Voorstellen Maarten en opknappen rode SS50

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Vandaag weer wat geknutseld aan de Honda.

Had veel spulletjes binnengekregen.

Eerst één gebroken spaak in het achterwiel vervangen, ik kon de bestaande nippel hergebruiken dus dat was een fluitje van een cent (ik ben fietsenmaker dus dat moet toch lukken). Spaken rondom iets aangespannen, klusje geslaagd.

Toen de lekkende carburateur. Eerst zat de nieuwe vlotterbakpakking niet goed op z'n plek, ja, dan gaat het opnieuw lekken. Ik had ook een compleet nieuwe originele vlotter, die er ook maar ingezet. Pennetje (asje) wat door de vlotter heen gaat ook nieuw, maar dat scharnierde nogal zwaar. Dus de carburateur weer lekken en overlopen (vlotter bleef hangen). Toen het oude asje opgepoetst met staalwol en dat gebruikt, toen werkte de vlotter soepeltjes. En toen.... liep de carburateur weer over. Nog eens kritisch gekeken en de vlotter drukte de vlotternaald niet goed aan. Beetje verbogen en toen was er eindelijk weer een lekvrije carburateur met een vlotter die goed functioneert.

Dus proefrijden. En er blijft een probleem. De brommer rijdt wel prima, maar na een langer stuk volgas bij een stoplicht gaat de brommer afslaan, stotteren, niet meer wegkomen enzovoorts.

Het was lekker warm vandaag, en de motor werd ook erg heet. De bougie zag er wittig uit. Heb nu de NGK C8 gemonteerd ipv de C7. Dat lijkt op zich een goede beslissing (maar misschien denken jullie er anders over, maar deze bougie zag er goed uit)

Hoofdsproeier is dus 80, stationairsproeier is 33. Gasnaald op een hogere stand gezet (armer) maar dat rijdt waardeloos. Brommer houdt in als je gasgeeft. Gasnaald moest duidelijk weer terug naar de laagste stand (meest rijk) en dat liep al beter.

Daarom ben ik maar eens gaan proberen om een andere sproeier te pakken, een grotere. Had ze binnengekregen, en heb de 85 gepakt (grootste die ik heb). Dat liep toch weer iets beter. De afstelling is redelijk nu, maar de brommer gaat nog steeds ploffen en stotteren bij het stoplicht. In het luchtfilterhuis zit één rond papieren luchtfilter. Het achterste deel van het luchtfilter, onder de buddy, is open.

Edit: Volgens de FAQ
Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationair mengselschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
(mengselschroef, dus niet de schroef van de gasschuifpositie)
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Aangezien de brommer totaal niet sputtert bij volgas, ga ik een nog grotere sproeier (>85) proberen. Die moet ik dan wel weer bestellen natuurlijk.


Iets in die carburateur klopt niet, of het is toch de ontsteking :?: De ontsteking heb ik nog helemaal niet bekeken, en dat wordt dus het volgende klusje. Volgende keer verder...



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door SS50-Maarten op 25 mei 2024 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Heppie met kleppie! :D

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 697
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door Dennoz »

Je vlotter moet 7mm boven het vlotterbakje uitsteken wanneer de naald dicht zit , dat is ook een basisafstelling om te checken.
Check ook ff of het koper in je bougiekabels nog fris is , desnoods een klein stukkie afknippen en de dop opnieuw monteren .
Hop hop gas dr op

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door NIX »

Stotteren bij warme motor kan 2 dingen zijn: Bobine of uitlaatklep toch te strak.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Dank jullie wel Dennis en Nix!
Heppie met kleppie! :D

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Heeft elke Honda SS50 eigenlijk een externe bobine? Ik was 'm nog niet tegen gekomen op de Honda SS50.
Vervangen van de bobine klinkt als een simpel klusje.

Welke ontsteking raden jullie aan als het betrouwbaar en goed moet zijn. En vooral zonder begrenzers?

Dank alvast voor de reacties
Heppie met kleppie! :D

Online
Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4091
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CD 50 project(in parts)
Honda GiorCub '99 4bak c50 scooter :-)
NSU Prima D '57 2T scooter.
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Boxer1.'72(as found)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door wim V8 »

Ja elke ss50 had dat. Bobines gaan bijna nooit stuk.
Voor ontstekingen: https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... eac87204d7
De originele is ook gewoon betrouwbaar hoor.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

hypercub
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1852
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:22
Bezit: CY50 R&P
Locatie: Knastaksel, `s zomers in knoesterveen

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door hypercub »

vervangen van de bobine moet het blok aan de voorzijde los, dus ketting, electra, uitlaat, etc
Life is too short for lousy coffee.

