En weer een nieuw lid!

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Ook even netjes voorstellen!

Op mijn 16-e (In de jaren 90 van de vorige eeuw) een zeer fervent Honda-fan. Dat was in en rondom Hilversum een feestje, ik was bepaald niet de enige. Begonnen met het compleet restaureren van een SS50. Daarna kwamen er meer SS-en, een Novio en als laatste een prachtige CD50 langs. Tijdens de middelbare school had ik bij fietsenmaker Ge Schouten in Hilversum een bijbaantje als 'Honda-reparateur'. Toen ik de CD50 mocht inleveren bij oom agent omdat hij 'ietsje' teveel vermogen had op de rollerbank en ik inmiddels mijn rijbewijs had gehaald, ben ik overgestapt naar de Honda's met meerdere cilinders en vier wielen (een 'krentenbol' Civic uit 1976). Behalve een roestige DH-uitlaat, een inlaatklepje en een bougiedopje wat ik overal achter mij aan verhuisde, nooit meer iets gedaan met de brommerhobby.

Nu inmiddels halverwege de 40 en twee zoontjes verder begint het toch weer te kriebelen. Maar tijden zijn veranderd. Vroegah was het ultieme 4-takt brommer geluid uitsluitend voorbehouden aan onze geliefde Honda's, tegenwoordig klinkt er uit vrijwel elke race-plee de vertrouwde roffel. Als ik dit forum lees, kom ik dingen tegen als Oud Type blok, Nieuw Type blok, elektronische ontsteking, zelfs injectie(?!!), Chinese 'Honda's', Bami-blokken, fluisterpijpen, kentekens etc.etc. Wauw, ik heb er weer helemaal zin in!

Er is nog geen nieuw 4-takt beestje, ik ben aan het zoeken naar een geschikt project. Een oud SS/CD-barrel om helemaal op te knappen? Eentje in iets betere staat om helemaal af te maken? We zien wel waar ik tegenaan loop. Mijn zoontjes willen in elk geval graag helpen!

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Ronaldo »

Welkom,

Qua leeftijdscategorieën zit hier van alles, dus dat zit goed hoor.

Leuk om te lezen dat je je kinderen ook wil betrekken. De mijne had er destijds geen oren naar, maar mijn jongste inmiddels wel :mrgreen:

Maar wat precies wil je gaan doen qua staat c.q. opknappen en hoe origineel of extreem.

Ikzelf vind het oude spul ook leuk, maar wil het wel zo modern en goed mogelijk hebben. Daarbij valt te denken aan 6volt punten eraf en ombouwen naar 12 volt en elektronische ontsteking etc etc.

Gooi maar iets op zodat wij je wellicht kunnen helpen met ideeën zodat je binnenkort ook met een model van start kan gaan.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Dankjewel voor het welkom heten, Ronaldo!

Goed nieuws! Ik heb de CD50 overgenomen van Junkees. Extra leuk omdat mijn laatste Honda ook een zwarte CD50 was ;)

Mijn doel is om hem qua uiterlijk iets origineler te maken. Achtervering kan nog origineel, uitlaat zou ik heel erg graag weer een DH willen (maar dat wordt lastig, heb ik begrepen), het chroom kan nog wel onder handen genomen worden. Wil wel graag een chroom achter spatbord houden, het originele (2 kleuren) spatbord van de CD50 vind ik niet zo heel fraai. Dichte kettingkast misschien.

Het blokje is compleet gereviseerd en vertroeteld door Junkees. Loopt en schakelt werkelijk als nieuw. Alles is nu nog 6 volt. Ik ben er nog niet uit of ik alles op 12v wil. Ik snap wat jij zegt en als ik terugdenk aan mijn contactpunten-hel dan voel ik er ook wel iets voor. Maar zolang dit blok zo prachtig loopt, denk ik dat ik het maar even zo laat. Ook zo'n injectie vind ik super interessant, maar op deze CD zit net een spik splinternieuwe originele Honda carb. Beetje zonde om die maar weer op de plank te leggen.

Enfin, eerst maar eens het nieuwe beestje er mee op uit nemen en wat kilometers maken. En die kids van ons zijn ware poets wonders, ze vinden het altijd super leuk om alles schoon te maken en weer mooi te laten glimmen. De oogjes werden groot toen ze de hoeveelheid chroom op deze Honda zagen. Dus die kunnen los :lol: De beloning heb ik al bedacht, ze mogen een ritje mee achterop...
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Goldie
4T-MSB regular
Berichten: 313
Lid geworden op: 31 okt 2010 19:49
Bezit: .
'70 Z90A mad max
'72 ori motodax schuurvondst
'76 dirty harry in tuning
Locatie: Ergens tussen TX en HHW

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Goldie »

Welkom!

Graag wat fotos van het nieuwe geweld en mss wel fotos van je vroegere brom 8-)

Tot op de volgende Hondadag!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5166
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door stoterstangen90 »

Welkom
Afbeelding

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Hierbij even wat foto's van de CD50 zoals ik hem heb gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de Honda opgehaald bij Junkees in Utrecht. De eerste rit na 24 jaar was een zeer bijzondere ervaring. Het rijden ansicht voelde weer heerlijk vrij aan en het genieten kon beginnen! Eerste bestemming was de 4-takt schuur van Kjell (ook nog nooit geweest). Van te voren had ik al even gekeken op de kaart hoe ik daar het beste heen kon rijden, echter onderweg ontdekte ik al snel dat alle mogelijkheden OVER de A2 naar het noorden niet door bromfietsen gebruikt mochten worden... kak. Toen van Utrecht tot Vleuten lopen zoeken naar een mogelijkheid om de A2 over te komen. Toen dat eindelijk gelukt was, was ik al zo blij dat ik de 4-Takt Schuur maar even ben vergeten. Uiteindelijk lukte het me ook niet om in Maarssen het bruggetje te vinden om de Vecht over te komen, wat me uiteindelijk pas in Loenen aan de Vecht in de juiste richting van Hilversum deed komen.
Wel een prachtige rit, maar het op de weg meerijden met de auto's voelde heel erg onwennig. Ook de uitlaat die nu onder de Honda zit is niet helemaal mijn ding. Het is met recht een enorm brulijzer en met slechts een heel klein beetje gas is het kabaal niet te harden. Toen ik ergens in Maarssen werd ingehaald door een motoragent, was ik ervan overtuigd dat ik langs te kant zou worden gezet. Tot mijn stomme verbazing reed hij gewoon door. Ook weer even zo'n wen-momentje! :oops:
Op een goed moment viel de Honda zelfs stil. Na enige inspectie bleek dat het knipperlicht relais (wat los in het kastje lag) zo heet was geworden dat het draadje van de bobine ertegenaan was gesmolten en sluiting maakte. Na de innige relatie tussen die twee bruut te hebben onderbroken en het relais in het achter compartiment te hebben gedumpt, kon ik gelukkig mijn weg weer vervolgen. Ik stond immers onder een viaduct ergens bij de Zuilense Ring dus 'ff' ergens heenlopen was geen optie.
Inmiddels is het bobine draadje weer met een stukje krimpkous gerepareerd.

Als eerste ga ik dus even aan de slag met een andere uitlaat. Van oudsher ben ik meer van de originele DH-sigaaruitlaat. Dus dat wordt de eerste speurtocht. Als alternatief eventueel een fluisterpijp (mocht ik echt geen DH kunnen vinden), alhoewel ik geen enkel idee heb hoe die dingen klinken. Echter, het kan nooit minder zijn dan wat er nu op zit. :mrgreen:
Als tweede staat op de takenlijst de verlichting. Junkees heeft alles netjes werkend gemaakt inclusief nieuwe accu, maar (zoals dat Honda's uit die tijd betaamd) lijken de remlichten en richtingaanwijzers nergens op. Als je je handen om de lampjes legt, kan je het gloeidraadje net zien oplichten. En de richtingaanwijzers knipperen met ongeveer 1x per minuut ipv 60x per minuut. Ik denk er daarom sterk over om alle verlichting behalve de koplamp, te vervangen voor LED-alternatieven. Hierbij moet ik ook het knipperlicht relais vervangen. Ik hoop dat ik hiermee veel meer lichtopbrengst heb en wat veiliger kan deelnemen aan het verkeer.
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4000
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door wim V8 »

Dit is toch een CD uitlaat?

https://4taktwinkel.nl/Uitlaat-standaar ... g-imitatie

wel imitatie, maar toch,
dat er überhaupt nog iemand bestaat die dit wil gaan maken.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

KiP
postslet
Berichten: 2384
Lid geworden op: 10 jan 2008 22:23
Locatie: Winterswijk

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door KiP »

de uitlaat is volgens mij een oldschool forza. een heuse bloedendeoren uitlaat. super gaaf :D veel plezier met je cd50
Afbeelding
Jurrien schreef: 22 mar 2024 15:32 Houden zo. Iets van tweeëntwintig jaar moet je niet veranderen.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Hoi Wim,

klopt, dat is er een. Echter imitatie (het chroom is al dof op de foto) en ook geen DH naar ik aanneem. Een DH heeft echt dat mooie diepe Honda geluid (niet perse hard).

'iemand die dat wil gaan maken', dan doel je op de verlichting? Ja, ik heb in mijn jongere jaren heel wat Honda's gehad en de elektra was a-l-t-i-j-d een drama. Hoe netjes je de boel ook volgens schema aansloot, accu's bleven nooit vol, knipperlichten deden het niet of nauwelijks. En dat jeukt me, want het moet toch gewoon kunnen? Als er vroeger een SS50 bij Leertouwer vandaan kwam, werkte alle elektra perfect.

