Project Gio, en de kymkut gang

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
LucasHC1337
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:16
Bezit: Honda C50H,
Honda Giorcub,
Kymco Activ x2
Kymco Nexxon

Project Gio, en de kymkut gang

Bericht door LucasHC1337 »

Recent een Giorcub opgehaald. Was waarschijnlijk een donor geweest voor een andere Gio en gare onderdelen hier op gezet, geen motorblok, geen kenteken, geen koplamp, geen carb, geen uitlaat, geen treeplank en ik ben zelfs stom genoeg geweest om niet naar het schakelpedaal te vragen. Kappen die er wel op zitten zijn beschadigd op de plekken waar je het juist niet wil.
Waarom ik aan dit project wou beginnen is mij een wonder, maar verkopen zal wel niks worden dus aan de slag maar!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame ziet er nog hartstikke netjes uit, geen gekke roest, alles keihard en het rollend frame nog in hele nette conditie. Dat watergekoeld blokje zit er puur en alleen in om te kijken of het past. Nieuw type koppelingsdeksel past dus net niet in het frame. Moet ook een blok zien te vinden met een onderliggende startmotor mocht ik ooit nog hoop hebben om een originele treeplank er op te monteren. Zat dus te denken om een yx50 blok te halen met zo'n startmotor en om te bouwen naar semi automaat.

Tenzij iemand hier heel toevallig een treeplank en carb heeft liggen zal hij sowieso niet helemaal origineel worden dus daar ga ik ook niet de moeite voor doen voorlopig. Mijn eerste doel is om hem mechanisch helemaal netjes te maken zodat ik een goede startpunt heb om van te werken. 50cctje semi automaat er in, scooter uitlaat aanpassen, een koplamp zien te vinden die er in past, een zadel zien te regelen die er enigszins netjes op past en hem op kenteken zien te krijgen. Wat er daarna mee gebeurt zien we dan wel weer maar ik heb zo'n gevoel dat dit echt een geniaal ding gaat worden om op te rijden naast mijn tergend saaie Kymco brommers.

Over mijn Kymco's gesproken, ik weet niet of het verboden is om dat woord hier hardop te zeggen maar ik ben toch wel aardig trots op mijn verzameling.
De eerste gaat om een Kymco Activ uit 2006 die ik samen met een donor Activ heb gekocht. Had toen nog een mooie 7300 kilometer op te teller staan. Inmiddels zijn we een half jaar verder en staat hij al op 18500 kilometer :shock:
Donor Activ heeft geen papieren en loont ook niet om op kenteken te zetten dus die gaat netjes in opslag mocht ik nog wat nodig hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze is in de loop van de tijd aangepast en voor een korte periode zat er zelfs een watergekoeld 130cc blokje in dat gruwelijk hard ging. Vond het maar niks voor een bromfiets dus dat was ook weer van korte duur.
Waar ik nooit spijt van heb gekregen zijn de Mitas MC11 banden die ik er per direct er op heb gedaan. T ging van zoeken in de bochten naar grip en eerlijk zelfs iets minder comfortabel naar enorm veel grip en veel vertrouwen. Vanaf nu dus alleen maar die banden bestellen.
Dit is mijn dagelijks vervoer dus ik vond een windscherm wel erg fijn. Scooter gehalte ligt gevaarlijk hoog maar qua comfort is deze bromfiets toch wel echt de goldwing onder de bromfietsen, nog nooit op een brommer gereden met zo'n goed zadel en zitpositie. Heb er ook voor de gein een bandendruk monitor op gedaan :D
Voor de rest nog een kleine digitale toerenteller en klokje er op. Usb lader is uiteraard ook present. Na heel lang zoeken eindelijk het originele draagrekje er voor gevonden. Deze zijn zo moeilijk te vinden dus om te zorgen dat ik het niet nog een keer hoef te doen ook meteen gestraald en gespoten. Trekhaak er aan en een fietskarretje compleet met rij, rem en knipperlichten.
Een complete restauratie staat wel in de planning, niet omdat hij er hard aan toe is maar om te zorgen dat hij niet over paar jaartjes helemaal rot is. Stralen, powdercoaten en kleine dingen opknappen.

En dan de derde Kymco die er later bij is gekomen. Een goed gebruikte Nexxon uit 2007
Afbeelding
Stond 39000 kilometer op toen ik hem kocht. Kappen zijn beschadigd hier en daar door n ongeluk maar is wel redelijk netjes gerepareerd. Heb m voor heel weinig weten te kopen en aangezien hij absoluut niet netjes was zou het mijn pekelfiets worden om lekker mee te raggen.
Uuuuh
Hij blijkt eigenlijk nog best goed te rijden......
Blok loopt perfect soepel, houdt nooit in, start altijd perfect in 1 keer ook nu het -5 is. Hoe dan! ding is waarschijnlijk nooit afgesteld Hij heeft wel de hele bekende kymco stotter in zn 1 waar alle Activ's Nexxon's last van hebben.
In tegenstelling tot de Activ heeft deze achter ook een schijfrem. Om kosten te besparen hebben ze dezelfde grote schijf en klauw met dubbele zuigers ook achter gebruikt dus al kijk je naar het rempedaal blokkeert het wiel al. :lol:
Zadel is een broodplank deluxe... En de achterveren zijn lekker stug. Stuur zit lager dan bij de Activ. En precies om die redenen rijdt het precies als een cee. De Activ is echt fantastisch op elk vlak maar qua rijden heeft het veel minder weg van een cee dan dat je zou verwachten. Zie het maar als een verre neef. Maar de Nexxon is 100% een bloedverwant, troonopvolger en een evolutie. Inspireert vertrouwen in de bochten zelfs met de gare banden die er onder zit, rijdt strak en is nog redelijk vlot ook.