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

wim V8 schreef: 20 mei 2024 11:49 Ja elke ss50 had dat. Bobines gaan bijna nooit stuk.
Voor ontstekingen: https://4taktwinkel.nl/website/index.ph ... eac87204d7
De originele is ook gewoon betrouwbaar hoor.


Gr. Wim.
Mijn Honda rijdt goed, maar sputtert/slaat af bij het stoplicht... Iemand suggereerde dat het de bobine kan zijn. Het lijkt mij zeker mogelijk dat het een ontstekingsprobleem is.

https://4taktwinkel.nl/1110005944-Conta ... ervroegend

Vervroegend betekent: beter doorlopen in hoge toeren, toch? :?:

hypercub schreef: 20 mei 2024 12:07 vervangen van de bobine moet het blok aan de voorzijde los, dus ketting, electra, uitlaat, etc
Tot nu toe vond ik de Honda erg handig in elkaar zitten. :oops:
Heppie met kleppie! :D

Gebruikersavatar
lil
4T-MSB zombie
Berichten: 2005
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door lil »

als je vonk hebt is de bobine goed. ss ontsteking kan prima werken dus heb niet perse een ande soort nodig, maak het gewoon goed. de begrenzer zit in je vliegwiel en die kan je vastzetten en klaar is kees. je hebt geen vervroeger nodig, hou op.

zoek uit wat het euvel is en verhelp dat ipv allerlij andere ontstekingen te kopen.
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

lil schreef: 20 mei 2024 16:27 als je vonk hebt is de bobine goed. ss ontsteking kan prima werken dus heb niet perse een ande soort nodig, maak het gewoon goed. de begrenzer zit in je vliegwiel en die kan je vastzetten en klaar is kees. je hebt geen vervroeger nodig, hou op.

zoek uit wat het euvel is en verhelp dat ipv allerlij andere ontstekingen te kopen.
Ok, we gaan verder zoeken. :-)
Heppie met kleppie! :D

Oscar
4T-MSB regular
Berichten: 269
Lid geworden op: 09 jun 2016 22:55
Bezit: CD en SS

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door Oscar »

Tegenwoordig heb ik een reserve carb liggen waarvan ik zeker weet dat die goed werkt. Makkelijk om er even op te zetten als je die kant wilt uitsluiten.

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Oscar schreef: 22 mei 2024 12:08 Tegenwoordig heb ik een reserve carb liggen waarvan ik zeker weet dat die goed werkt. Makkelijk om er even op te zetten als je die kant wilt uitsluiten.
Ja, dat is altijd handig. Ik ga dit weekend eens proberen de kleppen te stellen. Meerdere filmpjes bekeken en het lijkt me duidelijk. Hoop iets te vinden in die afstelling dat niet in orde is.

De carburateur komt qua afstelling al aardig in de buurt, ik heb nu ook een grotere sproeier binnen (90) om te proberen. En twee andere stationairsproeiers 35, en 38 in plaats van wat er nu inzit 33.

Anders zit het in de ontsteking. Punten inspecteren. Eventueel andere bobine proberen.

Ook eens kijken wat voor voortandwiel er op zit (achter 42). Deksel moet er toch af. De overbrenging met die zware vierde versnelling, (soort van overdrive) zou eventueel wat lichter kunnen zodat die vierde versnelling beter te gebruiken is, nu is het bij wind tegen een beetje schipperen tussen 3 en 4. Met wind mee zit er op een lang stuk ongetwijfeld ruim 70 op de teller in.

Trekkracht in 1 is behoorlijk goed, hier in Ypenburg is een geluidswal met een echt steil wandelpad, maar de Honda volgas in 1 viel nauwelijks terug in toeren en kwam zonder problemen boven.
Heppie met kleppie! :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door NIX »

De 4 van een SS bak is een overdrive: 24/23. In bamibakken (of een SL70) zit een iets kortere 23/24 die gewoon overgezet kan. Het gat tussen 3 en 4 is dan minder groot.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

SS50-Maarten
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 71
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

NIX schreef: 22 mei 2024 21:44 De 4 van een SS bak is een overdrive: 24/23. In bamibakken (of een SL70) zit een iets kortere 23/24 die gewoon overgezet kan. Het gat tussen 3 en 4 is dan minder groot.
Dat scheelt inderdaad een boel, ruim 9%! Maar ik weet niet of ik het er voor over heb om het hele blok uit elkaar te trekken, lijkt me een hele klus. :D
Heppie met kleppie! :D

NIX
chaly addict
Berichten: 18899
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door NIX »

Ligt eraan hoe graag je het wil. Ik doe het in anderhalf uur. Kost je verder een pakkingset en voor de zekerheid 2 schakelpennen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie