Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Ik zou nog niets aan de ontsteking doen, hij reed eerst toch goed ?
De carburateur is nu lekker schoon, terug plaatsen en eerst die goed afstellen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

NIX schreef: 26 jan 2019 11:02 Ik heb losse nippels wel eens vertind en ze weer in hun passing getikt. Ging nooit meer los en lekte niets. Niet de dik vertinnen. Alles kan kapot, ouwe zamac zeker.
Klopt Nix, kreeg die tip ook van een kennis die nogal bedreven is in RC vliegtuigjes. Daar schijnen ze ook veel met tin in elkaar te flansen, ben een beetje benauwd voor dat zamac dit i.c.m. geen ervaring hebben met vertinnen/solderen... wil ik het risico niet lopen. Daarom ff lijm. Mocht dit niet lukken hebben we er weer een leuke uitdaging bij.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Novio Jorg schreef: 26 jan 2019 13:31 Ik zou nog niets aan de ontsteking doen, hij reed eerst toch goed ?
De carburateur is nu lekker schoon, terug plaatsen en eerst die goed afstellen.
Klopt, bij voorkeur laat ik het allemaal even zoals het was. De Novio reed inderdaad perfect. Gisteren tussendoor de carburateur weer gemonteerd en gekeken of er wel een vonk was. Uiteraard weer met teveel weinig tijd :x wetende dat die nippel nog niet goed zit zonder lijm en dat het behoorlijk frustrerend kan zijn als je binnen een te kort tijdsbestek je doel niet bereikt wordt.
Maar ja... beetje fröbelen en niet onderbouwd/op gevoel draaien aan de twee schroeven. En jawel hoor... na een paar rondjes op de trappers 'blobberdeblopblopblop'. Wat hoog stationair maar dat was gauw verholpen. Nu is het 1/4 slag trappen en ze loopt prachtig stationair.
Ff gauw een klein stukje rijden. Smoort niet, pakt goed op in mijn beleving wel wat 'trager' als voorheen zo het lijkt.
Omdat er nog andere zaken geregeld moesten worden geen tijd voor de fijn afstelling gehad. Maar doel bereikt. De boel opgeruimd, kleedje over de moped en lekker staan. Tot over een paar weken gezellig oranje 'ding'. Dan gaan we weer verder met klepjes stellen, puntjes checken en de boel weer voor de zomer 8-) gereed maken. Nu eerst ff slopen en bouwen aan het huis...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Als je die nippel goed bekijkt is die conisch, erin drukken en als het vast lijkt/komt te zitten vast pakken dmv lijmklem of tang eromheen en dan 1 tikje met een hamer op de klem/tang. Dan zit ie vast. ( brommers lijm je niet )

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Gooische Honda hoe is het afgelopen ?

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Wim of Nix welke bougie is het beste voor een noof ? Bougie C6 HSA, NGK ............de 6 of 7 ?

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16163
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door nielspbr »

Noof? een zesje.

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door NIX »

En de blauwe R's laten liggen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Bedankt ! nu rest de vraag nog hoe is het afgelopen met Gooische Honda ?

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Die gaat toch eerst zn huis slopen.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Novio Jorg »

Oh,....:)

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

@Allen 8-) we doen het nog hoor. Heb mijzelf, euh ons, ff van enig gemak voorzien om 4 weken in een barakkenkamp met Zwembad (lees Eemhof) te verblijven. Basis internet aldaar, wil je meer moet je cashen... :shock: 2019... en wat basis is, is niets. Ach kan een klaagzang opzetten maar laten we dat maar niet doen. Papa blij dattie niet non-stop in het bouwstof zit. Mama blij dat er geen non-stop bouwgeluiden zijn en kids blij want die ervaren het als vier weken vakantie... achteraf gezien toch nog steeds een goede keus om te werken en te klussen vanuit een basiskamp.

Nu eenmaal thuis in een bijna klaar huis lurkend aan een Duvel, blokje kaas met pittige mosterd (een overblijfsel uit de kampwinkel) maar... jeah je neusvleugels worden er wel door gereinigd! top-spul. Haardje weer aan, buiten regen en binnen weer lekker warm. Wat wil een mens meer. Dus beetje op het net kijken, eindelijk weer wat tijd voor.
Tussen de buien even naar het houthok gelopen waar de Novio gestald staat, samen met een even zo oude Gazelle Sprinter. Mooi hé, samen oud worden en misschien komen er in deze samenstelling nog wat leuke kleine Hondatjes bij, ze zijn meer dan welkom.

