Carburateur afstellen

Onderhoud tips, en vaak voorkomende technische problemen.
Plaats reactie
FaqMod

Carburateur afstellen

Bericht door FaqMod » 17 jan 2007 22:06

De zonder-naar-je-bougie-kijk-manier:
Vervang je bougie voor een nieuwe en laat hem verder lekker zitten!

Stap 1: gasnaald op de middelste stand en stationairschroef op 1,25 volle draaien open vanaf de gesloten positie.
Stap 2: een sproeier er in die ietsje groot lijkt.
Stap 3: ga rijden. Als hij sputtert op vol gas is de sproeier te groot. Probeer een sproeier 1 stap kleiner.
Als hij sputtert en dan uit valt is de sproeier veel te groot. In dat geval even de bougie er uit en droog maken. Probeer een sproeier 2 stappen kleiner.
Stap 4: Herhaal stap 3 totdat hij niet meer sputtert op vol gas.
Je hebt nu de juiste hoofdsproeier.
Stap 5: Gasaald op zijn hoogste stand (dus het clipje in de onderste groef).
Stap 6: Ga rijden op HALF GAS. Als hij sputtert en in houdt op half gas staat hij te rijk op half gas. Hang de gasnaald 1 standje lager.
Stap 7: Herhaal stap 6 totdat hij niet meer sputtert op half gas.
Je hebt nu de gasnaald op de juiste stand staan.
Stap 8: Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Klaar, niet meer aan zitten.
Owja, controleer voordat je begint met de carb af te stellen of je genoeg vrije slag op je gaskabel hebt.

Bron: ivo215



De kijk-wel-naar-je-bougie-manier:
De carburateur volgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje volgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel open houden en zo goed als het gaat door blijven rijden.


STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend :|


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.

Afbeelding

Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm is je sproeier te klein.

Bij te rijk is je sproeier te groot.

Heb je nu geconcludeerd dat je sproeier te groot of te klein is ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.


STAP 4:
Ga naar huis en trek je carburateur open. Vervang je sproeier door een grotere en of kleinere sproeier en ga terug naar stap 1.


STAP 5:
Klaar. Ga nu halfgas afstellen.

De carburateur halfgas afstellen:
STAP 1:
Zoek een lange weg en ga een tijdje halfgas rijden. Ook al stottert je brommer en gaat hij steeds langzamer, gewoon die gashendel voor de helft openhouden en zo goed als het gaat door blijven rijden.


STAP 2:
Na een km ofzo stop je zo snel mogelijk en zet je je brommer ook meteen uit. Je kan ook al tijdens het rijden opeens je gas dicht doen, koppeling intrekken en je contactsleutel omdraaien. Pas dan op dat je je sleutel niet per ongeluk eruit trekt zodat je em moet gaan zoeken. Erg vervelend :|


STAP 3:
Pak je bougie sleutel en draai je bougie eruit. Bekijk de kleur van het porselein.

Afbeelding

Met te warm bedoelen ze hetzelfde als te arm en met te koud bedoelen ze te Rijk.

Bij te arm zit je naald te laag.

Bij te rijk zit je naald te hoog.

Heb je nu geconcludeerd dat je naald te laag of te hoog zit ga dan verder met stap 4. Zoniet dan ga naar stap 5.


STAP 4:
Draai aan de bovenkant je carburateur open en haal je gasschuif eruit en demonteer deze. Je zal dan een naald vinden met een aantal groefjes. De zorgen ervoor hoe hoog of laag de naald kan staan.

Zit je naald te hoog dan moet het clipje in het groefje erboven. Een groefje naar boven is dus een armere afstelling.

Zit je naald te laag dan moet het clipje in het groefje eronder. Een groefje naar onderden is dus een rijkere afstelling.


STAP 5:
Klaar. Ga nu stationair afstellen.

