Mijn Novio... en het vervolg.

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Oscar »

velglintjes ook vers? Ja toch? :D

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Oscar schreef: 16 dec 2020 12:54 velglintjes ook vers? Ja toch? :D
Jazekers. Lintjes ook😎
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Verse, tikkie bredere, Deestone🤪 2.25×17 bandjes. Uiteraard de binnenbandjes en de lintjes mee vervangen. Heb de C50 velgen preventief aan de binnenzijde ingespoten met tectyl. Voorzijde kogellagers waren nog ok. Vers vet, afstellen en klaar. Achterzijde nieuwe cupjes en lagertjes. De cupjes vertoonden scheurtjes dus weg ermee.

Afbeelding

Wilde eigenlijk vaste lagers monteren maar dan moest er een fractie afgedraaid worden v.d. naafjes om het juiste lager te kunnen monteren. Ook moest er een spanbus gemaakt worden. Leuk om te doen maar m'n draaier is de aankomende weken druk met andere zaken. Geen zin in stagnatie want de C50 moet ook nog motorisch aangepakt worden. Maar met de juiste liefde zijn die kogellagers bijna net zo robuust.

Het uitgebroken stukje komt door het uittikken. Nu alles 'vers'👌🏻

Afbeelding

Al met al prima te doen om velgen te spaken en te spannen/richten. Het voordeel van deze job was wel dat het goede, stevige en, vooral belangrijk, ronde velgen zijn zonder mankementen. Voor koste het me 2 uur bijelkaar. Achter een uurtje... om de velgen te spannen heb ik deze in de achterbrug gehangen. Stukje ijzeren staaf t.h.v. de velgrand diende als ijkpunt.

Het voorspatbord had twee gaatjes waar het gele plaatje op zat bevestigd. Ik rij zonder geel plaatje dus dichtgelast.

Afbeelding

Het punt waar het schoortje gemonteerd zit wat naar beneden gaat richting naaf voorwiel, was gescheurd en gerepareerd met polyester. Alles weggehaald en netjes een plaatje geklopt en erin gelast. Aan de binnenzijde ook een plaatje gelast ter versteviging. Nu kan de boel niet meer inscheuren door trillingen. Afgekit, klaar.

Afbeelding

Voorspatbord staat nu klaar om gespoten te worden in kleurtje 45820 v. Motip. Alleen heb ik lak laten mengen bij de plaatselijke verffabriek. Meer lak, meer druk, lak is 'lobbiger'... ach ik vind het gewoon fijner spuiten.

Achterspatbord was ook ingescheurd door trillingen.

Afbeelding

En weer gelast, geslepen

Afbeelding

Ook hier komt een extra plaatje in zodat het materiaal wat dikker wordt.

Achterzijde v.h. spatbord had behoorlijk wat gaten. Waarschijnlijk van wat mislukte boorsessies. Alles dichtgelast wat dicht hoort, grondlak, teveel plamuur aanbrengen😳 -zucht-, schuren😷, grondverf, spuitplamuur en weer schuren. Het is dat het ervan opknapt...

Afbeelding

Afbeelding

Maar het gaat fraai worden
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door 5T-3F-4N »

Mooie vorderingen, velgen zien er netjes uit met vers rubber!
Beware of the dax

Oscar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 248
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Oscar »

Goed bezig, bedankt voor het delen

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

5T-3F-4N schreef: 04 jan 2021 10:49 Mooie vorderingen, velgen zien er netjes uit met vers rubber!
Oscar schreef: 04 jan 2021 15:31 Goed bezig, bedankt voor het delen
Thanks, ben benieuwd hoe het straks allemaal eruit gaat zien... en belangrijker... hoe het rijdt.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Ff proefstukje gemaakt met het achterkantje/steuntje van achterkant naar spatbord.

Eerst afbijt, daarna afvegen met branspiritus en daarna de toterende staalborstel. Scotch bride naschuren, ontvetten...

