C310A wil niet uit winterslaap

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
NielsBreuklander
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:48
Bezit: Honda C310A

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door NielsBreuklander »

Goed, weer een paar dagen verder maar eigenlijk geen steek verder. Het vlotterniveau is nu zeker goed maar geen enkel verschil. De hoofdverdachten zijn nu toch echt de kleppen. Ik voelde nl. op een gegeven moment lucht uit de carb komen ipv er in. De lijkt dan toch wel erg op een lekkende klep. Next step, kop en kleppen loshalen en eens kijken wat daar te vinden is.
De carb lijkt opgeboord op de foto, maar dat lijkt vooral het gevolg van de flits. Maar los van de vraag of hij wel of niet is opgeboord, hij liep er eerder ook op. Dus dat moet nu ook kunnen :mrgreen:
Thnx voor alle hulp zover.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door Dennis »

Check eerst of je klepspeling hebt. Zo ja:

Oke, de kop is echt heel simpel te verwijderen. uitlaatbocht los, hoeft niet eens helemaal gedemonteerd, carb eraf/los laten bungelen.
alu deksel eraf, 4 moertjes van de kop los, en als je dan probeert om je cilinder op zijn plek te laten, dan hoeft je cilinder er misschien ook niet af. Als hij los komt, is misschien de voetpakking daarna beschadigd. Er is niets te kleptimen met de stoterstangen, dus als je klaar bent, kop er weer op en stotertanden door de juiste openingen door de kop heen doen.
De kleppen zijn simpel te verwijderen, er staat zo weinig spanning op de klepveren, dat je deze met een steeksleutel kunt indrukken en de halve maantjes kunt verwijderen.

Kop op de werkbank, vul je verbrandingskamer op met een doekje oid, steeksleutel om klepveer in te drukken, magneetpen om de halve maantjes te verwijderen. Of een magnetische schroevendraaier ofzo. De steeksleutel gewoon horizontaal houden, niet verticaal.

Probeer de koppakking heel te houden, die zijn lastig te vinden, en ik zou hem gewoon hergebruiken als alle pasvlakken verder mooi schoon gemaakt worden. Ik heb hier wel 20 nieuwe koppakkingen liggen, maar soms lekken ze onderaan, door de metalen omvouwing rond de opening voor de tuimelaars. Dat wordt dan door je kopmoeren niet ver genoeg ingedrukt/plat gedrukt. Je oude pakking is mooier vlak waarschijnlijk. Geen garantie, maar meestal gaat het goed zo.
''UNOX MAN''

NielsBreuklander
4T-MSB beginner
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 apr 2021 15:48
Bezit: Honda C310A

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door NielsBreuklander »

Goed, wat heb ik in de tussentijd gedaan.
Kop losgehaald en getest of de kleppen lekken. Eerst een laagje remmenreiniger in de uit- en inlaat gespoten. In de kop gekeken, geen druppel. Toen dat zelfde nog eens gedaan met benzine en dan "zweten" beide kleppen wat benzine. Andersom ook nog getest. Laagje benzine in de kop en via de in en uitlaat de luchtspuit erop. Geen bubbels. Wellicht dus geen 100% sluitende kleppen maar iig geen serieus issue. Of zie ik dat verkeerd?

Passing van de zuigerveren gemeten. 0.3 speling, dat is volgens mij wel flink teveel. Maar nog niks aan veranderd, hij liep er eerder immers ook op.

Boel weer in elkaar, en wat remmenreiniger direct in de inlaat. En dan loopt ie de nodige slagen.
https://photos.app.goo.gl/xCqMH89dR4zzgXjw6

Carb er weer op, vol goede hoop. Maar helaas niks. Moet dus wel aan de carb liggen. Het issue uit een van de eerdere posts waarbij er benzine terugkomt is er nog steeds.

Carb er afgehaald, luchtspuit van onderaf (tegen de normale stroomrichting in) en dan komt de benzine uit dezelfde opening. Behalve als ik de gasnaald helemaal naar binnen duw.

Dus volgens mij sluiten de kleppen goed maar het lijkt erop dat er toch een luchtstroom in tegengestelde richting is.

Wie biedt, wat zie ik over het hoofd?
Laatst gewijzigd door NielsBreuklander op 23 apr 2021 17:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
lil
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1898
Lid geworden op: 27 dec 2019 17:58
Bezit: oa.
c50 presscub injectie 2008 (2x)
c50 presscub 2005
c50 business 1996
c50 economy 1981
c70 passport 1975
c110 sportscub frans 1968?
apollo hmc 303 1972?
lely senior duo 1959?
dan nog een vaag bami crossding met een honda-achtig 50cc BBS-tuning blok.
en een sloop bami pitbike met een 124cc loncin.
Locatie: zuidholland

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door lil »

ok, ik heb het topic teruggelezen. ik denk dat er iets met de carb is, zeker alstie gewoon goedlopend weggezet is en nu ineens raar doet zullen heus de kleppen of de ontsteking of de vlotterhoogte niet zomaar ineens niet meer goed staan. helaas is er al aan deze dingen gerommeld, maar als het goed gedaan is kan het alleen maar nog steeds goed zijn en niet fout. wat er kan gebeuren na lange tijd is dat er aanslag komt in kanaaltjes van de carburateur of eventueel zelfs het benzinekraantje, en daar moet je op focussen. dus stap voor stap kijken. benzinekraantje is makkelijk, slangetje los, kraantje open, stroomt er veel benzine uit dan is het ok en hoef je daar verders niet meer naar te kijken. dan de carburateur, dat is een ingewikkeld ding waar vanalles aan kan misgaan. zet het kraantje open en kijk of de carb ergens gaat lekken. geen lekkage? prima. haal het vlotterbakje eraf en doe het nog eens. komt er benzine door? prima, hij krijgt benzine. druk de vlotter omhoog, stopt de benzinestroom geheel? prima, vlotter sluit goed af.
en daar houdt het eigenlijk op wat de indicaties betreft, namelijk het uitstromen van benzine waar het niet hoort...

daar moet je het zoeken, en niet aan andere dingen gaan rommelen.

check de dingen die ik genoemd heb en laat het hier weten.

heb je de beschikking over een identieke carburateur van een brommer die er goed op loopt om even te proberen? van iemand anders misschien? dat zou heel veel helpen om dingen uit te sluiten


o enne, als de brommer een paar ploffen heeft gelopen, is de bougie daarna nat?...
Hoedt u voor iedereen die zich expert wil noemen, zij willen meer lijken dan wat ze zijn.
Expert is geen beschermde titel, iedere kluns kan zich expert noemen, het betekent niets.
Denk zelf na, en oordeel slechts na ampele overwegingen.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door Dennis »

leuke test he met remmenreiniger. Maar inderdaad hij loopt op remmenreiniger, dus het zal aan de carburateur liggen dan waarschijnlijk. Waar woon je?

Groeten
Dennis
''UNOX MAN''

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door wim V8 »

Dennis schreef: 07 mei 2021 21:39
het zal aan de carburateur liggen dan waarschijnlijk.

Groeten
Dennis


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door wim V8 »

Ruim een maand hiervoor:

wim V8 schreef: 04 apr 2021 10:05

Als de carburateur nou zo slecht is dat hij daar helemaal niet op draait, en nu wel op gas, kan je even testen dat de rest van het blok
wel goed draait en klinkt.

Gr. Wim.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Gebruikersavatar
TEX
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 mei 2007 13:35
Bezit: Zhenhua Dax met (Honda stickers)
Sinds 4 februari 2022 een Honda C320S type 1.
(Volgens RDW voertuiggevens) maar volgens mij TS50DX.
En vanaf 18-03-2023 Skyteam Monkey in mijn trotse bezit.
Locatie: Capelle aan den IJssel
Contacteer:

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door TEX »

Als de brommer in een vochtige ruimte heeft gestaan is het bijna zeker dat het aan de ontstekingsspoel ligt, dus vernieuw deze en hij zal starten, weet ik uit ervaringen.
Dus ondanks dat je een vonk hebt.
De menselijke geest is als een parachute, hij werkt alleen als die open is.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3995
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door wim V8 »

TEX schreef: 23 apr 2022 09:13
Als de brommer in een vochtige ruimte heeft gestaan is het bijna zeker dat het aan de ontstekingsspoel ligt,
dus vernieuw deze en hij zal starten, weet ik uit ervaringen.
Dus ondanks dat je een vonk hebt.

Tja, een topic van een jaar oud :(
En de topicstarter is al sinds zn laatste reactie precies(op de dag af :o ) 1 jaar geleden niet meer terug geweest.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennoz
4T-MSB addict
Berichten: 630
Lid geworden op: 16 dec 2017 11:36
Bezit: Cd50
Harley 1977 fxe Super Glide
Jazz 1.4 v-tec
Locatie: Leiden

Re: C310A wil niet uit winterslaap

Bericht door Dennoz »

Topic starter wil niet uit winterslaap!!
Hop hop gas dr op

Plaats reactie