Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door Boele » 02 mei 2018 13:28

nielspbr schreef:
02 mei 2018 09:55
Boele schreef:
02 mei 2018 07:55

Wat bedoel je met de naloop? Hoe verder je wiel naar voren, hoe stabieler het stuurgedrag, right?
Juist niet, van een korte naloop wordt je brommer juist minder stabiel.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Naloop_(voertuig)
Ik denk dat we hetzelfde bedoelen; stuurgedrag in bochten wordt moeilijker, rechtuit gaat eenvoudiger.

Zojuist bij 'Aluminium op maat' een paar stukjes rondstaf 30mm gekocht. Duurt een weekje. Ben benieuwd. Nu nog even schroefdraad uitzoeken
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13715
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door nielspbr » 02 mei 2018 14:07

Nee, hoe verder naar voren met het wiel hoe directer die stuurt en minder rechtuitstabiliteit.
Let op de tekening, de afstand op de weg tussen de vooras en het doorgetrokken balhoofd. Met het naar voren brengen van de vooras verkort je die afstand waardoor die zenuwachtiger gaat sturen. Ofwel minder stabiel.

Gebruikersavatar
Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door Boele » 02 mei 2018 15:38

nielspbr schreef:
02 mei 2018 14:07
Nee, hoe verder naar voren met het wiel hoe directer die stuurt en minder rechtuitstabiliteit.
Let op de tekening, de afstand op de weg tussen de vooras en het doorgetrokken balhoofd. Met het naar voren brengen van de vooras verkort je die afstand waardoor die zenuwachtiger gaat sturen. Ofwel minder stabiel.
Eh, dat klopt niet wat je zegt. Denk maar aan een Harley. Zie ook dit artikel. In de oldtimerwereld werkt dit vergelijkbaar. Daar zet je de onderste fusee verder naar voren ten opzichte van de bovenste fusee om een betere rechtuitstabiliteit te krijgen..

http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/frame/
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13715
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door nielspbr » 02 mei 2018 22:25

Boele schreef:
02 mei 2018 15:38
nielspbr schreef:
02 mei 2018 14:07
Nee, hoe verder naar voren met het wiel hoe directer die stuurt en minder rechtuitstabiliteit.
Let op de tekening, de afstand op de weg tussen de vooras en het doorgetrokken balhoofd. Met het naar voren brengen van de vooras verkort je die afstand waardoor die zenuwachtiger gaat sturen. Ofwel minder stabiel.
Eh, dat klopt niet wat je zegt. Denk maar aan een Harley. Zie ook dit artikel. In de oldtimerwereld werkt dit vergelijkbaar. Daar zet je de onderste fusee verder naar voren ten opzichte van de bovenste fusee om een betere rechtuitstabiliteit te krijgen..

http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/frame/
Ik ga je terugslaan met je eigen opmerking. Wat verander je met het naar voren plaatsen van je onderste fusee.

(hint, het onderste fuseelager komt overeen met het onderste lager van het balhoofd en dus verander je daarmee de balhoofdhoek. je zet daarmee de voorvork onderuit. Dat is niet hetzelfde effect als wat je bereikt met het alleen naar voren verplaatsen van je vooras.)

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17151
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door NIX » 02 mei 2018 22:29

Nee, Niels heeft gelijk. Wiel naar voren verkort de naloop. Trek een lijn door vanaf het balhoofd tot de grond. Die valt vóór de loodlijn door de vooras. Als je dan alleen het voorwiel naar voren brengt, valt die dichterbij het punt waar de lijn door het balhoofd de grond raakt. Bij extreem onderuitgezetten lange vorken, heb je een enorme naloop die bijna de bocht niet om kunnen. Daar wordt de naloop verkleind met verstelbare balhoofdplaten en een ten opzichte van de vork, steiler staand balhoofd.
Kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
Boele
4T-MSB regular
Berichten: 369
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:54
Bezit: Skyteam Gorilla
Locatie: Utrecht

Re: Skyteam Gorilla 2005 YX-150

Bericht door Boele » 04 mei 2018 23:49

Nu begrijp ik het! Duidelijk! Ik had niet goed nagedacht over de hoek van het balhoofd
Afbeelding

Plaats reactie