Sludge in carterontluchting C320

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door apae01 »

Wat weer een onzin... volsyntheet is niet gladder dan minerale of halfsynthetische olie... gladheid hangt af van de viscositeit (het W-getal) en niet van het soort olie.
In een gezond blok, al is het uit 1920, kan je beter volsyntheet gooien want daarmee slijt het allemaal veel minder, omdat de olie ook op hoge temperatuur niet afbreekt. Gooi je het in een blok dat al slecht is, dan breng je inderdaad door het vuil op te lossen de problemen eerder aan het licht...
In the beginning there was nothing, which exploded.

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door deutz »

De viscositeit is de dikte eigenschap, nl een 20w50 heeft s,winters de eigenschap van een dikte 20 olie,
is dus redelijk dun, en s, zomers de dikte eigenschap van een 50 olie, dus een stuk dikker, dit heeft alles
te maken met de buiten temperaturen.
De jongere generatie motoren, zeg zo,n 10 jaar oud, zijn dusdanig gekonstueert dat er minimale tolerantie,s
mogelijk zijn zodat er snellere en hoog toerige motoren mogelijk zijn, mede door een zeer goede motor-
olie die veel beter bestand zijn tegen hogere drukken en hogere temperaturen!
En die een veel betere schoonhoud functie hebben.
Ga je die olie in een wat ouder blok doen, is de kans groot dat het alle koolresten e.d gaat losmaken en dat is funest!!
Ook zal het olie filter hard aan het werk moeten, niet te spreken van olie kanaaltjes die dicht kunnen gaan zitten.
Is ook niet even meer te herstellen met een minerale olie!
Een goede remedie is dus andere zuigerveren plaatsen en de boel goed controleren op verstoppingen e.d.
En heel goed schoonspoelen van het blok, kan o.a. met ATF olie erin te doen en het blokje een keer goed warm rijden.
Dit is mijn ervaring van verkeerde olie in een ouder motortje.
gr.Jan.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius »

deutz schreef:Nooit doen in een oud blokje!!
Is misschien een mede oorzaak van je probleem!!
Die olie is sterk reinigend en lost vuil op waar dat niet moet, bv de koolaanslag achter je
zuigerveren!
Die zijn netjes ingesleten met koolaanslag en met gewone minerale olie blijft de speling
minimaal, en dan ga jij een volsyntheet erin doen en die lost de koolaanslag op, met het gevolg
dat je dus veel carterdruk krijgt!
Een setje nieuwe zuigerveren en je probleem is waarschijnlijk opgelost!
gr.Jan.
OK,OK, tis al goed!
Veel carterdruk heeft ie denk ik al jaren, ik ken deze C320 niet anders dan met die extra ontluchtingspijp.
En dat er nu synteet in zit, was om te proberen of ie ook sludge produceert, en dat doet ie dus.
Ik ga van de winter wel eens de cilinder en de rest bekijken, dan kan hopelijk die domme pijp eraf!!
iig bedankt voor de info.

stoterstangen90
Vierkantofiel
Berichten: 5159
Lid geworden op: 16 jan 2007 22:17
Bezit: Morris Ital
Locatie: Zaagcity

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door stoterstangen90 »

volsyntheet heb je in allerlei viscositeiten.
ook in 20W50.
Afbeelding

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door deutz »

oke, graag gedaan.
gr.Jan.

apae01
4T-MSB addict
Berichten: 838
Lid geworden op: 03 apr 2007 22:24
Bezit: CB50, teveel P50's en auto's

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door apae01 »

deutz schreef:En heel goed schoonspoelen van het blok, kan o.a. met ATF olie erin te doen en het blokje een keer goed warm rijden.
En wat doet olie met ATF als toevoeging anders aan schoonspoelen, denk je, dan een volsyntheet? Op allebei de manieren creeer je een olie met sterk reinigende eigenschappen, en loop je bij een verwaarloosde, sterk dichtgekoekte motor een bepaald risico op loskomende vuilbrokjes die oliekanalen verstoppen. ATF doet dat nog sneller dan een wissel met volsyntheet.
Als je blok inwendig zo vervuild is, dan is er maar een manier om elk verstoppingsrisico te vermijden: compleet demonteren en in de spoelbak ermee. En daarna opnieuw opbouwen.
In the beginning there was nothing, which exploded.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius »

Het wordt demonteren, en alles weer in orde maken...
Het zit ook al dik 40 jaar dicht!!!

