Skyteam Dax project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Video gemaakt over de nieuwe schokbrekers en de aanpassing van de uitlaat, met geluid uiteraard.


Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project- brandstofniveau indicator

Bericht door Li'l Popeye »

Zo, weer wat ouder en weer wat wijzer...

Afbeelding
De onderste standaard onder de Skyteam uit gehaald. Weg met de rammelaar! Wat een uitgeleuterde gaten en afgesleten bevestigingspin :shock: . Deze lag constant te rammelen tegen de zijstandaard, maar dat is nu afgelopen. Ook heb ik ondertussen de schakelpook hakbediening eraf geslepen. Nu nog een keer de rest van de schakelpook aanpassen.
"Ergonomisch verbeteren". Ik zit te denken aan verlengen en dichter bij het motorblok brengen. Dit in combinatie met (andere) voetsteunen, die minder ver uitsteken is de planning.

Afbeelding
Het oude en nieuwe "schakel plaatje" voor de neutraal-/versnellings schakelaar naast elkaar. Ik had deze besteld bij 50factory, maar blijkbaar zat er ook een nieuwe bij de nieuwe neutraal schakelaar (1-N-2-3-4) die ik bij 4taktwinkel had besteld. Nu heb ik een reserve.
Dit plaatje was makkelijk te vervangen. Wordt op zijn plek gehouden door een binnenzeskantbout.

Afbeelding
Voorheen zat hier een neutraal schakelaar met 1 draad. Ik heb er nu eentje in gezet met 5 draden. Voor iedere versnelling en de neutraalstand een aparte draad. Past zonder aanpassingen in hetzelfde gat. Als je enkel neutraal wilt gebruiken, sluit je enkel die draad aan. Ik ga ze allemaal gebruiken, dus ik heb extra draden gelegd naar de nieuwe toeren-/kmteller. >>>Link naar dat topic met meer elektra warboel (potentieel brandgevaar) in mijn Skyteam Dax<<<

Afbeelding
Er hoort een soort van "aanslag" te zitten aan het balhoofd die de maximale stuuruitslag beperkt. Bij de gebruikte Skyteam Dax die ik heb gekocht, was dit allemaal weg. Eraf geslagen, versleten of beschadigd bij een valpartij. Hoe dan ook; brommer stuurde heel scherp, zelfs zo scherp dat het me al een sleutel gekost heeft. Voorvork draaide tegen sleutel>>>sleutel breekt af.
Ik heb voorlopig een tijdelijk plaatje aan het frame gelast, zodat de stuuruitslag toch enigszins beperkt wordt.

Afbeelding
Eerste keer dat ik de tank uit het frame gehaald heb :!: Hier nog met de originele tankvlotter.

Afbeelding
Deze tankvlotter / brandstofniveau sensor zal erin komen. Daarvoor moet ik wel de tank aanpassen. Deze vlotter kost ca €8,- is is daarmee 1/3 van de prijs van een originele skyteam tankvlotter. Maar dat is niet de reden waarom ik deze vlotter installeer, nee die installeer ik omdat deze vlotter nodig is voor de teller om het brandstofniveau aan te geven. De originele vlotter is daarvoor onbruikbaar en is in feite een vlotterschakelaar; aan of uit.

Afbeelding
Allereerst alle benzine eruit en tank vol met water gezet. Daarna aan de tank gaan werken, slijpen en lassen :!:
De bestaande lassok die in de tank zit voor de originele tankvlotter heb ik glad geslepen en zo te zien zit deze erop gesoldeerd, want het kleurde koperachtig.
De nieuwe tankvlotter wordt geleverd met een rubber ring voor de afdichting, dus ik verwacht geen lekkages.

Afbeelding
De tankvlotter wordt op zijn plaats gehouden door een (meegeleverde) ring. Hiervoor heb ik nog 3 punten op de tank gelast, zodat als ik die ring plaats en draai, dat deze dan de tankvlotter naar beneden drukt. En hiermee dus druk op de rubber ring voor de afdichting.
Eerst even afwachten wat het doet, qua lekkages, daarna kan de tank opnieuw gespoten worden.

Tot nu toe geen lekkages, rammelen is een heel stuk minder nu de standaard eraf is en de nieuwe toeren-/kmteller doet het prima, zoals je in onderstaande video kunt zien:
Laatst gewijzigd door Li'l Popeye op 01 jul 2021 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Afbeelding
Het standaard filterhuis past niet helemaal lekker op de carburateur, dit zit teveel gewrongen. Daarom ga ik er een ander luchtfilter op maken. Dat maakt het demonteren van de carburateur ook handiger, want dat is zo'n ge-wring nu.

Afbeelding
Het spruitstuk zou eigenlijk iets meer gebogen moeten zijn. :idea: Nou, dan maken we dat toch.

Afbeelding
Even gepast, maar was nog niet genoeg gebogen.

Afbeelding
Dat lijkt er al meer op.

Afbeelding
Even gepast en carburateur heeft zo genoeg ruimte. Dus spruitstuk afgelast. (wordt er toch nog iets afgelast tegenwoordig)

Afbeelding
Ik heb geen idee of dit vaker gedaan wordt?! :idea: Maar ik heb tapeindjes geplaatst in de cilinderkop voor het inlaatspruitstuk, zodoende hoop ik de schroefdraad in de cilinderkop te sparen.

Afbeelding
Ik vind het wel raar, heb je een Skyteam en dan zit er een Honda sticker op... :? Dus ik heb er Chonda van gemaakt.
Er is een nieuw luchtfilter onderweg vanuit China voor slechts €3,92 en dat is incl verzenden! Verwacht deze komende week te ontvangen.
Filter wat er nu op zit, zal qua kwaliteit wel hetzelfde zijn als filter wat onderweg is. Oftewel, laag van kwaliteit, want ik heb hem ingespoten met filterolie en de oliedruppels zaten ook aan de binnenkant... In het verleden met K&N filters gewerkt en daar was dit niet zo, daar werd de filterolie "geabsorbeerd" door het filtermateriaal.

Verder: Wanneer ik eerst volgas reed dan het gas wat dicht deed, leek de brommer wat in te houden en niet zuiver te lopen. Dit was zo met het originele filter, maar ook met het filter wat ik er nu op geplaatst heb.
Ik heb de gasnaald 1 tandje lager geplaatst, maw; de clip zit nu een standje hoger. En tevens in de hoogste stand nu.
Brommer lijkt nu beter te lopen. Wanneer ik nu volgas rijd en het gas wat dicht doe, houd de brommer, logischerwijs wat in, maar hij blijft zuiver lopen (op het gehoor dan). Ook lijkt hij/zij wat vlotter door te trekken.

Ik heb ook een sproeierset ontvangen van 4taktwinkel. Hopen dat ze passen, dan kan ik daar ook nog even wat mee proberen. Bougie neigt naar de donkere kant, maar wellicht dat het nu al beter is met de gasnaald een tandje lager. We gaan het meemaken.

To be continued.....

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Gisteren een ritje gereden van ca 20-30km. Daarna de bougie er eens uit gehaald. Nog steeds dezelfde NGK CR7HSA, als die erin zat toen ik hem kocht. Staat op dit forum niet veel goeds over de NGK "R" bougies, maar hij doet het nog steeds.
Daar deze eerst aan de zwarte kant was, was deze gisteren, in mijn ogen, prima. Ik ben dan ook niet meer met sproeiers wisselen in de weer geweest.
Zoals eerder genoemd is dus het luchtfilter vervangen en gasnaald een tandje lager (laagste stand nu). Stationairsproeier is 30 en hoofdsproeier is 75. Dit in een 19mm? carburateur (diameter carb bij inlaatspruitstuk is 18-19mm).
Starten gaat vlot, optrekken bij laag in toeren gaf wat problemen (afslaan). Wellicht moet gasnaald toch weer een tandje omhoog en dan een kleinere hoofdsproeier. Nog even aankijken zo het nu is.

2 foto's, want bougie is aan weerszijden anders van kleur, heeft wellicht met stand van de bougie te maken, wanneer deze in de kop zit (heb ik niet op gelet).
Afbeelding
Afbeelding

Brommer loopt goed en beter als voorheen. Duurt even, maar dan gaat het 68-70km/uur (en dat is de werkelijke snelheid) bij ca 12000rpm. Verder laat ik hem niet gaan in toeren, want het geluid wat hij dan produceert, kan niet goed zijn. :idea:
Lagerspeling krukas/drijfstang? Zuiger die de kop raakt? Of gewoon te hoog in toeren.

Zelf een uitlaat gaan maken, staat nu in de planning. Ik wil een korte, compacte uitlaat maken.

Stay tuned.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Lengte loopt.

Waarschuwing, boven de 12-12,5k hebben koppelingen op de kruk de neiging tot desintegreren.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

nielspbr schreef: 21 jun 2021 23:11 Lengte loopt.

Waarschuwing, boven de 12-12,5k hebben koppelingen op de kruk de neiging tot desintegreren.
Zou een korte uitlaat nadelig zijn? Met kort en compact bedoel ik dat het niet zo'n "vrachtwagen" uitlaat moet worden waar bijna iedereen mee rijd. Zo'n dikke demper schuin omhoog langs de achterband. Dat dus niet; heeft iedereen al.
Qua lengte dacht ik de uitloop ca ter hoogte van de voorzijde achterband.
Maar ik moet nog kijken hoe het uitkomt met het buigen van de buis.

Een koppeling die uit elkaar komt, moeten we niet hebben.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Afbeelding
Deze lengte genoeg?!

