En weer een nieuw lid!

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Kleine update: ik had een vrij forse 'bonk' in het blok wat wegging als ik de koppeling in kneep. Gisterenmiddag even het rechter carter gedeelte eraf gehaald en ja hoor, hele koppelingshuis hing los. Omdat ik nog geen mooi tooltje heb voor de bekende koppelingsmoer, hem maar met een schroevendraaier vast getikt en netjes de borgring er weer in. Hij is nu een heeeeeel eind stiller. Zorg is nog wel dat hij heel af en toe uit zijn 3 springt en als ik terugschakel naar zijn 2 dat hij in zijn vrij terecht komt. Ik kan me niet meer herinneren wat daar ook alweer de oorzaak van is. Maar vroeg of laat moet het blokje toch nog een keer uit elkaar vrees ik.

Op het gebied van elektra: diverse lampjes vervangen, verlichting werkt nu als een trein. Enige wat nog niet goed werkt zijn de knipperlichten. Omdat het knipperlicht relais wat in de CD50 zat, enorm heet werd (zie mijn eerste post), had ik besloten een origineel relais van Honda te kopen. Echter, ook dit relais laat de knipperlichten niet knipperen. Na de knipperlichten opengemaakt te hebben, blijkt dat er in alle 4 6v8w lampjes zitten. Op het relais staat: 8 - 10 watt. Bij het inschakelen van de richtingaanwijzer gaan er uiteraard 2 lampjes branden. 2x8 watt is 16 watt. Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat het relais niet wil klikken (overbelasting)?
Als ik op het schema van de CD50 kijk, staat er voor de knipperlichten wel 6v8w aangegeven, maar op die van de SS50 weer 18 watt?!
Als iemand een idee heb waar ik dit moet zoeken, please let me know!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Jurrien »

Ik zou het relais eens los op de werkbank testen met een goede volle accu en twee lampjes.
Zes volt is veel gevoeliger voor slechte contacten (vies, corrosie, etc.) dan twaalf volt. Ik acht de kans groot dat het probleem ergens anders in de draadboom of schakelaars of fittingen of massapunten of of of zit.
Dus eerst de boel los testen, dan weet je tenminste of je relais en lampjes goed zijn. Daarna in de brommer testen en stelstelmatig alles uitsluiten.
Zo zou ik het aanpakken.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Dank Jurrien voor de suggestie! Dat ga ik inderdaad even doen. Knipperbollen zijn allemaal imitatie (geen rubbertjes) dus massa-problemen zouden zomaar eens kunnen!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Update!
Suggestie van Jurrien uitgevoerd. Op de testbank met alleen het relais, accu en twee knipperlichten werkt het oude relais nog prima. De knipperlichten weer op de Honda gemonteerd. Alle knipperlichten op correcte massa gemeten, blijkt in orde. Toen spanning gaan meten en wat blijkt? De schakelaar op het stuur: 5.8v in -> 1.1v uit...... :shock:
Schakelaar uit elkaar gehaald. Alles ziet er nog nieuw uit van binnen. Voorzichtig schuifschakelaartje eruit gehaald, oppervlakte van het koperen schuifje licht opgeschuurd en van de contactpuntjes ook. Goed ingespoten met contactspray en de boel weer in elkaar gefriemeld. Resultaat? Nada, nog steeds precies hetzelfde. Ik vermoed dat het draadboompje wat in het stuur naar de schakelaar toeloopt misschien beschadigd is. Hem uit het stuur halen wordt de volgende uitdaging...
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Jurrien »

Oh vet hè! Stelselmatig naar iets toewerken en uitsluiten. Yes! Ben blij dat je het ook zo aanpakt, de meeste probleemposters willen alleen horen welk onderdeel ze moeten vervangen.

Ik zou ook even onderzoeken of er niet iets kortsluiting aan het maken is. Ivm dat jouw relais eerder wel zo warm werd dat er een kabeltje smolt, dat is ook zeker niet goed. Misschien zit er kortsluiting in je schakelaar?
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Inderdaad Jurrien, gewoon zoeken naar de oorzaak! Dat is best leuk om te doen (en zeker leerzaam)!

Alle draden (van zowel de schakelaar als de draadboom zelf) helemaal doorgemeten met de multimeter. Nergens sluiting te vinden. Wat me wel opviel was dat het neutraal lampje aan en uit ging als ik aan de draadjes friemelde in het koplamphuis. Aangezien ik ff niet verder kwam met de knipperlichten ben ik gaan zoeken waar dat door kwam en dat bleek door een geoxideerd stekkertje te komen. Toen was natuurlijk al snel 1 en 1 = 2 en ben ik alle stekkerverbindingen uit elkaar gaan halen en schoon gaan maken. Alles weer in elkaar en ja hoor! Nu werkt alles weer als een zonnetje! Zowel het neutraal lampje blijft goed aan als de knipperlichten die ook weer vrolijk knipperen.

In mijn zoektocht was het standaard accuutje natuurlijk weer bijna leeg (wat ook niet echt helpt). Even rondgesnuffeld in huis en daar vond ik nog een 7,4v 4000mAh accu van een modelbouw auto. Als ik die aansluit, werkt alles echt VEEL beter. lampjes branden gewoon helder, knipperlicht relais knippert op een zeer fatsoenlijk tempo. Ergo: de standaard 6v accu (1,4 A) geeft eigenlijk niet echt lekker voldoende spanning/stroom als de motor uit is. Nou gebruik je dat natuurlijk niet zo heel vaak, maar als je voor een verkeerslicht staat te wachten en de motor draait stationair, dan komt er ook niet zo heel veel spanning van de lichtspoel. Dus zal de accu het meeste werk moeten doen qua neutraal indicator en eventueel de richtingaanwijzers. Ik zit er toch sterk over te denken om een moderne Li-on accu van 7,4v te gebruiken. Opladen is natuurlijk wel een iets grotere uitdaging, je kunt daar niet zomaar willekeurige spanning induwen om op te laden. Maar misschien dat ik daar met een (extra) spanningsregelaar wel iets mee kan doen. Nog maar eens goed over nadenken!

Dit 'probleem' is in elk geval opgelost! Nu nog uitzoeken waarom de vlotter van mijn carburateur af en toe ietsje te hoog komt (vooral als hij stilstaat) en er dan een beetje benzine via de overloop eruit gooit. Vlotterniveau al gecontroleerd en dat is goed.
Zo blijf je heerlijk bezig hè?!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Jurrien »

Op zich moet het wel goed kunnen werken met de originele accu. Is die nog wel goed?
De originele accu heeft ook een spanningsregelende functie in het zesvoltsysteem. Daarom zit er verder ook geen regelaar in, dat doet de accu. Als je de accu verwijdert branden de lampjes door. Waarom vertel ik dit? Ik wil er mee zeggen dat je je wel wat op de hals haalt als je daar wat andes voor gaat verzinnen. Geen idee of dat kan met die li-ion-accu die je noemt.

Ik zou zelf kiezen voor een andere upgrade: Een geheel 12-voltsysteem. Misschien iets prijziger (je hebt een andere ontsteking nodig en een paar andere componentjes (spanningsregelaar, knipperlichtrelais.. En daar had je er nou al juist twee van...), een andere accu en wat andere lampjes. Maar de voordelen zijn: veel minder storingen, nooit meer punten stellen en vervangen, betere vonk, feller licht.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Klopt dat de accu een spanningsregelende functie heeft. Nu jij dat noemde kwam dat weer naar boven borrelen. Echter, en dat had ik nog niet gemeld; er zit in deze Honda al een spanningsregelaar ingebouwd. Dus over de verlichting zou ik me geen zorgen hoeven maken. Er zit wel een gel-accu in, maar die hoef je geen 5 minuten te belasten zonder motor stroom want dan komt er bijna niks meer uit. Misschien moet ik eens een ladertje kopen en hem echt even helemaal opladen.

