Stille uitlaat Novio

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Plaats reactie
wimdr
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2018 14:33
Bezit: Honda Novio PF50

Stille uitlaat Novio

Bericht door wimdr »

Hallo,

Mijn Noof is zo goed als klaar na een relatief grondige restauratie, en ik heb al enkele testritten achter de rug.
Ik zou wel o.a. een stillere uitlaat willen monteren, want de originele heeft een nogal "blikachtig" geluid - wat wil je , hij is ook helemaal van blik ! ;)
Ook bij volgas zou het geluid wat minder mogen zijn.

Heeft iemand een goed idee of ervaring voor een stillere uitlaat ? Zelf dacht ik in de eerste plaats aan een Honda Vision 50cc uitlaatpot, maar weet niet of dat een goed idee zou zijn...
Uiteraard komen de oplossingen die vermogen kosten (ring in de uitlaat etc....) niet in aanmerking.....

Groeten,

Wim

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door stoterstangen90 »

Een originele noviouitlaat is al erg stil. Ik denk dat je een imitatie hebt of eentje die van binnen is uitgeroest. Ik zou niet voor een 2 takt visionuitlaat gaan. die kost zeker vermogen, en daar heb je al niet veel van met een Novio.
Afbeelding

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door wim V8 »

Als de originele uitlaat nog is gemonteerd, is gezien de leeftijd van de uitlaat de kans groot dat er inwendig iets los of verroest is.
De originele dempertjes zijn in mijn beleving al zeer stil.
Je zou eens een nieuwe uitlaat kunnen proberen. Ik vind deze behoorlijk stil.
Onder andere Leertouwer heeft ze,

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... doorzoeken

Ook hebben ze losse dempers die niet op de originele lijken, probeer die anders ook eens.

http://www.leertouwer.com/default.asp?i ... doorzoeken

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door Novio Jorg »

De uitlaat die Wim noemt zit onder die van mij https://www.youtube.com/watch?v=HrezQvU ... e=youtu.be

wimdr
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2018 14:33
Bezit: Honda Novio PF50

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door wimdr »

Bedankt Wim en Jorg voor de nuttige info.

Ik weet niet of mijn uitlaat origineel is of een imi. Er staat wel "081" op, wat de Honda partscode is voor de Novio.
Iets los of een los tussenschot zit er volgens mij niet in, er rammelt in elk geval niets (heb ik nagekeken toen de uitlaat gedemonteerd was).

Wat de Honda Vision 50 cc uitlaat betreft zou ik de 4-taks uitlaat nemen, niet de 2-takt. Zoals we weten zijn 2 en 4 takt uitlaten nogal eens verschillend.
In elk geval beoog ik zowat hetzelfde uitlaatgeluid als dat van de laatste nieuwe 4-takt scootertjes die je ziet rijden. Al zal een luchtgekoelde motor natuurlijk altijd meer (mechanisch) geluid produceren dan een watergekoelde.
Die losse demper zou een goede tip kunnen zijn, die zou ik wel eens willen proberen.

Jorg, in de videoclip merk ik zo ongeveer hetzelfde geluid op als bij mijn Novio. Bij stationair toerental en/of bij weinig gasgeven zijn deze uitlaatjes stil. Dat wordt anders bij hogere toerentallen en volgas, wanneer er effectief een pak meer uitlaatgas door de demper stroomt. Naar mijn gevoel zouden de std dempertjes op dat moment wel wat absorptiedemping kunnen gebruiken met demperwol in de uilaat.
Eens navragen bij Leertouwer of die losse demper een absorptiegedeelte bevat...

Gr. Wim

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door stoterstangen90 »

Viertakt Vision, oh ja, die maken ze tegenwoordig. Die kun je best pasmaken. Dat wordt wel stil denk ik. Maar mooi kan ik het niet vinden. een C50 fluisterpijp aanpassen kon wel eens hetzelfde resultaat leveren maar met een klassieker uiterlijk, hoewel ook wat groter dan het origineel.
Afbeelding

Ben C50
4T-MSB addict
Berichten: 930
Lid geworden op: 06 aug 2012 21:12
Bezit: C50 TT
Bakbrommer met C50 OT
Peda Chip

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door Ben C50 »

Zou de uitlaat van een peda chip passen?

Novio Jorg
4T-MSB regular
Berichten: 406
Lid geworden op: 08 jul 2017 11:59
Bezit: Novio

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door Novio Jorg »

Bij mijn novio komt het meeste geluid bij de luchtfilter vandaan, het geluid vindt ik wel handig hoef je niet te bellen :)

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door wim V8 »

Je mocht toch al niet meer bellen op de brommer :) :)

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

wimdr
4T-MSB beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 mei 2018 14:33
Bezit: Honda Novio PF50

Re: Stille uitlaat Novio

Bericht door wimdr »

stoterstangen90 schreef: 20 apr 2019 18:21 Viertakt Vision, oh ja, die maken ze tegenwoordig. Die kun je best pasmaken. Dat wordt wel stil denk ik. Maar mooi kan ik het niet vinden. een C50 fluisterpijp aanpassen kon wel eens hetzelfde resultaat leveren maar met een klassieker uiterlijk, hoewel ook wat groter dan het origineel.
Zo'n C50 fluisterpijp zou inderdaad ook iets kunnen zijn. Enig idee waar ik zo een C50 fluisterpijp kan kopen ?
Overigens is mijn hobby niet zozeer het terug restaureren in originele staat en uiterlijk van deze brommertjes, maar wel het upgraden ("modden") naar moderne techniek. Als het even kan zonder het klassieke uiterlijk al te veel te veranderen, dat wel...
Ideaal zou dus zijn om de originele sigaaruitlaat open te maken, en alleen inwendig te veranderen / verbeteren. Maar las hem dan maar weer eens dicht zonder dat het er als een beunjob gaat uitzien... en dan zou je hem ook nog opnieuw moeten laten verchromen.

Gr.
Wim

Plaats reactie