Afbeelding

Vooruitgang geboekt op Honda gebied? nope, geen tijd voor gehad. Dus maar even een eenvoudig kiekje van het stel. Straks weer het dekentje erover. Nu wat details oppakken thuis en als het mooier weer wordt/wat tijd over heb weer fröbelen aan het minimalistische PF50-je. O ja, ik ga lekker door vandaag met Duvel, vingerfood en benen omhoog. Laat het maar regenen, deze dag is prima!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Novio Jorg schreef: 28 jan 2019 18:30 Als je die nippel goed bekijkt is die conisch, erin drukken en als het vast lijkt/komt te zitten vast pakken dmv lijmklem of tang eromheen en dan 1 tikje met een hamer op de klem/tang. Dan zit ie vast. ( brommers lijm je niet )
Ah, bedankt voor de tip Novio Jorg! ga ik, met enige schroom, proberen. Beetje een fobie voor deze constructie daar ik wat jaartjes geleden bijna een Fiatje 500 heb verschroeid waar uit de Weber carburateur ook het busje eruit was getrild, golfje octaan 98 op het uitlaatspruitstuk en 'Whoesi'. Gelukkig met geluk niet afgebrand en door snel stoppen incl. een dosis geluk/juiste omstanders bleef het bij wat vieze plekken in de motorruimte, rode handjes en een verbrande kuif. Sindsdien ben ik best wel voorzichtig met mijn 'messing-busje-in-alu-carburateurs' productiemethode van weleer :mrgreen:
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Lekker hoor, fijn bezig geweest met klussen en verbouwen moet je jezelf soms afvragen 'wanneer stop je'. Met al dat mooie weer bezig geweest met oude buitenboordmotortjes. Lekke bootjes en vastzittende schroeven... fijn zo'n plantje wat fonteinkruid heet... Tijd voor de Novio dus.

Ff beginnen waar we gestopt zijn, de carburateur. Met wat simpel afstelwerk reed de PF50 verbazingwekkend goed. Nog geen meter nodig of ze liep al lekker stationair. En 'vlot' naar de 45 km/h.. heel soms iets sneller zelfs. Toch werd het vlotterhuis vettig, tijd voor controle dus. Ik had de rubberen pakking tussen de vlotterhelften niet vervangen voor een nieuw exemplaar. Niet voor de centjes maar gewoon omdat het nieuwe rubbert niet paste qua vorm. Als het met veel liefde en geduld eindelijk op z'n plek lag (onder spanning want diameter was echt te klein) flopte het er zo weer uit. De oude ring dus weer gemonteerd. Helaas lekte deze toch iets.
Dus eraf met die carburateur

Afbeelding

Rubber eruit gehaald, ontvet en ook de vlotterhelften aan beide zijden ontvet.

Afbeelding

Wederom een krijgertje! altijd fijn. Nooit echt mijn favoriet geweest om vloeibare pakkingen te gebruiken... ziet er zo cheap uit, maar ja... brandstof lekkage is ook niets en als een origineel rubbert niet past dan maar een alternatief.

Het gleufje waar de pakking in hoort vol geblubbert met Marston 2000.573 (het geeft nog net geen licht 8-) ). Feitelijk kan je de oude rubber pakking weglaten maar omdat ik zoveel waarde hecht aan oude meuk heb ik de keerring er maar in gemasseerd.

Afbeelding

Ff de avondmaaltijd nuttigen en daarna de vlotterhelften weer samen voegen. Gelijk ook dat reeds eerder benoemde messing conische pijpje vastgezet. Ontvet en een drupje chemisch groen reflecterend middel erop. Even licht aantikken... vast. Ook dat stukje brandstofslang vervangen, er zit nu een stukje slang op vanuit China uit de bak 'komt ooit van pas'... de veerklemmetjes zoals origineel zijn in bestelling. Gewoon leuk zeg maar.

Afbeelding

Dat ziet er niet uit! overtollig middel verwijderen met een doekje 'voila'. Monteren en klaar.

Afbeelding

Gelijk een beste rit rit gemaakt van het Gooi naar de Domstad, heerlijk zo'n ritje. De rit retour verliep diep in de nacht. Wat een geluk dat ik op voorhand een zaklamp had meegenomen. Diep in de Lage Vuursche schee m'n verlichting ermee uit. Nou ja uit... er was weinig meer over van dat gezellige licht en dan is het daar echt donker. Eenmaal het bos uit was daar weer een 'fel' schijnsel. Ik denk dat het lampje slecht contact heeft gehad. Maar bij het ontwaken vanochtend zag ik dat het vlotterhuis schoon was. Geen lekkage, winst geboekt!

Ik ben erachter gekomen dat ik een mandje voorop wel nuttig ga vinden. Yep zo'n 'truttig' van draadstaal verchroomd mandje op zo'n eveneens 'truttig' verchroomd draadstalen rekje. Volgens mij waren ze ooit een nuttig accessoire. Mocht iemand een redelijk exemplaar hebben pb me ff. Over de prijs worden we het, in het redelijke, wel eens.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door NIX »

Zo'n te klein rubber wil nog wel eens uitzeten als je het vet maakt en in een zakje doet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie