Skyteam Dax project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Skyteam Dax project

Bericht door lil »

Li'l Popeye schreef: 14 nov 2020 05:41 Mijn kennis van led is zeer beperkt.
Het is deze, of een soortgelijke welke ik besteld heb.
Een gloeilamp begrijp ik nog wel: je maakt kortsluiting, een draad gaat gloeien en je hebt licht. Hoe led eigenlijk werkt zal ik eens opzoeken.
een led is een diode, en die laten stroom maar in 1 richting toe, dus er is een plus en een min pool. sluit je hem goed aan dan laat ie de stroom door en geeft ie licht, en als je hem verkeerd om aansluit dan gaat ie sperren. alstie spert dan geeft ie weerstand en als de stroom te hoog is brand ie door en gaat ie kortsluiting maken. dus tegengesteld als wat een gloeilamp doet alstie doorbrand. dus een zekering gebruiken. tot slot is het zo dat een led heel weinig stroom gebruikt dus er moet een weerstand tussen om een teveel aan stroom tegen te houden.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Aha. Dat van die eenrichting had ik al ondervonden.
Dat van die weerstand: ik neem aan dat dat in de lampjes ingebouwd zit. Plug en play, zo was het ook bij mijn elektrische scooter.
Vandaag heb ik wat getest met een reserve koplamp. Daar zat een gloeilamp in 12v 35w/35w; dat gaf best veel en goed licht. Daarna een 12v led, 1200lumen in gestoken: dat viel vies tegen in vergelijking met de gloeilamp.
Dus mochten de ledlampen die ik besteld heb ook zo weinig licht geven, dan gaat er gewoon een gloeilamp in.

Verder ben ik vanmiddag in de weer geweest met de toeren-/km teller. Ik heb gemeten hoeveel weerstand de brandstofniveau sensor moet hebben om te kunnen functioneren met de toeren-/km teller.
Dat moet liggen ergens tussen 7 Ohm en 800 Ohm. Of tussen 5 Ohm en 100 Ohm. Precies weet ik niet, want ik had geen andere potmeter als een 20kohm.
De sensor die bij mij in de tank zit (5,5ltr) is een vlotterschakelaar. Dat is gewoon aan of uit. Daar heb ik niks aan. Ik zoek een soortgelijk iets maar dan eentje die weerstand geeft.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Ik ga dus een andere meter op mijn skyteam dax bouwen. Een universele meter die toerental, snelheid, neutraal, gekozen versnelling, richting links en rechts, dimlicht- en grootlicht indicatie, aangeeft.
Afbeelding
Dit is de teller die ik ga gebruiken. Hij was ca €20/€25,-, incl verzenden. Voor snelheid zit er een sensor en magneten bij geleverd. Omtrek van het wiel is in te stellen, zodat hij de snelheid exact aangeeft. Dat was met de vorige teller wel anders... :cry:
Voor wat betreft het brandstofniveau ben ik laatst aan het meten geweest in welk weerstandsbereik de meter werkt en dus de "gever" moet zijn. Afhankelijk van de instelling in de meter moet dit tussen 0-90 Ohm zijn of tussen 0-ca600 Ohm zijn.

Afbeelding
Nu heb ik deze tankvlotter besteld en weerstandsbereik ligt tussen 33-ca560 Ohm. Dus dat moet gaan werken. Bij 33 Ohm zal de meter vol aangeven en bij 560 Ohm zal de meter leeg aangeven.
Nu nog uitvogelen hoe ik deze sensor in de tank ga maken en de meter op de brommer.
Ik heb hier het forum afgespeurd, maar heb niets gevonden over iemand die een brandstofindicatie sensor in zijn tank heeft gemaakt.

De huidige tankvlotter die in de tank zit heeft geen weerstandsbereik en is blijkbaar een simpele vlotterschakelaar. Vlotter beneden>lampje aan. Dat is ook de reden dat het lampje knippert tijdens het rijden met een bijna lege tank.
Met de nieuwe meter moet de vlotter ca 3 seconden in dezelfde stand staan, voordat de meter een andere waarde aangeeft.

Al met al denk ik dat dit een verbetering gaat zijn.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Mijn takindicatie is dat het blok begint te sputteren en dat ik naar reserve moet schakelen.
(Plus op de dagteller, indien aanwezig, letten.)

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

nielspbr schreef: 17 nov 2020 20:44 Mijn takindicatie is dat het blok begint te sputteren en dat ik naar reserve moet schakelen.
(Plus op de dagteller, indien aanwezig, letten.)
Ah, oldschool!

