CDI weetjes: begrensde cdi's (kymco)

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13677
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

CDI weetjes: begrensde cdi's (kymco)

Bericht door nielspbr » 22 jul 2013 20:30

oo4load schreef: Als je nu altijd al een toerenbegrenzer had willen hebben dan kan je een CDI pakken van een Kymco 4t scooter (Agility, Vitality, People S type met een "4 plus 2" stekker). Aansluiten is heel simpel de draden zitten op bijna dezelfde 'volgorde' in de stekker alleen de stekkervorm is anders.

1,2 3
4,5 6

1 Pickup
2 Bobine
3 nvt
4 massa
5 nvt
6 +12 over contact

Een Kymco cdi begrenst op het volgende toerental:

Kymco standaard snor: 6800rpm
Kymco standaard brom: 7800rpm
Kymco 'snel' cdi: 8800rpm

Max snelheid met een 7800rpm cdi is ongeveer 60gps.

Tip: In de standaard Kymco CDIs zit een draadbrug waar je een schakelaar aan kan maken. Je kan ook CDIs kopen waar al een schakeldraad aan zit. In snelle stand gaan ze dan tot 8800rpm.


Test opstelling:
Afbeelding

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17116
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: CDI weetjes: begrensde cdi's (kymco)

Bericht door NIX » 05 okt 2014 17:57

Ilja1974 schreef:Hallo,
Laatst toch maar ook zo'n Kymco 45 km cdi gekocht omdat ik de CD50 op zijn top wilde begrenzen maar niet op het koppel omdat die nu lekker met het verkeer meerijd.
Het blok had ik toentertijd opgebouwd met 70cc aangezien ik op dat moment alleen maar een 70 kop had liggen.
Het blok heeft een een heerlijk koppel maar gaat natuurlijk te hard en dat hoeft van mij nou niet.
Een busje in de carb werkt wel wat maar je vermogen over de hele range omlaag en dat is toch wel minder.
De cdi kwam met de stekker met wat losse draden er bij en dat was wel lekker met het installeren,wat simpel was met de faq in je achterhoofd .
Toen een stukje rijden met de telefoon (gps/km)in de hand om de snelheid te meten.
Ik schakel altijd lekker vlot op op koppel en had geen hinder van de beperkte toeren.
De top bleef nu steken op 62 km maar het afkappen/begrenzen van de cdi was niet hinderlijk.
Mijn tanwiel verhouding is 13 om 40.
Daarna er nog even een 12 tands opgezet en weer even gemeten en toen bleef de top steken op 57 km
Moet zeggen dat mij voor mij een prima oplossing is.
Ik hoop dat anderen hier naast de info in de FAQ ook wat mee kunnen.
Groeten Ilja
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie