Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Heb 340km geleden(inrijden) m'n C310S T3 blok opgestart na revisie, en stelde onmiddelijk vast dat m'n blok nog precies datzelfde storende " zagende " geluid maakt. Heeft ook redelijk wat duiten gekost. De axiale speling is ook nog aanwezig. Wil niet direct de bewuste persoon(revisie NL) hier afmaken(verbaal) en mezelf hier ventileren, maar zit hier toch met het gevoel dat ik serieus gekloot ben. Heb ook de andere reacties gelezen, dat deze geluiden normaal zijn, maar die flauwekul krijgt men aan mij toch niet verkocht. Ben zelfs met de brommer teruggekeerd om verhaal te halen, maar kreeg ook zo'n uitleg dat dit normaal is. Kan nog meer details geven ivm de revisie, maar zal het hier voorlopig bij laten. Grtn LJA

Gebruikersavatar
Lacsap
4T-MSB regular
Berichten: 344
Lid geworden op: 03 nov 2017 21:03
Bezit: PC50A
C310S

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door Lacsap »

Kun je uitleggen waar het 'zagende' geluid wegkomt?
Kop, cilinder, linkerkant blok of rechterkant blok?
Als je het hebt over axiale speling, bedoel je dan de speling die axiaal op de krukas zit in het blok?
Of bedoel je de zuiger op het small end?

Kortom: kun je wat duidelijker zijn?

NIX
chaly addict
Berichten: 18806
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door NIX »

Een hoog gierend geluid is normaal bij die dingen.
Stel je kleppen en kijk eerst even in de FAQ.

ceedee
4T-MSB addict
Berichten: 602
Lid geworden op: 28 jan 2007 09:55
Locatie: zeist

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door ceedee »

Ik dacht dat die speling ook normaal was bij die dingen.

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Gieren doet ie niet, helemaal niks. Een zagend, malend geluid. Met de axiale speling geef ik ook precies het probleem aan. Als ik de vrije speling op de koppelingskabel weghaal door licht de koppelingshendel te bewegen, te knijpen(niet inknijpen), is het storende geluid weg. En zo hoort ie dan ook te lopen met een verse revisie. (Uit)shimmen was niet nodig, zei de bewuste chef-monteur(noemde de man zichzelf hoor!), had hij allemaal goed uitgemeten.

daxdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992
Locatie: hilversum

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door daxdaan »

is je koppeling dan wel goed afgesteld....
if nothing goes right, go left...

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Verklaar je eens nader. Een koppelingkabel moet nu eenmaal wat vrije speling hebben.

Klaas
Honda-fluisteraar
Berichten: 213
Lid geworden op: 28 sep 2008 19:43
Bezit: 2 x C310, TT50, C50H, 2 x SS50K3, MD50, Press Cub, Cubra Cub en Super Cub
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door Klaas »

Als een C310 zaagt dan is het normaal gesproken de nokkenas trein.
Door de axiale speling krijg je een zaag geluid en dat komt helaas wel vaak voor. Goed is het niet. Bij mij is na ruim 20000 kilometer het grote tandwiel voor een kwart tandeloos gedraaid hierdoor. (En wat radiale speling)
Afbeelding
Zijn bij de revisie deze tandwielen vervangen? Vaak worden deze gewoon weer gebruikt tot ze dus afbreken.
Heeft niks met de koppeling te maken overigens. De koppelingen maken dat jankende geluid en daar kan hij heel oud mee worden.

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Klaas, bedankt voor je uitleg(en foto). Daar kan je tenminste wat mee. Maar men mag toch op z'n minst verwachten dat bij een revisie deze aanwezige axiale speling hersteld wordt. Ik moet er geen tekening bij maken zeker, wat dit grapje me gekost heeft. Drijfstang, krukaslagers, overmaat zuiger +boren en keerringen+pakkingen. Als het dan goed gedaan is, maak het niet uit dat het wat kost. Maar als je hem eindelijk weer mag aantrappen, en hij klinkt net als voorheen. Dan is het maar zuur slikken hoor, geloof me maar. grtn

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

En dan heb ik nog een olielek ook! Erg hoor dit.

daxdaan
Frequent 4T-MSB visitor
Berichten: 177
Lid geworden op: 10 mar 2013 08:11
Bezit: cb 125j 1976
c90 1978 streetcub
c 50 ot 1974
cb 750 1980 (verkocht)
cb 750 1992
Locatie: hilversum

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door daxdaan »

nou..
flikker dat blok dan gewoon bij dat bedrijf op de balie.
if nothing goes right, go left...

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door Dennis »

Hoe is dit verhaal afgelopen? Ik ben benieuwd naar het einde.
''UNOX MAN''

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Het zagende-malende geluid(vooral stationair) is er nog steeds en zal ook(voorlopig) aanwezig blijven. Ik zal er mee moeten leven(blijft moeilijk). Rijden doet ie heel fijn hoor, ook in de hoge toeren, geen tik verkeerd(rij er regelmatig mee). MAAR(!), eerlijkheidshalve ben ik momenteel toch min of meer gerustgesteld. Heb natuurlijk niet stil gezeten, en heb een 2de opinie geraadpleegd. Ben met de brommer onaangekondigd tot voor de werkplaatspoort gereden en heb de man vrijblijvend z'n oordeel gevraagd. Wij kenden elkaar niet persoonlijk, en zocht ook een eerlijk, neutraal oordeel. Nadat ik de man had bijgepraat ivm de recente revisie en inrijperiode, en hij het lopende blok had beluisterd, kwam hij vrij snel tot een conclusie. In dit verhaal, bij mijn bromfiets, komt het geluid vanuit de koppeling( spelingen ). Ook voegde hij eraan toe dat de eerste-vroege CB750 een gelijkaardig geluid kon maken vanuit de koppeling. Mits regelmatig de nodige TLC, gaat er niet stuk van, rijden en genieten. Heb ook gelijk een tip gekregen van de man, want alles is te repareren. Hiermee ga ik ook nog aan de slag, want komt nu het bewuste zagende-malende geluid vanaf de nokkenas trein of vanuit de koppeling.

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door Dennis »

Oke. Ik hoop dat je gelijk hebt. De koppeling van een C310 gaat eigenlijk pas geluid maken als hij belast wordt, dus als je weg rijdt.
Je zou een later koppeling tandwiel kunnen pakken, die bestaat uit 2 delen. Dat is vanwege het gierende/jankende geluid van het vroege type blok, als oplossing geprobeerd. En ook die maakt regelmatig wel geluid. Maar stationair zou ik dus eigenlijk geen bijzondere geluiden verwachten, eerlijk gezegd.
''UNOX MAN''

LJA
4T-MSB beginner
Berichten: 13
Lid geworden op: 14 mei 2015 20:46

Re: Zagend geluid uit een C310S type 3 blok

Bericht door LJA »

Als er nu iets is waar het mij zeker niet om te doen is, is om m'n gelijk te halen. De waarheid achterhalen , dat zou wel een zegen zijn. Praatjes vullen geen gaatjes, en ik heb ook niet alle kennis en waarheid in pacht.

Plaats reactie