Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1897
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door lil »

ik voorzie een probleem, die mooie oranje voetbeschermers die je hebt gemaakt zitten als scharnierend op de bevestigingsbout van de achterbrug. deze bout echter zit star vast op het frame, niet op de achterbrug, de bout draait niet. de rubbers in de achterbrugbevestiging zorgen voor de bedoelde scharnierwerking, de binnenbussen van die rubbers zitten niet-scharnierend op het frame vast dmv de bout.

als je het goed wil doen dan moet je die voetbeschermers met een verlengstuk vastmaken aan de bovenste schokbrekerbevestiging, niet aan de onderste.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 22 feb 2021 22:28 ik voorzie een probleem, die mooie oranje voetbeschermers die je hebt gemaakt zitten als scharnierend op de bevestigingsbout van de achterbrug. deze bout echter zit star vast op het frame, niet op de achterbrug, de bout draait niet. de rubbers in de achterbrugbevestiging zorgen voor de bedoelde scharnierwerking, de binnenbussen van die rubbers zitten niet-scharnierend op het frame vast dmv de bout.

als je het goed wil doen dan moet je die voetbeschermers met een verlengstuk vastmaken aan de bovenste schokbrekerbevestiging, niet aan de onderste.
Ha Lil, meedenken!!👍🏻👌🏻 maar geloof me. Ik rij er al honderden km's mee rond. Het werkt geweldig, de boel veert mee. Geen fractie frictie. Geen loslopende moeren, geen lengte verandering en als er ff geen kid achterop zit laat ik soms een poot erop rusten... wel geinig gevoel dat gedein (en ik voel me dan zo'n jaren 60 held op z'n caferacerding🤣).
Wat je schetst, daar was ik ook mee bezig. Maar de lange achterbrugbout roteert mee met de slag v.d. achterbrug. Die slag is uiteraard achter groter als voor (daar waar de bout zit). De bevestiging zit niet 'koud' tegen de rubbers aan, er zit een ring tussen, de dopmoer is geborgd met een veerring en een druppie Loctite. In het begin checkte ik de constructie voor, tijden en na een ritje, altijd ok. Nu zijn we wat nonchalanter geworden😇..
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1897
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door lil »

ja, maar dat is dus niet de bedoeling van die bevestiging. het uiteindelijke resultaat zal op den lange duur zijn dat het gat in het frame waar de bout doorheen zit zal uitlubberen omdat de bout nu daarin scharniert ipv vastzit, waardoor de achterbrug en daarmee het achterwiel een onwenselijke zijdelings scharnierende speling zal krijgen.

het is niet de eerste keer dat iemand met dat probleem hier kwam, tis maar dat je het weet.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 23 feb 2021 01:25 ja, maar dat is dus niet de bedoeling van die bevestiging. het uiteindelijke resultaat zal op den lange duur zijn dat het gat in het frame waar de bout doorheen zit zal uitlubberen omdat de bout nu daarin scharniert ipv vastzit, waardoor de achterbrug en daarmee het achterwiel een onwenselijke zijdelings scharnierende speling zal krijgen.

het is niet de eerste keer dat iemand met dat probleem hier kwam, tis maar dat je het weet.
Tsja lil, er zit wat in hoe je het schetst. Anderzijds heb ik een paar maanden geleden een oud verrot PF50je geholpen.. achterbrug gedemonteerd met geweld. Bout zat vastgeroest in frame. De busjes die in de achterbrug zaten waren door en kwamen als losse elementen uit de achterbrug. Muurvast zaten die buiten bussen in de achterbrug btw. terwijl het binnenwerk er zo uit mieterde. Dat zou nu ook weer niet mogen denk ik dan. Ach, de boel staat lekker in het vet. Ik maak me er niet zo druk om.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Je kunt ook een extra busje in dat scharnierpunt van de achterbrug doen, net iets langer dan die plaat van de voetsteun, kan ie daar om draaien en kun je toch de as gewoon strak aandraaien. Aan beide kanten van dat busje een ring zodat ie niet van de bus af kan.
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1897
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door lil »

o das geeneens zon gek idee. elegante oplossing
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

...je klinkt verbaasd :lol:
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 24 feb 2021 13:13 ...je klinkt verbaasd :lol:
lil schreef: 24 feb 2021 13:09 o das geeneens zon gek idee. elegante oplossing
🥳, grappig dat al mijmerend 'hoe kan het beter' dit al een gedachte was. Hou ik in mijn achterhoofd. Als er materiaal over is qua breedte van die steun is dat zo gefreubeld. Maar voor nu... rijden met die geit. Eerst andere freubel(s) afronden.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1897
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door lil »

ildert schreef: 24 feb 2021 13:13 ...je klinkt verbaasd :lol:
ik had daar niet aan gedacht
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3992
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

:shock: Nou daar is je voetsteunen concept de Chinesen hebben het nu alweer gejat ;)
Ze zien ook alles! Haha.

Afbeelding

Afbeelding


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie