Pagina 2 van 2

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 22 okt 2014 09:15
door apae01
Wat weer een onzin... volsyntheet is niet gladder dan minerale of halfsynthetische olie... gladheid hangt af van de viscositeit (het W-getal) en niet van het soort olie.
In een gezond blok, al is het uit 1920, kan je beter volsyntheet gooien want daarmee slijt het allemaal veel minder, omdat de olie ook op hoge temperatuur niet afbreekt. Gooi je het in een blok dat al slecht is, dan breng je inderdaad door het vuil op te lossen de problemen eerder aan het licht...

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 22 okt 2014 15:45
door deutz
De viscositeit is de dikte eigenschap, nl een 20w50 heeft s,winters de eigenschap van een dikte 20 olie,
is dus redelijk dun, en s, zomers de dikte eigenschap van een 50 olie, dus een stuk dikker, dit heeft alles
te maken met de buiten temperaturen.
De jongere generatie motoren, zeg zo,n 10 jaar oud, zijn dusdanig gekonstueert dat er minimale tolerantie,s
mogelijk zijn zodat er snellere en hoog toerige motoren mogelijk zijn, mede door een zeer goede motor-
olie die veel beter bestand zijn tegen hogere drukken en hogere temperaturen!
En die een veel betere schoonhoud functie hebben.
Ga je die olie in een wat ouder blok doen, is de kans groot dat het alle koolresten e.d gaat losmaken en dat is funest!!
Ook zal het olie filter hard aan het werk moeten, niet te spreken van olie kanaaltjes die dicht kunnen gaan zitten.
Is ook niet even meer te herstellen met een minerale olie!
Een goede remedie is dus andere zuigerveren plaatsen en de boel goed controleren op verstoppingen e.d.
En heel goed schoonspoelen van het blok, kan o.a. met ATF olie erin te doen en het blokje een keer goed warm rijden.
Dit is mijn ervaring van verkeerde olie in een ouder motortje.
gr.Jan.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 22 okt 2014 16:05
door iclaudius
deutz schreef:Nooit doen in een oud blokje!!
Is misschien een mede oorzaak van je probleem!!
Die olie is sterk reinigend en lost vuil op waar dat niet moet, bv de koolaanslag achter je
zuigerveren!
Die zijn netjes ingesleten met koolaanslag en met gewone minerale olie blijft de speling
minimaal, en dan ga jij een volsyntheet erin doen en die lost de koolaanslag op, met het gevolg
dat je dus veel carterdruk krijgt!
Een setje nieuwe zuigerveren en je probleem is waarschijnlijk opgelost!
gr.Jan.
OK,OK, tis al goed!
Veel carterdruk heeft ie denk ik al jaren, ik ken deze C320 niet anders dan met die extra ontluchtingspijp.
En dat er nu synteet in zit, was om te proberen of ie ook sludge produceert, en dat doet ie dus.
Ik ga van de winter wel eens de cilinder en de rest bekijken, dan kan hopelijk die domme pijp eraf!!
iig bedankt voor de info.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 22 okt 2014 16:20
door stoterstangen90
volsyntheet heb je in allerlei viscositeiten.
ook in 20W50.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 22 okt 2014 20:24
door deutz
oke, graag gedaan.
gr.Jan.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 23 okt 2014 12:00
door apae01
deutz schreef:En heel goed schoonspoelen van het blok, kan o.a. met ATF olie erin te doen en het blokje een keer goed warm rijden.
En wat doet olie met ATF als toevoeging anders aan schoonspoelen, denk je, dan een volsyntheet? Op allebei de manieren creeer je een olie met sterk reinigende eigenschappen, en loop je bij een verwaarloosde, sterk dichtgekoekte motor een bepaald risico op loskomende vuilbrokjes die oliekanalen verstoppen. ATF doet dat nog sneller dan een wissel met volsyntheet.
Als je blok inwendig zo vervuild is, dan is er maar een manier om elk verstoppingsrisico te vermijden: compleet demonteren en in de spoelbak ermee. En daarna opnieuw opbouwen.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 23 okt 2014 13:11
door iclaudius
Het wordt demonteren, en alles weer in orde maken...
Het zit ook al dik 40 jaar dicht!!!

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 02 jun 2016 17:04
door iclaudius
Even terug komen op dit oudere draadje.
het ging om de sludge in de (extra)carterter-ontluchting, en olie uit de ori carterontluchting.
Niks meer van dat alles door nieuwe zuigerveren, de cilinderset was de 3e overmaat, en daar zaten waarschijnlijk de veren in van de 1e overmaat, heel dun geworden en een veerslot van meer dan 1,5mm.
Dus die domme pijp is nu van de peilstokgat af, en alles loopt weer als een 320 zonnetje.
Trouwens het gesputter met licht aan en in lagere toerentallen is ook gelijk over, waarom? geen idee! Ik laat het maar zo!!!

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 02 jun 2016 19:01
door wim V8
Zo'n lange pijp op de vulopening kan idd de dader zijn.
Hete olie klotst in de pijp omhoog en verwarmd samen met de warme carterdampen het ijzer van de pijp.
Die staat echter zo lekker in de rijwind dat ie steeds flink afgekoeld wordt en eigenlijk meer afkoeld dan warm wordt waardoor die
steeds onder het verdamppunt blijft (70gr of zo). Dus flinke condensvorming in de pijp die zo je blok inloopt en samen met je olie lekker wordt opgeklopt tot een mooie mayonaise.
Normaal als er wat water of condens in de olie komt en je rijd een stuk waarbij de olie boven de 70gr komt gaat dat vocht wel verdampen
behalve als er steeds nieuwe aanvoer is uit de hoge vulpijp.

Gr. Wim.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 03 jun 2016 11:07
door NIX
Ik zou met niet druk maken over de condens en ook niet over de staat van de zuiger. Rijden met dat ding!

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 07 jun 2016 16:32
door iclaudius
Wat ook nog aan de hand was, is dat er waarschijnlijk niet de goede pakking (carterhelften) in zat.
Het gat van de carterontluchting(soort labyrint) was half door die pakking afgesloten.
Je kan een pakking van de 310 en 320 met elkaar vergelijken, dan zie je bovenaan het verschil, de een is uitgesneden de andere is dicht.
Oja en rijden doet ie hoor!!! Elke dag..
Ik ben alweer zeer tevreden!!

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 29 okt 2016 21:02
door Sann
Ik had een oude vw polo uit 90'. Nooit problemen mee gehad totdat ik 5 maanden naar het buitenland ging en mijn zus de auto uitleende. Ik kijk in de olievuldop, een grote bende smurrie. Wat bleek? Auto is alleen gebruikt voor boodschappen (3km). Blok heeft nooit de tijd gehad om volledig op te warmen al die keren. Verder kun je hier misschien niet zo veel mee, maar dat heeft ook met de carterontluchting en condens te maken.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 29 okt 2016 23:30
door deutz
Sludge is inderdaad een gevolg van grote temp. verschillen.
Niet alle delen worden even warm met condensvorming als resultaat, maar alles is weer opgelost als ik het goed begrijp.
succes ermee.
gr.Jan.

Re: Sludge in carterontluchting C320

Geplaatst: 31 okt 2016 17:44
door butt head
met andere woorden. geen schraapveren wisselen.
gewoon je gebruikelijke olie gebruiken.

alleen dan in plaats van in het dorp bij de apie een kratje bier halen 2 dorpen verder op het kratje bier halen.