Wat doet een condensator
Geplaatst: 17 jan 2007 22:01
Alles komt samen op je condensator, hiermee bedoel ik, het draadje van je contactpunten, de spoeldraad en de draad die naar je bobine gaat (de zwarte draad die je ontsteking verlaat), zitten alle 3 op de condensator vast.
De condensator is dus parallel geschakelt aan de spoel en contactpunten alsmede de bobine. Snap je het nog? De werking van het kreng is vrij eenvoudig. Je vliegwiel draait, dus de spoel levert stroom. Deze stroom wordt kortgesloten door de gesloten contactpunten. Er loopt dus geheel geen stroom naar de bobine en de condensator krijgt ook niets. Dan komt het punt F, de puntjes gaan open en de stroom die door de contactpunten liep wordt abrupt afgesneden, resultaat is een plaatselijke (zelf)inductie die een erg hoge spanning over de contactpunten veroorzaakt, zo hoog dat er een vonk tussen die twee puntjes zou kunnen overslaan. Daarvan slijten de puntjes erg sterk. Daar komt de condensator kijken, De erg hoge inductie spanning wordt door de condensator geabsorbeerd en er slaat geen vonk over dus de puntjes gaan langer mee. Ondertussen, nadat de condensator de grootste zelfinductie klap heeft opgevangen komt de stroom naar de bobine op gang. Dit is een korte tik door de primaire spoel van de bobine die er voor zorgt dat er een erg hoge spanning ontstaat in de secundaire spoel die op de bougie zit. De bougie geeft een vonk en we kunnen verder. De functie van de condensator is dus ook de reden dat hij parallel zit in het systeem.
De korte laadtijd van de condensator is ingecalculeerd in de plaatsbepaling van het punt F. Daarom gaat je honda ook zo brak lopen als de condensator kaduuk is. Het ontstekings tijdstip klopt niet meer en de spanning uit de zelfinductie golft een beetje door de bobine, inplaats van een goede tik krijg hij nu een paar stootjes, dus een brakke vonk.
De condensator is dus parallel geschakelt aan de spoel en contactpunten alsmede de bobine. Snap je het nog? De werking van het kreng is vrij eenvoudig. Je vliegwiel draait, dus de spoel levert stroom. Deze stroom wordt kortgesloten door de gesloten contactpunten. Er loopt dus geheel geen stroom naar de bobine en de condensator krijgt ook niets. Dan komt het punt F, de puntjes gaan open en de stroom die door de contactpunten liep wordt abrupt afgesneden, resultaat is een plaatselijke (zelf)inductie die een erg hoge spanning over de contactpunten veroorzaakt, zo hoog dat er een vonk tussen die twee puntjes zou kunnen overslaan. Daarvan slijten de puntjes erg sterk. Daar komt de condensator kijken, De erg hoge inductie spanning wordt door de condensator geabsorbeerd en er slaat geen vonk over dus de puntjes gaan langer mee. Ondertussen, nadat de condensator de grootste zelfinductie klap heeft opgevangen komt de stroom naar de bobine op gang. Dit is een korte tik door de primaire spoel van de bobine die er voor zorgt dat er een erg hoge spanning ontstaat in de secundaire spoel die op de bougie zit. De bougie geeft een vonk en we kunnen verder. De functie van de condensator is dus ook de reden dat hij parallel zit in het systeem.
De korte laadtijd van de condensator is ingecalculeerd in de plaatsbepaling van het punt F. Daarom gaat je honda ook zo brak lopen als de condensator kaduuk is. Het ontstekings tijdstip klopt niet meer en de spanning uit de zelfinductie golft een beetje door de bobine, inplaats van een goede tik krijg hij nu een paar stootjes, dus een brakke vonk.