Skyteam Dax project

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Een tijdje terug heb ik dit project gekocht. #Skyteam skymax ICE 50cc brommer, bouwjaar 2010? Km stand;?
Ik heb al een aantal zelfbouw minibikes, maar daar mag je de openbare weg niet mee op.
Deze brommer heeft een kenteken, er zit werk aan (vind ik helemaal niet erg), een brommer hoeft niet APK gekeurd te worden, dus genoeg mogelijkheden om hier en daar wat aanpassingen te maken (hierbij veiligheid niet uit het oog verliezen natuurlijk).
Ik zal hier de voortgang en achteruitgang van het project plaatsen voor de geïnteresseerden.

Afbeelding
^Dit is zoals ik hem kocht

Afbeelding
^Zoals je ziet is er door de vorige eigenaar(s) al aan "geknutseld".

Afbeelding
^Ondertussen heb ik enkele zaken aangepast m.b.v. reserve onderdelen die bij de koop in zaten. De carburateur (verkoper zei 19mm) heeft een gat van 19mm bij inlaatspruitstuk, venturi is ca 16mm, hier zat een isolator tegen met een gat van 14mm en dit zat tegen een spruitstuk met een gat van 26mm en dat zat op de cilinderkop waar een gat zit van ca 18mm (weet de maat niet meer, maar was duidelijk kleiner dan 26mm).
Carburateur heb ik gelaten, isolator diameter uitgefreesd, spruitstuk vervangen door een uitgeboorde standaard. Powerfilter paste niet meer, dus standaard filter weer gemonteerd (met plug uit de 3e aanzuigslang).
Brommer liep niet goed na deze aanpassingen, maar nadat ik de aanzuigslangen van het standaard filterhuis had verwijderd liep het weer goed. Niets veranderd aan de sproeiermaten; lijkt goed te zijn of "in de buurt".

Afbeelding
^De uitlaat die erop zat, maakte een mooi geluid, maar veel te hard. Dus voorlopig vervangen door de standaard uitlaat. Hierbij viel me op dat er een stuk uit de cilinderkop gebroken lijkt te zijn. Of hoort dit zo? ook zit er een dun ringetje in, waarvan ik de oorsprong niet weet.

Afbeelding
^Dubbele onderliggende uitlaat, zat bij reserve onderdelen en is inmiddels omgezet naar geld.

Afbeelding
^Tja, bedrading laat te wensen over en ik zal daar nog wel "wat" werk aan hebben, voordat dat weer naar mijn wensen is.
Contactslot; sleutel kan eruit als contact aan staat. Ik heb inmiddels begrepen dat dit niet zo hoort op een Dax, maar dat het een "bekend probleem" is. Dus contactslot simpelweg vervangen door een nieuw exemplaar lijkt me niet zo slim, want blijkbaar laat de kwaliteit te wensen over. Nee; ik heb een andere oplossing in gedachte.
Gat in frame kan ik wel dichtlassen.
Stuurslot; gebruik ik niet, dus zal ik hoogst waarschijnlijk helemaal van frame verwijderen, knapt ie van op.

Afbeelding
^Wanneer is 70 rijd op de teller (werkelijke snelheid stuk minder) viel me op dat de koplamp trilde, omdat de voorband niet helemaal rond lijkt te zijn... Blijkt dat de koplamphouder steun aan de onderkant is gebroken. Zit dus nergens meer vast onder. Verder een koppelingskabel en chokekabel die wat stroef gaan, waardoor ik op moet letten of de koppeling wel goed "pakt" en niet blijft slippen.
Het lijkt me dat er iets moet zitten aan het balhoofd wat de maximale stuuruitslag bepaald? Is bij een Puch maxi ook zo. Het lijkt erop dat dit bij deze brommer verknald is. Stuur draait zover naar links dat ik inmiddels al 1 contactsleutel gebroken heb, want daar draaide het tegenaan.
Ik zal dus ook een maximale stuuruitslag voorziening maken op het balhoofd.
30mm voorvorkpoten... Is de skymax standaard hiermee geleverd? Andere voorvorkpoten zijn vaak 26 of 27mm zag ik.