Nu ik wat meer tijd, geld en geduld heb, is het de uitdaging om alles werkend te krijgen. Ik zie nu ook wel toegevoegde waarde omdat je meerijdt met het verkeer. Dan is richting aanwijzen en remlicht (om maar wat te noemen) toch echt een stuk duidelijker. Je hoort, mijn verstand komt met de jaren ;)
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16193
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door nielspbr »

Je weet dat je daar letterlijk boven op de A2(tunnel) stond? Westkant eraf Leidsche rijn, oostkant industrieterrein of Utrecht in.
Stukje richting de gele brug(utrecht) en voor de brug kan je rechts naar beneden, linksaf onder de brug door en je bent op het industrieterrein. Richting Maarssen(noorden) rijden en je struikelt zo'n beetje over de viertaktschuur. ;)

ps. Breukelen is niet de snelste plek om het zandpad richting mijnden/loosdrecht/hilversum te rijden. Daarvoor kun je beter voor Loenen rechtsaf de blokkelaan richting Loosdrecht op gaan. Al is het alleen maar om alle fietsers langs de vecht te mijden.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Niels,

dank voor je tips! Je klinkt als iemand die de weg daar goed kent :mrgreen: De volgende keer als ik daar de weg kwijt ben bel ik jou!

Nee, zonder dollen. Ik kreeg ook nadien een tip van iemand: zet je telefoon navigatie op fiets en duw hem tussen je hoofd en je helm. Dan rij je voor 80% waar je rijden mag. Had ik inderdaad ook kunnen verzinnen.

Ach, al doende leert men!
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Ronaldo
4T-MSB addict
Berichten: 845
Lid geworden op: 20 sep 2009 15:18
Bezit: Honda CY 50 _ 82cc
Honda Motra CT50
Honda VF1000R sc16
Immitatie Honda dax 150cc Daytona
Honda NSS300 Forza
Yamaha XV700 Virago
Suzuki AN650 Burgman
BMW e21 Alpina
Locatie: Omgeving Den Haag

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Ronaldo »

Een beetje meer, lees donkerder geluid, is altijd wenselijk, maar takke herrie idd niet.
Als je handig bent of iemand kent gewoon zelf maken. Tegenwoordig kunnen ze ook chroom poedercoaten, maar heb zelf geen ervaring hoe dat qua temperatuur gast uitpakken icm levensduur etc.

Qua verlichting, zoals ik reeds eerder schreef, direct goed ombouwen naar 12 volt als je budget dat toelaat. Zijn mooie setjes voor leverbaar. Heb dat ook bij mijn honda cy gedaan.

Injectie ombouw....lekker carburateur laten. Goed af te stellen, rijker af te stellen e.d. zodat het allemaal niet zo arm afgesteld staat en gewoon mooier loopt en rijdt.

Gebruikersavatar
jnijkamp
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 mei 2020 08:30
Bezit: CD-50H (april 1972)
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door jnijkamp »

Inmiddels een fluisterpijpje op de kop getikt. Middenbokje komt netjes tegen het aanstootje. Helaas had Leertouwer niet de juiste beugel, zelf iets gemaakt in afwachting op de passende beugel.
De 19mm omgeruild voor een 12mm. Loopt mooier stationair en hard hoef ik toch niet.

Afbeelding

Afbeelding
You meet the nicest people on a Honda!
- Zen Mechanic website
- Zen Mechanic op YouTube -

Gebruikersavatar
Gooische Honda
4T-MSB regular
Berichten: 311
Lid geworden op: 06 okt 2017 08:57
Bezit: Honda SS50Z, Novio & een C50 K0. Nog plek voor een mooie DAX en/of een Monkey...
Locatie: 'tGooi

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Gooische Honda »

Ha leuk!! En een verlaat welkom. Herkenaar gebied wat je noemt. Loosdrecht en omstreken was m'n omgeving waar heel wat jeugdige 4takt km's verreden zijn. Mooie omgeving toen, en nu (op die breedrijdende fietsers na op mooie dagen, dat zijn er fors meer geworden)

Mooie CD, geniet ervan en met geduld vindt je heus nog wel een redelijke org 8-) /imi :shock: sigaar. Dat smoelt het mooist op zo'n machine.

Ambities/plan om je verlamping aan te pakken naar led... had ooit ook zo'n insteek met mijn daily Novio. Maar ben erachter gekomen dat als alles netjes en ok is desnoods met extra massadraadje hier en daar het 6 V. systeem prima werkt. Blijft het ook nog nostalgisch en origineel. Of zoals reeds vermeld, verdiep je in ombouwen naar 12 Volt.

Geniet van je CD
Aandacht nodig en/of zelfingenomen?? dan is Facebook echt iets voor jou!! :lol:

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: En weer een nieuw lid!

Bericht door Dennis »

ik heb denk ik nog wel een aardige DH uitlaat liggen. uitlaatbocht is geloof ik wat minder fraai. Ik zal er eens wat foto's van maken binnenkort. Ik had het plan om een keer een fatsoenlijke bocht eraan te lassen van een andere uitlaat. Maar dat is nog niet zo ver gekomen.
''UNOX MAN''

Plaats reactie