Bestaat er een CDI voor een pf / novio blok?

Het stapelgekke stoute stoterstangen stukje
er_is_weer_wat_stuk
4T-MSB beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: 16 jan 2021 13:07
Bezit: honda ps50 nokkenas 1968

honda scoopy 1985

Re: Bestaat er een CDI voor een pf / novio blok?

Bericht door er_is_weer_wat_stuk »

NIX schreef: 16 okt 2022 09:18 Moeten we nou alweer reageren op een folder?

Soms is een ontsteking oud en op en repareren met nieuwe delen heeft dan weinig nut, tenzij je alles vervangt en ook nog eens weet of het ori delen zijn, betrouwbare imi of troep waarbij je je de moeite had kunnen sparen. Beter pak je een keer een complete andere ontsteking van dezelfde soort, van mij mag je experimenteren maar dan zou het helpen als je wist wat je aan het doen was.
Alles is al eens vervangen, ontstekings coil en punten door door orgineel honda spul. Alleen de bobine/condenser is imi. Meer kan je ook niet vervangen. Er is geen ontsteking grondplaat dus de onderdelen moeten wel los, alle kabels zijn doorgemeten en in goede staat. Het irritante is dat telkens als je de bobine wilt vervangen het hele motorblok naar beneden moet aangezien het frame alleen van onder open is.

Gebruikersavatar
wim V8
Kill me please, I'm trapped here!
Berichten: 3955
Lid geworden op: 30 aug 2013 17:43
Bezit: Honda CB50 '73 (daily)
Honda CD 50 project(compl.in parts)
Honda GiorCub chill 4bak scooter :-)
Piaggio Ciao '70 (under restoration)
Piaggio Bravo '73(as new) Daily
Piaggio Boxer1.'69(need restoration)
VeloFrejus '50 Jolly motore a rullo.
Demm Turismo quatro tempi '59
Fiat 1100R '68 (summer daily)
Locatie: Castricum

Re: Bestaat er een CDI voor een pf / novio blok?

Bericht door wim V8 »

wim V8 schreef: 15 okt 2022 09:18

Wat zijn jouw ontstekingsproblemen?


Gr. Wim.
er_is_weer_wat_stuk schreef: 15 okt 2022 18:51
Gestotter en gesnotter.
Waarschijnlijk de condensator die stuk is aangezien de punten ook hevig vonken.

vriendelijke groet,
PM
Monteer eerst maar weer een nieuwe condensator als de punten erg vonken zoals je zegt.
Kijk ook of daardoor de punten niet alweer zijn ingebrand, schuur deze weer mooi plat of vervang ze ook weer.
Veel nieuwe condensatoren zijn al stuk :shock:
De originele Honda bobine's zijn eigenlijk nooit stuk.
Zorg voor goede massa tussen blok/frame en bobine/frame en condensator/frame. Geen verf/roest of wat ook.

Veel gestotter problemen bij deze types is meestal de carburatie de oorzaak.
Reinig deze subliem, ook de gasnaaldbuis er uit tikken, gaatjes doorprikken en ook alle
kanaaltjes door het alu van de carb doorprikken met een adertje van een kabel.
Monteer daarna direct een papier benzinefilter tussen de benzineslang.
Het O-ringetje rond de sproeier moet zeer goed zijn, ook het rubber schijfje dat onder de
sproeier in de vlotterbak ligt moet goed zijn. Vervang dit direct bij twijfel.

Controleer het vlotter niveau, dit moet 4mm zijn, carburateur op zijn kop houdende,
gemeten van de vlotterbakrand tot aan de dubbele koperen lippen, deze niet indrukken.
Buig zonodig zeer voorzichtig bij.

Ook valse lucht aanzuigrubber spruitstuk/carburateur.

Stel ook de kleppen zéér precies op 0,05mm koud!
Monteer een C6 bougie zonder "R" .
Electrodenafstand afstellen op 0,6mm.
Monteer een bougiedop zonder weerstand.


Gr. Wim.
Een oude brommer is alleen leuk als sleutelen uw hobby is.

Link naar mijn Honda's:
viewtopic.php?f=15&t=26869

Dennis
The 4T-MSB is my life!
Berichten: 1200
Lid geworden op: 29 jan 2007 12:06
Locatie: Utrecht

Re: Bestaat er een CDI voor een pf / novio blok?

Bericht door Dennis »

Op zich is het denk ik zelfs met de originele ontsteking wel mogelijk om er een CDI ontsteking van te maken, je zult je vliegwiel een pukkel moeten geven, misschien aan de binnenkant in dit geval op de juiste plek, en een hall sensor aan de binnenkant monteren, bijvoorbeeld waar nu je contactpunten zitten, die haal je weg zo krijg je wat ruimte. Er zullen best haken en ogen zijn, zoals, hoe kun je een pukkel aan de binnenkant maken, zonder dat deze je spoelen raakt. Of toch iets aan de buitenkant, maar hoe kun je de hall sensor ergens nog monteren binnen je bestaande behuizing waar je ontsteking zit. Allemaal vrij krap. Zoiets zal het toch geweest zijn. En dan is er nog een ander soort ontsteking, ik denk dat deze met inductie werkt? Op ebay worden weleens setjes aangeboven voor de SS modellen, ik heb hier zo'n ontsteking/grondplaat liggen. Met het idee het misschien eens op mijn C3320A te proberen. Daar zit geen hall sensor in, dus alleen 2 spoelen, zo uit mijn hoofd. Het ligt al 15 jaar op de vliering stof te happen.

edit:
https://www.ebay.com/itm/403643164951?_ ... 4033991935
''UNOX MAN''

Plaats reactie