Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Condensator, punten Alles wijst richting 6V.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

nielspbr schreef: 22 apr 2021 12:03 Condensator, punten Alles wijst richting 6V.
Dat zou ik ook denken mbt wat je benoemd. Zekering is heel btw. Ik zal vanmiddag ff meten wat ik op de verlichting aan Volts heb staan...

Aan het elektriek van de C50 heb ik niets veranderd, alles is bij het oude gebleven. Het org. blokje zorgde voor een goed werkend 6 Volt systeem.

Nu het andere blokje erop zit heb ik wel fel schijnsel v.d verlichting en is m'n gele, en inmiddels zelzaam zo niet meer leverbaar, 💡 doorgeschroeid😭. Van iemand anders gisterenavond een ander 6 Volt wit💡 gekregen maar die floepte ook kapot na 1 km. Achterlichtje wel vervangen voor 12 Volt nu, die bleeg het wel doen...
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Gooische Honda schreef: 22 apr 2021 12:52
nielspbr schreef: 22 apr 2021 12:03 Condensator, punten Alles wijst richting 6V.
Dat zou ik ook denken mbt wat je benoemd. Zekering is heel btw. Ik zal vanmiddag ff meten wat ik op de verlichting aan Volts heb staan...

Aan het elektriek van de C50 heb ik niets veranderd, alles is bij het oude gebleven. Het org. blokje zorgde voor een goed werkend 6 Volt systeem.

Nu het andere blokje erop zit heb ik wel fel schijnsel v.d verlichting en is m'n gele, en inmiddels zelzaam zo niet meer leverbaar, 💡 doorgeschroeid😭. Van iemand anders gisterenavond een ander 6 Volt wit💡 gekregen maar die floepte ook kapot na 1 km. Achterlichtje wel vervangen voor 12 Volt nu, die bleeg het wel doen...
9.3 Volt laadspanning bij stevig optoeren. Voldoende voor 💥 v.d. 💡jes. Ook het neutraal lampje is eraan gegaan.. ik dacht nog dat de accu als buffer functioneerde maar niet met zo'n hoge piek schijnbaar. Als nood (maar beslist niet als oplossing) alle verlamping op 12 V gezet excl. de knippers want die werken dan niet.
De kortste klap is zo'n weerstand, geen idee hoe dat ertussen moet maar eerst maar ff zo'n ding scoren. Hopelijk blijft het dan bij 7.0 en een beetje Volt.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

13 voor? en dat op een 70cc?... ik zou zeggen ga naar 15

maar je hebt al een wat kleiner achtertandwiel dan normaal, dus hij zou met een 14 voor al best netjes moeten lopen.
maargoed, ik had begrepen dat de tandwielverhoudingen in het blok kan verschillen per blok. dus, beetje experimenteren wat het fijnste loopt op jouw brommer, zo duur zijn voortandwielen nou ook niet, altijd handig om er verschillende van te hebben liggen.

onthou; voortandwiel groter = minder toeren, kleiner = meer toeren


o, en wat je electra betreft, je kan het vliegwiel en de spoelenplaat van je oude blok even kunnen overzetten om te kijken. verschillende merken hebben verschillende stroom opbrengst, faz/mitsubishi is bijvoorbeeld erg zwak.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 22 apr 2021 20:02 13 voor? en dat op een 70cc?... ik zou zeggen ga naar 15

maar je hebt al een wat kleiner achtertandwiel dan normaal, dus hij zou met een 14 voor al best netjes moeten lopen.
maargoed, ik had begrepen dat de tandwielverhoudingen in het blok kan verschillen per blok. dus, beetje experimenteren wat het fijnste loopt op jouw brommer, zo duur zijn voortandwielen nou ook niet, altijd handig om er verschillende van te hebben liggen.

onthou; voortandwiel groter = minder toeren, kleiner = meer toeren


o, en wat je electra betreft, je kan het vliegwiel en de spoelenplaat van je oude blok even kunnen overzetten om te kijken. verschillende merken hebben verschillende stroom opbrengst, faz/mitsubishi is bijvoorbeeld erg zwak.
Bedankt voor de tip👍🏻, ik zou het dus ook kunnen omzetten. 13 voor houden en weer 41 achter als Nix. Nu neig ik daar wel naar, vh weekend ff proberen.

Inderdaad had ik ook de gedachte om de spoelenplaat en het bijbehorende vliegwiel over te zetten, maar als ras autist🙄 vindt ik het niet fijn om troepjes over te zetten. Dus ff via de binnebocht deze geregeld, een ding met draad. Moet nog ff uitzoeken hoe het werkt maar volgens mij tussen het achterlicht freubelen... ik ben allang blij als straks m'n lampjes heel blijven. Dit ding dus, een weerstand

Afbeelding

Net ff op een SS gereden. 13/41 tandwielverhouding, 17 mm. Chinees merkloos carburateurtje erop. 70cc cilinder en kop. Tjee💥🚀⚡. Je ogen kletteren naar binnen bij optrekken. Heerlijk koppel en lekker vlot.

Welliswaar een appel en een peer. C50 3 versnellingen en de SS 4 versnellingen. Maar dat liep wel heel prettig.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Vandaag een steuntje gefreubeld. Omdat de weerstand wel wat warmpjes wordt leek het mij geen goed plan om hem onder de tank, achter de accu weg te moffelen. Optisch wel het mooiste maar ik hou niet van iets warms op een onzichtbare plek waar geen koeling is en ook nog eens 2 benzine leidingen lopen.

Malletje gemaakt uit karton voor een droogpassing

Afbeelding

Stukje aluminium plaat van 1.2 mm. dik en figuurzagen maar.

Afbeelding

Steuntje monteer je onder de 'frontplaat'. 1 M6 onderste boutje houd de steun met weerstand op z'n plek. De andere M6 bout wordt aangedraaid als de witte kap gemonteerd wordt, en dan zittie zo;

Afbeelding

En nee, het lijkt of de km. teller er tegenaan loopt, dat lijkt zo. Er zit flink wat afstand tussen kabel en weerstand. Ook bij verdraaien vh stuur loopt alles mooi vrij.

Onzichtbaar en veilig, gekoeld door de rijwind en voldoende afstand tussen de inmiddels onbetaalbare beenkap. Extra massa draad gemaakt naar het lipje vd weerstand👌🏼.

Weer wat verder gekomen. Nu nog een 41 tandwiel bestellen en een ketting, dan weer proefrijden.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Zonder strijd geen glans is het spreekwoord geloof ik... pff wat een tijd gespendeerd aan de C50. Kwestie van verstand op 0 en blijven proberen.
Advies om een nt setje te monteren op dit tt' blokje viel me al op dat de zuiger niet tot bdp/gelijk bovenkant cilinder kwam... dat voel en hoor je uiteindelijk tijdens rijden. Er zit pit in, maar niet voldoende. Via de grabbelton wat cilinders en zuigers gekregen om te 'spelen'. Mijn slotsom.

Afbeelding

Want met de oude zuiger ot met dome komt het geheel exact in bdp/bovenkant cilinder gelijk.🥳 en dat voel en hoor je. Mooie volle klappen, ot feestje dus.

Afbeelding

Dat ziet er goed uit, heb nu een 'oude' maar nog prima uitziende ot zuiger gebruikt. Daaromheen de verse nt zuigerveren gemonteerd, een 'upgrade' want de nieuwere olieschraapveren zijn beter schijnt.

Onderstaand was de oude/1e/nt situatie😳

Afbeelding

Nu druk doen met de tandwieltjes, 13/41 gisteren. Dat liep niet fijn, relatief hoog toeren bij 60 km/h. Dus 14/41 gemonteerd, nope... tikkie beter maar nog steeds niet ideaal.
Wat me opvalt is de bakverhouding, 1 en 2 zitten erg dicht op elkaar, het is niet anders. Misschien ooit eens mezelf verdiepen in de onderlinge verhoudingen.

Binnenkort de 15/41 setting proberen, vlot mee kunnen komen en lekker roffelen bij 70 km/h zou mooi zijn.

Gelijk de 16 en 17 voor-tandwieltjes mee besteld voor het 'pielen'. We gaan het zien. Maar ben nu wel blij met m'n ot zuiger. #lekker_ot'en#🙃
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

Eindeloos maar dan ook echt eindeloos freubelen met tandwielverhoudingen, carburateurs en sproeierbezetting... maar dan heb je ook wat.
Het is echt te gek om alle stapjes te omschrijven.
Maar zoal het nu is:
6 Volt ot onderblokje
Nt setje 70cc cil. en gelagerde kop
Ot 47 mm. zuiger met dome
Ontsteking Faz/Mitsubishi met vast gezet verlater
20 Mm. Keihin
35 Stationair sproeier
85 Hoofdsproeier
Tandwiel voor 16
Tandwiel achter 41
Gasnaald in het midden
Vmax. (tromgeroffel).. 85 km/h eigenlijk veels te hard. Maar het heeft wel een mooi koppel en schakelui te rijden. En het loopt zeer rustig bij die snelheid v. 85 km/h.

Het rijdt zoals ot rijdt, zeer mooi stationair. Bij 40 km/h loopt het niet fijn, de motor wil meer gas/lucht (lees harder). Mogelijk ga ik een 80 sproeier monteren. Maar bij ca. 55 a 65 km/h loopttie wel fijn. Dan nog gas over om verder door te halen.

Ben me bewust dat de nieuwere nt 12V CDI blokjes smoother zijn en daardoor lekkerder rijden over het gehele toeren gebied. Voor nu is het 'basta'

Stiekem droom ik nu over een 12V CDI blokje🙈, alles ombouwen maar dat later of niet, nu ff genieten.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

85 is een heel fatsoenlijke snelheid voor een c70 met die verhoudingen hoor, doet mijnes ook. alleen zal je met een goeie tegenwind merken dat ie flink terugloopt en zelfs terug moet schakelen. een 15 voor is dan beter. enfin, voortandwieltje is zo gewisseld. iig loopt ie met die 16 wel lekker zuinig als je netjes 45 ermee rijdt. ;)

ik denk dat je gasnaald een standje hoger moet, volgas lijkt goed te zijn dus hoofdsproeier is goed zo, middenbereik doet de gasnaald, speel er eens wat mee.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Plaats reactie