En weer een nieuw lid!

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Blokje inmiddels gesplitst. Reden van mis schakelen gevonden; een los zittende schroef van het schakel klavertje. Dit is nu al het tweede item wat losgetrild (eerder was het de koppeling). Dat betekent toch wel dat er iets op een nare manier vibreert in het blok. Als ik de krukas eruit haal blijkt ook wel waarom. Het big-end lager is inderdaad naar zijn grootje. Een klap op de drijfstang geeft een fraai rammelgeluid.

Verder zijn er meer dingen in het blokje wat aan de sleetse kant. Het hele distributieketting-verhaal is redelijk versleten en ook de as van de oliepomp ziet er niet fris uit op het punt waar hij door het middelste carter gaat. Nieuwe krukas staat inmiddels in bestelling en een hele berg klein grut plus pakkingen, keerringen en lagers zijn onderweg. Mijn doel? Als het blokje weer in elkaar zit, wil ik geen tik, rammel of vibratie meer waarnemen! Alleen maar het mooie plofgeluid :mrgreen:

En wat is een mooi klusje als je op je onderdelen wacht? Nou, schoon schrobben natuurlijk!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 844
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Ronaldo »

Goed bezig, ben je direct overal vanaf.
Bouw je hem direct om naar 12 volt.

Monkeymonster
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 74
Lid geworden op: 18 jun 2011 20:16
Bezit: 2018 Honda Super Cub 50
2019 Honda Super Cub 125
2021 Honda Monkey 125
Locatie: Soest

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Monkeymonster »

12 juli is de Gooische Vechtrit van de Honda Gangers Gooi en Vechtstreek. Zou leuk zijn als je je kan aansluiten met je CD 8-)

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Ja dat was leuk geweest! Helaas ga ik die niet redden :? Volgende ben ik vast wel bij!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

*Kleine update*

Na maar liefst 5 weken wachten is eindelijk de gereviseerde krukas terug van de 4-taktwinkel. Ik verwacht de overige onderdelen (pakkingen, keerringen en nog wat ander klein spul wat versleten was) elk moment binnen. Op dit moment druk bezig om de carterhelften netjes te maken en aan de buitenkant te spuiten in de originele grijze kleur met hitte bestendige verf.

Inmiddels een nieuwe originele benzinekraan gemonteerd, deze lekt tenminste niet als je hem dichtdraait en geeft een fatsoenlijke straal als hij openstaat. De nieuwe ontstekingsdeksel (zonder trapper voorbereiding) is ook binnen. Hopelijk kan ik binnen enkele dagen het blokje weer in elkaar zetten en eindelijk weer eens een rondje rijden. Want dat mis ik nu wel :(
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Blokje weer helemaal in elkaar gezet. Dit is ook te bekijken op mijn YouTube-kanaal: https://youtu.be/DZAZOcBHAPg.

Het spuiten van de carterdelen bleek een teleurstelling. Het werd niet mooi en was bovendien niet hetzelfde grijs als de ontstekingsdeksel. Dus er maar weer afgehaald en dan maar flink laten glimmen die hap!
Nadat ik het blokje in elkaar had en onder de CD hing, lekker fris kannetje olie erin, na 3x kicken liep hij! Wel even zonder klepdekseltje bij de inlaat klep om te kijken of de oliepomp ook tot leven kwam. En na een klein minuutje stationair draaien was er overal olie. Ik laat hem nog een minuut of 2 stationair draaien en ineens hoor ik diep in het blok een harde tik/klap en begint er toch potdikke weer hetzelfde rateltje terug te komen! Meteen motor uitgezet. Olie afgetapt, ja hoor, leek wel metallic...

Weer een nieuwe bus olie erin. Voorzichtig gestart, behalve de harde tik leek hij verder goed te lopen. Toch maar rustig een rondje door de buurt rijden om te kijken of het wellicht minder werd als hij wat warmer werd. Maar helaas. Blokje er maar weer onderuit, rechter carterhelft eraf. Dikke stukken metaal in het oliefilter. De tik klonk mij zeer bekend in de oren, dat riekte naar big-end lager speling. Blok gesplitst, krukas eruit en ja hoor. Verdorie. 4taktwinkel gebeld; ja, raar verhaal, ik weet het. Na paar minuten stationair draaien wederom het big-end lager van een originele gereviseerde krukas naar z'n grootje. "Stuur maar op, dan gaan we kijken". :?

Ik begreep van iemand die veel revisies heeft gedaan, dat het een enkel keertje weleens voorkomt dat bij het ruimen een klein randje achterblijft wat dan bij de eerste bewegingen wegslaat en dan is er meteen weer speling. Natuurlijk wel balen als een stekker, want als de 4taktwinkel al een nieuwe gaat opsturen, dan heb ik wederom een nieuwe pakkingset nodig, etc. etc. Nog ff los van alle verzendkosten.

Enfin, CD staat nu wederom in de schuur te wachten op onderdelen. Balen, maar het is niet anders.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
HondaXL
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 aug 2019 08:04
Bezit: Honda XL 50 CDI 12V
Kreidler OrangeRMC "77
Locatie: Aalsmeer

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door HondaXL »

Ah neeeee! Dat is vervelend
Groeten Elmer

NIX
chaly addict
Berichten: 18807
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door NIX »

Mag ik je eenmalig gebruikte pakkingen hebben?
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie