Had veel spulletjes binnengekregen.
Eerst één gebroken spaak in het achterwiel vervangen, ik kon de bestaande nippel hergebruiken dus dat was een fluitje van een cent (ik ben fietsenmaker dus dat moet toch lukken). Spaken rondom iets aangespannen, klusje geslaagd.
Toen de lekkende carburateur. Eerst zat de nieuwe vlotterbakpakking niet goed op z'n plek, ja, dan gaat het opnieuw lekken. Ik had ook een compleet nieuwe originele vlotter, die er ook maar ingezet. Pennetje (asje) wat door de vlotter heen gaat ook nieuw, maar dat scharnierde nogal zwaar. Dus de carburateur weer lekken en overlopen (vlotter bleef hangen). Toen het oude asje opgepoetst met staalwol en dat gebruikt, toen werkte de vlotter soepeltjes. En toen.... liep de carburateur weer over. Nog eens kritisch gekeken en de vlotter drukte de vlotternaald niet goed aan. Beetje verbogen en toen was er eindelijk weer een lekvrije carburateur met een vlotter die goed functioneert.
Dus proefrijden. En er blijft een probleem. De brommer rijdt wel prima, maar na een langer stuk volgas bij een stoplicht gaat de brommer afslaan, stotteren, niet meer wegkomen enzovoorts.
Het was lekker warm vandaag, en de motor werd ook erg heet. De bougie zag er wittig uit. Heb nu de NGK C8 gemonteerd ipv de C7. Dat lijkt op zich een goede beslissing (maar misschien denken jullie er anders over, maar deze bougie zag er goed uit)
Hoofdsproeier is dus 80, stationairsproeier is 33. Gasnaald op een hogere stand gezet (armer) maar dat rijdt waardeloos. Brommer houdt in als je gasgeeft. Gasnaald moest duidelijk weer terug naar de laagste stand (meest rijk) en dat liep al beter.
Daarom ben ik maar eens gaan proberen om een andere sproeier te pakken, een grotere. Had ze binnengekregen, en heb de 85 gepakt (grootste die ik heb). Dat liep toch weer iets beter. De afstelling is redelijk nu, maar de brommer gaat nog steeds ploffen en stotteren bij het stoplicht. In het luchtfilterhuis zit één rond papieren luchtfilter. Het achterste deel van het luchtfilter, onder de buddy, is open.
Edit: Volgens de FAQ
Aangezien de brommer totaal niet sputtert bij volgas, ga ik een nog grotere sproeier (>85) proberen. Die moet ik dan wel weer bestellen natuurlijk.Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationair mengselschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
(mengselschroef, dus niet de schroef van de gasschuifpositie)
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Iets in die carburateur klopt niet, of het is toch de ontsteking De ontsteking heb ik nog helemaal niet bekeken, en dat wordt dus het volgende klusje. Volgende keer verder...