Pagina 1 van 3

vliegwiel c320s

Geplaatst: 09 jan 2016 20:13
door Ronald-honda
Mijn c320s wil niet starten. Ik krijg geen vonk. Mijn bobine heb ik laten doormeten en is goed. Nieuwe bougie en contactpunten geplaatst. Mogelijk zit het euvel in de condensator.

Ik wilde de grondplaat incl condensator van een reserve blok omruilen, toen mij opviel dat de afstand tussen het F en T teken op het vliegwiel anders is.

Ik heb 3 vliegwielen. Bij een daarvan, mijn huidige vliegwiel, is de afstand tussen F en T groter. Heeft iemand een verklaring?

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 09 jan 2016 21:21
door NIX
Haal eerst eens een fijn schuurpapiertje tussen de punten door. Over de vliegwielen kunnen we pas wat zeggen als je ook de inwendige mechaniekjes laat zien.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 09 jan 2016 22:38
door Ronald-honda
Een schuurpapiertje heb ik al geprobeerd. Geen enkele vonk. Puntjes staan op tijd en gaan open/dicht.

Bijgaand de foto van het binnenwerk van de vliegwielen. Bij de Rechter twee is de brenger vastgezet.

Het linker vliegwiel zit op mijn c320s.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 00:01
door NIX
Zijn allemaal verlatende vliegwielen. De middelste is vastgezet, de linker (en middelste) heeft de veren heel strak staan (niet op de bedoelde nokjes), waarschijnlijk ook om de verlating niet of pas bij veel toeren in te laten gaan. Rechts lijkt nog gewoon te verlaten. Dat bij eentje het tijdstip wat vroeger is, zal weinig uitmaken, zeker voor de vonk. Ik zou de middelste pakken omdat die is vastgezet.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 09:44
door Ronald-honda
Bedankt voor je reactie. Ik ga ermee aan de slag. Overigens is de rechter ook vastgezet. Dat is moeilijk te zien op de foto.
Groet, Ronald

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 10:15
door Ronald-honda
Toch twee aanvullende vragen:
1. Als de condensator stuk is. Heb je dan helemaal geen vonk meer?
(Spoelen heb ik doorgemeten en zijn goed. Mogelijk dat contactslot hapert)
2. Het verschil in afstand tussen F en T op het vliegwiel lijkt me substantieel. Dus zeker van invloed op het tijdstip van ontsteking. Des te groter de afstand des te eerder de ontsteking start. Dit moet toch invloed hebben op de prestaties van de motor?

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 16:42
door Ronald-honda
Na controle werkt de verlichting wel. Mag ik dan aannemen dat de massa vanaf de bobine (groene draad) goed is?

Heb nog steeds geen vonk. Punten opnieuw schoongemaakt, afgesteld. Tocht condensator?

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 17:50
door wim V8
Maak het gedeelte van de draad eens los dat je frame ingaat naar het contactslot, en dan zo vroeg mogelijk losmaken.
Zorg ook dat alle draden bij ontsteking, grondplaat en punten nergens massa raken, heel! goed kijken!
Gaan de punten daadwerkelijk open en dicht? Zit de bobine goed vast aan het frame?(massa)
Maakt het blok massa naar het frame(vers gespoten frame?) Zorg eerst voor een vonk, maak je daarna druk over de F-T afstand.
Vonkt ie ook niet vanaf de bougiekabel, dus dop er af.

Gr. Wim.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 10 jan 2016 19:08
door NIX
Die FT afstand is zo goed als onbelangrijk. Monteer wat lekker rijdt. Verder wat Wim zegt.

Kapotte condensator: Helemaal geen vonk/ slechte vonk en pruttelen met licht aan/ slechte vonk (bougie) met enorme vonken tussen de punten. Laatste 2 punten uiteraard bij lopende motor, knap als bij eerste punt de motor toch wil lopen.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 17:54
door Ronald-honda
Bedankt voor de tips.

Ik heb mijn bobine inclusief bougie dop laten testen. Deze was goed.
Nu blijkt ik zonder bougie dop een vonk te hebben. Toch een andere dop toepassen ...

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 17:57
door Ronald-honda
Nu hopen dat ik hem snel aan de praat krijg

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 18:32
door wim V8
NGK dop heeft een weerstandje vanwege het ontstoren, die gaat wel eens stuk.
Test ook je oude dop met een andere bougie.
Dop monteren zonder weerstandje, horen de automobilisten je ook beter op de radio aankomen.
Auto's zonder DAB radio uiteraard.

Gr. Wim.

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 18:52
door stoterstangen90
Die enkele automobilist die nog via de middengolf luistert...

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 19:01
door Ronald-honda
Beste Wim,
Bedankt voor je tip. Ik heb een nieuwe ngk en een ouderwetse bougie dop getest. Helaas geen vonk.
Zonder bougie dop is de vonk blauw en zwak.
Ik denk dan toch de condensator of niet?
Groet, Ronald

Re: vliegwiel c320s

Geplaatst: 11 jan 2016 19:58
door wim V8
Dit lijken beide ontstoorde doppen, en gebruikt, maar dat ze nu beide stuk zijn, lijkt sterk maar je weet t nooit. Ik dacht dat de condensator al nieuw was maar las nu in de eerste post dus van niet. Die zou ik zeker vernieuwen.
Heeft de motor wel normaal gedraaid kort geleden, en wou ie plots niet starten? En had je nou een complete grondplaat gewisseld en vonkt ie daarmee ook niet? Als je een andere complete grondplaat hebt liggen zou ik die een erin doen om te testen.

Gr. Wim.