Singa voor beginners

Voor wat er niet in een van de overige sub-fora staat.
Onder andere kleuren, poetsen, coaten en verchromen.
FaqMod

Singa voor beginners

Bericht door FaqMod »

De Singa voor beginners

Wat is de singa ?
De singa is een replica van een honda monkey z50j
Hij heeft een 3 traps semi-automatische versnellings bak

Welke kleuren ,remmen en voorvork ?
Je kan ze krijgen in de volgende kleuren :
rood, geel, zwart, groen, metallic blauw en totaal verchroomd maar dat is duurder
dan heb je ook nog de remmen :
de singa heeft trommel voor en achter.
Voor een iets groter bedrag heb je de singa met schijf en hydroliesch voorvork


Wat zijn de Prijzen van de singa ?
Met Schijfrem €1600
Zonder schijfrem €1300
chroom Singa 1500 euro
en met schijf 1700 euro
dit hangt ook van je dealer af



Waarom de singa?
Omdat je in nederland niet met een honda monkey mag rijden, is dit hét altanatief
Verder zijn ze nog nieuw, dus geen slijtage problemen.
Wat ook een voordeel is dat het een 12V cdi ontsteking heeft.

Nadelen van singa’s
Honda had en heeft een streven naar een goede stevige brommer en dat zijn ze !
Jincheng heeft dat ook wel maar minder
dat zie je door :
 Mindere kwaliteit chroomwerk (chroomwerk bladerd redelijk snel los en gaat vervolgens roesten)
 Accu (kan gaan lekken)
 Bougie (wil nog wel is snel stuk gaan)
 Voorvering*(slijt snel en je bussen kunnen gaan trillen )
 Achtervering (te slap)
 Tandwielen en ketting (slijten heel snel)
 Koplamp (kunnen scheurtjes in komen)
 Contactslot
 Kettingbeschermkapje( raakt soms ketting )
 Banden (weinig grip)

*dit geld niet voor de singa’s met een hyd. Voorvork


oplossingen van je problemen:




chroom : tja opnieuw verchromen is het al te laat en heb je roest en je wil aleen je roest weg moet je een oude tandenborstel en een soort van wax pasta hebben. Je neemt er een beetje op de borstel en je wrijft het over de roest. Als alle roest eraf is en je bromfiets helemaal gepoetst is ( niet met water maar met een doekje, water zet hem aan om meer te roesten ) dan moet je met WD40 ( WD40 is te vinden in auto-onderdeel zaken en in grootwarenhuizen ) en een doekje doordrengt met WD40 je bromfiets inspuiten en openwrijven met het doekje. Dit legt een vettige beschermlaag waardoor water en ander vuiligheid zich niet kan vasthechten. Dan 1 maal per week alle stof die op de beschemlaag afwrijven en opnieuw inspuiten en openwrijven en je bromfiets is als een zwaan die het water afkaatst dit is minder mooi maar dan heb je ’s zomers weer n mooie singa
1.
2. accu : je kan het beste een goede accu kopen maar je kan ook een plastic zakkie om je accu heen wikkelen zodat áls hij zou gaan lekken dat je niet over je mooie brommerje lekt
3. bougie : altijd een nieuwe op zak als je met je originele bougie rijd áls hij dan stuk gaat dan pak je je 1e hulp bij pech kitje onder je bagage rek en zet je nieuwe erin. Je kan dit natuurlijk ook gelijk doen.
4. voorvering : nieuwe busse
5. achtervering : het kan wel met de originele rijden maar het rijd minder lekker met grote hobbels.
6. Tandwielen: je moet regelmatig kijken of je tandwielen niet “haaienvinnen” krijgt en of je ketting niet te slap staat (nieuwe ketting? DID ketting is goed).
7. Koplamp: soms komen er in je plastic scheurtjes deze kan je met plameur of lijm vast maken en opnieuw spuiten. (of natuurlijk een nieuwe kopen)
8. Contactslot : gaat soms stuk, deze moet je dan vervangen . dit geld trouwens aleen voor de oudere types .
9. Kettingbeschermkapje: Schuurend geluid bij het achterwiel
Er komt bij de meeste singa's is er een schuurend geluid dat van bij het
achterwiel komt, om dit te voorkomen moet je het linker deksel van je motorblok
eraf halen en een stukje van de plastieken kettingbeschermer eraf zagen, zodat de ketting er niet meer tegen schuurt. Zie tekening.
10. banden : de originele banden zijn goed voor droog weer bij nat weer hebben ze
minder grip en dit kan tot gevaarlijke situaties leiden daarom zou ik andere
banden erop gooien (kings tires zijn goed en goedkoop)



BEGRENZING:

Jingeng heeft 3 verschillende types gemaakt
Type 1: deze 6v singa is een van de eerste die is op zn cdi begrenst
Type 2: deze 12v singa is ook op de cdi begrenst
Type 3: deze 12v singa is op zn spruitstuk aan de cilinderkant en op zn kleppe begrenst

Type 1&2 : nieuwe onbegrenste cdi kopen
Type 3 : spruitstuk uitboren/schuren deze is versmalt naar 8mm aan de cilinderkant
Het beste kan je dat met een dremeltje doen omdat dat snel is en een “klein” apparaatje is
De kleppen van het laatste type singa zijn kleiner dan bij de andere en dus begrenst je kan een “type 2” kop kopen en die erop zetten.


UITLAAT:

De originele uitlaat ziet er leuk uit maar maakt een zacht geluid dat aboluut niet op 4 takt hoort naar mijn mening daarom moet daar wat aan gedaan worden
De oudere types hebben een plaatje achter je vering ongeveer als je die n beejte openzet heb je al een mooi geluid
De nieuwere types hebben dat niet oplossing: gaten boren ..



Tank stikkers:
Wat wel een pluspunt is dat jincheng een laklaag over de stikkers heb gespoten glimt hij lekker en er moeilijk af te halen . jammer dat ze nu op de stikkers zelf hebben bezuinigt die zien dr dus niet uit , eraf halen dus
Hoe? Met een fohn warm maken en dan eraf krabben
Als je dat heb gedaan dan zie je de stikker nog zitten omdat daar de laklaag een laat weg is .das minder wat nu?
Opnieuw spuiten das de enige manier
LET DUS OP VOORDAT JE HIERAAN BEGINT


BREEK)BOUTEN
stel je wilt je singa onbegrenzen dan kan je dat bij je spruitstuk doen
nu heb je 1 probleem jincheng is zo slim geweest om er zogenaamde breekbouten op te zetten zodat je ze er niet op een "normale"manier af kan halen .deze kan je dan eraf halen door middel van een zaag... mooi doorgezaagd langs de zijkant... Dan de schroefbout (niet echt een bout gewoon een staaf met schroefdraad) uit de gaten draaien door middel van 2 moeren op te draaien en los draaien door aan de onderste moer te draaien... dan deze vervangen door gewone bouten

ik zelf heb er een engelse maat opgezet nl. 5/16 (erop geslagen) en dan kan je hem ook losmaken.

ik heb ook een meeltje gehad van loef en daar staat in :
Breekbouten verwijderen wij met een drevel of centerpunt.
Door aan de buitenrand van de breekbout met een centerpunt een aanslag te creeren, heb je de mogelijkheid om deze bout linkom te krijgen, en zo de bout eruit te halen.

Succes, en groeten, Willem Loef


Groet john

Plaats reactie