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Vandaag zijn de 3x BA20D ledlampen binnen gekomen.
Afbeelding
Hier de 3 ledlampen, de BA20D fitting en de Puch koplamp die ik op de Skyteam zal gaan maken.
De middelste ledlamp is de enigste die niet past, omdat deze te lang is. Ze geven alle 3 flink licht, maar of het voldoende is zal pas blijken als ik een keer op een onverlicht fietspad rijd.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Nou, ik ben er weer...
Andere bezigheden gehad, coniferenhaag eruit, schutting geplaatst, tekening gemaakt voor een nieuw te bouwen werkplaats/schuur in de achtertuin.
In de tussentijd niets aan de Skyteam gedaan, maar nu het er weer weer voor is, zal ik hem vlug-vlug rijklaar maken.
Aangezien de koplamp eraf is en alle stekkers los liggen, zal ik me moeten verdiepen in de bedrading, want ik weet zo ook niet meer welke stekker waar aangesloten zat. Foto's ervan nog niet terug kunnen vinden.
Knipperlichten misschien met ductape repareren of anders vervangen.
Achterband staat weer plat... Dus die binnenband is nog steeds lek ergens.
Er zit nu zo'n versnellingspook op die je ook met de hak kunt bedienen, alleen zie ik daar de meerwaarde niet van in. Slijptol en lasapparaat voor de dag halen dus, want die hakbediening vind ik maar irritant.
De totale breedte van de voetsteunen staat me ook tegen en er zitten nog 2 standaarden op, waarvan er eentje midden onder het blok zit, samen met de voetsteunen bevestiging. Misschien dat ik heel dat ding vervang door iets anders wat ik nog moet maken.
Oh en omdat ik de koplamp verkocht heb en de km teller ook, zal ik er ook de nieuwe km/toerenteller op moeten maken.
Als ik dan toch bezig ben, misschien ook maar meteen kijken of ik het contactslot kan vervangen en de startschakelaar monteren.
Afijn, nog genoeg te doen, maar dat is de hobby.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1907
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Skyteam Dax project

Bericht door lil »

de hakbediening is bedoeld om te voorkomen dat je de neus van je schoen beschadigd wanneer je de pook omhoog moet schakelen
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

lil schreef: 05 jun 2021 23:26 de hakbediening is bedoeld om te voorkomen dat je de neus van je schoen beschadigd wanneer je de pook omhoog moet schakelen
Dat dus, dat je gewoon in pak naar kantoor kan.
Of in je flipflops rondcrossen.

ps. ze willen ook nog wel eens een omgekeerd schakelpatroon hebben.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Kijk, dat wist ik niet!
Hoe dan ook, vind ik het niet fijn, want kan mijn voet niet normaal kwijt op de voetsteun.
Gisteren begonnen aan de bedradings ellende en vandaag die ellende wat verder afwerken.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Vandaag de Skyteam weer rijdend gemaakt. Klaar om er komende tijd mee naar het werk te rijden?...
Afbeelding
Dit is het plaatje achter de neutraal schakelaar (welke defect is); wanneer ik hier deze schakelaar voor bestel, gaat dat werken met dit bronzen/koperen plaatje? Niet enkel voor neutraal, maar voor alle versnellingen aan te geven op de teller. (de teller is ervoor geschikt en plaatje draait rond wanneer geschakeld wordt)

Afbeelding
De Puch koplamp is gemonteerd met een LED lamp erin. Klein licht en groot licht aangesloten, bedrading/kabelboom aangepast, zodat ook op de teller/meter indicaties aangeven of klein of groot licht aan staat. Zo ook voor de knipperlichten.

Afbeelding
De digitale toerenteller/kmteller ook gemonteerd en aangesloten. Hier de cdi op de foto, waar ik het rpm signaal (voor de toerenteller) heb "afgetakt" van de blauw witte draad, deze zou van de pulsgever afkomen bij het vliegwiel. Toerenteller werkt!

Afbeelding
De standaard km teller die op de skyteam zat, week behoorlijk af. De nieuwe km teller maakt gebruik van een sensor en daarvoor heb ik een magneetje in de remschijf gemaakt en een steuntje voor de sensor. In de km teller heb ik de omtrek van de band ingesteld, zodat ik nu een km teller heb die de snelheid juist aangeeft (denk ik) zoals het hoort.

Afbeelding
Nieuwe binnenband gemonteerd, want achterband stond weer plat... Hopen dat deze nu gewoon hard blijft.

Afbeelding
Nadat ik van de werkplaats naar huis was gereden, zag ik dat deze schokdemper uit elkaar was gekomen. Nou dat weer... Binnenkort toch maar eens de nieuwe schokbrekers monteren.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Afgebroken of is de schroefdraad losgelopen.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

nielspbr schreef: 07 jun 2021 13:24 Afgebroken of is de schroefdraad losgelopen.
Schroefdraad losgelopen blijkbaar. Zit nu weer in elkaar geschroefd, maar ga straks andere schokbrekers monteren.
En metten kijken of ik de ophangpunten kan verbeteren. Dolgedraaide schroefdraad...

