Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

'Kannielatenniet' :roll: Helaas ben ik van het soort wat sap een verklaring wil hebben voor als er iets 'fout' is. Z.s.m. onderzoeken dus. Vanavond dus die carburateur eraf gehaald. Wat zou het toch kunnen zijn?

Afbeelding

Weinig brandstof... Brandstofkraantje open en er gulpt met een lekkere flow benzine uit, dat is wel ok. Carburateur gedemonteerd en alles op het oog nagezien, geen vieze bende of afwijkende zaken. Vlotter beweegt goed en sluit af als de vlotter hem dichtdrukt... Tsja, zal het huisje meenemen naar m'n werk om daar alle kanalen preventief door te blazen.

Afbeelding

Ook de sproeiernaald ziet er ok uit volgens mij.

Afbeelding

Tot zover dus nog in het ongewisse helaas. Alles ff doorgeblazen met de lucht uit mijn longen, helaas staat de compressor klaar maar die is nog niet aangesloten. Moraal, geen vuil gezien en alles lijkt gangbaar. Morgen ff de bougie eruit halen en kijken hoe deze eruit ziet, had daar vanavond geen zin meer in tevens even googelen op de spec's/afstelgegevens zodat het weer netjes in elkaar geschroefd kan worden nadat ik alles met perslucht heb doorgeblazen. Kan wel alles preventief vernieuwen maar echt een onderbouwing heb ik er tot op heden niet voor... :(
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Gooische Honda schreef: 12 jan 2019 21:56 'Kannielatenniet' :roll: Helaas ben ik van het soort wat sap een verklaring wil hebben voor als er iets 'fout' is. Z.s.m. onderzoeken dus. Vanavond dus die carburateur eraf gehaald. Wat zou het toch kunnen zijn?

Afbeelding

Weinig brandstof... Brandstofkraantje open en er gulpt met een lekkere flow benzine uit, dat is wel ok. Carburateur gedemonteerd en alles op het oog nagezien, geen vieze bende of afwijkende zaken. Vlotter beweegt goed en sluit af als de vlotter hem dichtdrukt... Tsja, zal het huisje meenemen naar m'n werk om daar alle kanalen preventief door te blazen.

Afbeelding

Ook de sproeiernaald ziet er ok uit volgens mij.

Afbeelding

Tot zover dus nog in het ongewisse helaas. Alles ff doorgeblazen met de lucht uit mijn longen, helaas staat de compressor klaar maar die is nog niet aangesloten. Moraal, geen vuil gezien en alles lijkt gangbaar. Morgen ff de bougie eruit halen en kijken hoe deze eruit ziet, had daar vanavond geen zin meer in tevens even googelen op de spec's/afstelgegevens zodat het weer netjes in elkaar geschroefd kan worden nadat ik alles met perslucht heb doorgeblazen. Kan wel alles preventief vernieuwen maar echt een onderbouwing heb ik er tot op heden niet voor... :(


Sproeier door prikken met een staalborstel draadje,

De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht.En zo dus ook van de Carberateur.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling.
Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert,maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren.(loopt bijna niet meer stationair)

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

[/quote]
[Sproeier door prikken met een staalborstel draadje,

De luchtschroef is de ultieme fijne afstelling van de lucht.En zo dus ook van de Carberateur.

Hoe af te stellen :
Je draait de schroef helemaal dicht en hierna 1,5 slag open.
Dit is de bassis afstelling.
Je kunt echter net zolang draaien tot de motor het felst op het gas reageert,maar nog niet blijft hangen in de toeren. (teveel lucht)

Bij te weinig lucht reageert de motor langzaam op het gas en valt te snel terug in de toeren.(loopt bijna niet meer stationair)
[/quote]

Thanks Novio Jorg! Ga ik mee aan de slag als de boel weer dicht zit. Heb wel wat vraagtekens bij het nazien van de carburateur. Zal de vragen in onderstaand bericht weergeven
Laatst gewijzigd door Gooische Honda op 14 jan 2019 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Nou... daar liggtie dan, in exploded view op een doekje. Zal proberen mijn vraag eenvoudig neer te zetten op basis van onderstaande afbeelding.

