4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 2013

Zet hier je foto('s) van je brommer(s) neer
NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door NIX »

Qua merk en type voertuig ook.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

NIX schreef:Qua merk en type voertuig ook.
Ik heb ook nog auto's en een motor hoor (allemaal verschillende!), dus dat is niet helemaal waar.

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5864
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door Jurrien »

Wel tof hoor, volgens mij vindt je het gewoon technisch zo mooi dat de rest van het uiterlijk vergeten wordt. En ik weet zelf; al is iets nog zo lelijk, als je er lang naar kijkt wordt het vanzelf mooier..

Wat voor een kruissnelheid is realistisch vol te houden met zo'n 100 of 110cc? Een superlaag verbruik en toch over de snelweg naar het werk rijden lijkt mij super. Met mijn eigen 86cc lukt het snelwegrijden nét, maar het blok maakt wel lang achter elkaar heel veel toeren dus ik vind het nooit comfortabel rijden.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

Dat is precies waar wat je zegt. Toen ik mijn Benly 90S kocht vond ik hem ook niet echt mooi, maar het reed fantastisch, schakelde heerlijk (Ik heb het eens exact zo omschreven als Butthead hier ergens schreef: als een heet mes door zachte boter) en alles werkt soepel, zonder gerammel, alle elektra is storingsvrij. En toen ben ik het uiterlijk ook gaan waarderen. Mooi clean, die Benly's.

Ik vind een motorscooter voor zorgeloos vervoer een prima idee, en waarom zou je dan niet kiezen voor iets wat al dicht bij jezelf en je hobby ligt. Ik rijd elke dag door weer en wind nu met de CD. Rammelt wat, piept wat, het is allemaal niet zo soepel, geen beenkappen dus je wordt zeiknat. En daarbij roest het oude beestje natuurlijk. Straks lekker met de Wave woon/werk, perfect.
Mijn CD loopt ook wel 90/95, maar vind ik toch niet lekker. Veel toeren.
De Wave en de Supra heb ik allebei nog niet uitgebreid kunnen testen maar ze lopen allebei in elk geval comfortabel 90/95, als je ze door laat lopen lopen ze harder.

Ik verwacht geen lager verbruik dan mijn CD. Mijn CD loopt gemiddeld 1:47. DX90 blok, ik rijdt veel op 80 wegen dus volgas. Zuiniger kan eigenlijk niet.

niek is ik
4T-MSB heilige
Berichten: 5195
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
Locatie: Nijmegen

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door niek is ik »

Soepele bakjes zijn het zeker! Mooi niet, maar wel rijgenot... Al vond ik die dingen met schijfremmen niet zo geweldig, maar dat kan ook door de staat van onderhoud zijn geweest.
Mijn ervaring in de Flippen was dat al die gebakjes toch allemaal ook zo'n 80 comfortabel willen, en daarna wil het niet echt meer...
Gaat nog wel harder, maar dan is het fijne ook wel weg.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

Ik heb op de Wave inmiddels vele duizenden km's gereden tot volle tevredenheid. Verbruik is 1:40 (Astrea 1:47). Hij loopt heerlijk soepel en loopt net iets over de 100 als je hem door laat lopen.
Voor woon-werk verkeer is er niets beters in mijn optiek. Ik rijd naar mijn werk voornamelijk over 80 wegen en in de bebouwde kom. Dat is perfect te doen. Ik rijd heel soms op de snelweg en dat kan ook wel met 100km/h maar als je dan tegenwind hebt heeft de brommer er wel last van. Maar het is heerlijk om goede verlichting te hebben, knipperlichten, remlicht en toeter die het altijd perfect doen. Elektrostart, schijfrem, benzinemeter, gear indicator, geen gekraak, geen gepiep, alles soepel. En het rijdt gewoon erg lekker, schakelt ook super met die semi op de bak. Hij klinkt goed, lekker geluidje maar niet te hard.