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Is allemaal fijne draad, wegblijven met normale m10/m12 moeren.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Ik heb nieuwe schokbrekers/dempers gemonteerd.
Afbeelding
€39,-/set incl verzending, heeft het me gekost en ik had ze al een tijdje liggen. Ze zijn echt gas gevuld, dit is dus niet de nepversie van gasgevulde schokbrekers... Ik wil nog wel ooit het olieniveau controleren, maar daar had ik nu geen tijd voor.
Nadat ik ze gemonteerd had, bleek de uitlaat niet meer te passen...

Afbeelding
Dus dan maar de uitlaat aanpassen. Voornamelijk korter gemaakt. Ik heb er ca 15 cm tussenuit gehaald. Toevallig heb ik hem doorgesneden net voor en net na een soort van demperachtig iets.
Net het deel waar mijn afgebroken boor in ligt/lag te rammelen is er nu tussenuit!

Afbeelding
Het eindstuk is hergebruikt en dat zit er nu onder een hoek aan gelast.

Afbeelding
Ik vind het er beter uitzien zo. Niet meer zo'n lange pijp. Ook is de uitlaat nu dichter bij het frame, zodat ook de kickstarter er niet meer tegenaan komt. Win-win-win situatie.
Geluid/herrie valt nog alles mee, wat vooral komt door het eindstuk wat er op zit. Zonder dit eindstuk was er wel meer herrie. Ikzelf ben nog niet tevreden met het geluid, ik zou graag een iets zwaarder geluid willen. Maar dat komt allemaal nog wel ooit.

De schokbrekers zijn iets stugger als de vorige, en die waren ook al aan de stugge kant. Denk ik. Geen idee hoe stug ze horen te zijn, maar in vergelijking met de voorvork is de achterkant stug.
Als ik de achterbrug aanpas, zodat ze korter bij het scharnierpunt bevestigd kunnen worden, wordt de vering slapper en kan het wiel ook meer inveren. Ik moet nog bekijken, wat de beste positie is.

Qua bedrading, klopt er nog iets niet. Het werkt allemaal wel, maar als ik de accuspanning meet dan geeft de multimeter 15,5V aan, wat volgens mij teveel is. Regelaar kapot? Geen idee, maar ik heb een nieuwe besteld in Zwolle en verder nog meer onderdelen zoals een neutraal schakelaar sensor voor 1-n-2-3-4 motor. Remblokken, een reserve cdi kastje, sproeierset, tandwielkapje en bougies zijn ook onderweg.

Afbeelding
Navraag in Zwolle (4taktwinkel), leerde me dat dit plaatje zo niet hoort. Hier is een stukje tussenuit, wat ik al vermoedde. Het leek me al dat het zo niet kan werken, wat het ook niet deed.
Zo'n plaatje heb ik ook besteld, maar dat komt weer van 50factory uit Frankrijk.
Samen met de neutraal/versnellingsschakelaar moet er straks een indicatie op mijn toerenteller/snelheidsmeter komen, waarop staat in welke versnelling de brommer staat. Zo kunnen er ook ongedoopten mee rijden.

Ondertussen nog een topic gelezen hier over spanningsregelaar...
Mijn verlichting werkt ook als de motor niet loopt, blijkbaar hoort dat niet zo... Echter vind ik het niet lastig, maar wellicht is het beter als het aangesloten wordt zoals het hoort. Dan komt er ook geen 15,5V op de lampen, toerenteller (lijkt het niet fijn te vinden). Dit moet ik nog eens bekijken. Het liefst zou ik alles via de accu laten werken en zo gauw de motor loopt dat die dan de accu bijlaad met afgeregeld voltage. Met de huidige regelaar wordt het voltage naar de accu (rode kabel) niet geregeld, meen ik gelezen te hebben. Moet ik me nog verder in verdiepen.

Ondertussen weer een paar dagen met de brommer naar het werk gereden en vandaag het benzinekraantje al op reserve moeten zetten...
Ca 150 km gereden met een bijna volle tank 5,5 ltr tank, waar misschien 5 ltr in zat. Hoeveel er nu nog inzat, weet ik niet, want ik heb hem gewoon vol getankt en niet opgelet hoeveel erbij ging... Niet slim.
Mijn brommer heeft een ontzettende rammel, wat ik eerst niet gevonden kon krijgen, maar ik vermoed (90%) dat het van de onderste standaard komt, die ophanging is "overleden". Een hoop speling en rammelt daardoor tegen de zijstandaard. Als ik rij en met mijn voet tegen de standaard duw is het rammelen voor 80% weg.

Plaats reactie