De carburateur stationair afstellen:
Draai de stationairschroef ietsjes in waardoor het stationaire toerental omhoog gaat. Dit is de schroef die loodrecht op de gasschuif gericht staat.
Draai de luchtschroef (de andere schroef dus) een halve slag naar binnen en draai hem langzaam weer naar buiten totdat je het exacte punt hebt gevonden waar op hij stopt met reageren op de luchtschroef. Hij gaat steeds ietsjes hoger stationair lopen naarmate je die schroef verder naar buiten draait. Tot op een bepaald punt, dan gaat het toerental niet verder meer omhoog. Dat punt moet je dus hebben.
Draai de stationairschroef weer terug totdat het blok rustig doch stabiel stationair draait.

Gebruikersavatar
nielspbr
Mr Kockengen
Berichten: 13711
Lid geworden op: 02 mar 2009 17:50
Bezit: Een apenfamilie en een bamibal.
Locatie: Kockengen

Re: Carburateur afstellen

Bericht door nielspbr » 29 jul 2011 19:47

Een link van een extern forum met meer theorie:

Gebruikersavatar
NIX
chaly addict
Berichten: 17150
Lid geworden op: 27 jan 2007 21:21
Bezit: Een hamer
Locatie: Milsbeek

Re: Carburateur afstellen

Bericht door NIX » 05 jan 2012 13:28

Voor de juiste volgorde:

Zet de naald op de 1 na laagste stand (1 na bovenste groefje). Eerst draai je de luchtschroef helemaal in en dan 1,25 slag uit. Daarna ga je een paar rondjes rijden tot de motor op bedrijfstemperatuur is. Dan stel je de luchtschroef tot het stationair toerental zo hoog mogelijk is. Stationair terug draaien (niet de luchtschroef, maar de stuit) en eventueel nog eens proberen zo hoog mogelijk stationair te laten lopen. Je zal dan zelden meer dan een kwartslag afwijken van de beginafstelling. Met deze afstelling ga je een keer flink volgas, meteen motor uit en bougie lezen voor de hoofdsproeier. Net zolang doen tot je de juiste sproeier hebt. Daarna kun je een keer op halfgas en 3/4 gas opendraaien kijken of de naald iets omhoog of omlaag moet. Dat hoeft zelden, soms bij een luide pijp in combinatie met open filter. De stationair sproeier hoeft ook zelden aangepast te worden. Hooguit bij een grote carb van een 125 of 250 motorfiets is die te groot, wat tot vervelend opakken leidt bij gas opendraaien vanaf stationair. Oplossing is om de 35 uit een normale 50cc carb te pakken.

Boven wordt er geen rekening mee gehouden dat een foute luchtschroefafstelling invloed heeft op de keuze van de hoofdsproeier. Op zich staat er geen onzin, maar deze volgorde werkt echt stukken beter en je voorkomt ermee dat je met je luchtsproeier het volgas rijden gaat afstellen. Als je daaraan begint, heb je bijna per definitie een slecht startende/stationair lopende/oppakkende bij weinig gas en toeren, motor.

En om meteen antwoord te geven op de vraag welke sproeier een bepaalde setup moet hebben: Die is er eigenlijk niet, dat verschilt per brommer. Wel kun je een paar uitgangswaarden kiezen:

50cc 10mm: 65
50cc 16mm: 75
70cc 10mm: 65-70
70cc 16mm: 75-80
70cc 20mm: 80- 85
90cc 16mm: 78-85
90cc 20mm: 82-94

Stationair allemaal beginnen met 35 en naald op 1 na laagste stand. Open pijp en filter doen het soms beter op de middelste stand. Luchtsproeier begint met 1,25 slag uit.

Bovenstaand gaat uit van schone vlotterbakken, schone tanks en schone kraantjes. Ook van vlakke pakkingvlakken, isolators zonder barsten en sproeiers en kanalen en zijgaatjes van sproeiers en buizen die goed doorgeprikt (dus niet doorgeblazen) zijn. Zorg dat dat eerst in orde is.

Als iemand andere suggesties heeft, laat maar horen, dan pas ik het aan of voeg ik het toe.
Kijk eerst even in de FAQ.

Plaats reactie