Afbeelding

1) Bij het demonteren van sproeiertje 8 keek ik van onderen tegen sproeier 2 aan. Er zat iets zwarts, nadat sproeier 2 er ook uitgedrukt was bleek dat tussen no. 2 en 8 een rubbertje zat. Niet bepaald vast van vorm, zie onderstaande afbeelding.

Afbeelding

Op de tekening zie ik dat niet terug? :idea: of is het no. 1-8? ikzelf zou zeggen dat dit het rubberen ringetje is wat om sproeier 8 zit.

2) Het viel me op dat de benzine aansluiting vanaf de tank relatief makkelijk loskwam. Met minimale kracht flopte dat ding er zo uit. Is dat normaal/hoort dat? Moet het bronzen/messing nippeltje vast zitten? ik kan me voorstellen van wel omdat er zo mogelijk ook valse lucht aangezogen kan worden of erger... losschieten. Zie onderstaand.

Afbeelding

Dit zijn eigenlijk de 2 zaken die me opvielen van de carburateur en dan met name dat vreemde rubberen pakking-ding.

Bougie eruit gehaald, lijkt mij niet vies van kleur. Electrode afstand 0.6 mm. Bougie is ca. 500 km. oud.

Afbeelding

De chokeklep heb ik bewust laten zitten, geen speling op de asjes (herken ik van de Fiat 500 die daar wel last van hadden) Gewoon wat gesmeerd en klaar.

Omdat dit klusje me eigenlijk ff niet uitkomt beperk ik me tot de carburateur en niet verder voor het gemak. Heb uiteraard gekeken op het oog of de puntjes netjes open gaan voor top en ze zien er zover je dat kan bekijken netjes uit/niet ingesleten en/of vet. Voor het gebruik dit voorjaar ga ik dat zeker doen, kleppen stellen en puntjes nazien/stroboscoop erop. Nu moet ik het ff allemaal 'tussendoor' zien te fixen.

Wat me wel opviel is dat het eindstukje van de bougiekabel naar de bougiedop toe erg hard was. Bij het eraf draaien van de dop zat daar wat oxidatie. Heb preventief de kabel 2 cm. ingekort en de boel weer gemonteerd. Bij het ontleden van die 2 afgeknipte cm. kon ik weinig ontdekken dan dat er wat lichte oxidatie was aan het einde van die kabel.

Laatste vraag; setje no. 6 op bovenstaande tekening. 2 Afstelschroeven. Voor het gemak even benoemd linker en rechter schroef. Hoe heten deze 2 luchtschroeven? wat doen ze? en wat is de basisafstelling van deze twee schroeven. Bovenstaand heeft Novio Jorg al een zetje gegeven maar ik ben even kwijt wie wat doet... :shock:

Alvast bedankt voor mogelijk advies en tips.

Euh… mijn sproeiertje is #55 zoals hoort voor de Belgische en Nederlandsche markt. Nu zie ik dat voor Frankrijk, Italië en Engeland men #62 monteerde. Is dit te adviseren? en mogelijk? Nee ik verwacht geen hernia trekkend koppel of iets wat daar op lijkt. Mijn Novio liep strak 50 km/h iedere km. extra is natuurlijk mooi. Tikkie 'sneller' accelereren en een tikkie meer top speed/stabiel 50 km/h blijven rijden met tegenwind is al meegenomen. Uiteraard is dit het minst belangrijke, eerst maar eens lopend krijgen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Van iemand anders.................Stap 8: Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef.


De zonder-naar-je-bougie-kijk-manier:
Vervang je bougie voor een nieuwe en laat hem verder lekker zitten!

Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationairschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Je hebt nu de juiste hoofdsproeier.
Stap 5: Gasaald op zijn hoogste stand (dus het clipje in de onderste groef).
Stap 6: Ga rijden op HALF GAS. Als hij sputtert en in houdt op half gas staat hij te rijk op half gas. Hang de gasnaald 1 standje lager.
Stap 7: Herhaal stap 6 totdat hij niet meer sputtert op half gas.
Je hebt nu de gasnaald op de juiste stand staan.
Stap 8: Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Klaar, niet meer aan zitten.
Owja, controleer voordat je begint met de carb af te stellen of je genoeg vrije slag op je gaskabel hebt.