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius »

Even terug komen op dit oudere draadje.
het ging om de sludge in de (extra)carterter-ontluchting, en olie uit de ori carterontluchting.
Niks meer van dat alles door nieuwe zuigerveren, de cilinderset was de 3e overmaat, en daar zaten waarschijnlijk de veren in van de 1e overmaat, heel dun geworden en een veerslot van meer dan 1,5mm.
Dus die domme pijp is nu van de peilstokgat af, en alles loopt weer als een 320 zonnetje.
Trouwens het gesputter met licht aan en in lagere toerentallen is ook gelijk over, waarom? geen idee! Ik laat het maar zo!!!

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door wim V8 »

Zo'n lange pijp op de vulopening kan idd de dader zijn.
Hete olie klotst in de pijp omhoog en verwarmd samen met de warme carterdampen het ijzer van de pijp.
Die staat echter zo lekker in de rijwind dat ie steeds flink afgekoeld wordt en eigenlijk meer afkoeld dan warm wordt waardoor die
steeds onder het verdamppunt blijft (70gr of zo). Dus flinke condensvorming in de pijp die zo je blok inloopt en samen met je olie lekker wordt opgeklopt tot een mooie mayonaise.
Normaal als er wat water of condens in de olie komt en je rijd een stuk waarbij de olie boven de 70gr komt gaat dat vocht wel verdampen
behalve als er steeds nieuwe aanvoer is uit de hoge vulpijp.

Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door NIX »

Ik zou met niet druk maken over de condens en ook niet over de staat van de zuiger. Rijden met dat ding!
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

iclaudius
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1386
Lid geworden op: 19 jul 2010 17:16
Bezit: Mezelf
Locatie: Tussen de Scheldes

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door iclaudius »

Wat ook nog aan de hand was, is dat er waarschijnlijk niet de goede pakking (carterhelften) in zat.
Het gat van de carterontluchting(soort labyrint) was half door die pakking afgesloten.
Je kan een pakking van de 310 en 320 met elkaar vergelijken, dan zie je bovenaan het verschil, de een is uitgesneden de andere is dicht.
Oja en rijden doet ie hoor!!! Elke dag..
Ik ben alweer zeer tevreden!!

Sann
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 142
Lid geworden op: 16 feb 2016 15:29
Bezit: C50 LA-E, Bami monkey
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door Sann »

Ik had een oude vw polo uit 90'. Nooit problemen mee gehad totdat ik 5 maanden naar het buitenland ging en mijn zus de auto uitleende. Ik kijk in de olievuldop, een grote bende smurrie. Wat bleek? Auto is alleen gebruikt voor boodschappen (3km). Blok heeft nooit de tijd gehad om volledig op te warmen al die keren. Verder kun je hier misschien niet zo veel mee, maar dat heeft ook met de carterontluchting en condens te maken.
er is altijd een beun oplossing

deutz
4T-MSB regular
Berichten: 257
Lid geworden op: 22 aug 2014 22:33
Bezit: Dax skyteam 125.
R1128 uit 1983 met 1400 blok uit een R5GTX.
Locatie: tussen de rivieren

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door deutz »

Sludge is inderdaad een gevolg van grote temp. verschillen.
Niet alle delen worden even warm met condensvorming als resultaat, maar alles is weer opgelost als ik het goed begrijp.
succes ermee.
gr.Jan.

butt head
moppersmurf
Berichten: 8898
Lid geworden op: 28 jan 2007 21:51
Bezit: paar brommers
Locatie: neede gelderland

Re: Sludge in carterontluchting C320

Bericht door butt head »

met andere woorden. geen schraapveren wisselen.
gewoon je gebruikelijke olie gebruiken.

alleen dan in plaats van in het dorp bij de apie een kratje bier halen 2 dorpen verder op het kratje bier halen.
ik praat niet alleen maar poep


bami = bami. troep = troep.

Plaats reactie