Stoterstangen vs. distributieketting
-
- 4T-MSB zombie
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: 16 jan 2009 16:24
- Bezit: Honda CB50J, Honda C50 lange termijn project, C70 nog langer termijn project
- Locatie: Soest
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Roelof hier van het forum heeft deze vakantie nog 3000km probleemloos gereden naar zuidfrankrijk met z'n ts50! en ik moet zeggen, ik had het niet verwacht dus respect voor de stoterstangers!
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:27
- Bezit: drie rood witte, een rode, een blauwe, een zwarte, een blauw grijze
- Locatie: anywhere
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
even een andere kijk;
Stoterstangen zijn juist superpopulair en worden nog gemaakt.
Denk eens aan de;
c200 met oliepomp, accu bobine ontsteking
S110 met oliepomp en kettinje om de koppeling aan te drijven, koppeling op bak, magneet ontsteking
CG125 staande cilinder, volledig hufterproof, koppeling op bak, magneet ontsteking, 5bak
Vooral van de cg125 zijn er miljoenen verkocht en dat kan niet voor niets zijn...
Stoterstangen zijn juist superpopulair en worden nog gemaakt.
Denk eens aan de;
c200 met oliepomp, accu bobine ontsteking
S110 met oliepomp en kettinje om de koppeling aan te drijven, koppeling op bak, magneet ontsteking
CG125 staande cilinder, volledig hufterproof, koppeling op bak, magneet ontsteking, 5bak
Vooral van de cg125 zijn er miljoenen verkocht en dat kan niet voor niets zijn...
If you can pick me up, then please make your car stop!
Hitching is cool!!!
Hitching is cool!!!
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
er staat een s110 op kapaza.be sander . Geen papieren
http://6volt.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Frequent 4T-MSB visitor
- Berichten: 129
- Lid geworden op: 29 jan 2007 18:27
- Bezit: drie rood witte, een rode, een blauwe, een zwarte, een blauw grijze
- Locatie: anywhere
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
I know maar nu nog te duur, ik weet hoe hij eraan komt aangezien die net voor m`n neus voorbij ging op een beurs...
Onbekend maakt onbemind
Met een beetje mazzel loopt m`n Sportscub vandaag!
Hee kan iemand me helpen met dat cg125 onderdelenboek?
Onbekend maakt onbemind
Met een beetje mazzel loopt m`n Sportscub vandaag!
Hee kan iemand me helpen met dat cg125 onderdelenboek?
If you can pick me up, then please make your car stop!
Hitching is cool!!!
Hitching is cool!!!
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
hallo allen,
Ik lees[nu deze oude vraag die ik graag even wwil beantwoorden.
Kettting of stoterstang heeft niets te maken met "hufter proef".
De kleppen moeten door de veren terug geduwd worden. Als dit niet snel genoeg bebeurd komt het in botsing met de zuiger die omhoog komt. Resultaat kromme klep. Bij een soterstang moet de klepveer de klep, tuimelaar en stoterstang terug duwen. Bij een boen nokker moet de klepveer de klep en guimelaar terug duwen. Scheelt dus de stotderstang. Daarom zal dat sneller gebeuren dan met stoterstang. Er is immers minder massa. Dus kan met een bovennokker hogere toeren worden gedraaid.
Nadeel van een bovennokker is er ook. De distributie ketting geeft wrijving die de stoterstang motor niet heeft. Een c110 is daarom tot 10000rpm sneller dan de ss50. Pas als het ss blok boven de 10.000 rpm komt is er winst want zo hoog komt de c110 motor niet. Voor dagelijks gebruik is daarom de c110 ( of c320) beter dan het ss blok. Trekt beter........ehem gaat nu allen zijn ss ruilen voor een 320........
Bij een stoterstang p
Ik lees[nu deze oude vraag die ik graag even wwil beantwoorden.
Kettting of stoterstang heeft niets te maken met "hufter proef".
De kleppen moeten door de veren terug geduwd worden. Als dit niet snel genoeg bebeurd komt het in botsing met de zuiger die omhoog komt. Resultaat kromme klep. Bij een soterstang moet de klepveer de klep, tuimelaar en stoterstang terug duwen. Bij een boen nokker moet de klepveer de klep en guimelaar terug duwen. Scheelt dus de stotderstang. Daarom zal dat sneller gebeuren dan met stoterstang. Er is immers minder massa. Dus kan met een bovennokker hogere toeren worden gedraaid.
Nadeel van een bovennokker is er ook. De distributie ketting geeft wrijving die de stoterstang motor niet heeft. Een c110 is daarom tot 10000rpm sneller dan de ss50. Pas als het ss blok boven de 10.000 rpm komt is er winst want zo hoog komt de c110 motor niet. Voor dagelijks gebruik is daarom de c110 ( of c320) beter dan het ss blok. Trekt beter........ehem gaat nu allen zijn ss ruilen voor een 320........
Bij een stoterstang p
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Vergeet niet dat smering ook een boel uitmaakt bij een 4T blokje. Bij mijn weten hebben bovennokkers een echte pomp en stoters alleen een likker en een spiraal op de krutap. Alleen van exoten als S110 en C200 weet ik het niet.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
overigens is een 320 blok niet beter als een ss blok als je het mij vraagt... alleen al het zwakke big-end...
En inderdaad, een 310/320 blok trekt harder op, tot de 20...
hebben wat meer koppel onderin ja die blokjes, maar volgens mij komt dat eerder door de slag.
En inderdaad, een 310/320 blok trekt harder op, tot de 20...
hebben wat meer koppel onderin ja die blokjes, maar volgens mij komt dat eerder door de slag.
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Dat een Honda stoter geen olie pomp heeft was slechts een keuze om goedkoop te houden. Het is ook niet nodig want in de kop zit allen de tuimelaars en daarvoor is spatsmering voldoende. Bij een bovennokker moet de nokas lagers ook gesmeerd worden. Daarom is een pomp-nodig. Weer extra verliezen voor de bovennokker dus.
Bij de Honda racers had Honda de verliezen verminderd door ipv een ketting, tandwielen gebruikt.
Mvg
Bij de Honda racers had Honda de verliezen verminderd door ipv een ketting, tandwielen gebruikt.
Mvg
- nielspbr
- Mr Kockengen
- Berichten: 16199
- Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
- Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
- Locatie: Kockengen
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Was dat niet voor de betrouwbaarheid?mirjam schreef:Dat een Honda stoter geen olie pomp heeft was slechts een keuze om goedkoop te houden. Het is ook niet nodig want in de kop zit allen de tuimelaars en daarvoor is spatsmering voldoende. Bij een bovennokker moet de nokas lagers ook gesmeerd worden. Daarom is een pomp-nodig. Weer extra verliezen voor de bovennokker dus.
Bij de Honda racers had Honda de verliezen verminderd door ipv een ketting, tandwielen gebruikt.
Mvg
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een paar extra sets tandwielen + extra lagers minder weerstand levert als een ketting.
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
een kettink heeft echt meer verliezen. Het komt door het buigen van de kettink als het om een tandwiel gaat. Al die schakels moeten draaien en dat kost energie.
Mvg
Mvg
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Tandwielen geven een wijs racegeluid.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- 4T-MSB heilige
- Berichten: 5195
- Lid geworden op: 28 jan 2007 12:11
- Bezit: wat je bezit is onderweg naar anderen.
- Locatie: Nijmegen
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
vergeet ook niet dat bij een ss de olie pomp ook het big-end smeert met olie die eerst het olie filter heeft overleeft, en daarna het centrifugaal filter...mirjam schreef:Dat een Honda stoter geen olie pomp heeft was slechts een keuze om goedkoop te houden. Het is ook niet nodig want in de kop zit allen de tuimelaars en daarvoor is spatsmering voldoende. Bij een bovennokker moet de nokas lagers ook gesmeerd worden. Daarom is een pomp-nodig. Weer extra verliezen voor de bovennokker dus.