Alexander Korenhof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 129
Lid geworden op: 19 apr 2013 20:24
Bezit: 3 x PC50
1 X PF50

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Alexander Korenhof »

je schreef:
1) Bij het demonteren van sproeiertje 8 keek ik van onderen tegen sproeier 2 aan. Er zat iets zwarts, nadat sproeier 2 er ook uitgedrukt was bleek dat tussen no. 2 en 8 een rubbertje zat. Niet bepaald vast van vorm, zie onderstaande afbeelding.
bij mij is dit een hele kleine "washer" van metaal oid. Heel dun ringetje.
Even opgemeten ( carb is er toch vanaf) buitendiameter 5mm, dikte t =0,5 mm.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Volgens mij hoort er tussen 2 en 8 helemaal niets. Rubbertje #1 houdt de sproeier op zn plek en zakt langzaam in. Daardoor komt de sproeier los en loopt er te veel benzine langs. Ik denk dat het ringetje in jouw carb dat vervangen moet hebben maar ik zou het rubbertje en de oring om de sproeier vervangen en dat zelf geknipte rubbertje maar achterwegen laten. Zit rubbertje 1 wek in je vlotterbak?
grote klappen, snel thuis

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1310
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door ildert »

Ohw dat nippeltje zat bij mij ook vaak "los", nooit een probleem geweest. Als je bang bent dat ie losschiet misschien vast zetten met locktite oid?
grote klappen, snel thuis

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door stoterstangen90 »

ildert schreef: 15 jan 2019 21:33 Volgens mij hoort er tussen 2 en 8 helemaal niets. Rubbertje #1 houdt de sproeier op zn plek en zakt langzaam in. Daardoor komt de sproeier los en loopt er te veel benzine langs. Ik denk dat het ringetje in jouw carb dat vervangen moet hebben maar ik zou het rubbertje en de oring om de sproeier vervangen en dat zelf geknipte rubbertje maar achterwegen laten. Zit rubbertje 1 wek in je vlotterbak?
Rubber 1 is erg belangrijk.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

De messing slangtule is conisch gemonteerd en kan je voorzichtig terug (zachtjes)tikken.
Kijk in het carb huis onder de tule of het kleine gaatje naar de vlotternaald nog goed open is.

O-ring 1-8 moet je vernieuwen.
Dat zelfgeknipte ding vervangt idd nr 1, hierdoor kan de sproeier niet meer zakken in het rubber dat zacht wordt(door moderne benzine?)waardoor sproeier los gaat zitten.
Sproeier wordt nu door de vlotterbak zelf aangedrukt.
Je zou dat weer origineel kunnen maken als je wilt.
Tussen sproeiers twee en acht hoort origineel niets.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Nou mensen! bedankt voor de nuttige info, super.

Het selfmade rubbertje wat erin zat gaat richting het restafval om daar omgezet te worden in een fijn, plukje, stof.

@Wim/Ildert/stoterstangen90 nee het rubbertje, no.1, in de vlotterbak zat er niet in. Om de 'lengte' op te vangen zat denk ik dat rubbertje tussen die twee sproeiers gefröbeld. Omslachtige oplossing mijn inziens. Ik schaf een revisie setje aan zodat alles weer fris en fruitig is. Het sproeiertje, no 8, flopte er zo uit. Zat misschien niet diep genoeg daardoor. Dat samen met een zachte O-ring... tsja wie zal het zeggen.
De messing aanvoernippel in de carburateur geef ik een druppie lijm (3M 847) welke bestand is tegen brandstof.

@Novio Jorg, bedankt voor je uitleg qua afstellen, zeer nuttig.

@Alexander Korenhof, ik denk dat je met 'washer' ook het rubbertje onderin de vlotterbak bedoelt.

Nogmaals, blij met alle info. Zal straks maar even een bestellinkje plaatsen zodat ik mogelijk volgende week wat tijd vind om de carburateur weer in elkaar te zetten en af te stellen. Benieuwd of de veranderingen gaan helpen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Na een te lange toolboxmeeting me er even toe moeten zetten...

Afbeelding

Maar toch wat gefaseerd qua tijdsindeling wat proberen te doen. Begonnen met een revisiesetje en wat ander klein spul voor in de toekomst te scoren. Was toch in de buurt van Zwolle dus daar wat opgepikt. Revisie setje voor de carburateur, een poelietrekker, 2 trap-as spietjes, uitlaatpakking en ff brommers kijken. Nooit goed 8-) .

