Pagina 1 van 4

Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 24 mar 2018 20:27
door Roel
Vanochtend opgehaald: een rode CD50! Eigenlijk was ik op zoek naar een zwarte, maar deze vond ik zeker niet verkeerd. Het is niet de originele candykleur, dus mócht ik hem in de toekomst zwart willen (laten) spuiten kan ik dat zonder schuldgevoel doen. Vooralsnog laat ik hem lekker zoals hij is - ik vind hem zo ook prachtig! Netjes in het chroom, mooie originele uitlaat en alle verlichting werkt zoals het moet.

Na jaren alleen bami rijden was ik blijkbaar ook een beetje vergeten hoe een echte Honda aanvoelt: echt waanzinnig hoe lekker dit ding schakelt!

Blij!!!
cd501.jpg
cd502.jpg

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 24 mar 2018 21:14
door Goldie
Wauw, mooi ding!

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 25 mar 2018 08:56
door loe
Heel mooi .mag je trots op zijn

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 25 mar 2018 13:33
door peer
hele mooie brommert!

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 08:29
door Roel
Dank! Ben er erg blij mee en heb afgelopen weekend weinig anders gedaan dan toeren op het ding.
Ik kwam er wel direct achter dat de achterrem niet helemaal lekker meer is: het asje van de remhevel heeft enorme speling en de rem grijpt met een nare "klonk" aan. Weet iemand toevallig of de ankerplaat van een CD hetzelfde is als die van een C, of een SS50?

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 08:48
door NIX
C. Als het een echte CD brug en wiel zijn met holle as. Maar ik zou de remschoenen even kritisch bekijken, ik denk dat er 1 gebroken is. Ook zie ik flink olie of smeer uit je voornaaf komen. Hoeft niet veel te betekenen aan die kant, maar hopelijk zit de andere kant (rem) niet ook vol.

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 09:19
door Roel
Goed gezien! Nieuwe keerring is al besteld. Voorrem remt verder als een tierelier, dus links zal het nog wel fris zijn. Ik wist trouwens niet eens dat er olie in de voornaaf moet (ben alleen ingevette steekasjes gewend).

De achteras is volgens mij origineel (tandwiel gemonteerd met grote ronde clip + boutjes). Ik zal eens binnenin kijken naar de remschoentjes. Dank!

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 11:40
door ReezYard
Let op!
Er moet/hoort geen olie in de voornaaf!
De zgn. keerring is om te voorkomen dat er vuil/zand in de lagers terecht komt.
De vorige eigenaar heeft vermoedelijk iets te kwistig met olie het e.e.a. gesmeerd, of
(en die kans is klein) de rechter vorkpoot lekt olie uit het aftapboutje.
Advies: de voornaaf zeker van binnen schoonmaken. Als de remschoenen doorweekt zijn
met olie deze - voor alle zekerheid - vervangen!

Weet je zeker dat het achtertandwiel op de achternaaf gemonteerd zit met 'n grote circlips?
Bij de CD dient ie nl op dezelfde wijze gemonteerd te zijn als op de C50/70/90.
Bij de CD is het bovendien mogelijk om het achterwiel te demonteren, terwijl het
tandwiel aan de achterbrug blijft zitten.
Als dat niet zo is dan heeft ie een achterbrug en naaf van - vermoedelijk - de SS50.

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 15:26
door stoterstangen90
Sowieso zie ik een kettingrand in plaats van een kettingkast. Dat is ook een aanwijzing betreffende een SS50 achterbrug en achterwiel.

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 15:30
door Roel
20180324_161738-1.jpg
20180324_161738-1.jpg (131.69 KiB) 2741 keer bekeken
Die kettingrand hoort sowieso niet op deze achterbrug. Vooraan is er geen bevestigingspunt op de brug en volgens mij is dat uitstulpsel onderaan (naast het tandwiel) een bevestigingspunt voor een echte kettingkast?

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 16:21
door ReezYard
Hmmmm......voor een kettingkast horen er 4 bevestigingspunten op de achterbrug te zitten.
Ik zie er 2 ter hoogte van de schokbreker en steekas. De andere 2 horen in de buurt te zitten
van het oog van de kettingrand. Op de foto zit de (SS50) kettingrand trouwens maar op 1 punt vast,
nl. bij de schokbreker.

Ik vermoed dat 't toch een CD-achterbrug is, maar helaas niet meer geschikt voor de de CD-kettingkast.
Voor 'n SS50 kettingrand eigenlijk ook niet, omdat de voorste bevestiging ontbreekt c.q. niet op de juiste plek zit!
Zit dat voorste bevestigingspunt er nog wel op met goede schroefdraad, dan zou je kunnen proberen of je
het voorste oog van de kettingrand zodanig kunt bewerken zodat ie daarop vast gezet kan worden.
Mooier is om te proberen of je een gave CD-achterbrug op de kop kan tikken met een complete kettingkast.
Is een uitdaging. Dat geef ik toe!

Vraagje! Is het blok een origineel CD-blok?

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 16:56
door Roel
Check! Nu nog op zoek naar een beetje nette kettingkast. Candy rood hoeft niet (is toch niet de goede kleur). Dan spuit ik hem zelf zilver, dat vind ik er wel mooi bij staan.
Screenshot_2018-03-26-17-32-03-1.png
Het is geen origineel CD blok, er staat C70 op. En hoewel er op de cilinder 49cc staat denk ik dat er ook een 70cc cilinder op zit. De eigenaar (particulier handelaartje) wist er niks over te vertellen. Kan sowieso een compleet samengeraapt blok zijn, want een C70 is toch altijd semi? Hij rijdt en schakelt trouwens echt fantastisch, zonder rare bijgeluiden. Wie dit ding opgebouwd heeft is geen prutser geweest, maar die kettingrand lijkt een beetje een noodgreep...

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 20:25
door NIX
Semi en 3-bak.
Er hoort wel degelijk een voorste montagepunt voor de kettingkast te zitten, die zal wel afgebroken zijn.

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 26 mar 2018 20:48
door Roel
Hmm (gedeeltelijk) C70 carter dus. Raar, hij heeft gewoon 4 versnellingen met handkoppeling. Best een mooi Frankensteintje geworden dan!

Het vierde bevestigingspunt voor de kettingkast zit er wel degelijk, alleen valt het niet lekker samen met het voorste gat van het kettingscherm. Daarom geen boutje erdoor. De vorige eigenaar heeft iets gebeund achter het vliegwieldekseltje, blijkbaar had hij liever een leeg gat dan een uitgelubberd gat. (Wtf schrijf ik nu dan).

(Edit: oja, dat rare ding aan de onderste achterveerbevestiging is de aansluiting voor mijn aanhangertje)

Re: Nieuwe broem: CD50

Geplaatst: 27 mar 2018 09:57
door ReezYard
Wat me nu op de laatste foto opvalt is dat de ketting snaar-(te)strak zit!
En dat de achteras zowat tegen z'n afstelmaximum aan zit. (ketting versleten of te lang?)