De laatste is een echte Hollandse cee die er aardig zielig bij staat Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame was al niet braaf en is er ook niet beter op geworden nadat ik hem 2.5 jaar door weer, wind, lange roadtrips en zelfs een zandstorm heb gesleept. Was een machtig leuke brommer om op te rijden maar is nu op een welverdiende pensioen gezet. restauratie plannen zijn er uiteraard wel maar gezien de staat van dat ding gaat dat echt een enorm project worden. Nog steeds wel mijn grootste liefde en zwakte dus hij zal en moet ooit weer op de weg rijden. Een dag zonder een cee in bezit is een dag niet waardig om te leven.
Laatst gewijzigd door LucasHC1337 op 05 feb 2021 13:05, 1 keer totaal gewijzigd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door NIX »

Als hier een normale koppeling in zit en niet zo'n dubbele, dan past een OT kap ook. Maar je spreekt ook over automaat. Semi OT zou ook net moeten kunnen als ik het zo bekijk.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

LucasHC1337
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:16
Bezit: Honda C50H,
Honda Giorcub,
Kymco Activ x2
Kymco Nexxon

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door LucasHC1337 »

NIX schreef: 22 jan 2021 09:54 Als hier een normale koppeling in zit en niet zo'n dubbele, dan past een OT kap ook. Maar je spreekt ook over automaat. Semi OT zou ook net moeten kunnen als ik het zo bekijk.
Ik heb geen idee wat er in dit blok zit maar ik ga er van uit dat de gemiddelde chinese 50cc blok dat ik wil kopen voor dat ding gewoon 1 plaat heeft? Wil t sws ombouwen naar of al een semi automaat er in doen

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door wim V8 »

Er hoort toch ook gewoon een 4bak semi in?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
Daan1508
4T-MSB addict
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 feb 2015 13:51
Bezit: 1971 C50
1978 C90 dikke harrie
Locatie: Gouda

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door Daan1508 »

De meeste immiblokken hebben een 2 plaats koppeling, zelfs de 50ccers.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door NIX »

1-plaat of 2-plaat boeit niet, past allemaal onder OT kappen. 2-plaat bami is echt de beste optie. Dacht zelfs dat er bami 3-plaat op een 125 zit als koppeling op de kruk zit. Zal me niets verbazen als daar ook gewoon een OT kap op kan, maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

LucasHC1337
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:16
Bezit: Honda C50H,
Honda Giorcub,
Kymco Activ x2
Kymco Nexxon

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door LucasHC1337 »

wim V8 schreef: 22 jan 2021 14:13 Er hoort toch ook gewoon een 4bak semi in?

Gr. Wim.
Ja inderdaad en ik wil ook echt per sé een semi automaat er op zetten. Maar in principe kan je wel elk blok ombouwen naar semi automaat? Of zijn daar ook uitzonderingen voor?

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door wim V8 »

Koop gewoon een nieuw semi 70 of 50 blokje van 2-300,-
Had ie al kenteken?

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door stoterstangen90 »

wim V8 schreef: 23 jan 2021 10:53 Koop gewoon een nieuw semi 70 of 50 blokje van 2-300,-
Had ie al kenteken?

Gr. Wim.
Zelf aanpassen is toch veel leuker. Zeker als je al genoeg spullen hebt.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door wim V8 »

Ik zie dat de rest van "het ding" al genoeg aandacht gaat vergen.
Dus ik ga voor het blokje van mijn vorige post.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

LucasHC1337
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:16
Bezit: Honda C50H,
Honda Giorcub,
Kymco Activ x2
Kymco Nexxon

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door LucasHC1337 »

wim V8 schreef: 23 jan 2021 10:53 Koop gewoon een nieuw semi 70 of 50 blokje van 2-300,-
Had ie al kenteken?

Gr. Wim.
Moet sws eerst 50cc zijn want hij heeft geen kenteken. Ja graag ff een nieuwe semi blok alleen ik vind zo 1 2 3 niet een semi blok met onderliggende startmotor. 4taktwinkel heeft 1 blok met onderliggende startmotor maar dat is een handkoppelingblok, vandaar m'n vraag over t ombouwen.

En t zou wel leuk zijn om weer wat te leren tijdens t ombouwen. :D

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door gerbrandicus »

Je moet gewoon een Skyteam blokje pakken en dan de handkoppeling vervangen door een semi koppeling. Goedkoop en simpel.
En dan een lekkere dikke Kepspeed achtervelg erin, dikke band, uitsparing daarvoor uitzagen in de kappen. Supertrapp. SFX voorvork met 6-spaaks wiel met schijf. Plankje met een schapenvachtje erop. Een nep skelet kopen en de ribbenkast gebruiken om over je motorblok te doen, gasmasker als koplamp, hoppa!
Tenminste, zoiets had ik in mijn hoofd (maar dan veel cc), maar geen tijd je kent het wel. Hey, maar hij was wel spotgoedkoop hè!

LucasHC1337
4T-MSB beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: 18 jan 2021 22:16
Bezit: Honda C50H,
Honda Giorcub,
Kymco Activ x2
Kymco Nexxon

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door LucasHC1337 »

gerbrandicus schreef: 26 jan 2021 20:52 Je moet gewoon een Skyteam blokje pakken en dan de handkoppeling vervangen door een semi koppeling. Goedkoop en simpel.
En dan een lekkere dikke Kepspeed achtervelg erin, dikke band, uitsparing daarvoor uitzagen in de kappen. Supertrapp. SFX voorvork met 6-spaaks wiel met schijf. Plankje met een schapenvachtje erop. Een nep skelet kopen en de ribbenkast gebruiken om over je motorblok te doen, gasmasker als koplamp, hoppa!
Tenminste, zoiets had ik in mijn hoofd (maar dan veel cc), maar geen tijd je kent het wel. Hey, maar hij was wel spotgoedkoop hè!
Hahaha ja dat kan ook. Niet echt mijn smaak, ja raar hé jeugdig volk dat da afkeurt. Nee ik wil alles lekker braaf houden. Misschien investeren in goeie schokbrekers en een set fatsoenlijke banden. Is eigenlijk altijd wel m'n eerste upgrade met elke bromfiets goeie banden met veel grip, goeie remmen en goeie vering. Tovert elke bromfiets om naar een zeer fijne rijervaring. Veiligheid op 1. Niks random skyteam blokje m'n doel is wel om hem uiteindelijk gewoon braaf en origineel te maken dus ik zal en moet alle kappen er op passen en onderdelen.

Met hulp van vriendelijk volk hier op het forum en website gevonden met onderdelen voor m'n Gio.

Treeplank, schakelpedaal, moertjes en boutjes, contactslot, buddyslot, zadel en nog wat kleine dingetjes kwam ik helaas wel uit op een stevige 600 euro. Opgeprijsd en afgeperst dus ik zal even moeten sparen voor die onderdelen maar dan is hij wel weer netjes. :)

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door NIX »

gerbrandicus schreef: 26 jan 2021 20:52 Je moet gewoon een Skyteam blokje pakken en dan de handkoppeling vervangen door een semi koppeling. Goedkoop en simpel.
En dan een lekkere dikke Kepspeed achtervelg erin, dikke band, uitsparing daarvoor uitzagen in de kappen. Supertrapp. SFX voorvork met 6-spaaks wiel met schijf. Plankje met een schapenvachtje erop. Een nep skelet kopen en de ribbenkast gebruiken om over je motorblok te doen, gasmasker als koplamp, hoppa!
Tenminste, zoiets had ik in mijn hoofd (maar dan veel cc), maar geen tijd je kent het wel. Hey, maar hij was wel spotgoedkoop hè!
Of een geiten- of ramsschedel met hoorns en dikke led puisten in de oogkassen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: Project Gio, mijn Giorcub beunhok ontbeunen

Bericht door gerbrandicus »

LucasHC1337 schreef: 27 jan 2021 00:59Met hulp van vriendelijk volk hier op het forum en website gevonden met onderdelen voor m'n Gio.

Treeplank, schakelpedaal, moertjes en boutjes, contactslot, buddyslot, zadel en nog wat kleine dingetjes kwam ik helaas wel uit op een stevige 600 euro. Opgeprijsd en afgeperst dus ik zal even moeten sparen voor die onderdelen maar dan is hij wel weer netjes. :)
Prijzen bij CMS zijn ex btw, weet niet of je dat al wist. Als je inlogt worden de prijzen incl BTW voor NL getoond. Maar ik zou dat nooit allemaal nieuw gaan kopen. Dat is gewoon een geld begrafenis en dan heb je uiteindelijk nog geen perfecte Giorcub en dan moet je ook nog een blok vinden. En die zijn onvindbaar, behalve in mijn schuur. Is niet rendabel joh.
Dan koop je beter een complete bij Fourstrokebarn: https://fourstrokebarn.com/product/honda-giorcub-wit/
Overigens, wil je toch die onderdelen kopen, bestel ze dan ook bij de Fourstrokebarn, daar is alles net ff goedkoper dan bij alle andere toko's incl CMS.
Ik verkocht vorig jaar nog een complete Giorcub voor € 400 ofzo, maar zonder top-end. Die was perfect voor jou geweest. Hij dook later weer te koop op. Geen idee waar hij nu is.

Plaats reactie