Intussen ook een Motra gekocht en een beetje aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn met dat blokje. Het liefst heb ik er een kogellager blok onder met NT 4bak, rotatieklok en semi op de bak. Maar ik wil liever geen afstand doen van de high/low. Het is eigenlijk niet te doen om het te combineren of je moet het originele Motra linker middencarter voorzien van een kogellager. [edit]Either way kan het niet. Want de hi/lo bak werkt alleen icm de speciale superlange secundaire as van de Motra. En daar kan de tandwielset van de 4e versnelling weer niet op, want die as heeft een blind stuk waar je voor de 4e versnelling tandwielset splines nodig hebt. Dus je zou een custom as moeten laten maken.[/edit] Ik kon op internet weinig vinden over dit spul, dus zelf eens open gemaakt. Moest toch, want mijn voortandwiel is op. Natuurlijk is die onvindbaar, dus dat moet custom gemaakt worden.

De externe h/l bak heeft zijn eigen oliebadje. Eerst aftappen dus, komt best wat uit. Het h/l schakelaartje is er al af:

Afbeelding

Het deksel zat muurvast. Er zit een ouderwetse asbestpakking achter en ook een pasbus, dus dat tik je niet zomaar los. Bovendien moest ik erg voorzichtig zijn, als je hier een barstje in hebt ben je de klos want het is vrijwel onvindbaar. Nix gaf de tip om het heet te föhnen en dat werkte perfect. Het deksel werd heet, zette uit en kwam zo zonder problemen los.
Voorzichtig eraf halen anders valt de boel eruit:

Afbeelding

Binnenkant deksel:

Afbeelding

Het h/l bakje bloot. Het schakelvorkje ligt hier los, de as zit nog in het deksel:

Afbeelding

Dan alles eruit trekken. Eén tandwiel blijft zitten. Er komt een kogeltje uit vallen (geen foto van), die hoort bovenin, onder de olie vulplug. Deze wordt met een veer in inkepingen in het schakelklokje gedrukt en zorgt er zo voor dat hij in high of low blijft staan. Pas op dat het kogeltje nergens onder rolt, want je raadt het al.... unobtainable:

Afbeelding

Circlipje eraf. Links zie je twee oliekanalen zitten, deze gaan naar het middencarter. Eén komt uit boven de primaire as en één komt uit in het naaldlager van de primaire as! Wist ik van tevoren ook niet. Ik begrijp nog niet helemaal waarom dit is gedaan want het high/low bakje heeft zijn eigen oliebad. Misschien omdat het anders te ingewikkeld wordt, nu gooi je gewoon 0.8 liter in het blok en ?cc in het h/l bakje. Als je anders moet wachten tot het gecirculeerd is kan het bakje al drooggelopen zijn:

Afbeelding

Hier zie je de grote keerring waarin de ene kant van het voortandwiel draait. Dit om te voorkomen dat de olie uit het h/l bakje loopt. Ik noem dat hele ding het voortandwiel, dat is namelijk één geheel, je ziet straks wat ik bedoel:

Afbeelding

Achter het carterdeksel ziet het er zo uit. De ontsteking is specifiek voor de Motra, het is 6V CDI van Nippon Denso.

Afbeelding

Het voortandwiel draait aan beide kanten in keerringen. Aan de linkerkant zie je de extra grote keerring in het carter. Ook is de offset te zien:

Afbeelding

Hier zie je de eigenaardigheden van het Motra linkermiddencarter in één afbeelding. De oliekanalen links, boven elkaar. De onderste komt dus uit in het naaldlager van de primaire as, de bovenste weet ik niet. Dan het gat voor de uitgaande as. Deze is groter omdat er dus die grote keerring in zit waarin het voortandwiel draait. Het aluminium is bovendien minder diep als bij een normaal carter, het zit op dezelfde diepte als de rest van het carter. Dit is de voornaamste reden dat je niet zomaar een ander carter kunt pakken. En dan heb je bovenaan, rechtsboven van de rubber dop nog een extra schroefdraad voor het carterdeksel. GF4 is Motra.
Ter vergelijk een normaal (kogellager)carter van een TRX90 ernaast:

AfbeeldingAfbeelding

Te zien is waar het tandwiel aan beide kanten in de keerringen liep:

