim V8 »

Wdaan schreef: 14 mei 2021 08:10
het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat er speling in de nokkenasbaan van mn kop zit (of mn nokkenas is uitgesleten).

Als het iets met klep of nok is dan is de tik vaak 1x per 2 omwentelingen, dus gelijk ritme met de uitlaat plofjes.

Als het krukas tikken zijn krijg je twee tikken per uitlaatplof.

Heb je de zuiger/cilinder speling binnen de tolerantie?
Klepzetels niet ingeslagen?
Hoe is de tuimelaaras tuimelaars en het hele kopspul?
Klepspeling op 0,05

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

wim V8 schreef: 14 mei 2021 11:58

Als het iets met klep of nok is dan is de tik vaak 1x per 2 omwentelingen, dus gelijk ritme met de uitlaat plofjes.

Als het krukas tikken zijn krijg je twee tikken per uitlaatplof.

Heb je de zuiger/cilinder speling binnen de tolerantie?
Klepzetels niet ingeslagen?
Hoe is de tuimelaaras tuimelaars en het hele kopspul?
Klepspeling op 0,05

Gr. Wim.
[/quote]

zuiger, cilinder en ringen zijn nieuw. dus speling lijkt me daar sterk. tuimelaars en nokkenas is het enige wat ik nog kan bedenken. wat bedoel je met ingeslagen klepzetels?
nasi is meer mijn ding

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

Vandaag de kop etc er weer af gehaald om de extreme voetpakking er tussenuit te halen, dit ivm compressie ed. Gelijk de kop uit elkaar gehad en spelingen nagemeten. Inlaatklep heeft geen voelbare speling in de klepgeleider, uitlaat wel een beetje, maar of het tikken daar vandaan komt 🤷‍♂️. Kleppen zijn een tijd geleden al ingeslepen met schuurpasta. Alles weer opgebouwd om te gaan afstellen. Nu ging dat allemaal prima, tot ik m'n bougie eruit draaide. Daar was door de vorige eigenaar kennelijk een helicoil ingedraaid welke ik er uit draaide met de bougie eraan. Nu heb ik wel eens gezien dat er bronzen bussen in carters worden geperst, kan dit ook in een kop? Alleen dan met aluminium oid? Zo ja heeft iemand daar een adres voor?
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

hoe waren de lagers van de nokkenas?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

lil schreef: 24 mei 2021 00:16 hoe waren de lagers van de nokkenas?
er zat heel weinig speling tussen de nokkenas en de kop. Ik heb met een kop gereden met meer en heb niet hetzelfde probleem gehad.
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

ok, duidelijk

ik probeer alleen mee te denken
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

lil schreef: 25 mei 2021 18:08 ok, duidelijk

ik probeer alleen mee te denken
het was ook niet negatief bedoeld. al het meedenken wordt zeer gewaardeerd
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: ss50 k3 project

Bericht door wim V8 »

Wdaan schreef: 23 mei 2021 16:59

Tot ik m'n bougie eruit draaide.
Daar was door de vorige eigenaar kennelijk een helicoil ingedraaid, welke ik er uit draaide met de bougie eraan.

Nu heb ik wel eens gezien dat er bronzen bussen in carters worden geperst, kan dit ook in een kop?
Alleen dan met aluminium oid?
Zo ja heeft iemand daar een adres voor?


Zat de bougie wel goed vast in de kop mét heli-coil en al? (Losse bougie kan ook tikkend geluid maken)
Was de heli-coil te diep, raakte de zuiger de bougie?

Waarom wil je een alu bus persen?
In het bougie gat?
Dan boren en bougiedraad tappen?

Misschien beter dichtlassen, dan boren en tappen. Als dat allemaal kan qua temperatuur.
Of direct het oude bougie gat opboren en tappen naar de dikkere bougiedraad diameter, als de ruimte(sterkte) dat toelaat.

Dat kan allemaal bij een motoren revisie bedrijf, als die het kopje zien hebben ze zeker direct een oplossing.

Een nieuw leeg kopje is misschien 100,- dat lijkt ook een oplossing. Of een ruilkopje.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

wim V8 schreef: 26 mei 2021 09:30
Wdaan schreef: 23 mei 2021 16:59

Tot ik m'n bougie eruit draaide.
Daar was door de vorige eigenaar kennelijk een helicoil ingedraaid, welke ik er uit draaide met de bougie eraan.

Nu heb ik wel eens gezien dat er bronzen bussen in carters worden geperst, kan dit ook in een kop?
Alleen dan met aluminium oid?
Zo ja heeft iemand daar een adres voor?


Zat de bougie wel goed vast in de kop mét heli-coil en al? (Losse bougie kan ook tikkend geluid maken)
Was de heli-coil te diep, raakte de zuiger de bougie?

Waarom wil je een alu bus persen?
In het bougie gat?
Dan boren en bougiedraad tappen?

Misschien beter dichtlassen, dan boren en tappen. Als dat allemaal kan qua temperatuur.
Of direct het oude bougie gat opboren en tappen naar de dikkere bougiedraad diameter, als de ruimte(sterkte) dat toelaat.

Dat kan allemaal bij een motoren revisie bedrijf, als die het kopje zien hebben ze zeker direct een oplossing.

Een nieuw leeg kopje is misschien 100,- dat lijkt ook een oplossing. Of een ruilkopje.

Gr. Wim.
of de zuiger de bougie raakte heb ik eens eerder gecheckt, was niet het geval (denk ik, maar ik twijfel tegenwoordig aan alles). helicoil zat prima tot deze er niet meer in zat :oops: . het persen van een bus was maar een idee, ik was benieuwd of dat al eens eerder gedaan is. ik zit nu te kijken naar een reparatieset met schroefbussen, dat lijkt me toch meer betrouwbaar dan een helicoil. een nieuwe kop kopen kan maar dan kijk je voor een 70cc ot namaak al snel naar 120euro. dan repareer ik liever wat ik heb, ook gezien de rest van de kop me prima lijkt. de vraag was vooral om opties na te vragen.
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

helicoils horen beter te blijven zitten dan schroefdraadbussen, want een helicoil zet zich uit en drukt zich vast in het gat
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie