Mijn C50 ot... en het vervolg

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Een 72cc pakking moet mee kunnen tot de 4e (47 + 1,00) overmaat en de opening moet daarmee dus tenminste 48mm zijn. Nog een beetje tolerantie erbij omdat het nu eenmaal geen metalen koppakking is en je zit zo aan de 49mm. Dat klopt dus wel.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

nielspbr schreef: 26 mar 2021 19:52 Een 72cc pakking moet mee kunnen tot de 4e (47 + 1,00) overmaat en de opening moet daarmee dus tenminste 48mm zijn. Nog een beetje tolerantie erbij omdat het nu eenmaal geen metalen koppakking is en je zit zo aan de 49mm. Dat klopt dus wel.
Echt?? Het ziet er nogal... tsja... belabberd uit. Technisch lijkt het me niet ok zo'n diepere rand/sleuf in de compressieruimte. Koolprut hoopt op, vreet het blikken het randje op en dan is het klaar (lijkt mij🤔) Pfft twijfel twijfel twijfel. Ben koppakkingen van auto's gewend. Die liggen perfect aan rondom de cilinder.
Maar ik neem je kennis mee!!
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

Ik ben even kwijt wat de verschillen zijn in ot/nt cilinders.
Indien NT dan wordt je vast blij van een crf70 koppakking, alleen je portemonnee minder blij.
Dan krijg je zo'n ding: https://www.cmsnl.com/honda-crf70f-2011 ... 251gb5811/

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

nielspbr schreef: 26 mar 2021 20:26 Ik ben even kwijt wat de verschillen zijn in ot/nt cilinders.
Indien NT dan wordt je vast blij van een crf70 koppakking, alleen je portemonnee minder blij.
Dan krijg je zo'n ding: https://www.cmsnl.com/honda-crf70f-2011 ... 251gb5811/
👌🏼beter duur dan niet te koop denk ik altijd maar. Zag soortgelijke ook te koop, tikkie duurder zelfs. Tsja, lijkt er wel op al twijfel ik wel of ze qua gaten overeen komen. Maar mogelijk een escape in die, of andere, vorm. Bedankt voor de tip.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
gonzo
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1177
Lid geworden op: 17 jul 2012 19:59
Locatie: Afferden, Limburg

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door gonzo »

Gooische Honda schreef: 26 mar 2021 17:40
gonzo schreef: 26 mar 2021 17:16 Is dit niet zo'n samendrukpakking? Dus die metalen ring druk je samen wanneer je alles op spanning trekt, waardoor ie wel de juiste afmetingen krijgt? Ik zeg maar wat, weet dat we zoiets ooit hadden bij een oldtimert...
Klopt Gonzo, ik ken ze die samendruk pakkingen uit inderdaad de ouwe auto techniek. Ongetwijfeld zal deze een haartje in diameter afnemen bij het aanhalen van de kop. Maar niet zoveel dat het lekker past... ik snap er geen kneiter van en kom ook tot de ontdekking dat m'n bier op is. Wat een heftige zware ontmoedigende tijd is dit zeg, pffff😖. Wie weet raad (nee nee de biervoorraad leg ik straks gewoon weer aan)
Voor een biertje kun je hier wel een keer aankomen hoor..... Gisteren nog een aantal 0.75l flessen in de kelder gelegd, totaal nu iets van 60 stuks liggen
Try and die techniek....... love it.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

[/quote]
Voor een biertje kun je hier wel een keer aankomen hoor..... Gisteren nog een aantal 0.75l flessen in de kelder gelegd, totaal nu iets van 60 stuks liggen
[/quote]

👊🏻😂🍻 Heb er net uit balorigheid 1 achterover geslagen..

Denk.. denk.. denk.. (nee niet van die partij) en al struinend kwam ik een plaat koper tegen op de schuurzolder... koper... mooi materiaal... 💡
Koper is een high end materiaal voor vlakke afdichtingen. Shit m'n 🍺glas is leeg. Next 🍺. En met m'n holpijpjes kan ik wel wat. Heb ooit eens voor een 1 cil. langzaamloper een koppakking gefreubeld. Eenvoudig qua maatvoering, geen oliedoorvoer en rel. dik. Maar ja... we zijn ouder, nog creatiever en nauwkeuriger geworden -burp- ik zie de zon weer.
Leuk, uitdaging en ff weg van het geplaveide...
Mocht het me morgen niet lukken om met zekerheid een correcte pakking te bemachtigen wat de voorkeur heeft, dan gaan we voor zelfbouw🤭 een stakke 47 mm. pakking maken als de dikte ok is wat ik in huis heb en het figuurzaagwaardig is.

Ik heb geen faceboekgedoe, maar om ook eens mee te doen. Komttie; #lekkercreatief#owatgenietikhiertochvan#kijkmijnou#
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16189
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door nielspbr »

#twitter

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1891
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ik moet zeggen ik kan me wel scharen achter die hashtags, vooral die #kijkmijnou drukt het goed uit, het doet me eigenlijk wel deugd te zien dat er toch nog mensen zijn die er net zo over denken als ik.

doe maar gewoon dan doe je gek genoeg
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

🤣 Nieuw intro, kompttie;

#kijkmijnoueenslekkerbezigzijn#genietenvankoper#

Uitgangsmateriaal 0,8 mm. dik koper (da's de 1e winst want een koppakking uit zo'n setje is 1,2 mm. dik.

Btw een 👍🏻 voor de handelaren. Want zoals reeds gemeld door nielspbr... die 70cc en 47 mm. koppakkingen zijn ok. Geschikt tot de 'huppeldepup' zoveelste overmaat, dit ook bevestigd gekregen van hen. Dus technisch ok maar niet voor mij. Zelf freubelen dan maar.

Afbeelding

Koppakking over tekenen op het koper en het midden bepalen met de passer. Je ziet m'n fout🤯

Afbeelding

Uit figuurzagen, fijn zaagje, gaat als boter.

Afbeelding

De vorm zit er al aardig in, maar het is passen en vijlen. Dremel is ook een dankbaar hulpstuk hierbij. En uiteindelijk past de pakking 100%

Afbeelding

Vlot verlopen, middagje en wat uurtjes in de avond verder en klaar.

Dag nieuwe oude pakking en welkom koperen pakking. Binnenkort uitgloeien en klaar voor montage. Heb er alle vertrouwen in. Tevens een goede geleiding om de warmte v.d. kop af te voeren naar de cilinder en het blok. Win-win🚀

Afbeelding

Soms kunnen dingen vlot gaan.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Gebruikersavatar
SeeWhy50
4T-MSB regular
Berichten: 268
Lid geworden op: 21 feb 2020 00:01
Bezit: CY50 (1978)
Bezat: XR75, P50 en TS50
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door SeeWhy50 »

#kijkditvindiknouleukomookiemandanderseensteziendoen
;)

Ziet er goed uit!
Groeten,

Danny


Niet zeuren, de aarde is plat, en daar houden we het voorlopig op. Ga je over de rand dan val je er vanaf.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1891
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door lil »

ik moet zeggen die hashtags worden inmiddels wel behoorlijk legit... :D

lekker bezig trouwens, ik zie niet in waarom dit niet zou werken, behalve als die pakking niet vlak genoeg zou zijn.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Oscar »

Geinig. Met een Stanley mes uitgesneden of....?

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

lil schreef: 28 mar 2021 06:01 ik moet zeggen die hashtags worden inmiddels wel behoorlijk legit... :D

lekker bezig trouwens, ik zie niet in waarom dit niet zou werken, behalve als die pakking niet vlak genoeg zou zijn.
Oscar schreef: 28 mar 2021 14:57 Geinig. Met een Stanley mes uitgesneden of....?
SeeWhy50 schreef: 27 mar 2021 22:31 #kijkditvindiknouleukomookiemandanderseensteziendoen
;)

Ziet er goed uit!
#gewoondoen#goedgereedschapishet1/2werk#🙃

Thanks.

Dit gaat beslist goed komen. De standtijd van zo'n koperen pakking is in theorie 'oneindig'. Maar daar doe ik het niet voor. Het is mij te doen om die loze ruimte weg te werken waardoor fractioneel meer compressie. De rest van de voordelen zijn allemaal mooi meegenomen.

Het stanleymes is hier niet aan te pas gekomen. De vorm ruwweg met een figuurzaag eruit gehaald. Daarna is het vijlen en dremelen. De randjes daarna afwerken met scotch bride. Lekker glad.
De 4 gaten heb ik geboord, uiteraard nauwkeurig nameten, centeren en boren met stapjes van 2 mm. De 2 grotere gaten met een stappenboor geboort. Het cilindergat rondom met gaatjes van 3 mm. uitgeboord, daarna met de figuurzaag erdoor, rond vijlen en heel veel passen. Daarna de ronding bewerken met de Dremel👌🏼. Kwestie van goed aftekenen en het cilindergat in stukjes van 1/8 opdelen dan hou je zicht en kan je nauwkeurig zien tot hoever je moet gaan. Maar het is echt heel veel passen en nabewerken en wat gevoel voor naukeurigheid hebben. Maar klusje is goed te doen.

Afbeelding
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1333
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door ildert »

Nice!

Hoe ga je dat uitgloeien doen? Ga je die helemaal in zn geheel roodgloeiend krijgen met een brander?
grote klappen, snel thuis

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: Mijn C50 ot... en het vervolg

Bericht door Gooische Honda »

ildert schreef: 29 mar 2021 12:22 Nice!

Hoe ga je dat uitgloeien doen? Ga je die helemaal in zn geheel roodgloeiend krijgen met een brander?
Net de pakking verhit, ik denk dat de vlam uit zo'n gasbrandertje 350 graden doet. Een aanname hoor, autogeen gaat fors naar de dikke 3000+ graden.

Maar met zo'n #huistuinenkeukenbrandertje# gaat het prima. Even de boel klaar zetten.

Afbeelding

Langzaam aan globaal verhitten totdat het koper begint te verkleuren, niet op 1 plek blijven hangen! Na 2 a 3 minuutjes warmte inbreng (je ziet het vanzelf) met een tang in het water leggen. VET!🛸👽... dat geluid dat dan vrijkomt, best wel futuristisch!

Even af laten afkoelen en klaar, je voelt merkbaar dat de oppervlakte structuur is veranderd v.h. koper.

Afbeelding

Inmiddels zit het cilinderkopje erop. De distributie gespannen en draait het geheel met de hand mooi rond.
Doel is, als alles meezit qua tijd, voortgang en er geen paarse krokodillen om de hoek komen kijken dat ik het torretje dit weekend gereed heb om te lopen.
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Plaats reactie