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16162
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Valt me nog mee, ik dacht je komt met dit aan: http://www.mini4temps.fr/le-honda-monke ... ewwongwan/

Nee, ik bedoelde dit soort dingen: https://webshop.lucdebondt.be/product-c ... nd-dubbel/

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Die uitlaten vind ik dan weer mooier als van de foto die ik geplaatst had. Ziet er netter uit.
Toen ik deskyteam brommer kocht zat er zo'n dubbel onderliggend dragpipe bij. Daarvan had hij er eentje gebruikt aan de zijkant. Onderliggend werd het veel te laag. Eerste drempel gaat uitlaat over de grond.
Maar ding maakte veel herrie, kan ook niet anders met een binnenpijp van ca 5 cm... daarom verkocht, maar wil wel zooets maken. Enkel aan de zijkant dan...
Afbeelding

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Vandaag eens begonnen om zelf een uitlaat te maken.
Ik weet het er zijn genoeg uitlaten op de markt, met van die exotische namen, waarvan sommige maar amper uit te spreken zijn.
Nee, ik probeer zelf wel een uitlaat te maken. Geeft me wat meer voldoening.
Misschien noem ik hem dan wel: 'Khebspijt, Takkeherrie of Klotezo... :idea: Nee, ga ik niet doen. Het wordt een "Li'l Popeye special". Niks geen sushi of bami uitlaat, maar gewoon oer-Nederlands uit Brabant jonguh! Ohja, en gemaakt van materiaal wat ik "Over" heb... ;)
Uiteraard alles zelfbouw, met als grote voordeel dat er geen andere kickstarter gemonteerd hoeft te worden of meer van die ongein.
Volledig RVS. Of zoals het wat duurder klinkt: full stainless exhaust.

Afbeelding
Voor in de kop een stukje dikwandige buis, hier een kamertje in gedraaid, waar de uitlaatbocht (diameter 25) in past.

Afbeelding
Ook hier (net als aan de inlaatzijde) heb ik de kop voorzien van draadeindjes met binnenzeskant. Oftewel een M6x50 stelschroef. Link: https://www.techwinkel.nl/inbus/stelsch ... oef-rvs-a2
Dit helpt om de schroefdraad in de kop te sparen.

Afbeelding
Wat RVS buis gebogen, gezaagd en aan elkaar gehecht.
Een "verloopje" gemaakt met de pers naar de maat van de rvs perfo buis, waar ik nog een restant van had liggen, omdat ik deze ook gebruik in mijn minibike uitlaten.
Een geperforeerde rvs buis, welke het hart vormt van de uitlaatdemper. Hieromheen staalwol en demperwol en daaromheen komt een RVS buis van ca 60mm. Demper wordt 200 mm lang.
Misschien maak ik er nog een stukje hitteschild op van de originele uitlaat, dat moet ik nog bekijken.

Uitlaat wordt aan achterzijde afgewerkt met een stukje gebogen buis, welke schuin naar beneden/zijkant zal wijzen, zodat het er niet in regent. Verder denk ik dat ik hem af ga steunen mbv een bout, waarmee ook de motor vast in het frame zit.

De uitlaat komt korter op het frame als de originele. Compacter dus. Wellicht dat de remschakelaar wat verplaatst mag worden, maar dat was ik toch al van plan. Deze zit een paar cm uit het frame. Ziet er niet uit, en dat kan netter vind ik persoonlijk.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Zo! Weer enkele maanden verder. Nieuw jaar, nieuwe kansen...
Ondertussen weinig gebeurd aan de Skyteam. Uitlaat doet zijn werk, voert uitlaatgassen af. Qua demping; dat mag wel meer, brommer maakt vrij veel herrie. Qua vermogen; geen winst, maar dat had ik ook niet verwacht, het is geen 2 takt.
Wat heb ik nog meegemaakt? Een keer tijdens een rit van werk naar huis, rinkel...rinkel... onderdelen over de straat!
Schokbreker uit elkaar gelopen. De schroefdraad van de zuigerstang was allemaal nog intact, maar deze had zichzelf uit elkaar geschroefd tijdens het rijden. Daarna een drempeltje, boomworteltje of iets dergelijks en hoppa, ding uit elkaar...
Moet blijkbaar zo'n Chinese schokdemper voor montage eerst nalopen en of alles monteren met loctite...
Verder niet veel gedaan aan de DAX.
Tegenwoordig druk met bouwen van nieuwe garage/schuur/werkplaats van 12x7,5mtr in achtertuin. >>>Video's<<<

Anton Timmermans
4T-MSB beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 apr 2018 17:44
Bezit: Skyteam dax 50cc

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Anton Timmermans »

Wow! nooit gedacht om mijn oude brommer terug te zien!
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik hem verkocht en sinds dien spijt van gekregen!
De brommer is in die tussentijd wel wat veranderd maar ben blij dat hij bij iemand is die er zijn hard in steekt net zoals ik deed!
Al had ik toen niet de vakkundigheid om alles te maken en dat zie ik ook terug in sommige foto's reed hij wel super!
Zou er graag weer 1 kopen maar dat komt vanzelf wel weer.
ik hoop dat je er veel plezier aan hebt en geniet er van!