Naar 12volt is zeker een optie. Maar ik vind het nou juist zo leuk om 6v gewoon goed werkend te krijgen. Overigens niet omdat ik zo'n vreselijke origineel-freak ben hoor, Ik ben vooral een pragmatist. Maar het heeft wel iets om eerst te proberen het huidige werkend te krijgen voordat ik echt rigoureuze maatregelen ga nemen.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Jurrien »

"5 minuten te belasten zonder motor stroom want dan komt er bijna niks meer uit." klinkt vooral als einde levensduur van die accu.
Dit soort loodaccu's kunnen slecht tegen diepontlading. Of eigenlijk, ze kunnen er helemaal niet tegen. Ze ontladen ook uit zichzelf dus lange stilstand is ook funest.
Ik zou een nieuwe kopen en deze sowieso nooit onder de 80% lading laten komen. Dat beteken minimaal 1x per maand met je brommer rijden en anders de acculader er aan hangen. En bij het testen wat je nu doet ook altijd de acculader er aan.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

KiP
postslet
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door KiP »

Hoe zit dit bij echte lood accu's de variant met olderwets zuur kunnen die er beter tegen?
Afbeelding

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door NIX »

Nee, nog slechter. Maar een gelaccu is ook nog steeds met lood, vergeet dat niet. Mijn ervaring is wel dat die veel langzamer uit zichzelf ontladen. Soms helpt het om een accu een paar keer toch op de lader te zetten. Ik koop zelf nog zelden de ouderwetse lood-zuur accu's. De gelaccu's kun je ook op hun kant monteren wat meer mogelijkheden geeft.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Weer even een update!
De bedradings perikelen staan nu even op een laag pitje in afwachting van een nieuwe accu. Alles lijkt (bij voldoende toeren) goed te werken.

Na diverse ritjes begin ik toch het idee te krijgen dat er in het blok dingen niet helemaal lekker zitten. Ondanks de zeer precies afgestelde koppeling, schakel ik regelmatig mis. Met name vanuit zijn 3e versnelling terug naar de 2e doet mij vaak uitkomen in z'n vrij. Na de kleppen gesteld te hebben, blijf ik een vreemde tik/ratel horen en bij wat hogere toeren strilt de Honda op een irritante manier mee. Ik kan er niet echt de vinger op leggen, maar het voelt niet helemaal okay.
Daarom het blokje maar eens onder de CD uitgehaald en cilinderkop en cilinder eraf gehaald. Dat ziet er allemaal wel prima uit. Krukas heeft wel iets zijwaartse speling op de drijfstang, maar volgens mij niet heel schokkend. Vanavond verder met helemaal splitsen van de versnellingsbak. Met de krukas er helemaal uit kan ik beter beoordelen of het big-end lager nog heel is. Verder valt me op dat er behoorlijk wat speling zit op het lager van de tandwiel-as. Ik denk dat het geen kwaad kan om die lagers eens te vervangen.
In het oliefilter meerdere wat grotere metaal deeltjes. Lijkt me geen goed teken.

Afbeelding

Afbeelding
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Jurrien
chaly's angel
Berichten: 5849
Lid geworden op: 28 jan 2007 12:51
Locatie: Willieoort

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Jurrien »

Je pakt het grondig aan zeg, netjes.
www.jurrienmaakt.nl
NIX schreef: 20 sep 2023 08:46Wat de hippie zegt. Ben het helemaal met hem eens.

René
Admin
Berichten: 1914
Lid geworden op: 15 jan 2007 14:01
Bezit: Little Cub, Chaly, SS50
Locatie: De Bilt

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door René »

Wat is dat tekentje?

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Als ik het goed begrepen heb, kan je aan die tekentjes zien in welke fabriek de carters zijn gegoten.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Plaats reactie