Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Wil je je voorstellen? Plaats hier je gezicht. Voor als je (nog) geen foto's van je brommer hebt.
SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Goedendag Honda liefhebbers!

Ik ben Maarten, ik woon in Den Haag/Ypenburg. Ik ben van 1965, op het moment van schrijven ben ik 58. Ben getrouwd met Sylvia. Ben wel een bromfietsliefhebber te noemen. Kreidler was altijd mijn merk, ik ben tevens de oprichter van het KreidlerForum www.kreidler.nl (sinds 1996) en van de Facebookgroepen Kreidler en KreidlerMarkt. Mijn beroep is fietsenmaker/verkoper. Onze winkel is gespecialiseerd in (goede kwaliteit) vouwfietsen, vroeger (nu niet meer) in ligfietsen, en tegenwoordig natuurlijk in e-bikes, elektrische bakfietsen (op twee wielen), transportfietsen en vakantiefietsen (tegenwoordig veelal met naafversnelling).

Ben de laatste jaren weer wat meer actief met andere merken brommers, zoals Puch MV50, Puch M50 Racing, Peugeot 104, Peugeot GL10, Tomos A35, Kawasaki KLX 650.

Op Bevrijdingsdag 2024 heb ik een Honda SS50 mogen aankopen, en ik ben redelijk enthousiast. Aangezien ik niet veel weet van Honda en ook niets van het afstellen van een Honda viertakt brommer, kom ik op dit forum terecht. :D Hier zitten genoeg liefhebbers die me vast veel kunnen leren.

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Een SS50 dus. Aan het framenummer te zien met 6 cijfers is het een K1. Heb er nog een ladinkje onderdelen bij, waaronder een hoge, originele uitlaat (die ga ik zeker monteren), een bagagerek (gaat er waarschijnlijk ook op), een nieuwe 70cc cilinder (denk dat ik die niet ga gebruiken), knipperlichtbollen (niet origineel), het originele achterspatbord en nog wat spulletjes.

Eerste wat ik wil is de brommer goed afstellen, er zit een Keihin 17 mm carburateur op en dat rijdt redelijk goed, maar met die luchtstelschroef heb ik weinig ervaring en ik heb eigenlijk het idee dat de motor wat te arm staat afgesteld. Weet het niet goed.


Afbeelding


De tank is met de hand geschilderd, en die zou dus eigenlijk netjes gladgemaakt moeten worden en gespoten. Wielen zijn best netjes, moet ze nog gaan poetsen. Brommer rijdt 70 op de teller ongeveer. Denk met flinke wind mee nog wel sneller.

Tot zo ver.

mvg Maarten
Laatst gewijzigd door SS50-Maarten op 07 mei 2024 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16225
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door nielspbr »

Welkom.

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 656
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door Dennoz »

Welkom , Sylvia zal trots op je zijn .
Hop hop gas dr op

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door SS50-Maarten »

Dennoz schreef: 06 mei 2024 20:33 Welkom , Sylvia zal trots op je zijn .
Op al dat ouwe ijzer bedoel je! :lol:

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4039
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door wim V8 »

Hallo Maarten,

ik kwam ook wel op je forum vanwege div kreidlers.
Leuk een SS50.
Goed dat je de originele hoge uitlaat er bij hebt, die zijn tegenwoordig bijna onbetaalbaar.
Ik vind de lage ook altijd goed staan hoor maar hoort eigenlijk niet op dit model.
Je kan de hoge in het vet zetten en in de schuur hangen ;)

Belangrijk bij een viertakt, zeker waar je de geschiedenis niet van kent is kleppen stellen,
en olie verversen. In de motor gaat gewone de goedkoopste 10w/40 van de action.
Per 4 liter 12 euro ofzo. Honda geeft verversen op om de 1600km of één keer per jaar,
net wat eerder komt. Kleppen stel je met koude motor op 0,05mm met het vliegwiel op "T"
en dan op T (=Top TDC)als de kleppen stil blijven als je het vliegwiel iets heen en weer draait.
Dus op top van de verbrandingsslag.
Schoon luchtfilter kan ook nooit kwaad, is gewoon een papier element en gewoon te verkrijgen.

Onderdelen zijn o.a. te krijgen bij bijv. Viertaktschuur(fourstrokebarn), Viertaktwinkel. enz

Luchtschroef bij warme motor zo verdraaien dat het hoogste stationaire toerental bereikt wordt,
daarna stationaire toerental bijstellen met de stationairschroef.