Afbeelding

Het voortandwiel draait los op de uitgaande as, het eerste tandwiel zit vast op het voortandwiel, alleen het wieltje waar de schakelvork in loopt is aangedreven, het buitenste tandwiel draait los. Bij H steekt het wieltje in het linkertandwiel, die het voortandwiel meeneemt. Dus 1:1. Schakel je naar L, dan drijft het wieltje het rechtertandwiel aan, deze drijft de bovenste as met de twee tandwielen aan. Die twee tandwielen zijn uit één stuk (draaien los op het asje) en het tandwiel linksboven drijft zodoende het tandwiel op het voortandwiel aan en dat zorgt voor een reductie van 1.459:1. Alle tandwielen draaien altijd mee, maar alleen in low loopt de aandrijving over het extra setje.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door gerbrandicus op 08 mar 2024 23:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Nicoscub
bamilover
Berichten: 1795
Lid geworden op: 18 dec 2010 12:37
Bezit: Honda c90 p.i.p.
Honda c50lac
Honda c90 OT
Honda z50j2 p.i.p.
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door Nicoscub »

Ziet er erg mooi uit Ger, ben benieuwd naar je vorderingen en je Motra is ook een erg mooie aanwinst trouwens.
Als je het koud hebt, ga dan in de hoek staan............. Daar is het 90°
https://www.nicovanstrien.nl
Afbeelding

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door deutz »

Is wel allemaal over nagedacht, tegenwoordig is het wel wat simpeler , gewoon 4-bakje, wat
trouwens ook heel doordacht is.
Op het moment ben ik bezig een Lifan blokje in elkaar te zetten, is nog een klein puzzeltje vwb
het in elkaar zetten van de versn. bediening, is er eigenlijk wel makkelijk aan onderdelen te komen
voor de versnelling bak?
Ook het kick start tandwiel moet vervangen worden, is gewoon op!
Trouwens, met jou ketting tandwiel kun je ook mooi hout mee zagen!!
gr.Jan.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

Hoe het met die Lifan zit weet ik niet, als de tandwielen ok zijn is het goed, de kleine prulletjes zijn universeel.
De Motra 3-bak is niets bijzonders, hetzelfde als andere 3-bakken. Maar dat is niet echt van belang want 3-bakken gaan niet stuk.
Mijn voortandwiel is inderdaad behoorlijk op. Vervelend dat dat niet te krijgen is. Ik moet iemand vinden die deze kan afdraaien en een andere erop kan maken. Mooiste zou zijn als je dan een hele rits normale tandwielen kan laten uitdraaien aan de binnenkant, nieuwe splines erop, op dit ding ook splines en dat je ze gewoon kunt wisselen.

Leuk om eens een Motra te hebben, er valt een boel te leren :P
Hier nog een plaatje van de Motra:

Afbeelding

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door deutz »

Draaibank heb ik!!
Het oude binnen werk gebruiken en pasmaken in nieuw ketting wiel, is niet zo,n heisa!
gr.Jan.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door stoterstangen90 »

de reden dat mijn Motrablok uitelkaar moest, was omdat de 3bak stuk was......
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18833
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door NIX »

Alles kan kapot. Maar gelukkig heeft zo'n ding geen 5-bak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

Haha. Ik heb nog nooit een kapotte 3-bak gezien, maar het is dus mogelijk.
Wel fijn dat hetgeen kapot was één van de weinige universele onderdelen op een Motra is.
Hoewel, ik zie nu dat de bak ook Motra specifieke tandwielen bevat, maar je zult setjes in elk geval uit kunnen wisselen met normale 3-bakken.

Gebruikersavatar
gerbrandicus
Astrealover
Berichten: 1976
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:18
Locatie: Gorinchem

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door gerbrandicus »

Cool. De CT50 uit 1968 had die oliekanaaltjes ook zie ik nu.

Afbeelding

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5169
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: 4takt walhalla, ZB, XL70, SL70, CD50 enz. Update juni 20

Bericht door stoterstangen90 »

gerbrandicus schreef:Haha. Ik heb nog nooit een kapotte 3-bak gezien, maar het is dus mogelijk.
Wel fijn dat hetgeen kapot was één van de weinige universele onderdelen op een Motra is.
Hoewel, ik zie nu dat de bak ook Motra specifieke tandwielen bevat, maar je zult setjes in elk geval uit kunnen wisselen met normale 3-bakken.
dat laatste heb ik ook gedaan.
Afbeelding

Plaats reactie