Afbeelding
^Achteraanzicht. Zadel lijkt er scheef op te zitten, is wellicht makkelijk op te lossen door steuntjes aan te passen/verzetten. Gaan we zien.

Afbeelding
^Project is gestart.
Wiellager speling. Wiellagers achterwiel zijn helemaal op (veel speling op achterwiel), ook de boring in het huis is niet helemaal goed en niet gecentreerd tov het tandwiel. Scheelt ca 0,25mm dat het niet gecentreerd is, lijkt niet veel, maar met kettingspannen merk je duidelijk een verschil wanneer je het wiel rond draait; strak-slap-strak-slap...
Momenteel aan het bekijken of ik een grotere lagers kan monteren, door de boring in de naaf uit te kotteren (meteen gecentreerd tov tandwiel) en dan gelijk de "losse bus" tussen de lagers vervangen. Later meer hierover...
Bij de reserve onderdelen zaten ook een 4 tal nieuwe achterbrugbussen, maar daar voel ik momenteel geen speling op.
Laatst gewijzigd door Li'l Popeye op 12 jun 2021 23:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Dat "uitgebroken" stuk in de kop bij de aansluiting van de uitlaat hoort zo. Is door honda ooit verzonnen en alle kopien hebben dat ook.
Is makkelijk bij het uitpeuteren van de oude uitlaatpakking.

30mm voorvork, is standaard voor skyteam. Wanneer het dax/skymax model dit kreeg weet ik niet maar de pbr ging in modeljaar 2005 naar 30mm(was 26).
Een dax(kopie) hoort gewoon een tab aan het frame te hebben die de stuuruitslag begrensd. Waarschijnlijk afgebroken toen de vorige eigenaar een keer ergens tegenaan is gereden of horizontaal is gegaan (of door vandalen is omgeschopt).

Heeft de vorige eigenaar led schijnwerpers aan de voorvorkpoten geprutst?

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Skyteam Dax project

Bericht door lil »

niet je naaf aanpassen aan je tandwiel, dat is onzinnig. het tandwiel moet gewoon beter gecentreerd vastgezet worden. het komt nogal eens voor bij (imitatie)tandwielen dat het centreergat niet echt center is, of dat het gat een beetje te ruim is. controleer dat eerst.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door cor »

Of een automatische ketting spanner gebruiken

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

cor schreef: 24 okt 2020 15:44 Of een automatische ketting spanner gebruiken
Dat rukt nog steeds in je aandrijflijn en dat rijd gewoon niet lekker.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

nielspbr schreef: 24 okt 2020 13:17 Dat "uitgebroken" stuk in de kop bij de aansluiting van de uitlaat hoort zo. Is door honda ooit verzonnen en alle kopien hebben dat ook.
Is makkelijk bij het uitpeuteren van de oude uitlaatpakking.

30mm voorvork, is standaard voor skyteam. Wanneer het dax/skymax model dit kreeg weet ik niet maar de pbr ging in modeljaar 2005 naar 30mm(was 26).
Een dax(kopie) hoort gewoon een tab aan het frame te hebben die de stuuruitslag begrensd. Waarschijnlijk afgebroken toen de vorige eigenaar een keer ergens tegenaan is gereden of horizontaal is gegaan (of door vandalen is omgeschopt).

