Startmotor aansluiten

Alles over ontstekingen, draadbomen, verlichting en wat er maar elektronisch of elektromechanisch is.
Plaats reactie
ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Startmotor aansluiten

Bericht door ivo215 »

Je moet hebben:
1 startknop/drukschakelaar. Met 2 pootjes.
1 starterrelais met 2 pootjes en 2 bouten voor de dikke snoeren.
1 startmotor.
1 12volt accu met een hoge capaciteit.
3 dikke snoeren voor de startmotor, waarvan er 2 waarschijnlijk al vast zitten aan de startmotor.
3 stukken normaal snoer.

Eerst maar de dikke snoeren.
  • Van de pluspool van de accu een dik snoer naar 1 van de 2 bouten aan het start-relais.
  • Van de andere bout van het startrelais naar de plus van de startmotor.
  • Van de min van de startmotor direct naar de minpool van de accu.
Het is belangrijk dat dit systeem direct op de accu zit. De startmotor verbruikt namelijk behoorlijk veel stroom. Dus de belasting op de bedrading is hoog. Daarom moet dit hele circuit uit dikke draden bestaan. Als er ergens normale bedrading tussen zit dan kan het isolatiemateriaal gaan smelten en krijg je kortsluiting.


Nu de dunne snoeren.
  • Vanaf de rode draad in de koplamp of het frame (Hondakleur, bij Chinees soms anders. Dit is de plus van de accu, mits het contact aan staat) naar 1 van de 2 polen van je startknop.
  • Vanaf de andere pool van je startknop een snoer naar de pluspool van je relais.
  • Vanaf de minpool van het relais een draad die je aansluit op de lichtgroene draad met rode streep in de koplamp of het frame (hondakleur, bij Chinees soms anders). Dit is de draad die naar je neutraalschakelaar loopt. Deze maakt contact met de massa als je in zijn vrij staat.
Als je dit hebt aangesloten dan zou hij het moeten doen.
Maar alleen als het contact van de brommer aan staat en de versnellingsbak in zijn vrij geschakeld staat.


Succes!
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

ivo215
4T-MSB addict
Berichten: 554
Lid geworden op: 16 jan 2007 21:04
Bezit: C50 Press cub, C310A, SS50Z, SS50Z, CD50H, Little Cub.
Locatie: Leusden

Bericht door ivo215 »

Ik werd zojuist gewezen op een mooi schema gemaakt door Mark.
Afbeelding

Ik zie 3 verschillen met mijn verhaal hierboven.
  • Mark gebruikt een 12v spanningsregelaar/gelijkrichter unit. Erg slim, want een startmotor vreet stroom. Dus een goed laadsysteem is een must. Sommige mensen hebben een ander soort 12v spanningsregelaar, waarbij de gelijkrichting niet is ingebouwd. Die laatste wordt wel eens toegepast bij een ombouw van 6v naar 12v. Ik raad je aan om in alle gevallen, dus ook bij ombouw, een alles-in-een unit te gebruiken. Deze zijn speciaal gemaakt voor onze brommerts. Beter geschikt en betrouwbaarder dan een losse regelaar en gelijkrichter.
  • Mark laat de massadraad van de startmotor naar een niet nader gespecificeerd massapunt lopen. Daar blijkt niet uit dat je de groen-witte draad in je bedrading niet als massa mag gebruiken. Het frame en het blok als massapunt zijn ook niet aan te raden. De minpool van de accu is namelijk altijd verbonden met het frame via een normale dunne draad.
    Zo'n dunne draad wordt heet door de hoge stroom. De isolatie zou er van af kunnen smelten. Hij kan zelfs de isolatie van een andere draad die er tegen aan zit er af smelten. Met kortsluiting tot gevolg.
    Ik raad je aan om altijd de minpool van de accu te gebruiken als massa voor de startmotor.
  • Mark gebruikt de neutraalschakelaar niet voor de massa van het relais.
    Volgens Mark's schema zal de startmotor dus ook in de versnelling werken.
    Zet de brommer op de zijstandaard. Druk uit nieuwsgierigheid op het rode knopje. En kijk toe hoe je brommer van zijn standaard af op de grond klettert omdat hij nog in de versnelling stond.
    Daarom dus de massa aan de neutraalschakelaar. Een stukje stommiteitenpreventie.
75 immitatiekilometers per uur. Hoeveel is dat in originele kilometers per uur?

Plaats reactie