CB50J

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

CB50J

Bericht door roger_50cc »

Sinds kort heb ik ook een CB50J en ben al een tijdje lezend op dit forum, maar ga dan nu maar eens een foto posten.
Het is een blauwe Duister.

Afbeelding

En gelijk maar de eerste technische vraag:
De vorige eigenaar van dit vervroegende vliegwiel is zo snugger geweest de vervroeging te hebben uitgeschakeld door de lipjes uit te buigen. Zou iemand met zo'n vliegwiel willen laten weten wat de originele stand van die lipjes hoort te zijn, maw wat de lengte van de veertjes in ontspannen toestand? Als ik de stalen lipjes waaraan het veertje zit wilt terugbuigen om de vervroeging weer in te schakelen tot hoever moeten die dan terug?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook wel eens gelezen waarmee je de YAMAHA letters van de buddy kunt krijgen wat toch wel wenselijk is igv. montage op een Honda. Het was een of ander organisch oplosmiddel, maar ik weet niet meer in welk topic ik het heb gelezen of welk oplosmiddel het was. Iemand hier met meer geheugen dan ik?

De brommer is niet origineel en dat is ook niet mijn doel. Ik ga de laatste technische dingetjes doen en 'm verder naar smaak customizen en er lekker op rijden.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50J

Bericht door NIX »

Gewoon een eindje terug omhoog buigen, komt niet 100% nauwkeurig. Nu gaan ze wat vroeg open. Met thinner veeg je verf van een stuk skai.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

De veertjes moeten toch juist korter worden? Origineel staan de lipjes toch juist dichter naar het centrum dan nu. Als ik ze strakker zet door de lipjes nog verder naar buiten te buigen gaat de vervoeging juist heel laat tot zelfs helemaal niet in. Het zelfde eigenlijk als het uitschakelen van de verlating door het uitbuigen van de lipjes bij het originele verlatende vliegwiel.

Thinner. Dankjewel 👍🏻

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50J

Bericht door NIX »

Ik zie een heleboel woorden, maar ik heb je zojuist uitgelegd wat je met de veren kunt doen. De rek is er iets uit, je kunt ze ook gewoon zo laten.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

cor
4T-MSB addict
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 jan 2007 01:25
Bezit: Ss50z , cb50, chaly en monkey
Locatie: emmen

Re: CB50J

Bericht door cor »

Logo van Yamaha heb ik overgespoten met plastidip , nu weer mooi zwart.

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

Ik ga de veertjes eerst maar eens zo laten en kijken wat ie doet.
Als het met thinner niet weggaat ga ik dat doen.
Dank voor jullie tips.

Ps. Als je dìt al veel woorden vindt …. 🙂

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1906
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: CB50J

Bericht door lil »

de vorm van die lipjes hoort zo, er is niks aan verbogen. gewoon gebruiken zo, niet aan klooien. wat je wel kan doen is controleren of de nok niet vastgeroest zit.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

Ik heb er een ander blokje en wat andere onderdelen bijgekocht. Blokje loopt goed. Er zit een F140-21 vliegwiel in, maar het ziet er wel redelijk gemodificeerd uit. Ik kan niet echt vinden wat dit voor een vliegwiel is of waaruit het van origine afkomstig is (CB, XL CY?). Is het vervroegend? Verder lijkt het mij verlicht in massa. Niet heel mooi gedaan, dus dat kan ik tzt nog wat verfraaien (lees: afbramen oid).
Heeft iemand een idee waarom het M6 moertje (foto 2 en dan aan de bovenkant van het vliegwiel) erin gezet zou kunnen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: CB50J

Bericht door nielspbr »

Dat vliegwiel is niet alleen verlicht door het boren van gaten maar is ook nog eens afgedraaid in de draaibank.

Die moer(en twee schroeven aan weerszijden) iemand met een pickup voor een cdi geëxperimenteerd?

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

Redelijk aan gehobbied dus. :|
Ik zal eens kijken wat ik nog meer niet herken als ik ‘m er vanaf heb gehaald en hoop wel dat ie nog in balans is door het genoot en gedraai.
Anders is het niet zo best voor het krusaslager.

Gebruikersavatar
CheapUrbanBitches
4T-MSB regular
Berichten: 393
Lid geworden op: 08 feb 2022 15:51
Bezit: Bak bami

Re: CB50J

Bericht door CheapUrbanBitches »

Dat moertje zal toegevoegd zijn om 'm (beter) in balans te krijgen.
'It never hurts to help.'

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

Als het gaatje er niet in zou zijn geboord zou het moertje niet nodig zijn geweest. Het zit er gewoon strak ingedrukt. Niet echt vast. Wel een risico. :idea:
Het binnenwerk bekijkend blijkt het een vastgezet origineel ‘verlatend’ vliegwiel te betreffen. Afbeelding
Moertje nog zichtbaar op de foto, maar inmiddels verwijderd.

NIX
chaly addict
Berichten: 18832
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CB50J

Bericht door NIX »

Mooie set om een XR vliegwiel een keer te kunnen upgraden. Verder vermoed ik dat de afdraai en verlicht pogingengewoon een goed (keur) vliegwiel om zeep geholpen hebben.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

roger_50cc
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 31
Lid geworden op: 23 mei 2019 21:38
Bezit: nog geen

Re: CB50J

Bericht door roger_50cc »

Vraagje over de steppenbalk van de CB50J.
Klopt het dat deze hap eruit hoort? Zo ja, wat is de reden? Of hoort het niet en is het ooit losgescheurd of zo?
Afbeelding
Het is aan de rechterkant waar de bocht in het geheel zit die onder de uitlaat door loopt.

dennis W
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 sep 2014 11:47
Bezit: ss50

Re: CB50J

Bericht door dennis W »

Nee dat hoort niet, waarschijnlijk heeft je steppenbalk een keer een tikkie opgelopen. Maar is gewoon te lassen.

Plaats reactie