Eenmaal thuis de boel goed gereinigd, paar dagen in een reinigingsgoedje gelegd van Loctite (uit een spuitbus). Heb helaas niemand die de beschikking heeft over ultrasoon apparatuur in de buurt dus het werdt weken en schrobben met de tandenborstel waarna de boel nogmaals grondig is doorgeblazen. Buitenkant wordt daar ook wel schoon van. Bij het wegspoelen van het goedje leek het wel op een stukje historie... 22 april 1915 geloof ik. De spoelbak zag eruit als een lokaal stukje Ieper. Gelukkig had ik in dit scenario de beschikking over een afzuiging :geek: .

Het betreffende ringetje om de sproeier heen was verhard. Ging er in stukjes vanaf. Idem met het rubbertje van het aftapplugje v.d. carburateur Alle deeltjes komen wel op hun plek. Wat me niet luktje (mogelijk kwam dit dit door bouwstress :o ) was de O-ring die tussen de onderhelft en de bovenhelft van de van de carburateur zit. Snotsiedorie zeg! wat een rottig ringetje. Het friemelde iedere keer uit het gootje. Keer op keer. Logisch het is een rond gevormd ding wat in een niet rond gevormd geultje hoort te blijven zitten. Heb dus de oude ring/pakking in de Biotex laten weken, heerlijk zacht werdtie hiervan, ingesmeerd met zuurvrije Vaseline en klaar, zitten bleeftie.

Afbeelding

Maar in het revisie setje zit in een afgesloten zakje een fiber ringetje. Kleine diameter. Ik kom dit nergens tegen, weet iemand waar dit voor dient? Ik ben het niet tegengekomen... :idea:

Afbeelding

Het demonteren, reinigen en monteren van alle goeds is niet spannend te noemen. Kwestie netjes uit- en in elkaar zetten. De hulp mocht uiteraard poseren na de gedane arbeid.

Afbeelding

Lastiger lijkt me de boel afstellen, hopelijk zit de Keihin er weer op ergens dit weekend zodat ik me kan 'storten' op het afstellen, contactpuntjes en klepspeling. ALs ik dan weer de 'power' ervaar zoals de afgelopen periode ben ik weer een tevreden mensch.

Wat nog moet geschiedde is het verlijmen van de benzine aanvoernippel, moet nog kijken waar ik dit goedje van 3M kan verkrijgen. Het kost niet veel maar om evenzoveel aan verzendkosten te betalen... mwaah ik pas op dit gebied perfect in het Nederlandsche keurslijf
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Het fibertje hoort bij het oudere type carburateur. Bij de aftapschroef van de vlotterbak.
Die met de losse vlotter.
Jij hebt een nieuwer type met de scharnierende vlotter.
Die heeft een andere aftapschroef. Meer inwendig.
De tekening die jij laat zien is oude type.
Deze heb jij: https://4taktwinkel.nl/partlist-honda-n ... rateur-nt-

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

wim V8 schreef: 25 jan 2019 20:16 Het fibertje hoort bij het oudere type carburateur. Bij de aftapschroef van de vlotterbak.
Die met de losse vlotter.
Jij hebt een nieuwer type met de scharnierende vlotter.
Die heeft een andere aftapschroef. Meer inwendig.
De tekening die jij laat zien is oude type.
Deze heb jij: https://4taktwinkel.nl/partlist-honda-n ... rateur-nt-

Gr. Wim.
Ah... bedankt Wim!

Als ik me goed heb ingelezen heb ik nu een Keihin type F4A wat er oorspronkelijk ook op gemonteerd is voor de Nederlandse en Belgische import.

Het andere type zou dan een Keihin type PA 01_09 moeten zijn, voor andere landen zoals geloof ik Frankrijk, Italie e.d.

Anway, het fiber ringetje is niet voor mijn carburateur

(Op één of andere manier heeft mijn laptop moeite met die, wel zeker, mooie site. Ik zie geen afbeeldingen :evil: )
Laatst gewijzigd door Gooische Honda op 27 jan 2019 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door NIX »

Ik heb losse nippels wel eens vertind en ze weer in hun passing getikt. Ging nooit meer los en lekte niets. Niet de dik vertinnen. Alles kan kapot, ouwe zamac zeker.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie