De C70 van mijn vader en Skyteam Cobra

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

De C70 van mijn vader en Skyteam Cobra

Bericht door Larsvm »

Hoi allemaal, ik ben samen met mijn vader bezig om zijn C50/70 op brommerkenteken te zetten (frame van de c70 maar stickers en blokje van de C50). Mijn vader heeft rond zijn 17e een rotte maar complete C70 gekocht (er zat een deurklink opgelast voor de stevigheid) en een los frame. Zit nog wat werk aan maar is erg netjes!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Larsvm op 16 apr 2024 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.

ildert
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1339
Lid geworden op: 05 feb 2007 18:40
Bezit: ss50,cd50,cb50,cb50,cb50,cy50,xl50,ss50
Locatie: dongen

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door ildert »

Mooi! ziet er netje uit. Al een keuring in de planning?
grote klappen, snel thuis

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

Nee nog niet, duurt toch nog bijna een jaar voordat ik er op mag rijden...

carel
4T-MSB addict
Berichten: 531
Lid geworden op: 28 jan 2007 13:47
Bezit: ss50
c320s
Locatie: Utrecht

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door carel »

Heel mooi, daar ga je nog veel plezier aan beleven.
h2o op ss50

Met een aanlopende voorrem ga je niet minder hard op de rollerbank.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 630
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Dennoz »

Dat heeft je vader goed geregeld voor je!
Hop hop gas dr op

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

Als reactie op Wim van het kleine vragen topic:
De carb zal ik nog eens schoonmaken, sproeier is in iedergeval niet verstopt, heb er gisteren nog een andere ingedaan. Kleppen zijn vers gesteld. De tandwielverhouding zal wel niet goed passen zijn, is nog de verhouding van de c70 voortandwiel weet ik niet maar achter is 36 maar hiermee is jarenlang best aardig gereden, mn vader kon alleen nooit meteen vol gas geven, hij heeft ook de carb niet gesteld nadat hij naar 50cc is overgestapt. Ontsteking en vlotterniveau is nog niet naar gekeken. Hoe kan het vlotterniveau veranderd worden?
Edit: als ik zon 30-35 rij in zn 2 dan 'hapert' het blokje nogal.
Laatst gewijzigd door Larsvm op 20 sep 2022 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door lil »

vlotterniveau verstel je door het lipje te verbuigen wat de vlotterklep indrukt. zou ik nog even niet doen, kijk eerst of alle andere dingen ok zijn. als het van origine een c70 carburateur is dan staat ie te arm voor een c50 motor want die zuigen minder hard aan, monteer een iets grotere hoofdsproeier. kijk ook of de cylinderkop van een c50 is want een c70 kop heeft een veel grotere inlaat, en dat kan ook verschil maken, ook al zit het op een 50cc cylinder.
het voortandwiel zou ik lekker groot laten (14 a 15 tands), behalve als je nog moet keuren, dan is een 13 handiger om de snelheid te kunnen begrenzen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

Dan zal ik nog eens een grotere sproeier proberen, mijn idee was een kleinere sproeier want hij leek te verzuipen.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door lil »

als je de choke erbij moet gebruiken dan staat ie duidelijk te arm, van verzuipen is dan geen sprake.

logisch nadenken

trekt ie geen valse lucht ergens? is je luchtfilter nog heel?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

De conclusie dat ie te arm liep hemadden wij ook getrokken maar daarvoor leek het alsof ie verzoop. Het luchtfilter is nieuw. Heb ook al meerdere keren op valse lucht gechecked bij de carb-spruitstuk en spruitstuk-kop.

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

Carb nog eens opengetrokken en een beetje doorgeprikt en sproeier 76 in gedaan. Mn vader had er altijd 75 in en ik heb er laatst 72 in gedaan. De boel rookte een witte rook (komt misschien door de temperatuur?) en stonk ook nogal, na gas geven blijf ie in toeren hangen en klom soms nog wat... Krijg hier breinpijn van

Edit: ik had ook de gasnaaldstand veranderd van de 1 na bovenste naar de middelste, dat vernachelde een hoop.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door CheapUrbanBitches »

Witte rook is condens, dat verzamelt zich in het carter en verdampt. Gaat weg als je rijdt.

En ja, elke keer als je iets aanpast in de carburateur weer beginnen bij het begin scheelt een hoop gevloek en gezoek.
'It never hurts to help.'

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1902
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door lil »

rook? uit de uitlaat? vaag verhaal, ik denk dat er toch wel iets meer aan de hand is dan alleen carburateur. check eens of de carterontluchting niet verstopt zit(dubbelgevouwen slangetje, etc.), want dat kan leiden tot overdruk in het carter, met allerlij vage indicaties van dien, waaronder rook

vertel es wat over de geschiedenis van dat ding, is er een 50cc blokkie op gekomen of alleen cylinder? wat is er allemaal aan gedaan?
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Larsvm
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 91
Lid geworden op: 20 jul 2022 09:17
Bezit: C70 50cc

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door Larsvm »

De rook kwam uit de uitlaat maar dat zal wel condens zijn wat waarschijnlijk door de temperatuur komt. (Net als bij autos in de winter)
Ik zal vanmiddag eens kijken naar de carterontluchting, waar kan ik dat slangetje vinden?

Van het blokje is de cilinder, zuiger en de kop vervangen voor 50cc spul ook is het carter met het bloknummer vervangen naar een c50 carter verder zijn daar geen dingen veranderd. Ooit is er wel eens een zuigerveer gebroken maar daar weet mn vader niet veel meer van.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3998
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: De C70 van mijn vader

Bericht door wim V8 »

Er kunnen dus best wat onzichtbare onzekerheden zijn.
Hopen dat alles toen perfect is gedaan.

Carterontluchting?
Ga eerst maar eens kijken of je t blokje normaal aan de gang krijgt.

Ik zou zeggen begin met de basis dingetjes goed te maken,
-Kleppen stellen.
is gedaan zeg je, maar dit moet wel 100% goed zijn want 0,05mm
is 5/100e! dus geen kwart mm zoals bijv een auto.
-Ontsteking, controleer hoe de contactpunten zijn, zijn deze ingebrand of plat versleten, dan vervangen.
ontstaat er een vonk tussen de punten tijden gas geven, vervang dan ook de condensator.
Ik doe dat altijd bij brommers waarbij dat minstens 20 jaar niet is gedaan.
Stel daarna het ontstekingstijdstip juist af, monteer een NGK bougie C6 zonder "r" (= te veel weerstand).
-Zorg voor een schone brandstoftank vol met frisse benzine(98 E5), kijk of de benzinekraan goed loopt.
monteer een papier benzinefiltertje tussen de slang.
-Olie niveau op peil, en ververst.(peilen door de dop niet in te draaien)

Omdat deze dingen nu goed zijn kun je nu pas gaan afstellen aan de carburateur.
Zorg voor een juist vlotterniveau en dan pas afstellen,
Dat doe je zo: (beter uitgelegd kan t niet)

viewtopic.php?f=54&t=51


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Plaats reactie