Heeft de vorige eigenaar led schijnwerpers aan de voorvorkpoten geprutst?
Bedankt en ja, die schijnwerpers gaan aan met groot licht, maar niet alle ledjes werken meer. Het ziet er niet uit, dus gaat het er een keer af. Daarmee lever ik wel licht opbrengst in.
Er zit een LED koplamp optiek (Kepspeed?) op, maar daarvan krijg ik het groot licht niet werkend. Led kapot of iets op de print defect. Moet ik ook nog eens naar kijken. Of heel de koplamp vervangen, want de km teller wil ik vervangen door een andere teller, zoals ik op mijn minibikes heb. Een toerenteller/speedometer, met verschillende andere functies. Echter die diameter is ca 90mm.
lil schreef: 24 okt 2020 14:22 niet je naaf aanpassen aan je tandwiel, dat is onzinnig. het tandwiel moet gewoon beter gecentreerd vastgezet worden. het komt nogal eens voor bij (imitatie)tandwielen dat het centreergat niet echt center is, of dat het gat een beetje te ruim is. controleer dat eerst.
Passing tandwiel/naaf is uitstekend (strak). De afwijking zat tussen de centreerrand voor het tandwiel en de boring van het wiellager. Of het tandwiel gat niet perfect gecentreerd is, weet ik niet. Je hebt gelijk dat het onzinnig is om de naaf aan een "verkeerd" tandwiel aan te passen, maar in dit geval was de naaf "verkeerd".
cor schreef: 24 okt 2020 15:44 Of een automatische ketting spanner gebruiken
Dat lijkt me het probleem verleggen ipv verhelpen.

Vanmiddag de achterwiellagers vervangen door iets grotere exemplaren.
Afbeelding
^De wielnaaf ingespannen/uitgeklokt tov de remtrommel en de tandwielcentreerrand. Daarna de boringen in de wielnaaf uitgedraaid naar de maat van de nieuwe lagers (40x17x12).

Afbeelding
^Ook een as/verloop bus gedraaid waar de standaard 12mm as strak doorheen gaat, en welke de lagers op afstand houd dmv een "kraag". De losse buis tussen de lagers komt hiermee te vervallen.

Afbeelding
^Naaf een beetje opwarmen.

Afbeelding
^Nieuwe lagers en as/verloop bus gemonteerd.

Ondertussen het complete achterwiel weer gemonteerd en eerste testrit succesvol afgesloten. Speling van achterwiel is opgelost en kettingspanning is gelijk in iedere stand van het achterwiel.
Wel viel me op dat de remhevel as nogal wat speling heeft. Asje zelf is nog aan de maat, maar de boring waar deze in zit is on-rond.
Is vast wel op te lossen, maar dat later.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Skyteam Dax project

Bericht door lil »

nu maar hopen dat de overgebleven wanddikte sterk genoeg is dat het lager niet uitbreekt bij de eerste beste pothole. mooi werk niettemin, ik ben jaloers op je mooie draaibank
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

lil schreef: 25 okt 2020 19:50 nu maar hopen dat de overgebleven wanddikte sterk genoeg is dat het lager niet uitbreekt bij de eerste beste pothole. mooi werk niettemin, ik ben jaloers op je mooie draaibank
Die wanddikte is idd minder geworden. Maar geen speling meer en ik denk dat als er speling op zit dat er dan ook behoorlijke krachten op uitgeoefend worden. Niet alleen op de naaf, maar op alles wat ermee te maken heeft.

De asadapter die ik gemaakt heb wil ik nog een keer vervangen door eentje die de volledige breedte van de achterbrug heeft en dat ik hem dan vast zet met 2 bouten die erin geschroefd worden.

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Inmiddels weer een paar keer met de Skyteam naar het werk gereden, zonder problemen.
Achternaaf is nog heel na de aanpassingen en heb de drempels volgas genomen, met de intentie "als je breekt, moet je het nu doen!".
De voorvering vind ik vrij zwak, waarbij ik bedoel dat deze soepel aanvoelt. Zeker wanneer ik de voorrem gebruik duikt de voorkant behoorlijk naar beneden. Ook lijkt het dat de demping wel beter kan, dus daar zal ik eens naar moeten kijken.
Afbeelding
De LED koplamp (Kepspeed?) heb ik weer eens open gehad om te kijken waarom het grote licht niet werkt. Afijn, draad van groot licht aan juiste connector aangesloten> stroom erop> niks... Gemeten.... Lijkt erop dat er vanaf de print (achterop de ledoptiek) geen stroom naar de led voor groot licht gaat. Althans ik meet bij geen van de aansluitingen vanaf de print een verschil wanneer ik groot licht schakelaar omzet.
Conclusie: print zal wel om zeep zijn. Dagrijlicht en dimlicht functioneren wel...
Binnenkort eens te koop aanbieden: LED koplamp, incl alu koplamphuis en eventueel incl digitale teller.
De analoge teller die bij de onderdelen bij zat, is inmiddels ook verkocht.

