Pagina 1 van 3

Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 19:36
door Roel
Ik vraag het me al een tijdje af: wat zijn nou eigenlijk de voor- en nadelen van een stoterstangenblokje ten opzichte van de latere (?) blokjes met de nokkenas in de cilinderkop? Stoterstangetjes zie je tegenwoordig nergens meer, maar waarom eigenlijk niet?

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 19:45
door Jurrien
Stoterstangenblokjes zijn minder hufterproof dan de bovenliggendenokblokjes. Ik denk dat dat de hoofdreden is waarom je er bijvoorbeeld minder opvoerspul voor hebt en ik denk dat dat ook de reden is dat ze minder populair zijn.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 19:47
door NIX
Bovenliggende nokkenas is meer bewegende deeltjes en sneller dan stoterstangen. De hufterproofheid ligt denk ik vooral in het feit dat er geen normale oliepomp in die dingen zit, alleen een likker op het bigend en die spiraal bij de koppeling.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:00
door Roel
En wat voor hufterigheid zou een stoterstangenblok slopen, maar een bovenliggend nokkenasblok niet (behalve opvoeren natuurlijk)?
En is een "normale" oliepomp beter dan het systeem in mijn C320, of betrouwbaarder?

Punt is een beetje dat ik benieuwd ben welk systeem betrouwbaarder is: een standaard 50cc Honda C320s blokje, of standaard 50cc CD/SS/C blokje. Ik heb altijd een beetje de neiging om snel te zeggen: Minder onderdelen, dus minder kapot. Aan de andere kant, ze zijn niet voor niets omgeschakeld naar bovenliggend...

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:03
door Jurrien
Roel schreef:En wat voor hufterigheid zou een stoterstangenblok slopen, maar een bovenliggend nokkenasblok niet?

En is een "normale" oliepomp beter dan het systeem in mijn C320, of betrouwbaarder?
In een bovennokker wordt de olie door de krukas richting big-end gepompt. In een c320-blokje zit een olielikker op het bigend. Ik denk dat daarom het bigend van een bovennokker beter bestand is tegen grotere cilinderinhouden en hogere compressies.

Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:08
door Roel
Jurrien schreef:Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.
Dat is mooi, want opvoeren was ik al niet van plan. Standaard loopt ie met vastgezet vliegwiel ongeveer 60 en dat vind ik een perfecte snelheid voor een bromfiets. Voor een Captain Slow als ik zou het dus niet zoveel uitmaken; stoterstangen of niet?

Zijn er eigenlijk ook voordelen boven een bovennokker?

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:11
door NIX
Door het ontbreken van een oliepomp die het bigend constant smeert kan dat beter tegen lang op hoge snelheid rijden dan een 310/320 blokje met likker die elke slag even door de olie gehaald wordt. De nokkenas van een ondernokker ligt gewoon in de olie.

Voordelen zij dat je op iets minder voortkomends rijd en dat het blok trappers heeft zodat je altijd thuiskomt.

Ik denk dat het vooral productietechnisch gemakkelijker was. Tot er betrouwbaarder blokken van een nieuwe generatie beter verkocht gingen worden.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:14
door Roel
Het grappige is dat ik totaal meer kilometers op stotertjes (vijf jaar op een Amigo en nu dus de 320) gereden heb dan op mijn oude 70cc SS, maar toch ken ik de SS blokken beter, want de Amigo heb ik nog nooit uit elkaar hoeven halen: die liep altijd prachtig en zonder ook maar één probleempje. Ik hoop echt dat dit bij mijn 320 ook zo is....

Trouwens, de SS kende ik ook alleen maar vanaf de voetpakking tot aan de kleppendeksels... Het blok daarvaan is ook nooit uit elkaar geweest.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:14
door Jurrien
Roel schreef:
Jurrien schreef:Overigens denk ik dat een origineel c320 blok ook oerbetrouwbaar is hoor. Het gaat alleen niet zo snel.
Dat is mooi, want opvoeren was ik al niet van plan. Standaard loopt ie met vastgezet vliegwiel ongeveer 60 en dat vind ik een perfecte snelheid voor een bromfiets. Voor een Captain Slow als ik zou het dus niet zoveel uitmaken; stoterstangen of niet?

Zijn er eigenlijk ook voordelen boven een bovennokker?
Jazeker :D Ik vind stoterstangenblokjes meer charme hebben. De bovennokblokjes zijn helemaal niet bijzonder meer omdat je tegenwoordig bij elk pak wasmiddel een pitbike krijgt. Verder vind ik het blok ook een stuk mooier dan een bovennokblokje. Vooral een cilinderkop van een s-type. Maargoed, dit zijn geen technische voordelen. Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat er technische voordelen zijn, want het bovennokblokje is eigenlijk nog betrouwbaarder.

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 20:22
door Roel
Jurrien schreef:want het bovennokblokje is eigenlijk nog betrouwbaarder.
Ok, maar waarom dan?

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 07 aug 2009 23:58
door andre562
een boven nokker kan veel meer toeren aan, je hebt minder bewegende massa.. tevens minder speling in de overbrenging, van nok tot klep..

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 09 aug 2009 16:33
door niek is ik
de stoterstangen maken ook altijd meer machinaal geluid(dat was een rede voor distributie voor honda)
Stoterstangen blokjes zijn inderdaad kwetsbaarder door ontsbreken olie pomp(de honda blokjes, andere merken weet ik niet)


En stoterstangen blokjes met versnellingen kunnen de stoterstangen krom gaan door lomp miscschakelen...

evenals door extreme overtoeren...

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 09 aug 2009 16:37
door Roel
Ok, zeer duidelijk allemaal! Bedankt!

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 09 aug 2009 16:44
door niek is ik
en dan nog waarom je aan een ss/cd/c blok vaak veel meer sleutel werk nodig hebt is omdat ze in het verleden allemaal verbeunt en versleuteld/kapot gereden zijn...

En dat is bij een 310/320 blok vaak vele malen minder...

Re: Stoterstangen vs. distributieketting

Geplaatst: 09 aug 2009 16:48
door Roel
Dat wil ik graag geloven, in de jaren '60 waren ze al niet populier bij de jongeren (al het viertaktspul legde het toen verkooptechnisch af tegen de 2-taktjankers volgens mijn pa) en de stoters zijn daarna ook nooit een succes geworden. Meer de brommer voor opa waarschijnlijk. Gelukkig maar!