Pagina 3 van 4

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 22 jan 2018 16:51
door wim V8
Goed hoor meteen die owatrol, trekt lekker in de poriën.

Gr. Wim.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 24 jan 2018 15:50
door Ben C50
Is owatrol niet meer geschikt om op roest te smeren, en minder geschikt als grondverf op kaal staal? Is mijn ervaring...

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 24 jan 2018 17:09
door wim V8
Het is juist een perfecte grond onder de verf.
Zegt owatrol zelf.
Ik heb het ook vaak op deze manier gebruikt en de ervaring is gewoon goed.

Gr. Wim.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 24 jan 2018 17:35
door Ben C50
Ah, goed om te weten

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 24 jan 2018 20:57
door wim V8
Owatrol mag je niet schuren. Je zal er eerst een aantal lagen primer op moeten zetten zodat je een laag krijgt die dik genoeg is om terug te schuren (zonder de owatrol te beschadigen) tot het egaal is om te spuiten of in kleur aflakken met kwast.

Gr. Wim.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 10 mar 2018 16:04
door Stoel
Achterbrug is inmiddels gemaakt (in Groningen). Maar nog niet verder kunnen werken aan de bakbrommer in Amsterdam. Mede doordat er een eindafrekening voor de elektra van €6000 binnen is gekomen. Ik huur een kleine werkplaats op een soort anti-kraak terrein, en de verhuurder meent dat het verbruik te wijten is aan onze krachtstroom aansluiting. Minder leuk... Helemaal omdat er niets op aan is gesloten en we hem nog niet eens hebben gebruikt haha.
Uiteindelijk zelf wat Sherlock werk gedaan en geconstateerd dat het inderdaad aan de krachtstroom aansluiting naar onze werkplaats ligt, maar dan aan het deel dat door de verhuurder in de meterkast is geknutseld. Maar dat maakt lassen op het moment even lastig.
Dikke kans dat het project weer een poos stil ligt tot ik het frame bij mn pa in Groningen krijg.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 25 mei 2018 21:05
door Stoel
Er zit schot in de zaak!

De achterbrug en de bladveren zijn gemonteerd, verse fusees en stuurkogels. (vrijwel) Overal nieuwe bouten en moeren en alles lekker in het vet of locktite. Ja, er moeten nog borgklem units op de stangen.
Het sturen gaat nog wat moeizaam, maar dat zal de nieuwigheid van de fusees wel zijn. Hopelijk wordt dat beter.

Tijdens het her-monteren van de remslagen ben ik er achter gekomen dat die wel echt vergaan zijn. Scheuren en een mooie blaas.
Nu zit ik met het volgende, vanaf de remtrommel komt een flexibele rubberen slang, die overgaat in een koperen leiding, en hoe ik het zie zijn er twee opties.
  • 1: Nieuwe rubberen slangen halen en monteren op de huidige koperen slang.
  • 2: De hele zooi vervangen met flexibele rvs gevlochten slang.
Wat raden jullie aan? qua kosten scheelt het twee tientjes.

Nog een vraagje, heeft iemand nog een setje schokbrekers liggen die ik mag hebben of voor weinig kan overnemen? zodat ik lig tijdelijk iets heb. Lengte rond de 33cm als het kan. Mag gewoon bami zijn.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 26 mei 2018 11:38
door mattijsvos
als de rvs slangen remvloeistof bestendig zijn zou ik die monteren

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 26 mei 2018 13:10
door Stoel
jup, het gaat om deze

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 27 mei 2018 08:59
door butt head
mattijsvos schreef: 26 mei 2018 11:38 als de rvs slangen remvloeistof bestendig zijn zou ik die monteren
die dingen staan bekend als staalflex remslangen. en worden voornamelijk toe gepast in de racerij.
normale rubber slangen hebben nog wel eens de nijging om zacht te worden. als je hard moet remmen dan zetten ze iets uit waar door je weer iets minder remdruk hebt waardoor je minder hard kan remmen.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 27 mei 2018 12:49
door wim V8
Dit is eigenlijk al autotechniek. Als je alleen een voetrem doet, dus hoofdremcilinder bij het rempedaal kan je vanaf de remcilinder met koper langs het chassis tot de bladveren vanaf daar met een T-stuk met slang naar de wielremcilinders.
Alleen die slang mag niet via de veren lopen hoor. Dus mooier is om vanaf het T-stuk ook met koperleiding maar dan aan de bakbodem tot boven de remtrommels te gaan en dan pas vanaf daar met remslang naar de wielremcilinders, eigenlijk net als een auto.

Ga je de handremhevels ook nog gebruiken?

Gr. Wim.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 27 mei 2018 17:20
door Stoel
De handrem is naar de achterrem met een giga lange staalflex remslang (bedankt Butt Head), die hergebruik ik gewoon weer want die werkt helemaal prima. Genoeg druk om het wiel te blokkeren, maar ook genoeg controle.

De hoofdremcilinder zit al tegen het T-stuk met de bladveren aan. Met kopere leiding van de hoofdremcilinder tot vlakbij de wielen, en het stuk tussen de rem en de koperen leiding zat een flexibele rubberen slang. Zie foto.
IMG_9628.jpg
Ik neig er nu naar om staalflex leiding te halen, met genoeg lengte om er voor te zorgen dat de beweging van het wiel opgevangen wordt. Aan de bakbodem bevestigen is wel een heel goed idee. Ik denk dat ik ze aan het stalen frame waar de bak op gaat liggen ga bevestigen trouwens.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 27 mei 2018 19:21
door wim V8
Ja precies, T-stuk aan de bak, van daar uit met koper tot zo dicht mogelijk bij de wielen, daar vastzetten, en van daar uit met gewone remslang ivm stuuruitslag en veren naar de wielremcilinders.
Dus net een auto.

Gr. Wim.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 28 mei 2018 07:49
door Stoel
Is er iets voor te zeggen om het niet met staalflex leiding te doen? Dat is namelijk voor mij makkelijker te realiseren, geen speciaal gereedschap etc, en qua kosten ongeveer gelijk.

Re: Bakbrommer restauratie project

Geplaatst: 28 mei 2018 09:00
door wim V8
Ja tuurlijk, dat kan ook.

Gr. Wim.