Pagina 5 van 6

Re: C310

Geplaatst: 27 dec 2020 09:51
door iclaudius
NIX schreef: 26 dec 2020 18:14 Dus daar ligt het niet aan? Nou, met de huidige uilenzeik uit de pomp en de koude lucht met meer O2 moleculen kan het daar wel degelijk aan liggen.
In mijn Honda's zitten inmiddels ook al grotere sproeiers, en lopen daar warempel véél lekkerder bij ...Dus waarom niet, even iets groter proberen.

Re: C310

Geplaatst: 27 dec 2020 16:39
door Lacsap
NIX schreef: 26 dec 2020 18:14 Dus daar ligt het niet aan? Nou, met de huidige uilenzeik uit de pomp en de koude lucht met meer O2 moleculen kan het daar wel degelijk aan liggen.
Ik tank geen ethanol-meuk; mijn tweewielers-met-hulpmotor worden voorzien van E0 (E5 op de pomp-sticker).
Dat spul is goedverteerbaar..

Re: C310

Geplaatst: 27 dec 2020 19:33
door NIX
Is evengoed schralere zooi dan vroeger, maar je moet het zelf weten.

Re: C310

Geplaatst: 27 dec 2020 21:04
door wim V8
Choke een paar mm dichtzetten ;) Beetje compenseren.
Haha.

Gr. Wim.

Re: C310

Geplaatst: 30 dec 2020 10:00
door Lacsap
NIX schreef: 27 dec 2020 19:33 Is evengoed schralere zooi dan vroeger, maar je moet het zelf weten.
Hoe kom je daar bij?
Diesel heeft minder zwavel tegenwoordig, en benzine is minder vettig...dit heeft invloed op klepsmering.
NIET op de verbranding...en heeft dan ook geen invloed op arm of rijk lopen.
De klopvastheid van benzine is over de jaren er alleen maar beter op geworden..
Bij oude motoren gooi ik af en toe een drupje of wat motorolie toe, geen problemen gehad tot nog toe.

Terug op het probleem; ik ga eens vogelen met gasnaald-stand

Re: C310

Geplaatst: 30 dec 2020 10:39
door wim V8
Bij de Alfa Montreal, met mechanische brandstof inspuitpomp, 8 plunjers in-line, mengde ik de benzine 1:100 met synthetische 2t olie,
ook al vanwege de schrale benzine.

Gr. Wim.

Re: C310

Geplaatst: 30 dec 2020 22:43
door NIX
Lacsap schreef: 30 dec 2020 10:00
NIX schreef: 27 dec 2020 19:33 Is evengoed schralere zooi dan vroeger, maar je moet het zelf weten.
Hoe kom je daar bij?
Diesel heeft minder zwavel tegenwoordig, en benzine is minder vettig...dit heeft invloed op klepsmering.
NIET op de verbranding...en heeft dan ook geen invloed op arm of rijk lopen.
De klopvastheid van benzine is over de jaren er alleen maar beter op geworden..
Bij oude motoren gooi ik af en toe een drupje of wat motorolie toe, geen problemen gehad tot nog toe.

Terug op het probleem; ik ga eens vogelen met gasnaald-stand
Gasnaald is niet voor volgas en de huidige benzine heeft gewoon minder calorische waarde dan die van 40 jaar geleden. Niet omdat ik dat bedacht heb. Heeft met diesel niets te maken, geen idee waarom je over diesel begint. Of over de klopvastheid.

Re: C310

Geplaatst: 31 dec 2020 10:47
door Lacsap
Even ter verduidelijking NiX, want ik zoek geen ruzie..

tegenwoordig hebben bepaalde benzines een aandeel ethanol, waardoor een liter brandstof minder calorische waarde heeft.
Ethanol heeft minder calorische waarde dan benzine, dus als je ermee mengt heeft dat invloed.
Praat je over benzine zelf, dan is de kwaliteit ervan (en dus de calorische waarde) alleen maar toegenomen over de jaren.
Er zit een wezenlijk verschil tussen praten over benzine, en praten over brandstof...
Ik tank geen ethanol-houdende brandstof (Vpower, Ultimate,etc) dus heb het puur over benzine.

In 1940 was benzine gemiddeld RON70, calorische waarde 24MJ/liter.
In 1980 was benzine gemiddeld RON85, calorische waarde 28-30MJ/liter.
We zitten nu op gemiddeld RON95, calorische waarde 32-35MJ/liter.
Die info staat gewoon op het www...

Re: C310

Geplaatst: 31 dec 2020 16:59
door gonzo
Waar ging het topic ook alweer over......... oja, niet over de calorische waarden van benzine nu en in 1654.........

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 18:11
door NIX
Weet je, piel lekker aan met je gasnaald. Maar stel geen vragen als het antwoord je niet bevalt. Hele kontverhaal over klopvastheid heeft geen moer met schrale benzine te maken. En in 80 tankte je super of normaal. 92 of 98, heel soms 96. Tot loodvrij 95 kwam om katalysatoren heel te houden en super 98 met loodvervanger om oude motortjes met zachte klepzittingen heel te houden. Ik heb het nergens over alcohol gehad, dat haal je er allemaal zelf bij. In de jaren 60 en 70 kon je met kleinere sproeiers af dan nu. Ook als je super ( zonder alcohol) tankt. Maar zoals ik al zei, kloot lekker aan met je gasnaald. Succes!

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 18:56
door Lacsap
Wow... :shock:

Nergens stel ik een vraag?!
Laten we er over ophouden; jij krijgt gelijk..

Ik heb de carburateur schoongemaakt en de gasnaald een tandje verhangen.
Nog niks getest; het is nu te koud en te zout.
Ik moet nog even met de kilometerteller bezig; het ding komt de hele tijd uit de nacelle omhoog, dus mogelijk zit de klemveer los of verkeerd.

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 23:41
door gonzo
Lacsap schreef: 31 aug 2019 21:18 Wrom?
Ding is (op vastgezet vliegwiel na) helemaal origineel, laat Oom Agent maar bewijzen dat het niet klopt..
Nu nog een mooi onbeschadigd koplamp huis/frontje vinden en het ding is af.
Maar dat ding lijkt net als beenkappen en jasbeschermers niet verkrijgbaar..
Dus wel, wrom is een vraagstelling

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 23:41
door gonzo
Lacsap schreef: 17 jan 2018 21:59 Dit klinkt als verzuipen; het blok krijgt teveel peut.
Ik zou inderdaad eens beginnen met de vlotter; is deze lek of niveau wel goed afgesteld?
Het niveau staat te hoog, dit compenseer je met een lage naaldstand.
Nog een.......

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 23:42
door gonzo
Lacsap schreef: 26 okt 2019 19:55 Mmmm..ik ben er niet gerust op; het geratel is er nog steeds..
Is dit inderdaad een voorbode van een bigend dat aan het hemelen is?
Hoe kan ik dit met zekerheid uitsluiten?
Nog een

Re: C310

Geplaatst: 01 jan 2021 23:43
door gonzo
Lacsap schreef: 01 mar 2020 16:22 Ik heb de originele hoofdsproeier van de C310 (#58) gisteren vervangen voor een #62.
Dat scheelt, zo bleek vandaag, ongeveer 3-5 km/u.
Nu is 58-60 haalbaar...zèlfs met mij à 85kg erop.

Heeft een C310 ook een ring in de uitlaat gelast zoals een CB of sommige C's dat ook hebben, waardoor ze geknepen worden?
Weer een vraag