ss50 k3 project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

Met (blijkbaar) een hoop geluk een c70 blok gevonden met originele kop erin. Alles netjes ingebouwd en nieuwe keerring erin, en het roken is weg. Maar van het een komt het ander natuurlijk. Stationair lopen wilde hij nogsteeds niet lekker. Na vanalles te hebben geprobeerd een andere carb erop geschroefd en het probleem was verholpen. Waar het hem nou in zat heb ik niet kunnen vinden. Echt warm lopen heb ik nog niet kunnen doen, dat komt ergens de komende dagen.

Naast gebrek aan tijd om een rondje te doen zat nog iets in de weg. Ik heb namelijk een tik in m'n blok. Kleppen zijn gesteld, en nog eens gesteld. Nokkenas ketting nagekeken en zit ook goed. De frequentie van het geluid beweegt mee met het draaien van de motor, iemand een idee? Het lijkt van binnen uit te komen. Als ik m'n koppeling inknijp of de brommer in de versnelling zet blijft het geluid aanhouden
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: ss50 k3 project

Bericht door wim V8 »

Wdaan schreef: 09 mei 2021 20:13
Met (blijkbaar) een hoop geluk een c70 blok gevonden

Ik heb namelijk een tik in m'n blok.
Het lijkt van binnen uit te komen.
Iemand een idee?


Jeetje, das zeker een hoop geluk zeg.

Vanachter een toetsenbord, ideeën zat,

Big end lager.
Pistonpenlager/passing
Klep tegen zuiger.
Beschadigde primaire overbrenging.
Zuiger kantelen.
Koppelingshuis.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

wim V8 schreef: 09 mei 2021 20:37

Jeetje, das zeker een hoop geluk zeg.

Vanachter een toetsenbord, ideeën zat,

Big end lager.
Pistonpenlager/passing
Klep tegen zuiger.
Beschadigde primaire overbrenging.
Zuiger kantelen.
Koppelingshuis.

Gr. Wim.
[/quote]

Koppelingshuis denk ik niet gezien wanneer ik de koppeling indruk er niets verandert qua geluid (wanneer het blok loopt natuurlijk). Blok is deels uit elkaar en sta nu met de kop in m'n handen. Zuiger komt zeker niet tegen een klep of de koppakking aan. Pistonpen is nieuw en aan het lager is me niets opgevallen toen het nieuwe cilinder erop ging.

Big end lager zou kunnen maar dat kan ik niet checken zonder m'n blok te splitsen? Krukas lagers lijken iig goed. Primaire overbrenging zou heel misschien kunnen. Die heb ik tijden geleden in m'n handen gehad, als er wat aan kapot was, was dat toen wel opgevallen denk ik.

Wat bedoel je met zuiger kantelen? Zuiger beweegt iig "vrij" door de cilinder wanneer ik het vliegwiel draai.
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

er was een tijdje terug iemand met een tik en dat bleek de passing van de krukas lagerschalen in de lagerzittingen in de carters te zijn. eerst werd gedacht dat de zittingen in de carters waren uitgelubbert, maar het bleek dat de maatvoering van de china imi lagers gewoon beroerd is, na vervangen van de china troep door ori honda spul was het probleem verholpen.

ik kan de bewuste thread zogauw niet meer vinden, maar het was niet al te lang geleden.

big-end lager kan je enigzins checken zonder blok te splitsen, je duwt de drijfstang zijdelings heen en weer aan het piston-end en kijkt hoeveel hij kan kantelen op het big-end lager, de speling hoort slechts zeer minimaal te zijn maar hij is wel voelbaar, het moet echt bijna niks zijn.
het zijdelings verschuiven op het big-end is normaal, iets van een aantal tienden van mm.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: ss50 k3 project

Bericht door Oscar »

het zijdelings verschuiven op het big-end is normaal, iets van een aantal tienden van mm.
afkeur bij 0,05 (had het boekje open liggen naast me )

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: ss50 k3 project

Bericht door wim V8 »

Begint het tikken pas bij hoger toerental of ook al tijdens stationair draaien?
Of bij vol gas geven met een (te) laag toerental?

Edit: Oja! zuiger tegen koppakking?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: ss50 k3 project

Bericht door lil »

Oscar schreef: 10 mei 2021 08:42
het zijdelings verschuiven op het big-end is normaal, iets van een aantal tienden van mm.
afkeur bij 0,05 (had het boekje open liggen naast me )
dat lijkt me echt te krap, dat zal de tolerantie zijn? ik heb zelf een ander boekje en daar staat bij een dergelijke krukas een voorgeschreven speling van 0,1 tot 0,35 , en te vervangen bij 0,06... ik moet zeggen dat ik dat getal niet helemaal snap trouwens
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: ss50 k3 project

Bericht door ildert »

Dat komt omdat er 0.6 staat ipv 0.06Afbeelding
grote klappen, snel thuis

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

Tikken is bij stationair al te horen en beweegt mee met het toerental. Zuiger tegen pakking/kleppen gister gecheckt maar kon er niets aan zien. Vandaag ook het koppelingsdeksel eraf gehaald, koppeling nagekeken en de vertanding. Hier zat zeer minimale speling in dus lijkt me ook niet de boosdoener. Kleppen zijn gesteld.

Misschien dat dit helpt, of dat iemand geluiden. Herkent. [Youtube]https://youtu.be/MQaDx7JYb9c[/Youtube]
nasi is meer mijn ding

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: ss50 k3 project

Bericht door ildert »

Voel of hoor je het aan een bepaalde kant van het blok? Mocht het de onstekingskant zijn, wellicht iets in de distributie? Of onsteking?
grote klappen, snel thuis

Brommert
4T-MSB addict
Berichten: 802
Lid geworden op: 28 jan 2007 15:10
Bezit: OT C90 (Daytona 150)
Moto Guzzi V7
Locatie: Tilburg

Re: ss50 k3 project

Bericht door Brommert »

Misschien dat het geluid van mijn telefoon wat slecht is... Maar lekke uitlaat pakking, of koppakking?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Afbeelding

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

Ben er de hele dag aan bezig geweest maar ben bang dat het tussen de carter's zit. Heb de koppeling etc eraf gehad maar kon niets vinden. De kop nog eens in m'n handen gehad en een dubbele voetpakking erin gezet gezien hij het randje van de kop leek te tikken (hielp ook niet). Ontsteking eraf gehad om te zien of daar iets achter zat, maar ook niet. Zit een nieuwe ketting op en het geluid komt er niet vandaan. Er zit trouwens een nieuwe koppakking en dus dubbele nieuwe voetpakking tussen.

Beetje ten einde raad zo.
nasi is meer mijn ding

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

Vandaag het blok maar gesplitst. Alles nagelopen op schade oid, maar niets geks gevonden. De krukas eruit gehaald om oa speling op de bigend te checken. Zijdelings prima binnen de toleranties, verticaal vind ik maar moeilijk te bepalen wat 0.05mm is. Heb een krukas uit een c70 blok gepakt om te kijken hoe die voelt, en was aanzienlijk beter. Lagers klinken goed en heb beide krukassen gepast in de carter's om speling te checken (alleen zonder Pakking) dus na alles schoon te hebben gemaakt ben ik begonnen met inbouwen van de c70 kruk.

Nu zitten de carter's weer in elkaar en ben ik bezig met de koppeling op te bouwen wanneer me opvalt dat de krukas beweegt, zijwaarts en heel minimaal. Misschien wel een pakkingsdikte breed... Maakt dit nog wat uit? Verder lijkt alles prima.

Edit. Ik lees oa. op het forum dat geringe axiale speling niet direct erg is. Zolang het maar geen tik of klop geluiden maakt. Laten we hopen dat het tikkende geluid het bigend lager was, anders gaat het nogmaals compleet uit elkaar. Ik heb nog een set carter's liggen waar het dan kan worden ingebouwd.
nasi is meer mijn ding

Wdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 122
Lid geworden op: 10 jan 2017 17:01
Bezit: c50 H
ss50 k3
wat ander 2takt spul

Re: ss50 k3 project

Bericht door Wdaan »

De krukas is vervangen en alles is weer netjes in elkaar gegaan,toch blijft hij tikken. Vandaag vanalles geprobeerd. Uit angst dat hij toch de kop aantikt zelf een Pakking gemaakt. er zit momenteel een Pakking in van 1mm + een standaard waardoor je uitkomt op +- 1.5mm, maar het mag niet baten. Het tikken houdt aan.
nasi is meer mijn ding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: ss50 k3 project

Bericht door nielspbr »

De open deur vraag, je gebruikt wel een 47(48)mm koppakking?

Plaats reactie