Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door ildert »

Ah op een plaatje 👌 ik zag al een krom getrokken pakking voor me, maar gaat goed zo...goed te weten.
grote klappen, snel thuis

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5165
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door stoterstangen90 »

Om hem zacht te houden zou je hem juist niet snel af moeten laten koelen. Juist zo langzaam mogelijk laten afkoelen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

correct, moet in een oven gedaan worden, en heel langzaam afkoelen. wat je daar met een brandertje doet is alleen bedoelt om de spanning even uit het materiaal te halen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 29 mar 2021 23:53 correct, moet in een oven gedaan worden, en heel langzaam afkoelen. wat je daar met een brandertje doet is alleen bedoelt om de spanning even uit het materiaal te halen.
ildert schreef: 29 mar 2021 22:23 Ah op een plaatje 👌 ik zag al een krom getrokken pakking voor me, maar gaat goed zo...goed te weten.
stoterstangen90 schreef: 29 mar 2021 23:22 Om hem zacht te houden zou je hem juist niet snel af moeten laten koelen. Juist zo langzaam mogelijk laten afkoelen.
Koper is als uitgangsmateriaal al ‘zacht’. De structuur daarvan veranderd niet bij zagen en vijlen. Wel bij vervormen zoals kloppen/buigen, het wordt dan stijver/harder net als… yep.
Mijn ervaring door koper te laten ‘schrikken’ baseer ik op eigen (en Allard Milard🤠) ervaring. Ook op Koekel zijn meer ‘schrik’ geluiden onderbouwd dan afkoelen ‘aan de lucht’.
Ik denk overigens dat de warmtebehandeling niet eens nodig is als het gaat om deze kleine pakking. De oppervlaktestructuur is al ok v/h koper en de pasvlakken van de kop en de cilinder zijn 100% vlak en schoon. Dit tot tegenstelling van een zeer oude oldtimer. Nodig of niet… zeg het maar. Ik ervaar in ieder geval geen vreemde afwijkende zaken in het nadeel voor/na en als Allen het zo doet… doen we het gewoon ook zo. Gewoon nog een keertje de kop aanhalen als de motor een paar keer heeft gelopen en in de gaten houden, heb er alle vertrouwen in. De volgende pakking zal ik eens langzaam af laten koelen, kijken of er verschillen ontstaan.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door daanmetselaar »

Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... :oops: . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere :idea: ?

Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

daanmetselaar schreef: 30 mar 2021 10:01 Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... :oops: . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere :idea: ?

Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
Ha daanmetselaar,

Wat je stelt is zeker interessant👍🏻 en in theorie risicovol zoals ik het nu toepas. Die tabellen zijn er niet voor niets en gebaseerd op langdurig destructief onderzoek😁. Echter, daar gaan we weer, werd het vroeger in grote aantallen fabrieksmatig geproduceerd en toegepast.
Koperen pakking op allerlei legeringen van gegoten aluminium delen. Ze wisten toen beslist veel, maar minder als nu en zaten volop in de romantische industriële (r)evolutie van ontdekken en falen. Kostprijs en stand tijd spelen uiteraard ook een rol om voor een ander materiaal te gaan dan koper indertijd. Tevens waren de legeringen toen ‘vuiler’ dan de nu huidige productieprocessen. Aluminium is zuiverder/stabieler geworden en dat geld ook voor koper.

Grote boosdoener van corrosie is water i.c.m. zuurstof. Als er geen zuurstof is dan geen probleem. Helaas hebben we hier op planeet aarde zuurstof en ook water al dan niet luchtvochtigheid wat 24/7 een rol speelt en z’n invloed uitoefent op constructies van allerlei materialen. Koper en alu bijten elkaar feitelijk (groot potentiaalverschil), zeker als er water bij komt. Gevolg kan dan zijn putcorrosie maar zover zal dat niet gaan in mijn case. Dit kopje wordt warm, er vloeit olie door en ik ben een mooi weer rijder. Daar een risicoanalyse op los latend kan ik rustig slapen. Voor die max. 1000 km. op jaarbasis zal, als ik het niet eerder openschroef, het decennia meegaan.

Zeewater is inderdaad killing voor vele materialen zoals alu en koper. Er zijn legeringen die het weerstaan al dan niet met een verfsysteem maar die zijn zo 1,2,3 niet beschikbaar voor de hobbyist.

Theoretisch is de overgang van koperen koppakking naar aluminium cilinderkop het zwaktepunt. Van koper naar de gietijzeren cilinder zal er geen risico bestaan. Voor beide geldt uiteraard niet onderdompelen in H2O en daarna niet laten drogen aan O en dan heel veel keren achter elkaar. Ben beslist geen expert maar berust mij op m’n hobbyisme, m’n ooit verworven lesstof, Koekel, nuchter verstand en ervaring op basis van ‘vallen en opstaan’.  Maar 1 ding weet ik wel zeker. Dit pakkinkje is kwalitatief beter dan de pakking uit zo’n standaard setje. Zo’n zachte pakking met uiterst dunne ring zal beslist voldoen maar dit is leuker.  
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

nielspbr schreef: 30 mar 2021 09:12 Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.
realy now?... wel, ik zal het es een keer uitzoeken dan
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

daanmetselaar
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 43
Lid geworden op: 16 jan 2020 13:06
Bezit: C50
Locatie: Bleiswijk

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door daanmetselaar »

Gooische Honda schreef: 30 mar 2021 12:42
daanmetselaar schreef: 30 mar 2021 10:01 Moet je niet uitkijken met vocht? Het potentiaal verschil van alu en koper is meer dan 0,25v. Kan zijn dat het in de praktijk wel meevalt maarja, zou zonde zijn als je je brommer wil starten en je geen cilinderkop meer hebt... :oops: . Dat is natuurlijk overdreven, maar ben benieuwd of daar nog geen problemen mee zijn ontstaan bij andere :idea: ?

Heb het voor de zekerheid toch nagezocht: https://www.onkenhout.nl/media/useruplo ... en%20Monel.
Ha daanmetselaar,

Wat je stelt is zeker interessant👍🏻 en in theorie risicovol zoals ik het nu toepas. Die tabellen zijn er niet voor niets en gebaseerd op langdurig destructief onderzoek😁. Echter, daar gaan we weer, werd het vroeger in grote aantallen fabrieksmatig geproduceerd en toegepast.
Koperen pakking op allerlei legeringen van gegoten aluminium delen. Ze wisten toen beslist veel, maar minder als nu en zaten volop in de romantische industriële (r)evolutie van ontdekken en falen. Kostprijs en stand tijd spelen uiteraard ook een rol om voor een ander materiaal te gaan dan koper indertijd. Tevens waren de legeringen toen ‘vuiler’ dan de nu huidige productieprocessen. Aluminium is zuiverder/stabieler geworden en dat geld ook voor koper.

Grote boosdoener van corrosie is water i.c.m. zuurstof. Als er geen zuurstof is dan geen probleem. Helaas hebben we hier op planeet aarde zuurstof en ook water al dan niet luchtvochtigheid wat 24/7 een rol speelt en z’n invloed uitoefent op constructies van allerlei materialen. Koper en alu bijten elkaar feitelijk (groot potentiaalverschil), zeker als er water bij komt. Gevolg kan dan zijn putcorrosie maar zover zal dat niet gaan in mijn case. Dit kopje wordt warm, er vloeit olie door en ik ben een mooi weer rijder. Daar een risicoanalyse op los latend kan ik rustig slapen. Voor die max. 1000 km. op jaarbasis zal, als ik het niet eerder openschroef, het decennia meegaan.

Zeewater is inderdaad killing voor vele materialen zoals alu en koper. Er zijn legeringen die het weerstaan al dan niet met een verfsysteem maar die zijn zo 1,2,3 niet beschikbaar voor de hobbyist.

Theoretisch is de overgang van koperen koppakking naar aluminium cilinderkop het zwaktepunt. Van koper naar de gietijzeren cilinder zal er geen risico bestaan. Voor beide geldt uiteraard niet onderdompelen in H2O en daarna niet laten drogen aan O en dan heel veel keren achter elkaar. Ben beslist geen expert maar berust mij op m’n hobbyisme, m’n ooit verworven lesstof, Koekel, nuchter verstand en ervaring op basis van ‘vallen en opstaan’.  Maar 1 ding weet ik wel zeker. Dit pakkinkje is kwalitatief beter dan de pakking uit zo’n standaard setje. Zo’n zachte pakking met uiterst dunne ring zal beslist voldoen maar dit is leuker.  
Ja, ik dacht al dat het in de praktijk wel mee zou vallen. Het enige randje koper wat blootgesteld is aan de buitenlucht is natuurlijk je dikte van je pakking maal je omtrek. En als Allen Millyard het gebruikt zegt dat voor mij genoeg.... :D .

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5165
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door stoterstangen90 »

nielspbr schreef: 30 mar 2021 09:12 Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.
Mijn ervaring met koperen leiding is niet zo.
Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

stoterstangen90 schreef: 30 mar 2021 15:20
nielspbr schreef: 30 mar 2021 09:12 Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.
Mijn ervaring met koperen leiding is niet zo.
Ik heb het dan wel over echt heetstoken he.
https://www.wikihow.com/Anneal-Copper#: ... in%20water.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5165
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door stoterstangen90 »

nielspbr schreef: 30 mar 2021 18:12
stoterstangen90 schreef: 30 mar 2021 15:20
nielspbr schreef: 30 mar 2021 09:12 Klopt, om koper zacht te krijgen moet je snel afkoelen, precies omgekeerd als bij staal. Dat wordt dan juist hard.
Mijn ervaring met koperen leiding is niet zo.
Ik heb het dan wel over echt heetstoken he.
https://www.wikihow.com/Anneal-Copper#: ... in%20water.
Can copper be annealed without water quenching? Is the quenching a way to work with it faster than waiting for it to cool in the air?
Community Answer
Community Answer
Yeah. You do not have to quench it, but quenching also helps blow off some of the oxide that forms during annealing. Some alloys like all types of steel, and antimony/lead alloys harden if you quench them.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

De ploffert loopt inmiddels🤪. Op het proefbankje in de bankschroef. Afstellen moet nog. Draait hoog stationair en de benzine 'zeikt' uit de bezinekraan. Eerst dat verhelpen, nope, het rubbertje zit goed en de drukveer ook. Ik denk dattie gewoon versleten is qua dikte. Heb nog niet het lef gehad om te schakelen🙄... al schakelt het wel smooth als de motor uit is. Pfff technische angst. #heblef#doen# okay okay, maar eerst moet het blokje mooi stationair lopen zonder lekkende benzine.

Afbeelding

Ff op een rijtje;
Klepspeling 0.05 mm.
Contactpunt opening 0.4/0.35 mm. Maar ik werk liever met een contacthoek... heb de meter maar specs van een 2 cil. ontbreken. Ik weet dat het kan maar ben ff kwijt... iets met V8 delen door 4 ofzo... moet nog ff in verdiepen. Iemand tips?

De oliepomp werkt, olie komt mooi omhoog. Al met al loop ik nu iets voor op m'n schema wat vrij uniek is🤫
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

NIX
chaly addict
Berichten: 18829
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door NIX »

Ik pak altijd de cheapie pakkingsets, nooit gedoe mee.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16192
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Niet kijken naar de grootte van de opening tussen de punten. Ze moeten op F opengaan, veel belangrijker.
Controle met strobo, vloeitje of lampje.
(ok, wie draait er nog sigaretten.)

Plaats reactie