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Anton Timmermans schreef: 06 jan 2022 13:34 Wow! nooit gedacht om mijn oude brommer terug te zien!
Ongeveer 2 jaar geleden heb ik hem verkocht en sinds dien spijt van gekregen!
De brommer is in die tussentijd wel wat veranderd maar ben blij dat hij bij iemand is die er zijn hard in steekt net zoals ik deed!
Al had ik toen niet de vakkundigheid om alles te maken en dat zie ik ook terug in sommige foto's reed hij wel super!
Zou er graag weer 1 kopen maar dat komt vanzelf wel weer.
ik hoop dat je er veel plezier aan hebt en geniet er van!
Hey! Lang niet meer ingelogd hier, zie je bericht dan ook nu pas. Druk bezig met een nieuwe garage bouwen. Ik rij Skyteam Dax, dus een garage om te sleutelen is noodzaak...;-)
Ja, ik heb er wel het een en ander aan veranderd, maar dat was vanaf het begin ook al de bedoeling. Wat ik tot nu toe veranderd heb, heb ik nog niet "netjes" gemaakt, maar wel functioneel. Bedoeling is om veel meer aan te passen.
Zo wil ik de achterkant aanpassen, steun van achterlicht wil ik vanaf, want ziet er niet uit zo'n "aangeplakt" ding. Ik ga aan achterkant het frame verlengen en achterlicht, knipperlichten integreren in dat verlengde frame wat onder zadel komt. Moet er uit komen te zien, alsof het zo uit de fabriek komt, maar dan beter.
Uitlaat die ik gemaakt heb moet ik aanpassen, die maakt teveel herrie.
De km teller, toerenteller met al hun blinkers erin en de benzine niveau meter werken allemaal fantastisch en volgens mij heb ik de enigste Skyteam Dax ter wereld die de snelheid 100% goed aangeeft...
De Puch koplamp die ik opgebouwd heb, vind ik persoonlijk veel mooier als een originele, maar smaken verschillen.
Contactslot in de koplamp gemaakt, zoals je hebt kunnen zien en waar standaard contactslot zat heb ik nu een startschakelaar gemonteerd. Werkt allemaal 100%. En dat voor AliExpress materiaal. Ik ga hem wellicht de "AliExpress-Express" 8-) noemen...

Brommer loopt wel goed, 65-68 km/uur top bij ca 11000rpm. Vergeleken met een 2 takt, trekt het onderin toerenbereik ook lekker door.

De kabelboom die erin zat is niet veel meer van over, zo'n beetje alles van aangepast.
Verlichting en alle andere stroomverbruikers werken gewoon vanaf de accu en motor hoeft niet te lopen. Enkel om accu bij te laden.
Schuur/garage is nog niet klaar.
>>>Hier de laatste video van dit moment<<<

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Zozo, ruim een jaar verder.
Nieuwe garage wel dicht, nog niet helemaal klaar. Al wel bezig met inrichten etc.
Voor de video's daarvan: https://www.youtube.com/@LilPopeye/videos
Dax rijd nog steeds met dezelfde bougie en olie moet er wel een keer uit. Ik heb wel een keer de stationair sproeier zuiver gemaakt, waarna hij beter startte. De Digitale toeren-, snelheid- benzine meter werkt nog steeds prima. Zo ook de startknop en de overige elektra welke ik veranderd had.
De uitlaat (die ik zelf gemaakt heb) daar moet iets anders voor in de plaats komen, die maakt echt teveel herrie. Ik had wel verwacht dat die meer zou dempen. Standaard vind ik dan weer te weinig geluid... Standaard look is wel prima.
Iemand ervaring met deze: https://webshop.lucdebondt.be/en/produc ... -look-rvs/ ??

Verder ben ik al aan het overdenken wat ik met de wielen ga doen en kwam deze tegen: https://4stroke-parts.com/1110013194-Ri ... 0-aluminum
Tubeless, ziet er origineel uit, goede maat. Voor en achter trommelrem, vind ik niet erg. Dat had een Zundapp ook.
Tenzij er nu iemand zegt: "niet doen dat is rommel die set"... Die 2 delige velghelften, die ik nu heb is ook niet alles.

Dax loopt nog steeds 65-68km/uur werkelijke snelheid. Dat is met een Keihin PB18 carburateur. Althans er staat ergens PB op en ergens anders 18...

Plaats reactie