Afbeelding
Er liggen nu Sava en Mitas bandjes op in de maat 120/70-10. Verschillende merken, maar het zijn exact dezelfde bandjes. Beide met "droogscheuren" erin. Ik ga ze beide vervangen door Pirelli SL26 in de maat 110/80-10. Als ik dit forum afspeur op welke bandjes goed zouden zijn dan zijn er veel reacties dat je er Michelin S1 "onder moet gooien", want "die zijn de bom"... :idea:
Ik gooi niet met banden en zeker niet eronder, en volgens deze test zijn die Michelin S1 helemaal niet "de bom".

Afbeelding
Verder heb ik nieuwe achter schokbrekers besteld voor totaal €49,16 incl verzending vanaf Duitsland. Benieuwd of ik geen kat in de zak gekocht heb en dit de schokbrekers zijn zoals op deze website beschreven wordt, dus met een functioneel gasreservoir met membraam.

Afbeelding
Dit heb ik ook besteld en ook daarmee is het afwachten of het aan de verwachtingen voldoet.
Aan de andere kant; wat er nu op zit is links en rechts verschillend van vorm en vooral rechts heeft een berg speling waar ik me aan erg.

Verder zijn er nog meer zaken besteld en er zal wel meer besteld worden.
Qua kleurstelling voor de Skymax denk ik aan een combinatie van parelmoer donkergrijs met rood en zwart. De kleurstelling die onze pulling tractor ook had.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Afbeelding
Nieuwe koplamp voor de Skyteam is binnen. Deze koplamp is van een Puch, kleinere diameter (130), en langere lengte. Hij is van staal, dus hier kan ik aanpassingen aan maken.
De kwaliteit van de huidige aluminium behuizing is best treurig en bij de aangekochte reserveonderdelen zat nog een plastic skyteam koplamphuis :cry: . Nou dat werd hem dus ook niet, vandaar dat ik deze Puch koplamp heb besteld. Vind ik er ook beter uitzien en hij is makkelijker te openen.

Afbeelding
Dit is de teller die ik wil gaan gebruiken. Toerenteller, km teller, dagteller, Neutraal lampje, versnellings (1-6) indicator, brandstofniveau meter, etc.
De km teller werkt met een sensor en omtrek wiel is in te stellen. De aangegeven snelheid zal dan dus ook accuraat zijn.
Op mijn minibikes gebruik ik ook deze €20,- tellers.

Verder is er een bestelling onderweg van 4taktwinkel. Ik ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door Li'l Popeye op 05 nov 2020 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Skyteam Dax project

Bericht door nielspbr »

Leuk tellertje.


(en nu valt ook het popeye kwartje)

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Ronaldo »

Ff met wat thinner en oud doekje dat skyteam logo van je zadel verwijderen ;)

Gebruikersavatar
Li'l Popeye
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 99
Lid geworden op: 12 okt 2020 09:32
Bezit: Skyteam Skymax ICE
Zelfbouw minibikes met Honda GX160
Diverse Honda GX160
Locatie: Riethoven
Contacteer:

Re: Skyteam Dax project

Bericht door Li'l Popeye »

Ronaldo schreef: 05 nov 2020 15:09 Ff met wat thinner en oud doekje dat skyteam logo van je zadel verwijderen ;)
Ik heb een nieuw zadel besteld. Misschien dat daar niets opstaat.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Skyteam Dax project

Bericht door stoterstangen90 »

nielspbr schreef: 05 nov 2020 14:19 Leuk tellertje.


(en nu valt ook het popeye kwartje)
Brommerpull
Afbeelding

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: Skyteam Dax project

Bericht door KiP »

NIX heeft er een prachtig terrein voor!!!
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Plaats reactie