Nieuw leven voor de Dax

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Plaats reactie
Roybenjamin
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2018 09:51
Bezit: Skyteam Dax 50 CC '16
Skyteam Dax 150 CC '14

Nieuw leven voor de Dax

Bericht door Roybenjamin »

Hi allen,


Na de aanschaf van 2 werkende daxen en al mijn vrienden de ogen uitgestoken te hebben was het tijd voor een echt project.. We gaan er zelf een renoveren!
Gelukkig was er aardig wat te vinden op marktplaats, zelfs een met een extra 125 cc blok.
Afbeelding

Tijdens een heftige avond borrelen met wat vrienden was de deal gesloten. Wouter ging dit project aan als 1e dax! een kleine 5 uur later zaten wij in de auto en konden wij deze ophalen. Helaas was deze actie zo spontaan dat er geen seconde over het vervoer nagedacht was. Een reis van een kleine 100 km stond de zondagochtend voor de boeg.

Met een 50cc blok onder de pony , bijgeleverde 125 cc en 2 extra kratten vol verrassingen kochten wij de Dax, deze liep ( na het aanrennen) wel goed maar hield verder de wensen over. Geen knipperlichten, ehh..t alle verlichting deed het niet. Laten we het nog niet over de rest van het hebben.

Inladen en wegwezen.


Apparaat stuurt prima, alleen de rat-looks van de vorige eigenaar leverde zwarte vingers en kleding op. De dax bleek met een graffiti spuit ( uiteraard niet ontvet) te zijn bewerkt. Het plan van de totale renovatie was al snel bekokstoofd. Snel strippen en laten spuiten!

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de demontage bleek dat alle draden van de kabelboom met ductape waren verbonden. Dit was voor latere zorg. De nieuwe kleur van de dax moest geel worden. Aangezien ik hem via een zakelijk contact kon laten spuiten en wij niemand blij maken met die graffiti troep hebben wij deze zelf maar kaal gemaakt. Al met al mag het resultaat er zijn!
Afbeelding

Helaas waren we de kabelboom even vergeten in dit renovatieplan. De unieke zienswijze van de vorige eigenaar leverde slapeloze nachten. Eerst maar even de opbouw, de rest komt wel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nu nog even alle electro fixen.
Het idee is om het 125 cc blok te monteren en het rdw wat steekpenningen toe te doen voor een motor kenteken.

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door Daan1508 »

Als het een China dax is dan gaat dat motorkenteken niet meevallen!
Verder leuk project! Toffe kleur!

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door NIX »

Hier gaat geen motorkenteken op komen. Na 1998 geldt wat de fabrikant op de COC gezet heeft. Alleen fietsen van vóór 1998 kunnen ook op motorplaat gezet worden (of motorfietsjes juist weer op bromplaat). Koop een frame met motorkenteken. Of een gaar project.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Roybenjamin
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 aug 2018 09:51
Bezit: Skyteam Dax 50 CC '16
Skyteam Dax 150 CC '14

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door Roybenjamin »

Dan blijft de 125 cc staan voor de volgende :)

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door NIX »

Kijk, that's the spirit.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door René »

NIX schreef: 23 sep 2018 14:16 Hier gaat geen motorkenteken op komen. Na 1998 geldt wat de fabrikant op de COC gezet heeft. Alleen fietsen van vóór 1998 kunnen ook op motorplaat gezet worden (of motorfietsjes juist weer op bromplaat). Koop een frame met motorkenteken. Of een gaar project.
Is het tegenwoordig niet dat ie van voor 2006 moet zijn?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door NIX »

Want?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door René »

Ik hoorde dat dat tegenwoordig zo is. Maar ik vind de RDW website er niet heel duidelijk over. Ik vond wel dit:
Als de datum waarop het voertuig voor het eerst op de weg is gekomen, ligt vóór 01-01-1998 of in geval van bromfietsen, snorfietsen, motorfietsen en driewielige voertuigen vóór 01-01-2006.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... f-eva-land

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door NIX »

Hee, da's nieuw voor mij, ziet er hoopvol uit, eigenlijk. Maar dan nog is het onduidelijk of het voertuig omgekeurd kan worden. Als dat wel het geval is, dan kunnen er nog mooi wat Singa's op motorplaat gezet worden.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door René »

Als het goed is wel. Ik ga het binnenkort misschien proberen met een little cub uit 2001.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Nieuw leven voor de Dax

Bericht door nielspbr »

Hmm, de moeite waard voor mijn 98er gorilla. (met om de een of andere reden een 83er zweitschrift...)

Plaats reactie