Bij de Honda racers had Honda de verliezen verminderd door ipv een ketting, tandwielen gebruikt.
Mvg
en een 310/320 een simpel likkertje heeft die wat olie naar binnen moet spatelen? en er dus ook zo vuil en gruis het big-end in geschept worden...
Gaat het niet zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat!
Roxanne schreef:Donder lomp jaaahh
-
- chaly addict
- Berichten: 18835
- Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
- Bezit: Een hamer
- Locatie: Milsbeek
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
En door die gebrekkige smering heeft juist de stoter bij hogere toerentallen of grotere cilinderinhouden een bigend dat het zwaar voor zijn kiezen krijgt. Daarom noemde ik de pompjes.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.
-
- Moderator
- Berichten: 1259
- Lid geworden op: 16 jan 2007 20:27
- Bezit: .
ZB50 (2x)
Z50A
CD50
Monster S4 - Locatie: Bussum
- Contacteer:
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
Was inderdaad voor de betrouwbaarheid en vooral de veel acuratere klep timing. Maar daarnaast levert het ook minder weerstand op, je hebt geen spanner meer die de ketting remt, en zoals Anton al zei, de ketting hoeft niet steeds om te draaien.nielspbr schreef:Was dat niet voor de betrouwbaarheid?mirjam schreef:Dat een Honda stoter geen olie pomp heeft was slechts een keuze om goedkoop te houden. Het is ook niet nodig want in de kop zit allen de tuimelaars en daarvoor is spatsmering voldoende. Bij een bovennokker moet de nokas lagers ook gesmeerd worden. Daarom is een pomp-nodig. Weer extra verliezen voor de bovennokker dus.
Bij de Honda racers had Honda de verliezen verminderd door ipv een ketting, tandwielen gebruikt.
Mvg
Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat een paar extra sets tandwielen + extra lagers minder weerstand levert als een ketting.
http://www.ktm.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- The 4T-MSB is my life!
- Berichten: 1155
- Lid geworden op: 24 jan 2007 19:49
- Bezit: Honda ss50m 1967
Honda ss50m 1966
Honda st50
Honda cf50 - Locatie: Vaassen;einde der beschaving
Re: Stoterstangen vs. distributieketting
van de stoterstangen zijn met name de oudere types behoorlijk betrouwbaar.
Een c110 is eigenlijk niks anders als een ss50 blok maar dan met stoterstangen kwa opbouw en deze kunnen met gemak hoge toeren draaien als een ss blok laten we het maar zo noemen.
De stoterstangen is een extra massa wat in beweging moet worden gebracht samen met als de nokvolger..
Alles bij elkaar opgeteld zorgen deze voor een zwaardere belasting van de nokkentrein als de tuimelaar en de bovenliggende nokkenas.
Dus ga je trappen met een c320 achtig blok dan gaat het sneller kapot.
Maar dat betekend niet dat het minder betrouwbaar is.
Grootste kans op storing is en blijft de ontsteking; de oudere blokjes hadden (slechtere) ontsteking en dit gaf vaak problemen..komt bij dat de vaak gietijzeren cilinderkop praktisch een gaarkeuken is; dus ook hier krijgt de bougie het een stuk warmer.
Bij de snellere stotertangen zie je dus ook de alu kop voor de betere warmte afgifte...
De slechtste stoterstangen zijn in mijn ogen de novio blokken; alu nokkenas op veel te klein lagervlak..met als je pech hebt , het type met de worm aan de nokkenas om zodoende de cilinderkop van een beetje olie te voorzien.
Gaat men deze echter gebruiken waar ze voor zijn bedoeld; 45km/uur gaan ook deze blokken best lang mee.
De cilinderkop vind ik een echte ramp; klepgeleiders versleten kun je de kop weggooien...
Veel te klein uitlaatkanaal die vanwege gietijzer lekker willen dichtkolen..
Stoterstangen die bij teveel toeren altijd krom gaan.
Ik heb destijds alles van de klepbediening destijds maar vervangen van mijn noof waar ik een sik van kreeg.
Het bleef roken en klepperen..rampending.
Kocht destijds een ander noof blok van nieuwer type en deze liep vanaf het begin al een stuk beter, sneller en harder??
Ja en ik kon destijds ook al goed sleutelen..
Mijn oude blok is destijds gesneuveld doordat de likker was afgebroken; bigend en cilinder krijgen dan geen smering meer en kan je de vuilniswagen er op loslaten...
Naderhand kreeg ik de bovennokker voor mijn noof in de vorm van een ps/pc blok.
Ook hier was de smering niet veel beter; de rol die de nokkenas op spanning brengt smeert wat olie op de ketting wat er bij de nokkenas weer afloopt en dit wordt dan via een schraper, een helixvormige as door het nokkenasje gedrukt waar het de nokjes smeert....beetje speelgoed achtig maar verduveld simpel want het werkte en goed...
Wel toeren draaien anders werkt het niet..
Tja en waarom zou een bovennokker nu betrouwbaarder zijn??
Ik denk dat het voornamelijk een smeer/koel geval is; de nokkenas moet goed gesmeerd worden dus heeft men er voor gekozen om meer olie richting de kop gaan pompen waardoor deze een stuk koeler blijft en ook al het geluid zo mooi dempt..
En vergeet vooral de factor tijd niet...stoterstangen 1960...spoelen met jute en touw gewikkeld...slechtere isolatie van de wikkelingen..condensatoren die niet altijd het beste van het beste waren.. men bouwde op 45km/uur
Men bouwde op dealer onderhouden..
men bouwde op voorschriften volgen en vooral een vakman die je goed kon adviseren..
De bovennokkers zijn voornamelijk ontwikkeld in de latere jaren waarbij vermogen en snelheid zowel koppel belangrijker werden.
Betrouwbaarheid ook een must anders kreeg je een slechte naam en verkocht je niks.
Ik verbaas me er over dat we met onze 160cc of past er tegenwoordig al tussen de carters??
Dat we de grenzen van de bovennokkers nog niet hebben gevonden.
De koppelingen klappen bij 13 a 14 k uit elkaar tussen bouwen we de koppeling naar de bak (terwijl dit hier helemaal niet voor bedoeld was)
2,3 en 4 kleppers peervormige krukassen, 6bakken en nog gaan de blokken niet kapot.
Als je soms hoort hoe sommige bakken lopen tijdens een honda dag; volledig uitgemergeld met max aan cc's , 4 kleppen, lichte vliegwielen, etc etc
Ik denk als je ditzelfde met een stoterstangen blok zou doen dat de stoterstangen je om de oren zouden vliegen net als de kleppen.
Maar dit betekend niet dat de stoterstangen dus minder goed zijn; het hangt voornamelijk af van het doel waar je ze voor gebruikt..
Geef mij maar een mooi rond lopende ts50 in orginele staat lekker tokkelend tegen de wind; je weet dat het heel blijft als je het netjes smeert en onderhoud...je weet dat je zeker de 1 op 50 wel haalt...
Een c110 is eigenlijk niks anders als een ss50 blok maar dan met stoterstangen kwa opbouw en deze kunnen met gemak hoge toeren draaien als een ss blok laten we het maar zo noemen.
De stoterstangen is een extra massa wat in beweging moet worden gebracht samen met als de nokvolger..
Alles bij elkaar opgeteld zorgen deze voor een zwaardere belasting van de nokkentrein als de tuimelaar en de bovenliggende nokkenas.
Dus ga je trappen met een c320 achtig blok dan gaat het sneller kapot.
Maar dat betekend niet dat het minder betrouwbaar is.
Grootste kans op storing is en blijft de ontsteking; de oudere blokjes hadden (slechtere) ontsteking en dit gaf vaak problemen..komt bij dat de vaak gietijzeren cilinderkop praktisch een gaarkeuken is; dus ook hier krijgt de bougie het een stuk warmer.
Bij de snellere stotertangen zie je dus ook de alu kop voor de betere warmte afgifte...
De slechtste stoterstangen zijn in mijn ogen de novio blokken; alu nokkenas op veel te klein lagervlak..met als je pech hebt , het type met de worm aan de nokkenas om zodoende de cilinderkop van een beetje olie te voorzien.
Gaat men deze echter gebruiken waar ze voor zijn bedoeld; 45km/uur gaan ook deze blokken best lang mee.
De cilinderkop vind ik een echte ramp; klepgeleiders versleten kun je de kop weggooien...
Veel te klein uitlaatkanaal die vanwege gietijzer lekker willen dichtkolen..
Stoterstangen die bij teveel toeren altijd krom gaan.
Ik heb destijds alles van de klepbediening destijds maar vervangen van mijn noof waar ik een sik van kreeg.
Het bleef roken en klepperen..rampending.
Kocht destijds een ander noof blok van nieuwer type en deze liep vanaf het begin al een stuk beter, sneller en harder??
Ja en ik kon destijds ook al goed sleutelen..
Mijn oude blok is destijds gesneuveld doordat de likker was afgebroken; bigend en cilinder krijgen dan geen smering meer en kan je de vuilniswagen er op loslaten...
Naderhand kreeg ik de bovennokker voor mijn noof in de vorm van een ps/pc blok.
Ook hier was de smering niet veel beter; de rol die de nokkenas op spanning brengt smeert wat olie op de ketting wat er bij de nokkenas weer afloopt en dit wordt dan via een schraper, een helixvormige as door het nokkenasje gedrukt waar het de nokjes smeert....beetje speelgoed achtig maar verduveld simpel want het werkte en goed...
Wel toeren draaien anders werkt het niet..
Tja en waarom zou een bovennokker nu betrouwbaarder zijn??
Ik denk dat het voornamelijk een smeer/koel geval is; de nokkenas moet goed gesmeerd worden dus heeft men er voor gekozen om meer olie richting de kop gaan pompen waardoor deze een stuk koeler blijft en ook al het geluid zo mooi dempt..
En vergeet vooral de factor tijd niet...stoterstangen 1960...spoelen met jute en touw gewikkeld...slechtere isolatie van de wikkelingen..condensatoren die niet altijd het beste van het beste waren.. men bouwde op 45km/uur
Men bouwde op dealer onderhouden..
men bouwde op voorschriften volgen en vooral een vakman die je goed kon adviseren..
De bovennokkers zijn voornamelijk ontwikkeld in de latere jaren waarbij vermogen en snelheid zowel koppel belangrijker werden.
Betrouwbaarheid ook een must anders kreeg je een slechte naam en verkocht je niks.
Ik verbaas me er over dat we met onze 160cc of past er tegenwoordig al tussen de carters??
Dat we de grenzen van de bovennokkers nog niet hebben gevonden.
De koppelingen klappen bij 13 a 14 k uit elkaar tussen bouwen we de koppeling naar de bak (terwijl dit hier helemaal niet voor bedoeld was)
2,3 en 4 kleppers peervormige krukassen, 6bakken en nog gaan de blokken niet kapot.
Als je soms hoort hoe sommige bakken lopen tijdens een honda dag; volledig uitgemergeld met max aan cc's , 4 kleppen, lichte vliegwielen, etc etc
Ik denk als je ditzelfde met een stoterstangen blok zou doen dat de stoterstangen je om de oren zouden vliegen net als de kleppen.
Maar dit betekend niet dat de stoterstangen dus minder goed zijn; het hangt voornamelijk af van het doel waar je ze voor gebruikt..
Geef mij maar een mooi rond lopende ts50 in orginele staat lekker tokkelend tegen de wind; je weet dat het heel blijft als je het netjes smeert en onderhoud...je weet dat je zeker de 1 op 50 wel haalt...
Dit voorkomt dat je op topsnelheid het ding in de 1 trapt en daardoor het wegdek gaat beschadigen....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....
http://h5speedje.blogspot.com/
Ik weet dat lezen moeilijk is maar neem er dan de tijd voor.....