Afbeelding

Daarna Motip grondlak

Afbeelding

Daarna Motip spuitplamuur

Afbeelding

En daarna de aflak

Afbeelding

Tussen iedere 'daarna' zit 24 uur. Lak werkt niet op elkaar dus proef geslaagd👌🏻

De achterbrug was vet, vies en beschadigd. Patina mag maar versleten zaken werk ik graag weg. Dus alleen het tussenstukje behandeld. Wordt vanzelf weer dof. Maar nu is het weer een net exemplaar. De ketting heeft in het noeste verleden flink geschuurd op dat stukje rondijzer. Opgelast, geslepen, geschuurd... grondlakje en Motip orange erop.

Afbeelding

Ook de kettingrand opgewaardeerd. Alleen de bovenzijde behandeld. Wat uitgedeukt en in de kleur gezet. De rest van haar leeftijd mag gezien worden🥰

Afbeelding

Het lijkt op een fors kleurverschil, maar in het echt valt dat reuze mee.

Het standaardje had ovale gaten. Dichtgelast, gestraald en na uitmeten weer doorgeboord met 10 mm. Grondlakje erover, wachten op de aflak.

Afbeelding

Nieuw blindklinkmoertje M6 gemonteerd. Deze was verdwenen. Kettingrandje werdt met een moertje bijelkaar gehouden. Kan uiteraard maar dit is fraaier.

Afbeelding

Nader bekeken zag dit er ook niet uit. Vies, vet, beschadigd. Tijd voor een kleine 'pimp'. Houdertje van trekveer uitgelubberd, bevestiging van standaardje rommelig. Kaal maken maar.

Afbeelding

Na wat slijpen, lassen en boren

Afbeelding

Met als resultaat, niet te gek. Gewoon on-/zichtbare zaken aanpakken. Goed maken is leuk.

Afbeelding

De gaten v.h. stangetje (10 mm. in diameter) waren ook in het frame ovaal. Dichtgelast van binnen en buiten. Daarna weer geboord met 10 mm. Ff op zouk nu naar de correcte bevestiging.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door 5T-3F-4N »

Gooische Honda schreef: 05 jan 2021 17:20 Ff proefstukje gemaakt met het achterkantje/steuntje van achterkant naar spatbord.

Eerst afbijt, daarna afvegen met branspiritus en daarna de toterende staalborstel. Scotch bride naschuren, ontvetten...

Afbeelding

Daarna Motip grondlak

Afbeelding

Daarna Motip spuitplamuur

Afbeelding

En daarna de aflak

Afbeelding

Tussen iedere 'daarna' zit 24 uur. Lak werkt niet op elkaar dus proef geslaagd👌🏻
De proef lijkt mij zeker geslaagd, erg netjes. Bij welke temperatuur gespoten? Mocht het nog strakker moeten worden zou je het nog nat kunnen schuren en daarna polijsten.
Beware of the dax

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Goede volgorde aanhouden hè, nu moet het achterspatbord nog een keertje. ;)

Afbeelding



Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

[/quote]
De proef lijkt mij zeker geslaagd, erg netjes. Bij welke temperatuur gespoten? Mocht het nog strakker moeten worden zou je het nog nat kunnen schuren en daarna polijsten.
[/quote]

Tsja, ik denk dat het een graadje of 18-max. 20, als ik bezig ben, is. Spuitbussen staan op de verwarming zodat het lekker opwarmt. Idem met de te spuiten delen.
Klopt wat je zegt over nat schuren en polijsten. Ik wil het met 'slechts' een cleanertje doen, tikke gladder poetsen. De spatbordjes zullen uit de toon vallen. Novio met patina maar spatbordjes 'nieuw'🤔...
wim V8 schreef: 06 jan 2021 10:26 Goede volgorde aanhouden hè, nu moet het achterspatbord nog een keertje. ;)

Afbeelding

Hahaha scherp Wim🥸. Tsja je bent soms ff het 'plaatje' kwijt.

Gr. Wim.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

Daar komttie Wim😉, het achterspatbord. Daar waar het achterspatbord bevestigd zit aan het frame was deze ingescheurd. De scheur ingeslepen en dichtgelast. Daarna old school plaatje geklopt

Afbeelding

Dit plaatje zal met wat proplasjes bevestigd worden in het achterspatbord ter versteviging.

Afbeelding

Ff een sfeerfoto van het ontlakken. Super afbeit v.d. Karwei erop smeren, zakje eromheen zodat de boel niet verdampt. 30 min. later krabben maar. Beide spatbordjes op de manier kaalgemaakt. Gaat prima maar stralen is makkelijker.

Afbeelding

Eenmaal geproplast, gegrond, afgekit en in de spuitplamuur.

Afbeelding

En zo liggen ze klaar om gespoten te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon ff een tip. Eenmaal geplamuurd zijn dit echt geweldige schuur pads!!

Afbeelding

Korel 80 en schuurt echt fijn. Loopt niet vol gaat daardoor eindeloos mee. De profi boys gebruiken dit op hun schuurtol. Krijgertje!!

En dit, scotch bride. Is super om de boel op te ruwen voor de uiteindelijke laklaag.

Afbeelding

Nu ff kijken wanneer de spatborden gespoten gaan worden.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door wim V8 »

Keurig.

Afbeelding

Heb je het gat voor de bout ook eerst helemaal dichtgelast en daarna open geboord?
Anders kruipt er vocht tussen.
Dan roest het heel snel.

En spuit in dat kraaltje ook wat troep tegen roest als het gespoten is.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

wim V8 schreef: 09 jan 2021 20:29 Keurig.

Afbeelding

Heb je het gat voor de bout ook eerst helemaal dichtgelast en daarna open geboord?
Anders kruipt er vocht tussen.
Dan roest het heel snel.

En spuit in dat kraaltje ook wat troep tegen roest als het gespoten is.



Gr. Wim.
Yep, was een misser van inmeten. Dichtgelast en opnieuw geboord, 6,5 mm. Als de boel straks gelakt is en goed droog spuit ik de randjes in met was. Regen zal m'n Novio niet veel meer zien.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

5T-3F-4N
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 okt 2015 08:33
Bezit: Honda ST50G ('74)
Honda Kick 'N Go
Honda ST70G ('76)
BMW 320i cabrio ('98)
Kia Ceed SW ('19)
Locatie: omgeving Breda

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door 5T-3F-4N »

Mooi werk, die kan er weer even tegen als de lak er op zit.
Gooische Honda schreef: 09 jan 2021 17:16 Gewoon ff een tip. Eenmaal geplamuurd zijn dit echt geweldige schuur pads!!

Afbeelding

Korel 80 en schuurt echt fijn. Loopt niet vol gaat daardoor eindeloos mee. De profi boys gebruiken dit op hun schuurtol. Krijgertje!!

En dit, scotch bride. Is super om de boel op te ruwen voor de uiteindelijke laklaag.

Afbeelding
Die je tussen de korrel 80 en Scotch Brite (deze is natuurlijk ook in verschillende gradaties verkrijgbaar) nog een tussenstap qua schuren?
Beware of the dax

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn Novio... en het vervolg.

Bericht door Gooische Honda »

5T-3F-4N schreef: 11 jan 2021 09:26 Mooi werk, die kan er weer even tegen als de lak er op zit.

Die je tussen de korrel 80 en Scotch Brite (deze is natuurlijk ook in verschillende gradaties verkrijgbaar) nog een tussenstap qua schuren?
Thanks, tsja... het is allemaal een overkill omhet zo aan te pakken maar ja... hobby he. Het blijft leuk dat freubelen op deze manier.

Die korrel 80 schuurpatch👌🏻 werkt perfect om je overtollige plamuur te verwijderen. Ik schuur net zolang totdat de shape er zo goed als in zit. Daarna schuur ik nog lichtjes met korrel 180 na. En daarna komt de spuitplamuur 2 a 3 dunne laagjes. Daarna met die scotsbride erover poetsen (weet hiervan niet de ruwheid). Dan de aflak. Dat is mijn volgorde/manier, maar ongetwijfeld zijn er meerdere wegen naar Rome, euh, gladde structuur.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Plaats reactie