Rammel in C320A blokje

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
Plaats reactie
Ichebasje
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2009 12:11

Rammel in C320A blokje

Bericht door Ichebasje »

Goede avond allen,

Ik ben op het moment bezig met het reviseren/restaureren van een C320A die ik van mijn opa georven heb.
Na bijna 35j stilstaan (laatste verzekeringsplaatje 1975, ahum das langer geleden als dat ik oud ben) na het verversen van de olie en het spoelen van de tank starte het blok na 1x trappen.
Ik heb het blok wel volledig open gehad om de troep uit het blok te halen en de gears van de versnellingsbak schoon te maken.
Nu heb ik een paar vragen.

De brommer rijdt nu maar als ik wat snel gasgeef begint het blok behoorlijk fanatiek te rammelen. Dit is niet goed, heeft iemand een idee? Als ik heel rustig opvoer kan ik af en toe "volgas" rijden in de 2. (de 3e versnelling is nog niet beschikbaar door de afstelling van de kabels.

Kan iemand me vertellen hoeveel olie door de nokkenas naar de cilinderkop gepompt dient te worden?? Ik heb het idee dat er bij mij veel te weinig olie naar de kop komt. Ik kan zeker bij stationair en ook nog wel bij halfgas het kleppendeksel verwijderen zonder dat er echt olie naar buiten komt. Het spettert dan wel maar ik heb meer het idee dat dat door het afvoer kanaal komt ipv de toevoer vanaf de nokkenas.
Dan dit komen door te slappe veertjes die de olieplaat aanduwen?? Deze zijn wel nog aanwezig maar ik weet niet of die te slap kunnen worden?

Heeft iemand ervaring met het laten keuren van een C320A bij de RDW? Ik heb Honda nederland al geschreven maar die kunnen officieel geen uitsluitsel geven over het bouwjaar. Ja dit type brommer is in 1965 door Honda nederland geleverd maar niet meer dan dat.
Zijn er lijsten beschikbaar met frame/motornummers en het bouwjaar? Ik heb nog niks kunnen vinden helaas.

Ik hoop dat iemand me kan helpen met mijn vragen.
Alvast bedankt, prettig weekend,

Bas

andre562
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 118
Lid geworden op: 13 jun 2008 11:15
Locatie: Rottum (nederland)

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door andre562 »

Heb je het bigend van je krukas gecontroleerd dat die geen speling heeft? is niet het sterkste punt van een a blok..

Er komt inderdaad maar weinig olie bij je kleppendeksel, het spettert inderdaad, komt echt geen straal(tje) olie..

Ik heb recent mijn c320a laten keuren bij het rdw, was totaal geen probleem. Framenummer gecontroleerd, wielbasis werd gemeten en tevens het B nummer(staat op sticker op het balhoofd). Het B-nummer geeft je bouwjaar aan. Ik had ook verder geen documentatie bij me..

gr. andré

Roelof
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 109
Lid geworden op: 25 jan 2009 13:24
Locatie: Leusden

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door Roelof »

Zit de koppeling wel echt goed vast en is deze ook geborgd met een borgring? (lipjes van de borgring ook dichtgebogen?)

nummer 30 en 31 in deze tekening:

http://images.cmsnl.com/img/partslists/ ... 7_5ddc.gif


Olieleiding en de banjobouten (die bouten waar die leiding mee vastzit) ook schoongemaakt of doorgeblazen?
Misschien zijn die verstopt.

Je kunt die bovenste banjobout losdraaien, en als je de brommer dan start, en beetje toeren maakt moet er echt wel meer olie uit de leiding komen dan een paar druppels. Wel een bakje eronder houden.
Vervang eerst de bougie!

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5164
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door stoterstangen90 »

een Ablok heeft die olileiding buitenom en die banjobouten niet.
Afbeelding

Ichebasje
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2009 12:11

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door Ichebasje »

Goede avond allen,

Het leidingkje buitenom is idd niet aanwezig op een A-tje. De leiding van de olie kam naar het kleppendeksel is wel open, ik zit er zelf steeds meer aan te denken dat de veertjes van de oliedrukplaat verlept zijn en dat er daardoor niet genoeg druk wordt opgebouwd.
De koppeling zal ik nog eens nakijken ik heb gisteren nieuwe frictieplaten binnengekregen die moeten er nog op en dan gaan we het nog eens proberen.
Nog een vraag, nu heb ik volgens mij een drukplaat tussen het glijlager van de koppeling en als me niet vergis het lager de krukas zitten. Deze staat volgens mij ook op tekening. Op de as van de versnellingsbak staat ook een drukplaat getekend. Deze is heel dun, maar in de tekening zit daar nog een tweede dikkere drukplaat. klopt dit en kan ik evt hier wat verkeerd gedaan hebben? (Toch geen drukplaat aan de koppelingskant maar 2 op de versnellingsbak?
Ik ben zoiezo al wat tegenstrijdigheden tegengekomen in het werkplaatshandboek.
onder andere de plaatsing van de versnellingsbak tandwielen is op 2 tekeniningen verschillend weergegeven. Op de een met een erg groot "gat" tussen de 2 en de 3 en op de andere is de "speling" tussen de verschillende versnellingen gelijk. Bij gelijke speling loopt de losse as met tandwielen ook perfect gelijk aan de lossen wielen dus dit lijkt te kloppen terwijl de tekening wat anders aan lijkt te geven.
Wat moet het zijn??

Goede rust en tot schrijfs, ik zal morgen avond proberen wat foto's te plaatsen van de brommer.

Bas

pirtre
4T-MSB regular
Berichten: 381
Lid geworden op: 22 feb 2007 19:12
Locatie: Amersfoort

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door pirtre »

he
ook ff je blokbouten goed aandraaien, klinkt dom maar kan veel gedoe schelen.
op je versnellingen zit als het goed is een hele dunne ring, bij je koppeling een dikkere als ik me niet vergis.

eerst ff de topend controleren, misschien is ie 35jaar geleden niet voor niets weggezet
succes pieter
sommige mensen vinden ruïnes ook mooi...
honda sleutelaar schreef:iedereen kan beunen

Ichebasje
4T-MSB beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 jul 2009 12:11

Re: Rammel in C320A blokje

Bericht door Ichebasje »

Goede morgen,

Dan heb ik de drukringen in ieder geval goed zitten.
Pieter wat bedoel je precies met het topend? Ik neem aan het zuigerpenlager of de speling van de zuigerpen in evt de zuiger en de drijfstang?
Ik weet niet wanneer ik weer tijd heb om te sleutelen, ben druk bezig met mijn huis en dat moet eerst af voordat ik volgende week weer voor een week of 7 naar het buitenland vertrek.

gegroet, Bas

Plaats reactie