Je kan nog eens de algehele afstelling van de carb controleren, sproeier, naald met deze:
viewtopic.php?f=54&t=51

Een snelle simpele indicatie is al om na een langere rit even de bougiekleur te bekijken.
Tank E5 benzine 98RON BP ultimate bijv. (=geen alcohol)
Een Honda neemt al genoegen met 92RON benzine.
In NL is 95RON de laagste maar meestal E10

De ontsteking afstelling kan met een strobolamp gecontroleerd worden en een los 12v accuutje aan de lamp.
De vonk moet er zijn met de letter "F"(Fire) op het vliegwiel bij het merkteken.
Dan moeten de punten beginnen te openen.
Kijk ook of er een vonkenregen tussen de punten is bij gasgeven(beetje mag) wat wijst op een
slechte condensator.

En je tank.
https://tanklackieren.de/Honda-colours
Even opsturen. Een SS50 heeft toch maar één lakdeel. ;)


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 656
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door Dennoz »

dus vergeet de verwinkel.nl ook niet!

je blijft in gebreke wimipedia!
Hop hop gas dr op

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten

Bericht door SS50-Maarten »

Dank voor je reactie Wim.

De FAQ van de carb stellen had ik al gevonden, ik ga er mee aan de slag. Ik heb het gevoel dat de motor te veel lucht krijgt, ik hoor ook vrij veel inlaatgeluid.

De vorige eigenaar heeft me zelfs voelermaatjes erbij gedaan voor de kleppen.

Vandaag nieuw (duur imitatie) voorspatbord erop gezet. Binnenzijde twee maal in de zinkspray gezet. En een nieuwe voorband (Metzeler), een 2.75x17. Ik had er nog een setje van op zolder liggen, achter moet ik nog doen. En een kickstart- en versnellingspedaaltje. Staat weer wat frisser.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4039
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door wim V8 »

Voor hoort eigenlijk een lijnband, als je van origineliteit
houd, en dan 2.50 x 17 net als achter maar daar geen lijnband uiteraard.

Was je spatbord zo slecht, en origineel?
Die zijn wel een miljoen waard, originele goeie gebruikte.

Kijk eerst maar of er wel een filter inzit, ik betwijfel het, of het ligt los. Voordat je een dagje gaat fine-tunen,
en blijkt er plots geen filter te zijn.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Spatbord was niet echt mooi nee, met een spatlap er aan vastgemaakt en wat roest en reparaties.
Maar ik hoorde al dat Honda onderdelen geld waard zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Ok Wim, van die voorband wist ik niet, maar ik ga het er mee proberen. Ik hou niet zo van origineel zoals je misschien wel weet, het moet gewoon technisch goed zijn en er lekker uit zien.

Edit: Er zat een Swallow Roadstar band op, die had iig vroeger bepaald geen goede reputatie. Dan is een Metzeler Perfect ME77 toch een mooie band. Ik had er nog twee op zolder, vandaar.

Gebruikersavatar
wim V8
4T-MSB heilige
Berichten: 4039
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
NSU Prima '57 scooter
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door wim V8 »

Ah ja, dat spatbord was slecht en lijkt al een imi.
Swallow roadstar waren prut indd vroeger.
Haha die waren 30 gulden toen.
Je Metzeler is waarschijnlijk een stuk beter dan de lijnband.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Het voorspatbord was wel aanzienlijk zwaarder dan degene die ik nu heb, dus misschien wel origineel? Dit ook ivm Marktplaats, mocht iemand er wat mee kunnen wil ik niet beweren dat het origineel is als dat niet zo is.

De Swallow Roadstar noemden wij vroeger (lang geleden) een "paardepoep band". Deze term is inmiddels doorgedrongen in de fietsenwinkel waar ik werk. :lol:

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 656
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door Dennoz »

Hee ,ik zag precies hetzelfde spatbord op marktplaats voor 75 euro
Hop hop gas dr op

SS50-Maarten
4T-MSB beginner
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 mei 2024 15:55
Bezit: Honda SS50 K1

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door SS50-Maarten »

Dennoz schreef: 07 mei 2024 20:43 Hee ,ik zag precies hetzelfde spatbord op marktplaats voor 75 euro
Zou kunnen kloppen haha. Nou ja, er wordt nogal gezegd dat onderdelen van Honda goud waard zijn. Dus probeer ik het maar.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 16225
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Voorstellen Maarten en rode SS50 K1

Bericht door nielspbr »

hak/teen pedaal op een ss? Normaal zitten die alleen op semi automaten.
Hou je in ieder geval de neus van je schoen netjes.

Plaats reactie