Oude wens
Geplaatst: 22 apr 2015 20:02
Dag allemaal,
Ik ben tamelijk nieuw hier dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Fred, ben 65 jaar en vanaf mijn 22ste chef werkplaats in een grote motorzaak. (uit de hand gelopen hobby)
Nog 5 weken full time werken en dan in een wat rustiger tempo gewoon doorgaan.
Eind Oktober vorig jaar heb ik voor een redelijke prijs een C310A gekocht in Oost Groningen. Het laatste verzekeringsplaatje was van 1979, dus waarschijnlijk al heel lang
stil gestaan.
De reden waarom ik zo graag weer zo'n brommertje wilde hebben is puur nostalgisch.
In 1967 toen ik 17 jaar was, heb ik ooit zo'n ding nieuw gekocht van het salaris van mijn eerste baan.
Daarna kwamen motoren in beeld en vond ik brommers niet meer interessant.
Bij deze Honda was ook nog aanwezig de orginele aankoopfaktuur uit 1965 met vermelding van het framenummer.
Lachen, een brommer van 50 jaar oud! Maar helemaal compleet incl. beenschilden.
Natuurlijk mankeerde er wel het een en ander aan.
Carburateur vervuild, tank roestig.
Dat soort dingen maak ik wel vaker mee op mijn werk en daar heb ik wel een antwoord op.
Carburateur ultrasoon gereinigd en tank laten coaten.
Overal nieuwe kabels gemonteerd, nieuwe banden en binnenbanden, nieuwe contactpuntjes en condensator, verlichting gerepareerd etc.
Hij loopt nu met twee trappen.
Maandag 4 Mei heb ik een afspraak met Rijksdienst Wegverkeer voor een kentekenkeuring en daar ben ik helemaal niet huiverig voor.
Daarna kan het restaureren beginnen.
Eerst mechanisch de boel aanpakken (hij loopt nu precies 40km/u na een lange aanloop.
Dat moet beter kunnen. Ik denk aan een nieuwe zuiger, cilinder en een gereviseerde cilinderkop.
En dan optisch: nieuwe uitlaat, nieuwe velgen, carterdeksels stralen etc.
Het frame en de lak is best wel goed.
Het hoeft voor mij geen nieuwe te worden en bovendien mag je best zien dat het een oude brommer is.
Dus geen roest of zo, maar gewoon netjes. Net zoals mijn Tomos uit 1972
Ik ben tamelijk nieuw hier dus ik zal me eerst even voorstellen.
Mijn naam is Fred, ben 65 jaar en vanaf mijn 22ste chef werkplaats in een grote motorzaak. (uit de hand gelopen hobby)
Nog 5 weken full time werken en dan in een wat rustiger tempo gewoon doorgaan.
Eind Oktober vorig jaar heb ik voor een redelijke prijs een C310A gekocht in Oost Groningen. Het laatste verzekeringsplaatje was van 1979, dus waarschijnlijk al heel lang
stil gestaan.
De reden waarom ik zo graag weer zo'n brommertje wilde hebben is puur nostalgisch.
In 1967 toen ik 17 jaar was, heb ik ooit zo'n ding nieuw gekocht van het salaris van mijn eerste baan.
Daarna kwamen motoren in beeld en vond ik brommers niet meer interessant.
Bij deze Honda was ook nog aanwezig de orginele aankoopfaktuur uit 1965 met vermelding van het framenummer.
Lachen, een brommer van 50 jaar oud! Maar helemaal compleet incl. beenschilden.
Natuurlijk mankeerde er wel het een en ander aan.
Carburateur vervuild, tank roestig.
Dat soort dingen maak ik wel vaker mee op mijn werk en daar heb ik wel een antwoord op.
Carburateur ultrasoon gereinigd en tank laten coaten.
Overal nieuwe kabels gemonteerd, nieuwe banden en binnenbanden, nieuwe contactpuntjes en condensator, verlichting gerepareerd etc.
Hij loopt nu met twee trappen.
Maandag 4 Mei heb ik een afspraak met Rijksdienst Wegverkeer voor een kentekenkeuring en daar ben ik helemaal niet huiverig voor.
Daarna kan het restaureren beginnen.
Eerst mechanisch de boel aanpakken (hij loopt nu precies 40km/u na een lange aanloop.
Dat moet beter kunnen. Ik denk aan een nieuwe zuiger, cilinder en een gereviseerde cilinderkop.
En dan optisch: nieuwe uitlaat, nieuwe velgen, carterdeksels stralen etc.
Het frame en de lak is best wel goed.
Het hoeft voor mij geen nieuwe te worden en bovendien mag je best zien dat het een oude brommer is.
Dus geen roest of zo, maar gewoon netjes. Net zoals mijn Tomos uit 1972